Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøp av nytt 3manns telt


eriblist

Anbefalte innlegg

Hei
Da har tiden kommet for å gå til innkjøp av nytt 3 manns telt, ønsker et lett tunnel telt.
Tunnel telt har jeg i dag også men dette er 4 manns telt.
Har sett på Helsport, Hilleberg ,Fjellreven og Robens, håper å kunne få et telt som veier ca 2,3 Kg

Det jeg har kommet frem til så lang er at det står i mellom Hilleberg Anjan 3GT og Helsport Lofoten superlight camp, det er fordeler og ulemper med begge 2

Hilleberg ulemper: Duken går ikke helt ned til bakken vil dette være en risiko ved hardt regnvær, og vill det bli mere mygg i forteltet,  det har ikke noen lufte kanaler, kan ikke åpne opp hele fronten på forteltet, døra i innerteltet har kun myggnetting,

Hilleberg fordeler: Kan dra opp teltduken i bakkant, større plass i fotenden, bedre plass i forteltet , feste løsningen i endene av teltduken ser mere solid ut.

Helsport Ulemper: Smalt ved fotenden i innerteltet, mindre fortelt, tynnere bunnduk, feste anordningen i endene ser dårlig ut, 

Helsport: fordeler: Kan åpne hele fronten, teltduk går helt ned til bakken, tenker det da tåler hardt regnvær bedre og mindre mygg i forteltet, Norsk produsent, har lufte kanaler.

Det finnes jo mange andre produsenter der ute, er det noen andre merker jeg burde se før jeg tar et valg? og er det noen som har erfaringer med de 2 teltene jeg står i mellom, fordeler og ulemper

Hilleberg: http://no.hilleberg.com/EN/tent/yellow-label-tents/anjan-3-gt/

Helsport: https://www.helsport.no/lofoten-superlight-camp

Takk for svar😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Hvis du ikke er veldig høy, og du ønsker helårstelt med fullverdige løsninger som store ventiler og full duk/full myggnetting i innerdøren ville jeg sett på Fjellreven abisko lite og Abisko shape.

Hvis du synes løsninger som myggnett kun i øverste del av døren til innerteltet er ok, og ett telt som egner seg best til 3 sesongs bruk hovdsakelig, så har nye fjellheimen superlight 3 mye større innvendig plass enn før! 2,2 kg. Det skal være mulig å rulle opp enden på forteltet der også så vidt jeg har fått med meg, men jeg tror dette var noe de sa på telefon til meg. Du må i så fall ringe for å få det bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, esphojo skrev:

Er det muligheten å rulle opp en åpning som gjør at du tenker Lofoten foran Fjellheimen hos Helsport?

Ja det er så digg å kunne åpne hele fronten
Har denne muligheten på mitt Spitsbergen X-trem i den ene enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mareng skrev:

Hvis du ikke er veldig høy, og du ønsker helårstelt med fullverdige løsninger som store ventiler og full duk/full myggnetting i innerdøren ville jeg sett på Fjellreven abisko lite og Abisko shape.

Hvis du synes løsninger som myggnett kun i øverste del av døren til innerteltet er ok, og ett telt som egner seg best til 3 sesongs bruk hovdsakelig, så har nye fjellheimen superlight 3 mye større innvendig plass enn før! 2,2 kg. Det skal være mulig å rulle opp enden på forteltet der også så vidt jeg har fått med meg, men jeg tror dette var noe de sa på telefon til meg. Du må i så fall ringe for å få det bekreftet.

Har sett på Fjellheimen også ja, hvis det har muligheten for å kunne rulle opp hele fronten så er det mere aktuelt. får ta en telefon til Helsport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 minutter siden, eriblist skrev:

Har sett på Fjellheimen også ja, hvis det har muligheten for å kunne rulle opp hele fronten så er det mere aktuelt. får ta en telefon til Helsport

Ser den. Frmdet er ganske digg på tørre sommerdager å skrelle vekk hele forteltet. Men npr det regner er det veldig fint å ha :)

På abisko shape åpner jeg døren i ytterteltet, og løsner alle plugger og barduner i forteltet, så kan jeg krølle det vekk, selv om det ser litt løye ut ;) 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, eriblist skrev:

Ser bra ut, men jeg finner ikke noen innvendige mål på det, og dårlig med bilder som viser funksjonene.

Fjällräven er dessverre litt for dårlig til å legge ut tilstrekkelig med informasjon om teltene sine på egne nettsider, men jeg har funnet ut at Fjellrevenshop.no ofte har mest informasjon. De har også tegninger med mål. 😊

Endret av Freebird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
11 minutter siden, eriblist skrev:

Ser bra ut, men jeg finner ikke noen innvendige mål på det, og dårlig med bilder som viser funksjonene.

De har fått ny nettside. Det er en bug tydligvis som gjør at du ikke kan sveipe bort til målskissen:

668A5EDB-4602-4CC3-9E4A-36676DAD34C0.jpeg.664b37ac2c506bf74d28ee18a03badf5.jpeg

Og på den gamle nettsiden deres var også filmen lagt inn:

Det er abisko shape 2 i filmen.

Teltet er mindre og lavere enn fjellheimen superlight og skrår inn mot fotenden. Lavere profil gir mindre vindfang da. Det vil nok oppleves en del mindre enn fjellheimen superligt tipper jeg, men det er mer solid, fullgode løsninger for alle årsidet, og ikke glatt gulv. (Superlight har silikonbehandlet bunnduk, som kan oppleves litt glatt, eller såpeglatt, avhengig av batch). 

Den reelle vekten med det jeg mener er nødvendig å ha av repkit i posen er 2,8 kg. Men det har lavt pakkvolum pga. duksammensetningen, og styrken tilsvarer Hilleberg Red Laben som du kanskje kjenner til. Helårstelt til alle forhold uten om de mest ekstreme står det.

Du kan glemme 3 personer i teltet, med to personer har du plass til litt pakkposer med mat og klær mellom dere.

Teltvalg er kompromiss, men det vet du nok ;) 

Kan ligge ut noen bilder av mitt i action:

 

DFFB5E08-397D-4718-99E4-829094AB2468.jpeg

0D5247D6-7C32-448E-9532-754452AAA1BB.jpeg

753CE5E3-BA1C-47BF-A3AC-5D51C0925E9F.jpeg

9964D2C5-B83A-4E19-B740-AFDA4F88CA15.jpeg

5B4BEF46-A7FE-48A6-8863-0221D7398399.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, eriblist skrev:

Det er ikke lett å gjøre et valg.
Abisko blir uaktuelt pga innvendig plass.
Hilleberg har nok best plass i forteltet 
Så har man jo Helsport som også har 2 fine telt, må google litt mere å se.

105967085_Skjermbilde2018-06-06kl_20_54_21.thumb.png.8a7b50f738b5e051eca0f351dd31e244.png1069868146_Skjermbilde2018-06-06kl_20_54_37.thumb.png.6c8bae4c116f84d51a0ac0c71763dcc6.png415752995_Skjermbilde2018-06-06kl_20_55_03.png.0d400dd6667bbe053ea50c03d9a4af29.pngfjellreven_abisko_shape_3_53203_detalj2.jpg.29a34660163b509a5e8f2447a544dcb8.jpg

Der fant du målene rett før jeg svarte :)

Jeg tror abisko shape og Lofoten føles ganske lik ut innvendig. Innerteltet i lofoten er vel fortsatt den gamle typen til helsport som henger og slenger en del.? På abisko er det stramt som ett trommeskinn, og nye fjellheimen er også veldig bra der har jeg lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Nordisk Oppland 3 LW virker som et veldig bra telt. I forhold til de som er nevnt her er fordelen at det skrår ganske mye mindre ved den lave stanga bak. Det har også en fantastisk dør til forteltet(inspirert av Hilleberg Black label).

https://m.addnature.no/783583.html?c=816&_cid=22_-525_237694_237781_237810_1903255_0_Prisjakt.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 minutt siden, Thomas E skrev:

Jeg syns Nordisk Oppland 3 LW virker som et veldig bra telt. I forhold til de som er nevnt her er fordelen at det skrår ganske mye mindre ved den lave stanga bak. Det har også en fantastisk dør til forteltet(inspirert av Hilleberg Black label).

https://m.addnature.no/783583.html?c=816&_cid=22_-525_237694_237781_237810_1903255_0_Prisjakt.no

Dette så jo veldig bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg syns Nordisk Oppland 3 LW virker som et veldig bra telt. I forhold til de som er nevnt her er fordelen at det skrår ganske mye mindre ved den lave stanga bak. Det har også en fantastisk dør til forteltet(inspirert av Hilleberg Black label).

https://m.addnature.no/783583.html?c=816&_cid=22_-525_237694_237781_237810_1903255_0_Prisjakt.no

Ja dette så fint ut, har jeg aldri hørt om før. takk for innspill 
Supert med et sånt forum altså :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mareng skrev:

Der fant du målene rett før jeg svarte :)

Jeg tror abisko shape og Lofoten føles ganske lik ut innvendig. Innerteltet i lofoten er vel fortsatt den gamle typen til helsport som henger og slenger en del.? På abisko er det stramt som ett trommeskinn, og nye fjellheimen er også veldig bra der har jeg lest.

Slappe innertelt er jeg ikke glad i , må nok få sett Abisko Live da, teltet skal jo primært brukes som et 2 manns telt.
Takk for innspill :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Med forbehold at dette er ting jeg har lest, jeg har ikke lagt i lofoten selv ;)

Fjellheimen skal som sagt ha fått stramt innertelt med nye fester sies det og har blitt skrevet her inne også :)

Veldig greit å kunne sjekke sånne ting ut live. Hvis du ikke finner det i fysisk butikk og er usikker: Betal med Klarna faktura, bestill de 2 teltene du vipper mellom, slå de opp i stuen på nyvasket gulv og returner det du likte minst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, eriblist skrev:

Ja dette så fint ut, har jeg aldri hørt om før. takk for innspill 
Supert med et sånt forum altså :-) 

Mer info kan du finne på www.nordisk.eu

Jeg er på mobil, så får ikke lagt ut så mye i denne tråden så lett, men det har imponert meg det teltet. 190cm bredde er stort til 3-manns å være! Ikke glatt innertelt slik som helsport SL(pga silikonbehandling). Er også en fiffig ventilasjonsløsning ved bakre stang(se filmene fra nettsiden deres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.