Gå til innhold
  • Bli medlem

Beskytte mat mot gnagere og lignende på tur


Karbonfilt

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Er på jakt etter tips om hvordan man beskytter mat fra gnagere ol på tur. Tenker da på natta mens det ligger i forteltet, men mest hvis man går toppturer og lar mesteparten av maten ligge igjen i teltet. Ser det finnes en matsekk som skal være bra for dette fra Amrika, men den er litt dyr og rekker uansett ikke å bestille den før vi drar (https://www.ursack.com/product/ursack-major-s29-3-allwhite/).  Alle tips tas i mot med takk:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ofte med en matboks/matkasse med lokk. Av "ClasOhlson-Typen". Som er akkurat så stor at den går i bunn av sekken. 

 

Denne beskytter maten under tur og klær fra maten.

 

Og holder gnagere unna når man er vekk fra leiren i området med mye slikt. Kan også settes i vann med stein på for kjøling (ikke under vann). 

Lys boks en fordel.

Lokket kan brukes som underlag, tallerken, brødfjøl, sløyebord osv også...

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

I serien Turjenter på NRK fikk det ene teltet gnagd hull på sekker av mus som prøvde å komme til maten, på finmarksvidda om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mus er glad i spekeskinke så passer på ha det hengende eller i boks på tur blir vanskelig for de hatt besøk før. Sjelden problem men har man det i boks som Espen Ø sier så er man godt berget slipper søl i sekk og gnagere på besøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen jeg har opplevd "småkryp" som et problem, var da vi overnattet på en hytte på Elgå. Sekkene var pakket klare for avmarsj neste morgen, og sto derfor ute på trammen. I løpet av natta hadde noe gnaget seg gjennom sekken til turkameraten min, og inn i et brød. I følge eieren på stedet var det trolig ekorn, og det høres rimelig ut for det krydde av slike der.

I flere år etterpå ropte kompisen min "skyt!" hver gang vi så ekorn ...

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Humbug skrev:

Dette tror jeg er et hovedsaklig nordamerikansk/youtube-problem

Hehe, det er morsomt:) Definitivt der jeg har det fra:) Men har hørt noen historier her fra berget og og ser det er noen eksempler over her og:) 

Men virker som om det er mindre aktuelt her enn på youtube, så det er jo bra:) Da går jeg for å legge maten utenfor sekken og i ytterteltet tror jeg og kjører på med et par plastposer og en boks til spekeskinke. Maten er uansett vakumpakket for det meste fra før så da bør det vel gå bra:)

Takk for svar alle i hopa:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mus i teltet i nå i nyttårshelga, men det er eneste gangen jeg har opplevd det. 😊 Den løp/gikk att og frem mellom innertelt og yttettelt noen timer ene natta.

På vinteren så er det stort sett pulktur eller basecamp, da oppbevares maten i plastkasse med lokk. Noen få turer med mange høydemeter og telt bæres alt i sekken, har aldri opplevd gnagere på disse turene.

I sommerhalvåret har jeg heller ikke opplevd problemer med mat & gnagere.

Nærmeste opplevelse er lemmen i sko på høsten, eller flatklemt mus i campsko på vinteren. 🤣

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Karbonfilt skrev:

Interessant:) Hvordan da? Mulig å knipse et blinkskudd av revefar hvis man legger matpakka litt strategisk i terrenget?

Aner ikke hvordan det står til med revestreker der nå, men det var et problem for noen år siden. Reven lærte seg fort at klatrerne gjerne ble litt skjødesløse på kveldene der 😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 timer siden, Gittiamo skrev:

Aldri opplevd mus og gnagere i telt. Men en uheldig lemmen i en lavvo en gang da. Men det var ikke lemmenet sitt feil. 

Har slitt mer med reven på Hankø og endene på Hauktjern. 

Så på en episode av turjenter på Finnmarksvidda om vinteren. Etter en god del dager på samme sted og mye god mat, kom musa opp av snøen. De spiste både telt og ryggsekker. Selv har jeg aldri opplevd annet enn Lemen om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 minutter siden, Jan@ skrev:

Så på en episode av turjenter på Finnmarksvidda om vinteren. Etter en god del dager på samme sted og mye god mat, kom musa opp av snøen. De spiste både telt og ryggsekker. Selv har jeg aldri opplevd annet enn Lemen om sommeren.

 

8 timer siden, Mareng skrev:

I serien Turjenter på NRK fikk det ene teltet gnagd hull på sekker av mus som prøvde å komme til maten, på finmarksvidda om vinteren.

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jan@ skrev:

Så på en episode av turjenter på Finnmarksvidda om vinteren. Etter en god del dager på samme sted og mye god mat, kom musa opp av snøen. De spiste både telt og ryggsekker. Selv har jeg aldri opplevd annet enn Lemen om sommeren.

Sett det samme programmet. Så klart musa kommer dit på vinteren. Musa er jo snart 😀 men jeg tror dette heller er et vinterprobleme og ikke så vanlig på sommeren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Sett det samme programmet. Så klart musa kommer dit på vinteren. Musa er jo snart 😀 men jeg tror dette heller er et vinterprobleme og ikke så vanlig på sommeren? 

Jepp. Aldri opplevd mus om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ingen som har hatt mus i teltet på to år🤔

Opplevde mus to netter på rad i helgen i Nordmarka. Første natten gikk den rundt i forteltet. Hørte plastposene lagde lyd. Åpnet innerteltet og så en under sekken min. Hadde heldigvis ikke kommet til maten som lå i poser utenfor sekken. Flyttet maten til innerteltet og sov videre.

Natten etter på ny teltplass la jeg maten i innerteltet og tenkte at den var tryggere der. Søppelposen med matrester ble lagt utenfor teltet i håp om at den skulle heller gå på den, men den ble liggende urørt.

Våknet morgenen etter og så at mus hadde gnagd hull i bunnduken under en matpose i innerteltet, klatret oppå den, gnagd hull gjennom plastikken og tatt bit av osten og pølsen. Så passert forbi hodet mitt til andre siden og gnagd hull i sidelommen og forsynt seg av firkløveren min. 

Nestegang henger jeg opp matposen i et tre selv om jeg må ut i regnværet for å hente den.

Endret av ubernoob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen virker å være; hvis musen vil komme og spise maten din, gjør den det. Derfor er det lurt å legge maten i en pose *utenfor* sekken, sånn at musen gnager seg gjennom færrest mulig av de dyreste investeringene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.