Gå til innhold
  • Bli medlem

Beskytte mat mot gnagere og lignende på tur


Karbonfilt

Anbefalte innlegg

ArveS skrev (9 timer siden):

Moralen virker å være; hvis musen vil komme og spise maten din, gjør den det. Derfor er det lurt å legge maten i en pose *utenfor* sekken, sånn at musen gnager seg gjennom færrest mulig av de dyreste investeringene.

Enig. Første og siste gang jeg har mat i innerteltet! Var jo ren idioti! Men jeg vil helst unngå at den spiser på maten min med tanke på musepest osv.  Så de beste rådene jeg vet om er:

  • Plastkasse (om du f.eks har pulk)
  • Henge opp i tre (noen har foreslått en trakt på tauet så den ikke klatrer ned tauet)
  • Musefelle i forteltet (denne går jeg for på neste tur, gidder ikke gå ut av teltet i regnvær for å hente mat)
  • Resignere og håpe at den ikke spiser på all maten

 

Andre forslag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ubernoob skrev (På 27.10.2020 den 9.13):

Enig. Første og siste gang jeg har mat i innerteltet! Var jo ren idioti! Men jeg vil helst unngå at den spiser på maten min med tanke på musepest osv.  Så de beste rådene jeg vet om er:

  • Plastkasse (om du f.eks har pulk)

 

Andre forslag?

Det fungerer med liten plastkasse i sekk også. Har en plastkasse med lokk som passer perfekt i bunn av storsekken. Den har vært med på tur i "museutsatte områder" sørpå i gamledager...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (10 timer siden):

Det fungerer med liten plastkasse i sekk også. Har en plastkasse med lokk som passer perfekt i bunn av storsekken. Den har vært med på tur i "museutsatte områder" sørpå i gamledager...

Godt poeng. En liten kasse veier ikke mye. Og dry teck kan sikkert ligge utenfor kassen. Den går de kanskje ikke på? Erfaring med hva slags kasse? Smartstore burde fungere?

Et alternativ jeg tenkte på er å legge mat i kjelen med lokk oppå. Spesielt smågodt og pølsa som fikk gjennomgå sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha vært heldig, for jeg har aldri opplevd at musa eller noen andre har gnagd på noe når jeg har vært på tur (jeg pleier forøvrig ofte å henge maten opp i en tøypose i ei grein eller lignende). Eller, det vil si, jeg opplevde en gang i det store utland for 24 år siden at ett eller flere jordekorn gnagde hull på en knekkebrødpose og satte til livs en del mens vi var på tur vekk fra teltleiren, samt at ett eller flere hadde vært inne i teltet, og enda verre, helt nede i bunnen av soveposen min og etterlatt unevnelige ting av både vått og tørt. Det luktet ikke særlig godt de nærmeste nettene etter dette.

Jeg mener det var disse her, såkalte arctic ground squirrels, men vi  kalte dem bare zik-zik på grunn av lyden de lagde:

https://www.youtube.com/watch?v=cZ34mqTf-5I

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Espen Ørud skrev (På 3.11.2020 den 10.09):

Det fungerer med liten plastkasse i sekk også. Har en plastkasse med lokk som passer perfekt i bunn av storsekken. Den har vært med på tur i "museutsatte områder" sørpå i gamledager...

Jeg bruker TPU-sekk, som jeg henger opp i et tre over natta. Om jeg kan i det minste. Det kom vanntette pakksekker i TPU for noen år siden, og jeg fant til og med en del av dem på salg fordi de er litt ekstra tunge og folk forstår ikke helt bruken.

Men de er seige som søren, og tåler både harde gjenstander som kjeler og panner og litt av hvert annet. Og jeg håper de tåler musetenner også. Ikke at musa ikke klarer det om de først vil, men det blir nok en del jobb for dem og det må være verdt innsatsen når jeg håper at sekken demper det verste av matlukte i tillegg og at den kanskje ikke frister så mye.

Så langt har det fungert, selv om jeg ikke kan si at det har vært hardtestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette (dvs ikke gnager, men rev) holdt faktisk på å bli et reelt problem for meg og ei venninne en gang på tur på Hardangervidda (februar). Midt inne på vidda, ved Skardbu (vest for Lågaros),  våkna vi om morran av krafselyder uttafor teltet. En rødrev hadde klart å rive hull i pulktrekket og fått ut proviantposen (pakkpose fra StS, ikke av det tynne slaget) - og var på vei avgårde med denne da vi kom oss ut. Fikk heldigvis stoppa den. Den sirkla rundt leiren vår fram til vi kom oss avgårde for dagen. 

761615A2-EBD5-4934-92F7-17E734EE00C5.jpeg

8A762360-8B72-438E-B9D0-680C6830A643.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (På 3.11.2020 den 21.01):

En eller flere isbokser fra Hennig Olsen/Diplom Is fungerer også bra og får lett plass oppi sekken. Lukkes med en bit gaffatape. 

Enig, men jeg bruker syltetøy-strikk rundt boksene. Passer glimrende til å ha fisk oppi om man har flaks, og boksene kan fint stables sammen når de er tomme. Lette er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hadde ofte  mus inne i mit ordentlige hus, ca. et par uker etter kornet ble høstet i nærheten. En del besvær med dem, da de gnaget hul i bunden av søppelposen i kjøkkenskapet så når man åpnet skapsdøren datt all søpla på gulvet. En stjal hundekuler og transporterte dem bak reolen. Men da ble den skutt med luftgevær i stuen! Det kom ganske visst et lite hull i tapet ved bomskudd, men næste gang  ++++

Men aldri i telt på tur. Strengt tatt kan de gnage si igjennom plastbokse, men Biltema evt. flere har en fin liten matboks i rustfri stål det det viktigste.

Ellers 2 huskyer i teltet. Den ene knertet en stor mus i ettermiddag på helt vanlig luftetur. Den eneste gang jeg har fått gjennomrotet al mat på tur var i en fjellstyrehytte av en røyskatt. Den holdt mye baluba, mens jeg så på fra køyen. Men det var tur uten hund.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.