Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på tur og bålforbud


Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst
55 minutter siden, Hege P. skrev:

Kaldt vann eller melk, litt sukker, og en klatt blåbærsyltetøy er mye bedre til havregryn! :)

Fungerer bra i kaldt vann. Eller melkepulver i vannet.

Vi hadde melkepulver i viltsausen på Sigridsbu, noe som fungerte utmerket. Ble god smak også😊👍 Samt i frokostblandingen - anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
27 minutter siden, Jan@ skrev:

Fungerer bra i kaldt vann. Eller melkepulver i vannet.

Vi hadde melkepulver i viltsausen på Sigridsbu, noe som fungerte utmerket. Ble god smak også😊👍 Samt i frokostblandingen - anbefales.

Jeg har aldri forstått helt hvorfor det absolutt må kokes havregrøt til frokost på tur, når det er enklere å bare bruke det kaldt. Havregryn, melk og et strø med sukker var veldig populært hos oss da jeg vokste opp. Slapp vi opp for melk brukte vi vann. Slapp vi opp for havregryn ble det sure miner. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hege P. skrev:

Jeg har aldri forstått helt hvorfor det absolutt må kokes havregrøt til frokost på tur, når det er enklere å bare bruke det kaldt. ;)

Det må - ikke kokes.  :) Men da kokt/trekt korn er lettere fordøylig, så utnytter også kroppen energien lettere og ikke minst raskere! Ved bruk av kaldt vann/melk  "dri.. " mange ut store menger delvis, eller ufordøyd korn. Bortkastet energi. Og mange, får ekstra gass i tarmer. :( Kanskje en grunn til, at folk har kokt havre (og andre kornsorter) i mange hundre år. Eller..... 

Men et tips, knask heller tørr spagetti, makaroni  (og andre pasta typer), det er også "karbo" og ennå lettere for fordøyelsen.  He...he.....

Men med Totalforbud mot åpen ild, er kald veske et alternetiv.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hege P. skrev:

Jeg har aldri forstått helt hvorfor det absolutt må kokes havregrøt til frokost på tur, når det er enklere å bare bruke det kaldt. Havregryn, melk og et strø med sukker var veldig populært hos oss da jeg vokste opp. Slapp vi opp for melk brukte vi vann. Slapp vi opp for havregryn ble det sure miner. ;)

Det er jo fordelen med havregryn, ja. Man trenger ikke koke det, men jeg gjør det helt til jeg går tom for flybensin. Ris er noe skikkelig tullball. Må koke i evigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får "lett kokt" ris også. :)  5 min. koketid, som også er annbefalt for havre. Men de fleste som bruker ris, benytter vel den som erstattning for poteter. Det  gjør i alle fall jeg, de gangene jeg benytter ris. Men jeg har som oftest tid til, å la risen koke i 17 - 20 min. også, mens jeg gjør andre ting. Så da benytter jeg vanlig ris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, tubbs skrev:

Basmatiris kan kokes i 7-8 minutter og trekke under lokk i 5-7 minutter. :)

Det er vel ikke "lett kokt", eller "snarkokt", som noen produsenter har benyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Mareng said:

Ja, hver sin smak.

Nå vet jeg ikke hvor «for tung» din løsning er.

Jeg for min del drar på tur med en løsning som er tyngre enn den i Tor-Erik sin tråd, for den løsningen han bruker er ikke noe jeg kunne tenkt meg, det er en løsning kun for å spare vekt. Man får mye bedre matlagingsutstyr og kaffekopp enn det der, uten at det tynger deg ned, selv om det veier mer.

Men det er helt sikkert en løsning han og flere andre liker, hvor vekt er prioritert veldig høyt. Hva som er «for tungt» er nok ganske personlig, jeg synes fort det kan bli «for lett» også ;) 

Bare for å fylle på med litt ekstra info... lettpakk tur løsningen min er for de turer hvor vekt faktisk er en viktig faktor. Jeg har også langt tyngre alternativer. Altså jeg bruker forskjellige kjøkken og koke alternativer avhenging av hvilken type tur jeg legger ut på. Veldig greit å kunne ha flere muligheter slik at man kan optimalisere utstyret i sekken i forhold til tur :) Det finnes ikke en enkelt kjøkken/koke løsning som passer til alle turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg tenker at man kan bruke skjønn ved matlaging i marka. Altså, totalforbud er jo ment som det sterkeste budskapet om brannfare myndighetene har. Dette er beregnet på den store allmennheten. De som vet hva de driver med kan selvsagt gjøre en skjønnsmessig vurdering om hvorvidt bruk av Primus er trygt eller ei. Fyrer man eksempelvis opp en primus på berget ved et vann med flere meters avstand til lyng og mose så er det helt trygt! Blir endeløst tanketomt og lite selvstendig å spise kald grøt og drikke kald kaffe over noe slikt. 

Som nevnt er totalforbud mot all ild ment nettopp for å understreke viktigheten av ytterst forsiktighet i omgang med ild i marka. Tvangsmessighet og formynderiet kveler oss hver eneste dag. Marka er et fristed fra samfunnets klamme hånd. Bruk hode og gjennomfør en grundig konsekvensanalyse før bruk av Primus i skog og mark. Antenn kun dersom du kan utelukke brann 100 prosent. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å være klar over at det kan komme spesielle brannforskrifter i tillegg til det generelle forbudet. Det generelle forbudet åpner for skjønn, men spesielle forskrifter kan også stenge for skjønnsmessige vurderinger. I kommunene Lørenskog, Nittedal, Lillestrøm, Rælingen og Aurskog-Høland har brannvesenet innført midlertidig totalforbud fram til 1. juni mot bruk av åpen ild både i innmark og utmark. De har pålagt stenging av alle godkjente bålplasser, både private og offentlige. De lister også opp stormkjøkken og andre kokeapparater som eksempler på hva forbudet omfatter. I og med at det gis en spesiell forskrift skal denne åpenbart tolkes mye strengere enn det generelle forbudet, altså at det er noe som er forbudt nå, men ikke under det generelle bålforbudet fra 15. april.

"Det er forbudt å gjøre opp ild som å brenne bål, bruke grill, stormkjøkken, andre kokeapparater, bålpanner og annen brenning med fast brensel (ved, kull, briketter, gress, grener ol.) i skog og annen utmark eller så nær at ild lett kan spres videre i terrenget.

Forbudet om å bruke ild som nevnt i første ledd gjelder også innmarksområder innenfor kommunegrensene."

Nedre Romerike brann.- og redningsvesen rapporterte den 28. april om 171 branner i Oslo og Viken siden 15. april til tross for det  generelle forbudet. Det er nok årsaken til det midlertidig utvidede forbudet.

De presiserer at det fremdeles er lov å grille i egen hage. Skoleplass regnes som egen hage, så det blir nok lov å grille koteletter og pølser på skolen 17. mai.

https://nrbr.no/pmmidlertidigforskrift/

https://www.facebook.com/nrbr.no/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (6 minutter siden):

Det er viktig å være klar over at det kan komme spesielle brannforskrifter i tillegg til det generelle forbudet. Det generelle forbudet åpner for skjønn, men spesielle forskrifter kan også stenge for skjønnsmessige vurderinger. I kommunene Lørenskog, Nittedal, Lillestrøm, Rælingen og Aurskog-Høland har brannvesenet innført midlertidig totalforbud fram til 1. juni mot bruk av åpen ild både i innmark og utmark.

 

Gjelder også for Øvre Romerike (Eidsvoll, Gjerdrum, Hurdal, Nannestad, Nes og Ullensaker)
https://www.orbrann.no/aktuelt/forbud-mot-bruk-av-ild-i-hele-distriktet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (Akkurat nå):

Lurer på om det ikke også bør være forbud mot å røyke sigaretter i skauen om det er for farlig å fyre opp gassbrenneren. Ikke få branner som har blitt startet av sneiper i tørt gress. 

Akkurat det har jeg forsøkt en gang på 70-tallet. Jeg har sluttet å røyke for mange år siden, men dampet som et lokomotiv den gangen. På vei hjem fra fisketur gikk kammeraten min (som aldri røkte) og jeg hjem gjennom myrskog (drenert myr som vokser til). Stien gikk gjennom tørt gras, og akkurat der bestemte jeg meg for å rulle meg en røyk mens jeg gikk. Jeg tente på røyken med ei fyrstikk, ristet flammen ut av fyrstikka og kastet den over skuldra. Etter noen meter, kanskje 20, falt tanken meg inn at jeg ikke faktisk konstaterte at fyrstikka hadde slokket før jeg kastet den (noe den så og si alltid vil gjøre med den fremgangsmåten). Jeg ble så usikker på grunn av det tørre graset at jeg snudde og gikk tilbake for å sjekke. Der brant det lystig og på de få sekundene var det en svart flekk på kanskje 20 cm i diameter. Hadde jeg vandret videre ville det blitt en uhåndterlig brann på under ett minutt. Lykken sto meg bi og jeg fikk trampet ut flammene. Jeg har ofte tenkt på at det må ha vært underbevisstheten som registrerte at fyrstikka ikke var slukket da jeg hev den, for jeg ble virkelig urolig der jeg gikk.

Det man skal huske på er at de aller fleste skogbranner utviklet seg til brann uten at de som forårsaket det ante noe om at det skjedde. Unntaket er pyromaner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Lurer på om det ikke også bør være forbud mot å røyke sigaretter i skauen om det er for farlig å fyre opp gassbrenneren. Ikke få branner som har blitt startet av sneiper i tørt gress. 

Også her bør det innføres totalforbud. Hvorfor folk ska fål øke faren for alvorlig sykdom med vilje er lite forståelig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser hva som lager gress/lyng/skogbranner, så er det aldri en turgåer som lager seg ett kaffebål, men nettop sneipen, engangsgriller som settes rett i lyngen eller annet ubetenksomt som gjøres av personer som skjønner alt for lite. Her hos oss i sørvest har vi hatt flere store dramatiske branner de siste årene. Den siste store på Dalesiden av fjorden for ett par år siden var en sneip som ble kastet i lyngen, så var det ungene på skoleutflukt som lekte med kinaputter og den store nær Ålgård for mange år siden var en primus som ikke ble passet godt nok på, og som veltet i lyngen. Jeg fyrer bål mellom 15.april og 15.september hvis jeg mener det er trygt. Men det kunne ikke falle meg inn å tenne opp når vi har hatt disse ekstraordinære åpen ild forbudene, når det til og med er forbudt å tenne en røyk i marka. Det har vært slike forbud hos oss mellom 15.september og 15.april også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3533.jpg.e564df9702b71dfc5c2a94a581eacd3a.jpg

Amerikanerne gir ikke ved dørene når det gjelder dette med åpen ild. Tok bilde av dette skiltet oppe i Sierra Nevada, nær Lake Tahoe i 2019. Men så har de hatt noen heftige branner der borte.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at brannvesenet legger opp til at det skal være åpent for tolkning om røyking inkluderes av forbudet. Hadde de sagt "All bruk av ild" vil jo det omfatte røyking, men når de heller bruker "Forbudt å gjøre opp ild" vil jo det for de fleste bety forbud mot å lage bål. Å tenne et lite tobakksbål i fjeset vil vel de ferreste kalle å gjre opp ild? 

Skaubjønn på truger skrev (15 timer siden):

Jeg tenker at man kan bruke skjønn ved matlaging i marka.

 

Loven om det generelle bålforbudet er vel revidert nettopp for å legge til rette for skjønn. Jeg tror de bruker en formulering ala "det er likevel tillatt å gjøre opp ild dersom det åpenbart ikke er fare for brann". De spesifikke forbudene som kommer nå er jo nettopp for å lukke denne muligheten. Brannfaren er så stor at det ikke er åpnet for skjønn (fordi litt for mange vurderer feil).

Jeg tok konsekvensen av forbudet og bestilte to stykk mattermos i dag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (6 timer siden):

Også her bør det innføres totalforbud. Hvorfor folk ska fål øke faren for alvorlig sykdom med vilje er lite forståelig...

Lovforbud skjer stort sett bare der man kan skade andre. Det er lov å røyke og å spise feit mat. Det er også lov å la være å holde seg i form og å drikke seg full (det siste bare hvis du er gammel nok, og de fulleste er vel de som er akkurat gammel nok...). Det er også lov å bo i Hammerfest selv om det medfører risiko for både forkjølelse, frostskader, snøras fra taket i hodet og at man sklir og knekker lårhalsen eller kjører i grøfta fordi man møtte snøplogen. Men det er ikke lov til å tvinge noen til å flytte til Hammerfest. Ikke akkurat nå i hvert fall. :-D Akkurat nå lurer jeg på hvor jeg gjorde av 4X-en. Jeg skal ut å fiske i morgen tidlig...

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.