Gå til innhold
  • Bli medlem

Søvassmarka rundt (eller den lange veien til Slettfjell)


Langbein Rise

Anbefalte innlegg

*Lørdag 08.07.2006
Fra hytta vår på Vøllestad har vi fin usikt mot en karakteristisk topp som heter Bjørnheiknotten, 518 moh. Denne har jeg lyst til å avlegge ett besøk, men det blir litt lite på en dagstur alene, så jeg har tenkt å krysse hele Søvassmarka og gå over Slettfjell, 635 moh også. Jeg startet med å gå gamlevei for å unngå riksveien. Ved Halvfartjenn krysset jog over riksveien og gikk på broen over Fjellgårdselva. Deretter rett over Kyrkjemyrane, her begynte utsikten å bli fin og oppe på åsryggen kunne jeg se tilbake til hytta. Å krysse Deildalen var litt vrient da denne var kanske ufsete, men etter den var passert ble det lettere og raskt var jeg oppe på dagens første mål. Usikten var topp og jeg ser jeg må ta en runde mens jeg er oppe på heiene her. Sikter videre mot Brunanheia og så ned til Elghornsfjellet (utt: æljhønnsfjellet). Her tok jeg lunsjen. Nå var også sola kommet godt opp på himmelen, så den steikte godt og en sval bris gjorde det behaglig å pause. Videre gikk jeg ned til Venemyra og på grusvei til oppunder Knutane. Deretter krysset jeg Flottene, ett fint våtmarksområde som er temmelig flatt. Myrene her var ganske tørre så det var fort gjort å krysse dem. Nå begynte jeg å rasjonere på vannet, siden det var så tørt var det vanskelig å finne drikkbart vann. Ved Undhommen passerte jeg et Nøkkerosevann, hvor nøkkerosene sto tett i tett. Her begynte det å stige oppover mot Slettfjell. Oppover lia var det spennende blomster og orkideer. Skardtjennane ble redningen på vannproblemet. Den søre tjenna var ikke så gjørmete/myrete og luktet heller ikke vondt som andre ”vannhull” jeg hadde passert i løpet av dagen. Her satte jeg meg ned og kikket meg rundt. Tok meg tid til å se på Skornetten, som jeg var på for akkurat en uke siden. Siden jeg var god og svett etter bakkene opp til Slettfjell gikk jeg bortom Kattjenn og badet. Det frisket opp. Så la jeg turen bortom Øyvannene og tok Seterveien ned til Fjelltun og Lia. Tilslutt var det bare å runde Solliknatten på riksveien innen jeg var tilbake på hytta. Turen tok meg 10 timer inkludert pauser og var 33 km. Det gikk med 3,5 l vann.

*Søndag 09.07.2006
Kjørte jeg til Spangkjerra ved Bø i Tørdal og gikk opp på Rønnomnibben. Været var skyet oppholdsvær, men jeg måtte ut en tur. Tror det er den toppen med høyest status i Drangedal, selv om den er langt fra den høyeste. For en godværstur se denne turbesrivelsen: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3723

post-836-133474425768_thumb.jpg

post-836-133474425771_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.