Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke Norse kajakk til meg?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Jeg snuser litt på kajakk, men det blir ikke kjøpt helt enda. Kanskje til høsten eller neste vår/sommer :)

Har padlet mye kano hittil i år, og er blitt bitt av padlebasillen, og trenger en båt til solo-padleturene når det blåser mye på sjøen :)

Jeg padler i skjærgården på Askøy, det er ikke så voldsomt med bølger, men det blåser her. Jeg trenger en kajakk med lite vindfang som er lett å padle i vinden.

Den blir brukt mest til dagsturer, men ambisjonen er helgeturer med telt også. Jeg ønsker en kajakk som nybegynnere kan bruke, men som jeg ikke «vokser ut» av for fort. Det er greit å få litt fart på dagsturene, og retningsstabilitet i vind er prioritert.

Jeg er 170 høy (relativt korte ben) og veier 70 kg.

En lokal forhandler pusher kajakker, Norse Kajakker. Jeg har derfor sett litt på Norse kajakker som de selger. Her ser dere utvalget: http://www.aktiv.as/padling/kajakk/havkajakk

Jeg har sett på:

Norse Freyja - Blir den litt i minste laget siden den går opp til 75 kg? Eller vil det passe perfekt om jeg ikke har med mye bagasje? 23 kg. 550 cm (kan bli litt vanskelig å lagre innendørs pga. lengden).

Norse Bylgja - I følge denne testen her kan Bylgja bli litt stor for meg? Siden den anbefales fra 70 kg og oppover. Bylgja er knekkspantkajakk og har senkekjøl. 24 kg. 520 cm lang. Høres litt slitsomt ut å padle en slik kajakk som styres ved hjelp av kanting? Eller tar jeg helt feil? Link til test: 895653

Norse Duva. Bare litt kortere enn de nevnt over, ca 5 meter. ingen dagluke. Ror. 23 kg. Virker som den kan passe meg vektmessig helt perfekt? 498 lang.

Norse Vilje. Turkajakk/treningskajakk. Er like stabil som en havkajakk i følge beskrivelsen. Veier bare 17 kg! Den lave vekten gjør det veldig kjekt å ta den på bilen for en liten tur. Jeg må ta med kajakken hjem hver gang og henge den opp i garasjen. Hva er den store forskjellen på en slil kajakk og en vanlig havkajakk? Hvor mye bagasje er det plass til i en slik, nok til ett par overnattinger i telt, eller er den ikke beregnet for å ha noe særlig med last?

Elile Strait 140XE - Denne er litt kortere, har det noen negativ innvirkning på turtempo, eller er det bare negativt for makstempo? I følge produktbeskrivelsen er den perfekt til dagsturer og helgeturer. Den eneste kajakken jeg har sett på som er laget i plast. 23kg 4,27 lang.

Det finnes sikkert tusen merker og typer som kan brukes til forvirring :) 

Noen som har noe å komme med? :)

Med mine begrensede kunnskaper tenker jeg mest på Norse Duva. Hvis den har grei fart for dagtur og kveldstur, er den gjerne litt lettere å håndtere enn de som er over 5 meter. Men Vilje, på bare 17 kg, blir såklart kjempehyggelig å legge på biltaket for kveldsturer, hvis den kan brukes som helgeturkajakk da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi det var veldig forskjellige båter du har her da, så starter heller med  å gi noen generelle hint:

Nybegynner bredde (55-60)/ Stabil i sjø for de aller fleste: 55cm. Om du ikke har høy apefaktor og veldig lang rygg vil bredde på 55 være å foretrekke, da blir åreføringa bedre.

Teoretisk "skrog fart" bestemmes mest av forholdet mellom bredde og lengde. Ved lav til moderat fart spiller det liten rolle. Ved litt mere fart spiller det etter hvert ekstrem rolle.

Med din kroppshøyde og vekt vil en båt mellom 5,20 og 5,50m være å foretrekke. Da har du en båt som ikke stanger helt når du vil lange ut litt på dagseteappene, og som heller ikke fanger for mye vind. Båter under 5 m "bråstopper" veldig tidlig ved fartsøkning.

Primær og sekundær stabilitet. De fleste foretrekker å slappe av når båten er i vater og da ville jeg valgt en båt med noe mer primærstabilitet (flat bunn under midten) og heller litt lavere sekundær. Om du padler mest i flatt til moderate bølger vil dekke det meste. Om du padler mye i grov sjø vil det være annerledes.

For alene padling (sikkerhet) og til tur vil du ha dekksliner, så du raskt får tak i kajakken og til mulig ekstra åre, fiskestang og oppakning.  Padler du mest langs land og i skjermede omgivelser kan en trimbåt være ok, men trimbåter har flatere skroglinje og tar derfor bølger mye "hardere" en båter med litt mer spring og smalere baug/akter. De har som regel mer åpen sittebrønn som gir mindre kontakt med båten for friere bevegelser, men da på bekostning av kontroll når det blir mer bølger.

 Ror eller ikke. Er egne misjonærskoler om tema, og jeg vil si velg ror, det er solid nok og gir deg rask styring uten at du må gjennom mange timer med ryggknekking og balansering.  

Ikke velg for stor båt om du er mest på tur uten bagasje og finn en du sitter bra i og kan justere ryggstøtte av og på og velge å benytte knestøtter eller ikke. I gode forhold gir det best padleergonomi å sitte oppreist med frie knær og rygg. For rolig padling mere ryggstøtte og for mye bølger er knestøtte fint for god båtkontakt og eventuelt rulle.

Så mitt tips: 55 cm bredde, 5.2-5,5 m lang, finn vektklasse, god primærstabilitet, dekksliner og luker.  Blant disse båtene ser det ut til å være Norse Freyja om den passer deg, da den virker å være litt liten og ha v-kjø som indikerer lab primærstabilitet. Så prøv :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Takk @PTG :) Veldig bra skrevet.

Når det gjelder Norse Freyja, den er oppgitt til maks lastekapasitet 95 kg. Det er vel medregnet padler, eller er det uten padler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Mareng said:

Takk @PTG :) Veldig bra skrevet.

Når det gjelder Norse Freyja, den er oppgitt til maks lastekapasitet 95 kg. Det er vel medregnet padler, eller er det uten padler?

Medregnet padler:

Total volume: 253l. Front bulkhead: 55l. Cockpit: 115l. Day hatch: 33l. Rear bulkhead: 50l. Max loading weight: 95kg. 

Recommended paddler weight: 50kg. - 75kg

Til sammenligning så har min Reval RS en max lastekapasitet på 160 kg. Jeg har dog aldri veid bagasjen jeg har med men det går mer på hvor mye jeg har plass til volummessig på de lengre turene med overnatting (Bringer f.eks. med eget drikkevann for alle dagene på noen av turene hvor man antakeligvis ikke finner ferskvann.) Man merker fort ift vannlinja på om man er tungt lastet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 minutt siden, Terka skrev:

Medregnet padler:

Total volume: 253l. Front bulkhead: 55l. Cockpit: 115l. Day hatch: 33l. Rear bulkhead: 50l. Max loading weight: 95kg. 

Recommended paddler weight: 50kg. - 75kg

Til sammenligning så har min Reval RS en max lastekapasitet på 160 kg. Jeg har dog aldri veid bagasjen jeg har med men det går mer på hvor mye jeg har plass til volummessig på de lengre turene med overnatting (Bringer f.eks. med eget drikkevann for alle dagene på noen av turene hvor man antakeligvis ikke finner ferskvann.) Man merker fort ift vannlinja på om man er tungt lastet.

 

Ok. Det blir nok 95% dagsturer. Men det er litt kjipt hvis jeg ikke kan ta de 5% siste helgeturene fordi lastakapasiteten er for liten. Jeg kan gi litt ekstra vekt til medpadleren min :) 

Jeg veier nok tett oppunder 75 kg med klær og vest på. Men det går gjerne helt fint, så lenge man ikke har annen last i kajakken? Og hva skjer om jeg legger på meg 10 kg, og veier 80 kilo? Vil det ha noe å si for padlingen om jeg padler med lite ekstralast i kajakken (som på dagsturer)?

Norse duva ser ut til å passe perfekt i både størrelse, vekt på padler, og lastekapasitet. Men den er litt bredere og kortere, så jeg vet ikke om den blir treg i forhold, når det gjelder turtempo?

Grunnen til at jeg ser på Norse sine modeller er rett og slett fordi det er en lokal produsent og forhandler på Askøy, samt at jeg synes vekten bør være maks 25 kg. Men det finne helt sikker andre kajakker å se på i Bergen og omegn også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kajakker på under 300 liter blir for trange til turbruk. Spesiellt hvis den har senkekjøl og smale stemner. Kajakker med litt mer volum går mye tørrere i sjøen også. Det kan faktisk bety endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Terka skrev:

Til sammenligning så har min Reval RS en max lastekapasitet på 160 kg. Jeg har dog aldri veid bagasjen jeg har med men det går mer på hvor mye jeg har plass til volummessig på de lengre turene med overnatting (Bringer f.eks. med eget drikkevann for alle dagene på noen av turene hvor man antakeligvis ikke finner ferskvann.) Man merker fort ift vannlinja på om man er tungt lastet.

 

Går jeg opp ett hakk i størrelse til Norse Sleipner får jeg 165 kilo lastekapsitet. Men da er anbefalt padlervekt 80-100 kilo.

Vil ikke denne flyte unødvendig høyt i vannet på mine dagsturer, siden jeg bare veier 70 kg? Og vil ikke en kajakk som er lite lastet og flyter høyt i vannet gi større utfordringer med vind? Som sagt, det er ikke de største bølgene her jeg padler mest (litt sånn 30 cm bølger +/- 20 cm er vanligst), det er vinden som er mest utfordrende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.milslukern.no/newsitem.html?item_id=62

20180611_154551.thumb.png.8dd90a44bf91f4f77d82b21a51470e76.png

http://kajakk-guiden.no/guide-for-valg-av-kajakk/

http://kajakk-guiden.no/kajakktyper-egenskaper-og-bruksomrader/

Jeg er merker selv at min kajakk har vindfang når den padles i "tom" tilstand, da er det bare å planlegge å ha med litt ballast på turen. Det går ikke mye ut over fartspotensialet å på en god kajakk heller om man har med litt last/vekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en smakssak, og man må først og fremst velge en man sitter godt i. Jeg liker typen Bylgja godt. Selv en relativt smal kajakk med sånn skrogfasong vil føles ganske stabil. Ingen grunn til å være nervøs for at det er vanskelig å svinge med kanting. Alle lærer det. Man må heller ikke kante for å styre, det gjør det bare lettere..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
13 minutter siden, Lompa skrev:

Det er jo en smakssak, og man må først og fremst velge en man sitter godt i. Jeg liker typen Bylgja godt. Selv en relativt smal kajakk med sånn skrogfasong vil føles ganske stabil. Ingen grunn til å være nervøs for at det er vanskelig å svinge med kanting. Alle lærer det. Man må heller ikke kante for å styre, det gjør det bare lettere..  

Virker som en spennende modell ja. Så lenge primærstabiliteten ikke er så lav at det blir slitsomt tenker jeg det sikkert er greit. Jeg er vant med båt, og nå kano, og har drevet med sportsdykking, så jeg er ikke nervøs for vannet.

Bylgjan er beregnet for padlere 60-110 kg, i følge testen helst minst 70 kilo, så den skal da være grei? Man kan vel kompensere med to fulle vanndunker som ballast om det føles bedre?

Lengden på 520 virker ok, da klarer jeg å oppbevare den innendørs også, i stedet for å henge den ute oppunder kisten på garasjen.

Denne har ikke ror, men skeg, det har sikkert sine fordeler og ulemper.

Lasekapasitet på 140kg, det er rikelig.

Vektmessig passer denne meg bedre enn sleipner, men jeg kommer nok aldri i nærheten av 140 kg i kajakken. Jeg tenker maks 30-40 kilo bagasje inkludert vann, men til de aller fleste turene ingen bagasje (evt. litt ballast).

Tror faktisk man kan få prøve de fleste modellene på Aktiv, jeg tror det er driverne i butikken som også er produsent av disse kajakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg oppgitt vekt på padleren har mindre betydning hvis kajakken har ror. Oftest er det rettningsstabiliteten i vind som kan være et problem hvis kajakken flyter høyt. Men det er vanligivs ikke noe problem med ror. Men bare senkekjøl bør man være nøye med fordeling av last.

Angående milslukerens råd.. . Ballast i kajakk bør ligge fast slik at ikke f. eks en sandsekk slår ut lasteluka hvis kajakken går rundt. De fleste opplever nok lette kajakker som mer nervøse enn de tyngre også. I hvertfall før man får litt erfaring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mareng skrev:

Virker som en spennende modell ja. Så lenge primærstabiliteten ikke er så lav at det blir slitsomt tenker jeg det sikkert er greit. Jeg er vant med båt, og nå kano, og har drevet med sportsdykking, så jeg er ikke nervøs for vannet.

Bylgjan er beregnet for padlere 60-110 kg, i følge testen helst minst 70 kilo, så den skal da være grei? Man kan vel kompensere med to fulle vanndunker som ballast om det føles bedre?

Lengden på 520 virker ok, da klarer jeg å oppbevare den innendørs også, i stedet for å henge den ute oppunder kisten på garasjen.

Denne har ikke ror, men skeg, det har sikkert sine fordeler og ulemper.

Lasekapasitet på 140kg, det er rikelig.

Vektmessig passer denne meg bedre enn sleipner, men jeg kommer nok aldri i nærheten av 140 kg i kajakken. Jeg tenker maks 30-40 kilo bagasje inkludert vann, men til de aller fleste turene ingen bagasje (evt. litt ballast).

Tror faktisk man kan få prøve de fleste modellene på Aktiv, jeg tror det er driverne i butikken som også er produsent av disse kajakkene.

Ror og skeg, det er fordeler og ulemper med begge deler. Det er skrevet side opp og side ned om dette i bøker og i padleforumer, og det fins gode argumenter for begge deler. Jeg liker personlig best skeg, og jeg tror man blir en bedre padler av å bruke en slik. Roret kan kompensere for mye dårlig teknikk, og pedalene til roret gjør at mange ikke lærer seg å bruke beina (og dermed kjernemusklaturen i magen) mens man padler. Om du velger en kajakk uten ror, så er det allikevel viktig at det er fotstøtter i riktig lengde slik at du kan spenne fra med beina.

Kajakken trenger slett ikke padles med full vekt. Det er ikke noe å være bekymret for. Om den ligger dypt i vannet blir den kanskje mer retningsstabil og får ørlite mindre vindfang, men samtidig mindre leken. Man skal ha det gøy i kajakken. Om du vil lære å rulle etter hvert, så er dette kajakktypen å gjøre det med. Skal man ha større retningsstabilitet, så kan man trimme lasten litt ved å legge noe mer vekt bakover. Det er også mye vanskeligere å drive egenredning og kameratredning med en kajakk full av ballast.

Lykke til med padlingen! Det blir gøy, uansett hvilken type du velger. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har sett litt mer på kajakker. Plastkajakker hadde jeg egentlig slått fra meg, delvis pga. høyere vekt og lavere fart enn tilsvarende glassfiberbåter.

Jeg ser man får Hasle Excursion 500 til 8500kr. Vekten er den samme som for Norse kajakkene, og i følge denne testen passer den også bra for personer av middels størrele. Testpersonen beskriver kajakken som lettpadlet og med turtempo på 4,5 knop (faktisk raskere enn Norse Bylgja). Rorsytem og pedaler er visstnok bra (smarttrack). Vekten er på 24 kilo, total lastekapsitet ca 120 kilo - som er rikelig for meg.

Tolker jeg dette rett så tåler den mer, koster mindre, er raskere (i turtempo), og veier det samme som Norse kajakkene.

Noen som har tanker om Hasle Excursion 500? (Ny 2017 modell).

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn fra sidelinja fra en skikkelig newbie på kajakk (tok grunnkurs i helga og har nå våttkort. Hurra😊) Instruktørene på kurset var veldig opptatt av at forskjellige kajakker passer forskjellige mennesker. Den som er perfekt for meg, er kanskje helt feil for deg. Handler om kroppsfasong, padlestil og bruksmåte. Det lureste er å prøve mange kajakker før man kjøper sin egen. Ihvertfall prøvesitte i butikken, men helst på vannet. Kajakk-klubber har gjerne mange forskjellige de låner/leier ut til medlemmene sine. 

I forhold til Hasle fikk jeg erfare at den var vanskeligere enn andre å komme opp i fra vannet, fordi den er litt høyere. Cowboyredning var helt umulig i den hersens båten... Akkurat det er viktig for meg, fordi man før eller siden kommer til å kantre, og det er det greit å ha en viss sjanse for å kunne klare å komme opp igjen uten å måtte gå til land. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt valg ut fra dine kriterier. Disse tåler veldig mye juling. Vi har 20 år gamle Hasle i klubben hvor det fortsatt er mye plast igjen :-) .  En tyngre båt vil ha mest å si for akselerasjon, når du først er i siget er det skrogform (+ lengde og bredde) som betyr mest for hastighet, og ikke materialtype. Selv om veldig mange (les: selgere) digger å si at glassfiber er raskere enn plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snutemor Hasle har forskjellige modeller, hvor Excursion 500 nok er den laveste av dem. 100% enig i testing før kjøp :-).  Når det gjelder egenredning er cowboy entry en av flere. Jeg ga sjøl opp den da jeg ofte bruke båter som ikke tåler trykk eller er for glatte på bakdekket og når jeg er på tur ligger det ofte for mye stash bak der , så min prefererte metode ble åreposeredning, den kan jeg bruke på alle type kajakker og jeg fikser en god del bølger. Og som back up i turbåten er det re-entry (opp ned) med rulle andre valget. For de smaleste er det svømming om årepose feiler :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, PTG skrev:

Ikke dumt valg ut fra dine kriterier. Disse tåler veldig mye juling. Vi har 20 år gamle Hasle i klubben hvor det fortsatt er mye plast igjen :-) .  En tyngre båt vil ha mest å si for akselerasjon, når du først er i siget er det skrogform (+ lengde og bredde) som betyr mest for hastighet, og ikke materialtype. Selv om veldig mange (les: selgere) digger å si at glassfiber er raskere enn plast.

Den nyere Haslene er til gjengjeld ikke tyngre enn en glassfiberkajakk, 23 kg er faktisk lettere enn en del tilsvarende glassfiberkajakker. 2017 modellene har visstnok økt sittekomfort også.

I følge testen i padling er den jo raskere enn Norse Bylja som er glassfiber, ihvertfall i marsjtempo og turtempo, muligens er den mer lettdrevet?

Skal se om jeg får prøvd de på vannet før kjøp. Man må sitte godt, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg ser at XXL selger kajakker med ror OG senkekjøl. Blir ikke det litt unødvendig å ha begge deler?

Hvordan er disse kajakkene ellers https://www.xxl.no/tahe-marine-wind-solo-2017-outdoor-rudderskeg-kajakk-hvit/p/1147516_1_style

XXL pleier jo å ha gode priser, men ikke alltid like god kompetanse. Venter jeg til vennesalget får jeg jo 25% på kajakken og går jeg ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter rådet om å prøve ulike kajakker før kjøp, både klubber og forhandlerer pleier å gi gode muligheter for det. Og så er min erfaring at det blir absolutt flest dagsturer og jeg ville kjøpt kajakk for det, det gir flest og best padleopplevelser. Jeg pakker greit til helgetur i en egenbygd grønlandskajakk (SOF) uten lasteluker, så det bør du klare i de fleste kajakker. Og kniper det på plassen, er det alltid mulig å pakke noe i en dekksbag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
22 minutter siden, Manko skrev:

Støtter rådet om å prøve ulike kajakker før kjøp, både klubber og forhandlerer pleier å gi gode muligheter for det. Og så er min erfaring at det blir absolutt flest dagsturer og jeg ville kjøpt kajakk for det, det gir flest og best padleopplevelser. Jeg pakker greit til helgetur i en egenbygd grønlandskajakk (SOF) uten lasteluker, så det bør du klare i de fleste kajakker. Og kniper det på plassen, er det alltid mulig å pakke noe i en dekksbag.

Ja, det blir flest dagsturer ;)

Men hva skjer om jeg har en kajakk med 20 kg lastekapasitet til overs, og skal ha med 10 liter vann, 20 kilo baggasje for en helgetur, så kommer 10 kg med klær, vest årer, sikkerhetsutstyr osv. Da har jeg 20 kilo overlast. Vil ikke det være veldig ugunstig? Eller?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Pakk lett! Du trenger ikke 10 kg klær mv. eller 20 kg bagasje til en helgetur. 5-10 l vann er der i mot relevant på sjøen i en plastkanne. Jeg har adskillige langturer bak meg i kajakk - nevnt i en tråd om pakking av kajakk, hvor vektfordelingen er litt viktig for at den ikke skal bli u-båt. 

Selvredning i en godt lastet kajakk med bordfylt cockpit er en sak for sig - ikke minst å få vendt kajakken på rett kjøl. Så forsiktighet er viktig. Motorbåts tåper er dessverre vanskelig å gardere sig mot.

Det finnes en god oversikt over kajaktyper og mål untatt  havkajakker på www.kajakinfo.dk. 

Elgen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
7 timer siden, elgen skrev:

 

Pakk lett!

Pleier å havne på 17-18 kilo for helgetur på fjellet med sekk, inkludert mat og litt fiskeutstyr. Med kajakk må jeg ofte ha med vann til drikke og matlaging i tilleg, så kommer det ett ekstra klesskift, padleårer, sikkerhetsutstyr, vest. Så jeg tror ikke 30-40 kilo last er urealistisk hvis du regner med alt av bekledning man har på seg og alt utstyret.

Litt av luksusen med kajakk på helgetur er vel også at vekt ikke betyr like mye som volum.

På helgetur har jeg nok alltid med en kamerat som kan hjelpe til med redning, og det må såklart tas med i beregningen at det er vanskeligere med last i kajakken ;) 

(Til sammenligning har kanoen min 560kilo lastekapasitet 😎)

En kajakk som er lastet til grensen, eller litt over lastakapasiteten, den blir vel lett en u-båt antar jeg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.