Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som bytter til Hilleberg mesh innertelt sommerstid?


pcv1

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen som bytter ut standard innertelt med mesh innertelt på sitt Hilleberg-telt om sommeren? Lurer på å anskaffe et slikt til mitt Unna i stedet for et dedikert sommertelt, men lurer på om det er litt brysomt å måtte ta stilling til hvilket innertelt å ta med på tur når temperaturene er mer ustabile. Pakker dere begge for å være forberedt på evt. temperaturendringer? Hører gjerne deres tanker og erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanken har definitivt surra i mitt hode :)
Veldig fornøyd med mitt Unna men pga noen omstendigheter så har ikke mesh innertelt blitt kjøpt inn.
Men, blir formen bedre så ryker jeg på ett.
Mtp. at Unna har duk helt ned til bakken så holder det nok greit langt ut på høsten selv om det skulle komme
litt snø :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netting-innertelt kan være bra når det er varmt, men jeg ville ikke drasset med meg to typer innertelt på tur, men heller valgt det ene som jeg regnet med ville passe best.  Unna med netting fungerer over et ganske stort temperaturspenn, så det er vanskelig å ta skikkelig feil.

Jeg har ikke Unna selv, men skulle tro Unna fungerer greit nok når sola steker og det er varmt - det går jo an å åpne nesten hele den ene langsiden, i tillegg er det mulig å få inn noe luft fra baksiden.     Selv har jeg Akto og Soulo (kjøpt to år etter Akto), og det er Soulo-teltet som brukes mest, på grunn av den gode plassen og fordi det er selvstående. 

Til Aktoen har jeg et netting-innertelt, for å brukes alene, uten teltduken, men med tarp, for luftig overnatting.  Har aldri erstattet det vanlige innerteltet med netting.  Jeg har ikke sett noe reelt behov for å kjøpe netting-innertelt til Soulo, mens en tarp har mer for seg:

Hvis det er kjøling du er ute etter, mener jeg det er mer effektivt å sette opp en tarp som solseil over teltet, framfor å bytte til netting-innertelt.  En tarp veier omtrent det samme som et nettingtelt, men skal du sette opp tarp, trenger du ta med plugger til det, og kanskje et par staver om du skal over tregrensa.  Alt i alt blir det litt tyngre med en tarp, men du får fleksibiliteten til å bruke tarpen også som baldakin/fortelt-utvidelse/tørkerom mm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, fjellkaren said:

Tenker at en fordel med mesh er å spare vekt på varme dager. Har soulo og mesh innertelt veier 660 g (https://www.fjellsport.no/hilleberg-soulo-mesh-inner-tent.html). Men hvor mye vekt spares egentlig - hvor mye veier originalt innerteltet til soulo (fant det ikke på nett, men kan jo egentlig veie selv). 

Hilleberg har selv sagt at det er så og si null vektforskjell. Mesh gir bedre lufting, men ikke lavere vekt. Husker ikke hvor jeg så det, dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, foroll skrev:

Hilleberg har selv sagt at det er så og si null vektforskjell. Mesh gir bedre lufting, men ikke lavere vekt. Husker ikke hvor jeg så det, dog.

Det er generelt lite å spare, også hos andre merker. Mesh vs solid innertelt handler i mine øyne mer om lufting og eventuelt beskyttelse mot snø/sand/sand som blåses inn i yttertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig kjøpt et tarptent med mesh og standard innertelt og holder på med å gjøre meg kjent med dette. På korte turer med den varmen vi har hatt nå, har det ikke vært noe som helst tvil, og nettingteltet har vært helt supert. Det er virkelig mye luftigere, og selv med en del vind har det fungert bra. Derimot spekulerer jeg på hva som er beste løsning på langtur sommerstid på fjellet. Det er helt uaktuelt å dra med begge to, og så er spørsmålet om nettingteltet er godt nok/lunt nok i uvær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, virrma skrev:

Jeg har nylig kjøpt et tarptent med mesh og standard innertelt og holder på med å gjøre meg kjent med dette. På korte turer med den varmen vi har hatt nå, har det ikke vært noe som helst tvil, og nettingteltet har vært helt supert. Det er virkelig mye luftigere, og selv med en del vind har det fungert bra. Derimot spekulerer jeg på hva som er beste løsning på langtur sommerstid på fjellet. Det er helt uaktuelt å dra med begge to, og så er spørsmålet om nettingteltet er godt nok/lunt nok i uvær. 

Kjenner ikke Tarptent, men har telt med mesh inner. Noe av luftingen i mitt telt er beregnet å komme mellom bakke og duk. Det er sjelden jeg opplever vindstille på vidda og jeg syns det trekker alt for mye til å være koselig. Badekarbunnen i innerteltet går vel opp en 10-12cm og resten er mesh og jeg opplever konstant trekk i dette teltet. 

For en lunere tilværelse i teltet plugger jeg duken helt til bakken og løfter duken litt i fotenden istedet. Blir mye bedre, men skulle ønske det var mulig å få hel innerduk til teltet i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Hilleberg Unna mener jeg å ha lest at nettinginnerteltet faktisk er 25 g. tyngre, så det er virkelig ikke for å spare vekt jeg tok opp spørsmålet. Blir det for varmt så ligger jeg våken rett og slett, så behovet er lufting og behagelig "innemiljø". Ettersom vi har det så varmt på Østlandet nå var jeg bekymret for nattesøvnen i dette teltet da jeg har et par overnattinger kommende helg, så jeg gikk til anskaffelse av nettinginnerteltet og får prøve meg litt frem hvordan det fungerer utover sensommer og høst. Flott at Unnas yttertelt både kan trekkes helt ned til bakken og  åpnes for lufting vha. glippe nederst. Ingen norske nettbutikker hadde det på lager, så da ble det handel med outdoorfair.de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ang mesh/solid. Blir vel da et spørsmål om varme/lufting vs vær. @virrma, ville tenkt meg nøye om før jeg valgte mesh til fjellturer der været er usikkert. Tenker da i første reke på trekk, men det vil også avhenge av hva slags telt du tenker å bruke. Jeg blir fort forkjøla av for mye trekk, så jeg foretrekker moderat gjennomlufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 21.29, pcv1 skrev:

Hei,

er det noen som bytter ut standard innertelt med mesh innertelt på sitt Hilleberg-telt om sommeren?

Det kommer an på....bl.a. været (skifter mye her) og turen (hvor/lengde).  På en vegg hos meg henger 1) teltstenger til Unna i en  original pose. 2) Plugger i ditto pluggpose 3) Innerteltet i egen pose 4) Mesh-innerteltet i egen pose. Så ser jeg an været og turen og pakker med det som passer best der og da.  Tar aldri med både mesh og vanlig inner. Blir enten eller.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.6.2018 den 23.49, fjellkaren skrev:

Tenker at en fordel med mesh er å spare vekt på varme dager. Har soulo og mesh innertelt veier 660 g (https://www.fjellsport.no/hilleberg-soulo-mesh-inner-tent.html). Men hvor mye vekt spares egentlig - hvor mye veier originalt innerteltet til soulo (fant det ikke på nett, men kan jo egentlig veie selv). 

Fikk Fjellsport til å veie for meg en gang og det er ingen nevneverdig forskjell på vekten av de to innerteltene i 2015 iallfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tubbs skrev:

Selvfølgelig :)
Lyst til å låne mitt Unna og teste en helg?

 

Oi, det hadde vært helt fantastisk, det slår jeg gjerne til på :D Nå har jeg fått låne et trolltind, men om det er muligheter til sommeren så låner jeg veldig gjerne unna. Er veldig, veldig snill og forsiktig med telt, så jeg kan love deg at det kommer tilbake i aller skjønneste orden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg har også lyst på unna med mesh, kan man ha både Hilleberg soulo OG Hilleberg unna? 🙄

Jeg har noe i denne duren da.  Men valgte bort Unna og kjøpte Helsport Mil LT 1.   Årsaken er at man kan åpne begge langsidene.  

Skjønner ikke hvorfor man kan gjøre denne oppgraderingen på Unna!

20180527_070505.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.