Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke Norse kajakk til meg?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Mareng skrev:

Trodde det var mer vanlig å kante kajakken utover i svingen?

Siden kajakken har "utsving" må du kante utover for å få carving-effekt. Jo høyere fart, jo større effekt. Denne effekten får du ved at den neddykkede delen av kajakken blir buet når den kantes.

Det som gjøres i videoen er mer analogt med en skrens-sving. Farten er lav, så carving-effekten er liten. Det som betyr noe da, er at kantingen flytter oppdriftsvolumet mot senter av båten. (Dypere under midten, og grunnere eller helt ute av vannet i endene.) Siden baugen og hekken må dras mange meter gjennom vannet for at kajakken skal snu, vil alt som stikker ned i vannet her bremse en rotasjon. Midten av kajakken skal nesten bare rotere rundt seg selv, og vil dermed bremse lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse


Hvis man strekker armen så langt ut man kan og støtter seg på det surfende årebladet så kan kajakken lett kantes til rundt 90 grader. Da svinger de fleste kajakker ganske greit. Men jeg ville jo tro at dette bare untaksvis blir nødvendig.

Hvis man skal padle mye småturer så tror jeg dette med mere eller mindre gøy er ganske viktig. Jeg synes små lette kajakker er mye mer artig å padle enn store turkajakker. Den "morsomste" kajakken jeg har prøvd var en carbonutgave at en modell som "dubside" visstnok har vært med på å konstruere. Het den "icecap" tro? Skikkelig rar.

Mitt bestemte inntrykk er at praktisk talt alle med nogenlunde fysikk overvurderer vanskelighetsgraden for padling. I hvertfall hvis man ser bort i fra de smale racerne. Forståelsen av sikkerhet derimot er en annen sak. I praksis nedkjøling og vanskeligheter med reddning i bølger. Viktig å vite hvor grensene går.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Det kommer selvfølgelig stadig nye tanker og spørsmål fram :) 

Hvordan oppfører en kajakk som Norse Freyja seg i bølger? Kajakken har veldig lite spring, så jeg lurer på om den vil grave seg veldig lett ned hvis det er litt bølger, og om den vil grave seg ned når man evt. surfer? Vanlig bølgehøyde her i området er 0-0,5m, kanskje en meter når det er skikkelig ruskevær, men det er ikke sånne forhold jeg oppsøker.

Sikkert vanskelig å svare på, for dem som ikke har brukt kajakken 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2018 den 0.55, elgen skrev:

Hurtig? I mine velmakts dager var det ca. 10-12 km/tim i gjennomsnitt på langtur i en Struer Zefyr vekt ca. 13 kg + bagasje (glem kanoen her!). Inkl et røvhvil på kysten av og til. Selvfølgelig væravhengig.

Deltok i langdistanseløp i Struer Tracer (kappkajakk) eller Struer Fenja 85 (turklassen)- og jeg veide også den gang + 85 kg.

Elgen

10-12 km/t er svært imponerende. Eg skulle hatt en temmelig slank surfski under rumpa for å klare 12 km/t over tid :) Fart er gøy, ikke minst fordi det gir stor rekkevidde.

Men så er det gøy å surfe på bølgene også, eller dra på safari med både telt, sovepose og kokeutstyr i baggasjen. Smyge rundt i skjærgården og finne små strender og rolige laguner man ikke engang viste fantes. Skli rolig inn på grunna med en flyndrestikkert i hånda, eller tidlige søndagsmorgenen på vannet mens tåkedisen fortsatt ligger tjukk når de første solstrålene kommer gjennom. Og ikke minst, kunne gå i land der man vil, til tross for at vi ikke har "steinfri" sydensand langs hele kysten vår.

-Og når det ikke finnes en kajakk som er perfekt til alt må man kompromisse, og gjerne ta den som passer best til det man gjør mest av. Eller gjøre som med ski og telt.... n+1 formelen :)

 

IMG_1133.jpg

Endret av jan_o2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/29/2018 at 9:02 PM, Mareng said:

Det kommer selvfølgelig stadig nye tanker og spørsmål fram :) 

Hvordan oppfører en kajakk som Norse Freyja seg i bølger? Kajakken har veldig lite spring, så jeg lurer på om den vil grave seg veldig lett ned hvis det er litt bølger, og om den vil grave seg ned når man evt. surfer? Vanlig bølgehøyde her i området er 0-0,5m, kanskje en meter når det er skikkelig ruskevær, men det er ikke sånne forhold jeg oppsøker.

Sikkert vanskelig å svare på, for dem som ikke har brukt kajakken 😑


Tror ikke "grave seg ned" er et riktig utrykk. Men en baug med lite volum vil stikke seg dypere inn i bølgene. Konsekvensen blir bare at man får litt mer vann innover dekket. Det samme kan gjelde akterenden. Og hvis den synker inn i den bølgen man skal surfe på så kan kajakken i teorien være litt mindre egnet til å surfe med på vanlige "vindbølger". Men hvis man først greier å fange en bølge vil sjansen være liten for at graver seg ned. Dette skjer helst hvis man får en stor bølge eller brått bakfra mens man ligger rolig.

Men dette er vel ikke noe typisk kajakk for slik bruk. Kanskje er den mest egnet til lange dagsturer? Med utgangnspunkt i dette ser denne kajakken slik ut for meg at det vil være padleren som bestemmer 90% av hvordan den oppfører seg i bølgene.

Hvis man tenker seg en halv meters bølger med minimums bølgelengde, 3,5 meter, så kan vel slike være noen av de vanskeligste. Spesiellt hvis de går mot strømmen. Vet jo ikke, men hvis roret svikter kan akkurat slike bølger kanskje være de som gir padleren mest jobb i denne kajakken. Begge stemnene vil med jevne mellomrom kunne ligge i hver sin bølge. Og stemner med lite volum kan virke litt som en kjøl eller et fastlåst ror. Men korte bølgelengder oppstår vel helst bare når vinden øker.

Jo mer man fordyper deg i slike ting jo større blir forvirringen. Mange er på jakt etter den perfekte kajakk "til sitt bruk". De forsiktige søndagspadlerne finner dem. Andre kan ende opp med tre-fire eller fem stk. Det er akkurat slik med kajakker som det er med skotøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
12 timer siden, nova skrev:

 

Jo mer man fordyper deg i slike ting jo større blir forvirringen. :)

Ja, det er faktisk ikke tull engang 😛

Kanskje det beste er å prøve ett par kajakker til, og bare kjøpe den som gir meg best magefølelse. Etterhvert vil jeg få mye erfaring med den kajakktypen jeg har valgt, og om det er noen egenskaper jeg setter mye pris på etterhvert, og andre egenskaper jeg setter mindre pris på, vet jeg mye bdre hva jeg vil ha neste gang.

Men det ser ut til å være vanskelig å få solgt kajakker brukt for tiden. De ligger veldig lenge på finn, og de jeg har kontaktet har sagt at jeg får avslag i prisen om jeg kjøper. Det ligger blandt annet en Norse sleipner brukt 4 ganger, for 5900kr, inkludert en del tilbehør. Billig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mareng

Har vel egentlig bestemt meg for Freyja.

Jeg har egentlig mest lyst på en Grønlandsåre, bare fordi jeg liker de :) Men er de like gode som en euroåre å foreta effektive styretak med når det er nødvendig å snu/svinge kajakken litt kjappere? På den ene siden er bladet smalere, men på den andre siden kan man forskyve grepet og rekke veldig langt ut med taket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mareng

 

Det måtte bare bli en svart Freyja :) 

Etter bare minimalt med øving, synes jeg ikke den er tung å svinge heller! Er veldig fornøyd med valget sålangt! 🤗

 

6590673E-B62B-4EC4-AB00-454A00EE737B.jpeg

A67DD870-BA5D-4314-BBBF-C004C7DE8097.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
På 28.6.2018 den 13.11, PTG skrev:

Ja dette står skrevet i mange forum og i tekster, men er en halvsannhet. Den angitte effekten er når man får bølgene på tvers. Om båten ikke er for bred og du har god kontakt inne i båten, så vil din evne til å motvirke ved å trykke på siden som løfter seg være større enn påvirkningen fra bølgene, og du har jo fleks i hofta   I tillegg vil en båt som har god primærstabilitet være noe flatere i bunnen så bølgene lettere passerer under.  For brytende bølger er det igjen andre forhold som gjelder. 

Når det gjelder fart i kajakk så er din evne til å balansere uten at det påvirker åretaka viktigst. Må du begynne med støttetak eller korrigerende padletak så går hastigheten ned. Så det gjelder å finne en båt som er rask nok OG som du kan sitte avslappet i lenge nok. For en nybegynner og båt til hav vil en båt rundt 55 cm bred og med god primærstabilitet gi deg mye glede og trygghet og fart de første årene og når du blir mer dreven vil den fortsatt være en god båt på dagene når sjøen er rotete eller går stor.

Jeg bruker mye klubbåter, men er har du mine båter (vippefaktor 1-11) hvor 1 er race.

1. Hav: 5,8m, 55 cm bred, vippefaktor 10, svært flat i bunn, svært høy primærstabilitet, god lastekapasitet. Brukes på alt med oppakning og hav. Har ganske mye vannflate og er ikke lettdrevet ved lave hastigheter. For "tunge" trimturer har jeg padlet opptil 50 km med snitt 9 km/t og vært ute i 3+ m  brytende bølger med mye høye støttetak, så allsidig båt. Denne har jeg hatt i 13 år nå og er fortsatt helt topp. Denne kan jeg sitte med komfort (bra formet sete, justerbar ryggstøtte), trygt og avslappet.

2. Trim med moderate bølger og "innaskjærs" : 5,2m, 47 cm bred, vippefaktor 7. Litt primær, noe sekundært. Kan lett holde snitt over 9 km i mange timer. Brukt f.eks på Dalslands Kanotmaraton på 56 km. Snitt 10,5 km/t, men da er det jobbing.

3. Trim flattvann: Den mest brukte båten på trening nå, 5,2m, 44 cm bred, vippefaktor 3.  Marginalt primær og ørlite sekundært. Jobber med saken, men fikser stort sett ikke mer en 10 km med fart før teknikk og balanse "knekker" sammen. I denne båten begynner man virkelig å føle fart og snitt rundt 12 km/t nås.

Som du ser endres ikke snittfartene seg dramatisk, men vippefaktoren og treningen som må til for å stabilisere er (i hvert fall for meg) betydelig.

Hvilke kajakk er kajakk nr. 1 og 2 på listen din @PTG ? :) 

 

 

FEC375A5-701B-4285-90FD-2785DBF045F3.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bilde og lekker Norse båt 😊.

 

Båt1: Najad, strippbygg, med tegninger fra https://www.thomassondesign.com/en/catalog/my-kayaks/najad. 200 timer i garasjen så var det gjort. Har faktisk hatt den siden 2001 og det blir jo nærmere 18 år og ikke 13 år som jeg skrev i teksten. Var på 10 dagers tur til Langesund i sommer og da var det den som ble brukt, hadde en dag med bølger og tok da en alene tur tur/retur Jomfruland i «åpen» sjø, så den føler j meg veldig trygg i.

 

Båt2: PP Tornado, karbon/kevlar variant ca 11 kg, kjøpt av Ut i Naturen, Stavanger. https://www.utinaturen.no/lagervarer/surfski/pp-tornado-racer Tror modellen er gått ut, men som trimkajakk er den veldig bra. Den ene vi har i kajakklubben brukes rundt 80 turer i året og er såpass populær at jeg i sommer solgte min til klubben så de har 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PTG skrev:

Nydelig bilde og lekker Norse båt 😊.

 

Båt1: Najad, strippbygg, med tegninger fra https://www.thomassondesign.com/en/catalog/my-kayaks/najad. 200 timer i garasjen så var det gjort. Har faktisk hatt den siden 2001 og det blir jo nærmere 18 år og ikke 13 år som jeg skrev i teksten. Var på 10 dagers tur til Langesund i sommer og da var det den som ble brukt, hadde en dag med bølger og tok da en alene tur tur/retur Jomfruland i «åpen» sjø, så den føler j meg veldig trygg i.

 

Båt2: PP Tornado, karbon/kevlar variant ca 11 kg, kjøpt av Ut i Naturen, Stavanger. https://www.utinaturen.no/lagervarer/surfski/pp-tornado-racer Tror modellen er gått ut, men som trimkajakk er den veldig bra. Den ene vi har i kajakklubben brukes rundt 80 turer i året og er såpass populær at jeg i sommer solgte min til klubben så de har 2.

Takk :)

Jeg drømmer om å komme i gang med en Njord: https://www.thomassondesign.com/en/catalog/my-kayaks/njord . I følge spesifikasjonene skal den være raskere og mer manøvrerbar enn Najad, men jeg vet ikke hva du tenker om den påstanden? 🤔

Og hvordan i heiteste huleste skal jeg finne tid til det? 😥😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Takk :)

Jeg drømmer om å komme i gang med en Njord: https://www.thomassondesign.com/en/catalog/my-kayaks/njord . I følge spesifikasjonene skal den være raskere og mer manøvrerbar enn Najad, men jeg vet ikke hva du tenker om den påstanden? 🤔

Og hvordan i heiteste huleste skal jeg finne tid til det? 😥😢

Thomasson er veldig presis i beskrivelsene sine, så han har nok orda i behold :-) . Selv om han har tegnet dem selv virker han å være objektiv i vurderingene. Sammenliknet med Najad vil Nord gi deg mer nærhet til vannet og den har mer markerte linjer som tillater styring uten skeg eller ror, mens Najad uten ror og pga stort volum flyter som en kort oppå og drifter lett sideveis selv om jeg tilter kajakken. Jeg vil tippe at mindre volum også vil prege plass til bein/kropp, så lurt å vurdere ditt behov der. I motsatt ende har jeg prøvesittet Black Pearl og det blir som å tre på seg ei trang bukse, men for en kontakt. Med angitt lengde og bredde så er nok Nord like raskt som Najad.  En stor fordel med Najad er at den sluker veldig mye stash og for ukestur er den lett å pakke.  Tidsklemma er ikke enkel. Sjøl brukte jeg mest seine kvelder når unga hadde lagt seg, men noen helger måtte til, så uten supporting fru hadde det nok ikke blitt noe..😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, PTG skrev:

Thomasson er veldig presis i beskrivelsene sine, så han har nok orda i behold :-) . Selv om han har tegnet dem selv virker han å være objektiv i vurderingene. Sammenliknet med Najad vil Nord gi deg mer nærhet til vannet og den har mer markerte linjer som tillater styring uten skeg eller ror, mens Najad uten ror og pga stort volum flyter som en kort oppå og drifter lett sideveis selv om jeg tilter kajakken. Jeg vil tippe at mindre volum også vil prege plass til bein/kropp, så lurt å vurdere ditt behov der. I motsatt ende har jeg prøvesittet Black Pearl og det blir som å tre på seg ei trang bukse, men for en kontakt. Med angitt lengde og bredde så er nok Nord like raskt som Najad.  En stor fordel med Najad er at den sluker veldig mye stash og for ukestur er den lett å pakke.  Tidsklemma er ikke enkel. Sjøl brukte jeg mest seine kvelder når unga hadde lagt seg, men noen helger måtte til, så uten supporting fru hadde det nok ikke blitt noe..😃

Ja, høres bra ut :)

Björn anbefaler å korte ned 1-2 cm mellom de 13 formene på en Njord for min del, pga. lav kroppsvekt (70 kg). Så jeg tenker å korte ned 1,5 cm slik at den blir 19,5 cm kortere enn på tegningene.

Njord er jo god å rulle også, og det passer meg fint ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.