Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett enmannstelt


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Ja, sant. Jeg ligger og vaker mellom dette og bowfin. Liker utsikten i bowfin bedre, men har inntrykk av at dette står litt mer stødig. Ser at chinok ble en god del dyrere med netting innertelt, så da er det mulig det blir bowfin. 

Det er jo to relativt ulike telt. Chinook har 3 kryssende stenger og helt frittstående mens Bowfin bare har en stang pluss noen avstivere. Du har nok rett i at Chinook er en del mer stødig i vind og slikt, men jeg ville nok kanskje prioritert vekt først i dette valget. Spesielt basert på hva du har fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Thomas E skrev:

Det er jo to relativt ulike telt. Chinook har 3 kryssende stenger og helt frittstående mens Bowfin bare har en stang pluss noen avstivere. Du har nok rett i at Chinook er en del mer stødig i vind og slikt, men jeg ville nok kanskje prioritert vekt først i dette valget. Spesielt basert på hva du har fra før av.

Jeg tror uansett bowfin vinner, siden det blir nesten 2000 kroner billigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

billigere

Er det utstyr du har tenkt å bruke mye/lenge bør ikke pris være et kriterie hvis du ikke må, etter min erfaring.

Det å finne det utstyret som passer best til ditt bruk bør telle mere. Etter et år eller ti husker du ikke prisen bare om de passer for ditt bruk. Er du usikker, er det å handle brukt og gjerne off-seasion veldig gunstig, men krever en plan. Finn er min gode venn, og mye av testing jeg gjør koster i prinsippet bare frakta. Har du kjøpt til en god pris, er det lett å selge igjen til en god pris. Vinn- vinn 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Memento mori skrev:

Er det utstyr du har tenkt å bruke mye/lenge bør ikke pris være et kriterie hvis du ikke må, etter min erfaring.

Det å finne det utstyret som passer best til ditt bruk bør telle mere. Etter et år eller ti husker du ikke prisen bare om de passer for ditt bruk. Er du usikker, er det å handle brukt og gjerne off-seasion veldig gunstig, men krever en plan. Finn er min gode venn, og mye av testing jeg gjør koster i prinsippet bare frakta. Har du kjøpt til en god pris, er det lett å selge igjen til en god pris. Vinn- vinn 😀

Tro meg, jeg har to Hillebergtelt og et svindyrt Exped telt fra før, så jeg kan dette med å kjøpe riktig telt veldig godt. Det er ikke noe jeg skal ha lenge, så pris er en faktor :D

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg tror uansett bowfin vinner, siden det blir nesten 2000 kroner billigere. 

Jeg er litt enig med deg. Grunnen til at du mesh-versjonen av chinook er dyrere er fordi man får både mesh og solid-interiøret. Jeg ser ikke noe valg for å bare velge mesh. 


Jeg tror også at det kan være lurt å gå all inn når du først skal velge et nisjetelt. Lett og ikke allverdens plass. Og så kan jo man ha med tarp dersom det er fare for regn. Fortelte i disse små er uansett for små til å oppholde seg i over tid. Det er ikke verdens undergang om sekken må ligge utenfor teltet, ev inni regntrekket, om natten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Prebb skrev:

Jeg er litt enig med deg. Grunnen til at du mesh-versjonen av chinook er dyrere er fordi man får både mesh og solid-interiøret. Jeg ser ikke noe valg for å bare velge mesh. 


Jeg tror også at det kan være lurt å gå all inn når du først skal velge et nisjetelt. Lett og ikke allverdens plass. Og så kan jo man ha med tarp dersom det er fare for regn. Fortelte i disse små er uansett for små til å oppholde seg i over tid. Det er ikke verdens undergang om sekken må ligge utenfor teltet, ev inni regntrekket, om natten. 

Man kan faktisk veldig kun mesh innerteltet, men det ble fortsatt godt over 5 frognertiere og jeg vet ikke om jeg synes det teltet er verdt det. Det er det samme som jeg gir for et Hilleberg soulo og det er en helt annen kvalitet enn dette ser ut til å være (selv om jeg sikkert får masse pes her inne for å ha sagt det :D

Etter en lang diskusjon med meg selv er jeg nesten usikker på om det ikke er like greit å kjøre mesh telt + tarp også. Det bli iallfall billigere. Ikke lett å velge disse greiene! Liker veldig godt at bowfin har muligheten til å ta opp ene halvsiden, det gjør at man får litt tarpfeeling ift at man får sluppet inn naturen. Liker det veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Man kan faktisk veldig kun mesh innerteltet, men det ble fortsatt godt over 5 frognertiere og jeg vet ikke om jeg synes det teltet er verdt det. Det er det samme som jeg gir for et Hilleberg soulo og det er en helt annen kvalitet enn dette ser ut til å være (selv om jeg sikkert får masse pes her inne for å ha sagt det :D

Etter en lang diskusjon med meg selv er jeg nesten usikker på om det ikke er like greit å kjøre mesh telt + tarp også. Det bli iallfall billigere. Ikke lett å velge disse greiene! Liker veldig godt at bowfin har muligheten til å ta opp ene halvsiden, det gjør at man får litt tarpfeeling ift at man får sluppet inn naturen. Liker det veldig godt. 

Ting koster dessverre. Nå som jeg har tarp fra Hilleberg vurderte jeg meshtelt fra Hilleberg, men usikker på hvordan denne komboen takler vind og regn. Derfor foreløpig telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jan@ skrev:

Ting koster dessverre. Nå som jeg har tarp fra Hilleberg vurderte jeg meshtelt fra Hilleberg, men usikker på hvordan denne komboen takler vind og regn. Derfor foreløpig telt. 

Min erfaring med tarp er at det kan ta en god del ruskevær, så lenge det settes opp skikkelig. Det er sånn man lærer etterhvert :D, og med etterhvert mener jeg selvfølgelig: Etter at man har satt det opp dårlig og måttet ut i møkkaværet midt på natta for å fikse tarp 😂. Ville ikke bruke bare tarp over tregrensa eller i utsatte områder da, men der har jeg jo tre andre telt som funker. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Unna hadde vært

2 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Min erfaring med tarp er at det kan ta en god del ruskevær, så lenge det settes opp skikkelig. Det er sånn man lærer etterhvert :D, og med etterhvert mener jeg selvfølgelig: Etter at man har satt det opp dårlig og måttet ut i møkkaværet midt på natta for å fikse tarp 😂. Ville ikke bruke bare tarp over tregrensa eller i utsatte områder da, men der har jeg jo tre andre telt som funker. 

Ser den :) Unna frister, men det koster. Flott telt. Soulo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke låse denne tråden snart, jeg har virkelig ikke bruk for å få lyst på flere telt. Fins det en blokker-funksjon her, sånn som på Facebook? 😂

Det bowfinteltet så veldig kult ut. Spent på hva dette ender opp med. 

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Har forresten også siklet litt på protrail, det har ikke to innganger, men jeg tipper det blir fint nok gjennomtrekk med den store luka bak uansett (to inngagner er mest så jeg slipper å dø av varme på sommerstid). https://www.tarptent.com/product/protrail/ @Prebb

Jeg brukte Helsport Reinsfjell 2 SL i fjor sommer. Selv med begge dørene åpne (men innerteltet lukket pga klegg fra helvete) så ble det så varmt at jeg ikke ante hvor jeg skulle gjøre av meg. Spesielt på dagtid feberfantaserte jeg om bare et mesh-telt under tarpen.
To dører er ingen garanti for lufting hvis det ikke er bevegelse i luften (vind). 
Det er jo det evinnelige krekene som setter en effektiv stopper for å sove helt i friluft i finvær. 

Hvorfor ikke hengekøye og tarp på finværsdager da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg brukte Helsport Reinsfjell 2 SL i fjor sommer. Selv med begge dørene åpne (men innerteltet lukket pga klegg fra helvete) så ble det så varmt at jeg ikke ante hvor jeg skulle gjøre av meg. Spesielt på dagtid feberfantaserte jeg om bare et mesh-telt under tarpen.
To dører er ingen garanti for lufting hvis det ikke er bevegelse i luften (vind). 
Det er jo det evinnelige krekene som setter en effektiv stopper for å sove helt i friluft i finvær. 

Hvorfor ikke hengekøye og tarp på finværsdager da?

Ja, det er jo en selvfølge, i noen typer vær blir du stekt uansett, men med en gang det er litt drag i lufta så er to innganger langt bedre enn èn. De få gangene det er vindstille så får man bare stå opp tidlig og lage seg en liter med bekmørk kaffe og tenke at dette gjorde bestefar hver dag i 50år :D

Skal til Anarjohka så kan ikke satse på finvær hele veien. Videre er det amok 3.0 jeg har og den veier 1,6 kilo så det er ikke akkurat lettvekts :D Liker hengekøye, men synes det er litt kjipt å henge og dingle under tarpen når det blåser og regner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Skal til Anarjohka

Når skal du dit? Ofte er vel midnattssol og at sola er lenge oppe en utfordring for mange. Goretexteltet jeg skal teste er tilnærmet lystett. 

42F1F5A7-C3C6-4616-89BC-1F22A77C4D3F.thumb.jpeg.0d9b7a625a73c2e8e0b3655b36f7fa53.jpeg

Her før barduner og plugger. 

Mygg og midtnattsol kan vel bli noe av utfordring på en slik tur. Gleder meg til turrapporten alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Memento mori skrev:

Når skal du dit? Ofte er vel midnattssol og at sola er lenge oppe en utfordring for mange. Goretexteltet jeg skal teste er tilnærmet lystett. 

42F1F5A7-C3C6-4616-89BC-1F22A77C4D3F.thumb.jpeg.0d9b7a625a73c2e8e0b3655b36f7fa53.jpeg

Her før barduner og plugger. 

Mygg og midtnattsol kan vel bli noe av utfordring på en slik tur. Gleder meg til turrapporten alt. 

Det er lettere, og like enkelt å bare bruke en sovemaske slik man kjøper på flyplassen. Jeg bruker alltid dette om sommeren. Formålet med innkjøpet til @Sovjetunionen er vel å redusere vekten ned fra vekten på Soulo?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
24 minutter siden, Prebb skrev:

Det er lettere, og like enkelt å bare bruke en sovemaske slik man kjøper på flyplassen. Jeg bruker alltid dette om sommeren. Formålet med innkjøpet til @Sovjetunionen er vel å redusere vekten ned fra vekten på Soulo?

Kjøpte en 10-pakk på e-bay 👍 Ligger en i lommen til alle soveposene samt ørepropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Prebb skrev:

Det er lettere, og like enkelt å bare bruke en sovemaske slik man kjøper på flyplassen. 

Har ikke testet det i midnattssol, så hva som faktisk funker vet jeg ikke. Kan ikke så mye enda, men reiser nordover på mandag, så håper å bli litt klokere på turen nordover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 7.6.2018 den 18.30, Memento mori skrev:

Cuben fiber har en litt annen lyd enn andre telt/tarper. Og den lager mere lyd når den er ny enn etter en tid, når det har blitt brukt og pakke noen ganger. 

Den lager mindre lyd i telt enn tarper. 

Helt hvorfor mange lurer på/ mener at Cuben i telt lager mye lyder kan jeg ikke helt skjønne etter å ha brukt det selv ganske mange døgn. Dårlig oppsatte tarper kan lage mye lyd, mulig det er her at myten om at Cuben fiber bråker har oppstått

Alle telt og jo mere superlight jo mere bevegelse og lyd er mine erfaringer. 

Setter du opp teltet riktig, er det lite bevegelse og lite lyd, siden det ikke strekker seg. Har tatt en film en gang for å vise lyden, men ble ikke nok lyd til å få det med på filmen, så den er slettet. 

Cuben finnes i flere tykkelse også, pluss camopåtrykk som jeg har på teltet. 

A83D465F-C823-4FB4-B727-665F7D8B6414.thumb.jpeg.a85f163b6fad69bc92dbe212ddc853c4.jpeg

Ligger inni og ser ut på 🌞

Det teltet ser veldig fint ut, er jo veldig likt en tarp med meshtelt sånn som jeg ser det, bortsett fra at det er lettere.

Man får ikke lukket ytterteltet helt heller så om man er uheldig med vindretning kan det vel bli litt ubehagelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 18.31, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hva med årets nyhet fra Expeed? Tikker de fleste av boksene dine!

https://www.skittfiske.no/exped/201923/exped-mira-ii-hl-superlett-tomannstelt-med-god-plass

E81B4B6A-26FD-486B-90E9-4F526A8E2B08.jpeg.914b8f2a8706aee43b96b24d4bd320b2.jpeg

Veldig fint telt, men jeg skjønner ikke hvorfor de har solid innertelt nederst. Med den løsningen kan man ikke ligge i posen og se ut og det er så superdigg. Man må sitte i teltet for å nyte utsikten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Veldig fint telt, men jeg skjønner ikke hvorfor de har solid innertelt nederst. Med den løsningen kan man ikke ligge i posen og se ut og det er så superdigg. Man må sitte i teltet for å nyte utsikten. 

Når ytterduken ikke går helt ned beskytter det solide innerteltet nederst bedre mot sand, skitt og snø som skulle finne på å blåse inn i forteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Man får ikke lukket ytterteltet helt heller så om man er uheldig med vindretning kan det vel bli litt ubehagelig? 

Det blir helt «tett» døren overlapper og det er også en lås midt på i tillegg til den nederst.

Teltet står like bra uansett vindretning, men du må ha et bra pluggfeste for at det skal tåle mye vind hvis vinden snur 90 grader. Pluggfeste er begrensningen, ikke teltet. 

Med fare for å virke useriøs, vil jeg si at teltet er så bra at du tror det ikke før du har sett det eller prøvd det i praksis. Og jeg er vel en stor skeptiker...

Ps ta en titt på mitt turutstyr så ser du hva jeg har og har hatt av telt. Så noe erfaring har jeg da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Glem det, ser at taga bare har en inngang. Er i øvrig et godt alternativ til de som vil starte med friluftsliv og ikke har så mye penger :D 

Ser at 

https://pakklett.no/collections/tent/products/taga-2 og

https://www.tarptent.com/product/bowfin-1/

er ganske like i design, men ikke i pris. Bowfin blir omkring 3800 inkl toll og frakt, mens taga ligge på 1250. Noen som kan si noe om kvalitetforskjellen her, rivestyrke duk, hvor solide stengene er o.l?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.