Gå til innhold
Ullski

Er dette et OK førstegangstelt?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sammenliknet med de fleste her er jeg nok nybegynner, so go easy on me :)

Har omsider fått samboeren litt på gli med tanke på å begynne å gå litt turer med en overnatting eller to i telt på vår/sommerstid. Har begynt å se litt på utstyr, og tenkte å stikke en tur på XXL i dag og handle litt diverse siden de kjører "vennefest" med 25%.

Har tittet litt på Homestead dome 3 teltet til North Face og synes dette ser veldig greit ut (link: Skjult lenke - logg inn for å se den ). 

Prismessig er det OK for hva jeg kan bruke nå. Noen som har erfaringer med dette, evt. ser noe som kan by på problemer? Finner lite på nettet..

På forhånd, takk for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutes ago, TheSleepwalker said:

Hvor lange er dere? Skal du gå langt eller kort (relativ skala dette). Homestead ser nå mer ut som, og blir beskrevet som, et campingtelt. 

Jeg er 180 og fruen er 165. Det blir nok ikke de lengste turene i starten i hvert fall.

Det som gjorde at jeg så litt ekstra på dette er takhøyden du får med dome. Jeg gikk litt i Femunden med en kompis for en del år tilbake. Da brukte vi et Nordmarka 2, og jeg synes det ble vel lavt under taket. Ikke at jeg forventer danseplass, men liker å kunne løfte på hodet uten å ta borti duken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har mer penger å bruke, ville jeg kjøpt et skikkelig telt. Da vil det holde til alt vanlig friluftliv. Ikke behov for noe førstegangstelt etter min mening. Helsport 3-mannstelt. Trek eller pro-serien.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Endret av Thoreau
tips og link

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innenfor et begrenset budsjett med lite gåing kan jo Nordmarka 3 High Camp være noe? Eventuelt får du en del takøyde med Reinsfjell Trek 3. De vil dog veie over 4kg. Du kan og finne en del fine hos Skjult lenke - logg inn for å se den for tiden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det Homestead teltet fint kategoriseres som et festivaltelt, og det er jo det som står i beskrivelsen også.  Fiffige detaljer da: Pluggene kan brukes som øljekk og stangposen kan spennes opp i taket for å holde nettbrett.  Dog ser det litt trasig ut med endukstelt med ekstra tak som må legges over i tilfelle regn  og mulig det er noe bedre bardunering enn bildene viser, men tror ikke dette er beregnet på de heftigste vindkastene. Jeg foreslår at du dropper dette og heller går for Nordmarka high 3 camp hvis det er teltene på xxl i dag (i denne prisklassen) som er aktuelle. 

Ellers selges det mye bra telt til ok pris på finn.no om man følger med litt, outleten til helsport.no er verdt å følge med på også.    

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Jeg søkte på telt på fjellsport, og filtrerte på pris. Kom fram til 3 kuppeltet du kan kikke på :) 

Skjult lenke - logg inn for å se den (har innertelt i hel duk for å stoppe trekk, dørene kan ha full netting eller hel duk). Har selv 4 manns utgaven av dette, veldig fornøyd.

Det teltet du har sett på, det passer nok fint til camping og festivaler.

Vær litt obs når det gjelder vekt på enkelte telt, spesielt amerikanske telt som Marmot og North face. Ofte oppgitt med minimums antall plugger og uten barduner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Mareng said:

Skjult lenke - logg inn for å se denellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/outwell-robens-telt-lodge-3.html

Kikket litt på dette tidligere i dag og synes det så veldig greit ut. Fin pris var det også.

Fant ut at jeg ikke stresser med å kjøpe på XXL i dag og heller tar en litt nøyere vurdering og kjøper et jeg er mer sikker på jeg blir fornøyd med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Registrerer du deg som støttemedlem her inne får du 20% rabatt på varer til ordinær pris hos fjellsport. Men sjekk prisene rundtom allikevel, for det er ikke alltid at fjellsport sin ordinærpris er så veldig bra (men noen ganger er den det) ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
45 minutter siden, Ullski skrev:

Kikket litt på dette tidligere i dag og synes det så veldig greit ut. Fin pris var det også.

Fant ut at jeg ikke stresser med å kjøpe på XXL i dag og heller tar en litt nøyere vurdering og kjøper et jeg er mer sikker på jeg blir fornøyd med.

Det er «noe» feil med alle telt ;) Det som trekker ned på dette teltet er at innerdøren er i delvis duk og delvis netting. Dvs. du mister all utsikt om du skal stenge myggen ute. Det beste er telt som har en dør i innerteltet som du kan stenge helt, eller bare stenge med myggnetting.

Kanskje marmot vapor 2p som jeg foreslo lengre oppe blir litt lite. Marmot Vapor 3P tror jeg kan passe bra. Veier mindre enn robens lodge, og har dører som kan stenges helt, eller stenges kun med myggnetting for full lufting og utsikt fra myggfri sone. Innerteltet er høyere enn i Robens Lodge, det er litt lengre, mem litt smalere.

På fjellsport koster det 4249kr, men på prisjakt og google finner jeg det ned i 2500kr

34533BAE-4C0F-45D5-8DA4-FF389D5EF161.jpeg.318897c4bd35356d0e60940736e2ac35.jpeg

På denne typen telt (også robens lodge) må innerteltet settes opp først, så ytterteltet trekkes over etterpå. Det kan føre til at litt regn treffer innerteltet før det er dekket av yttertelte, og blir litt fuktig, samt at oppsett i sterk vind er mer plundrete. Men det er småting i den forbindelse, som første telt til deg og din samboer må dere ha god nok plass, og god nok takhøyde. Ellers får du ikke henne med flere ganger ;) 

Marmot Vapor 3P er det beste forslaget fra meg, i den prisklassen, omkring 2500kr. Fjellsport oppgir 3020gram for teltet, men du kan sikkert plusse på 200 gram for å få med plugger til alle bardunene. Ekstra teltplugger i aluminium får du kjøpt overalt, men billigst på e-bay/aliexpress.

Endret av Mareng

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et telt med en del kompromiss - et stort obs på liggelengden. Veier litt i overkant, men tilsvarende det du kikker på (mener en på forumet her har veid det til 3,7 kg komplett).

Prisen på det har gått stadig nedover, så er nok ikke den største suksessen. MEN til 1500 får du et greit telt, med mange fine detaljer og løsninger. Helsport lager kvalitet. Da kan du få testet friluftslivet, og selge det igjen til (nesten) samme pris igjen når du er lei (eller finner ut at dette var gøy og vil investere i et dyrere telt).......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

En ting jeg glemte å nevne med Marmot Vapor 3p, er at tverrstangen i toppen også festes til innerteltet, så den utnyttbare høyden i inneteltet blir mye større. Sideveggene blir vertikale, i stedet for at de skrår innover.

Han viser innerteltet oppslått her:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var begrensningen på posting løftet, og jeg kan endelig svare dere :)

Tusen takk for all hjelp til alle sammen! 

Jeg endte opp med å bestille Marmot Vapor 3p, så forhåpentligvis får jeg det av begynnelsen av neste uke. Da blir det kanoleie på Søfteland utenfor Os og ta en overnatting på en av teltplassene der neste helg slik at vi får testet teltet.

Skjønner ikke at jeg ikke har funnet dette forumet før. Er jo uendelig mange tips å hente :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
8 timer siden, Ullski skrev:

Da var begrensningen på posting løftet, og jeg kan endelig svare dere :)

Tusen takk for all hjelp til alle sammen! 

Jeg endte opp med å bestille Marmot Vapor 3p, så forhåpentligvis får jeg det av begynnelsen av neste uke. Da blir det kanoleie på Søfteland utenfor Os og ta en overnatting på en av teltplassene der neste helg slik at vi får testet teltet.

Skjønner ikke at jeg ikke har funnet dette forumet før. Er jo uendelig mange tips å hente :D

Morsomt, og grattis :) Det har nylig vert ett Marmot Vapor i en kano på Søfteland ;)

Dog 4p versjonen, med 4 personer i :) 

505FB219-AC7A-47BE-B210-26E71E6D7430.jpeg

A9AD8B19-8305-4799-8B38-CACBFBE73543.jpeg

Endret av Mareng

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan synes du Marmot Vapor takler vind Skjult lenke - logg inn for å se den? Du er jo lokalkjent så tenker de vindene man typisk møter i Bergsdalen og på vestsiden av Hardangervidda sommerstid(~15-20 ms?). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
32 minutter siden, Klodrik skrev:

Hvordan synes du Marmot Vapor takler vind Skjult lenke - logg inn for å se den? Du er jo lokalkjent så tenker de vindene man typisk møter i Bergsdalen og på vestsiden av Hardangervidda sommerstid(~15-20 ms?). 

Jeg synes det takler vinden bra for størrelsen å være, og står veldig stramt og fint, også innerteltet. Forutsatt at det er satt opp riktig ifht. bruksnvisningen i posen (små stenger OVER hovedstenger) og bardunert, samt at alle borrelåsene i ytterteltsduken er festet til stengene. Lurt å tusje alle borrelåsene i ytterduken svart, slik at du finner de lett igjen.

Tror stiv kuling i hagen på Askøy er det meste jeg har vert med på, i området 15 m/s. Det var da en del bevegelse i stengene og teltet i kastene, men oppsettet var veldig halvveis og med bardunene plugget ned bare 20 cm ut fra teltet. Det du spør som om er sterk kuling på grensen liten storn, det har jeg ikke prøvd. Men jeg tenker teltet ville nok klart seg, 3p og 2p har mindre vindfang og tåler trolig mer vind. 

Marmot Vapor 4P er som sagt ett ganske svært telt med mye vindfang og 132 høyde inne i teltet og bra høyde over resten av innerteltet, rundt 140 utvendig. Det ekstra vindfanget merkes i forhold til mitt andre telt, Fjellreven Abisko Shape, som står roligere når vinden blir sterk. Men sistnevnte er ett svært stødig og solid telt, med dobbelt så mange barduner.

Som nevnt tidligere, den største utfordringen med så store telt, der ytterduken skal på sist, er å få det slått opp i sterk vind. Det gjelder vel de fleste amerikanske kuppelt (og bergans helium dome). Man kan plugge det fast til bakken, sette ned stengene, og feste klipsene gradvis oppover rundt teltet, men man bør være to på ett så stort telt i sterk vind. (Men hvem kjøper 4-manns for solobruk på høyfjellet?).

Oppsett i moderat vind klarer jeg fint alene.

Jeg bruker ikke dette teltet høyt i eksponert terreng på vinteren, men det tåler ihvertfall 25 cm blytung nysnø i løpet av natten ved moastølen i Bergsdalen, selv om det var ganske skjevt når vi våknet neste dag. Etter snøen var spadd vekk stod teltet som normalt igjen:

031B4B93-9B61-4767-B47D-E8778D57306E.thumb.jpeg.9a13a560c54b32dd30498062690ea3d3.jpeg

8B16ECC2-4239-4317-A6F3-6718EFA6BF7B.thumb.jpeg.fa1f490b46bde20375cdd24b6db9ecec.jpeg

D7657231-442F-443B-9A5D-82D15C8782BE.thumb.jpeg.5b20d144cfb83b3ac802c170c8d29b99.jpeg

7B4A4246-E622-440A-AC57-4A84F8717060.thumb.jpeg.5064234af1d01b34bf88bacc14eecaf0.jpeg

Jeg har sett filmer av tilsvarende Marmot telt i 2 og 3p versjon som står godt. Marmot tungsten er samme teltet, men med mesh innertelt:

Hvis du synes det er ut som stengene er blitt bøyd nede, de er slik, for de går vertikalt opp de første 30 cm :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av northern_fov
      Hei og beklager ny tråd om dette.
      Jeg skal ha med minsten på 2 år og kjærringa på tur og ser etter et telt både for nåtiden men som også er et telt for fremtiden så fleksibilitet er bra.
      Antatt bruk:
      - Kommer ikke til å gå lange turer nå, maks 1-2 kilometer. Kanskje det blir lenger på sikt.
      - Antar det blir mest bruk i godvær
      - Over tregrensa
      - Jeg vil ha stort fortelt og da er vel tunneltelt beste opsjon.
      Til nå har jeg siktet meg inn på disse:
      Fjellreven Abisko Endurance 4: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Helsport Lofoten Pro Camp 4: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Robens Voyager Versa 4: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Jeg sikler mest på Abisko men det koster skjorta. Til gjengjeld har det enorm plass som sikkert kommer godt med når man har små barn. Robens VV finner jeg lite om men det ser veldig spennende ut. Når det er så billig blir jeg litt skeptisk. Har et Robens telt fra før av som jeg ikke har noe spesielt å utsette på.
      Takk for innspill.
    • Av Kuolseie
      Hei lurer på om det er noen her som har noen tips til gode tur muligheter  i Agder. 
      Skal noen dager til Setesdal vesthei i sommer, men kunne gjerne hatt noen tips til andre plasser. Gjerne i lavlandet. 
      Helt topp vis det er fiskemuligheter også 
    • Av Eva Iren Haldorsen Holm
      Er det noen som kan gi noen råd angående kuppeltelt beregnet på fjellturer.
      Holder på å lete i jungelen av telt og utforminger.
      hva er deres anbefaling når det gjelder innerteltet. Synes det er mye mesh. Er en frysepinn. Bør jeg se etter telt med mindre mesh, eller har ikke dette noe å si?
      ser nå på :
      - tungsten ul 3
      - Salewa litrek pro iii
    • Av Lillehei
      Hei, har ca. 20 overnattinger i året på fjellet og fram til nå har jeg bodd på DNT sine hytter når jeg er på fjelltur. Har tenkt flere ganger når jeg går forbi flotte steder ved vann eller plasser med utsikt, at her hadde det vært fint å hatt telt å sove.   Jeg syns det er tungvint å planlegge turen etter hyttene og på sommeren er det veldig fullt på hyttene.   Og tenker spesielt i år siden jeg er gift med ei sykepleier, at det er uaktuelt å bruke DNT hyttene i sommer pga Corona.  En annen ting er at det virker som det er lite fisk i vannene som hyttene ligger ved og ofte bedre i flere vann som ikke ligger i nærheten av DNT hyttene.

Vurderer flere telt fra denne produsenten der de alle har lik matrial, bare forskjellige størrelser: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Fordel med akkurat dette er at hundene kan velge å sove inni teltet, eller i forteltet. Eller jeg kan ta av ytterduken for å ha følelsen av å sove under åpen himmel, samtidig som jeg er beskyttet mot knott/mygg. Men vurderer også et annet fra Nemo som nesten er helt lik, men veier 1 kg mindre.
      Bruksområder som må oppfylles:
      Ha følelsen av å sove under åpen himmel.  Må kunne tåle to rolige hunder uten å bli ødelagt. Fra Mai/juni- September.  Reiser kun når det er meldt fint vær, men må tåle uventa regn. Men ikke dagevis. God plass.  Stort, for å kunne brukes av og til med barna (9 og 10 år) mens kona koser seg hjemme alene. Lett, Maks 3 kg  Vet at det er en dyr engangsinvestering å kjøpe inn telt, dunsovepose, liggeunderlag, kokeapperater osv.
      Med med to hunder + ved og div er det fort 20.000 kr i året for å sove på DNT hyttene.  Selvbetjente er ca. 500kr natta, men ikke uvanlig med 1000-1200 kr for ei natt med frokost og middag på betjent hytte.
      Noen som har erfaring med NEMO  teltene? 
      Er det andre telt enn Nemo som passer for meg?  
    • Av torbjornhb
      Hei 🙂 
      Noen som har erfaringer med MSR Hubba Hubba NX3 og MSR Mutha Hubba NX3?
      Har et splitter nytt Big Agnes Cooper Spur HV UL3, men vurderer MSR også. Mulig det tåler litt mer juling, i hvert fall slik jeg har forstått det fra ulike tester. Big Agnes er til gjengjeld lengre, og det passer godt til mine 188cm.

Tar gjerne imot erfaringer og tips. Og til info, det er kun disse tre modellene der står mellom. Ønsker et lett telt til sommerbruk.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.