Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske i Nordmarka!


Yngrav

Anbefalte innlegg

Annonse

Den største fisken ser ut til å bli tatt på dorg i de større vanna (typ Helgeren f. eks), men har opplevd greit fiske både med flue og sluk i Nordmarka ellers også. 
Et godt tips er å gå til innkjøp av OFAs fiskekartbok. Den er gull verdt dersom man fisker mye i Nord/Øst-marka. Koster vel en drøy 200,--lapp. 
I Nordmarka har jeg fått fisk i Store/Lille Åklungen, Auretjernea (fine småvann), Store Gørja og i de øverste løkene i Katnos-elva. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vallers said:

Et godt tips er å gå til innkjøp av OFAs fiskekartbok. Den er gull verdt dersom man fisker mye i Nord/Øst-marka. Koster vel en drøy 200,--lapp. 

OFA legger ut endel "fersk informasjon" på Facebook også, gjerne fra oppsynsfolket som er ute med stanga. I tillegg så får en et innblikk i hva kronene til fiskekortet går til, ref annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Phoney skrev:

OFA legger ut endel "fersk informasjon" på Facebook også, gjerne fra oppsynsfolket som er ute med stanga. I tillegg så får en et innblikk i hva kronene til fiskekortet går til, ref annen diskusjon.

Fiskekort i Nordmarka er obligatorisk. Det drives utrolig mye dugnadsarbeid for fisket der!

Ellers kunne jo trådstarter si noe om hvilken rute han ser for seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!  Ruten er ikke helt spikret enda, men planen er å starte i nord og avslutte i sør.  Siden båtene vi skal padle med er av typen packraft er ikke det noe problem om vi må bevege oss litt rundt om i marka. 
fiskekort blir selvfølgelig kjøpt!  
Er OFAss fiskekartbok å få kjøpe i butikk i oslo-området?. Er ikke sikker på om jeg rekker å få den sendt til ålesund før avreise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yngve Ravnestad skrev:


Er OFAss fiskekartbok å få kjøpe i butikk i oslo-området?. Er ikke sikker på om jeg rekker å få den sendt til ålesund før avreise. 

Jeg er temmelig sikker på at du får den på Torshov Sportsfiske, i alle fall. Ellers kan du kanskje spørre OFA om utsalgssteder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yngve Ravnestad skrev:

Er OFAss fiskekartbok å få kjøpe i butikk i oslo-området?. Er ikke sikker på om jeg rekker å få den sendt til ålesund før avreise. 

Jada, Stram Line på Jernbanetorget har den sikkert. Muligens de store filialene til Norli og Ark også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turfølget til trådstarter her! En mulig rute vi har sett på starter på Tverrsjøstallen og slutter ved Skar, via blant annet Skarvvatnet, Katnosa, Store Sandungen, Bjørnsjøen osv, så da er vi vel innom i alle fall 1 av områdene @Vallers nevner! Åpen for forslag om andre ruter eller vann vi bør stikke innom på veien, eller om vi rett og slett bør legge om fullstendig hvis vi vil ha bedre muligheter for god fisk ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Jaahan skrev:

Turfølget til trådstarter her! En mulig rute vi har sett på starter på Tverrsjøstallen og slutter ved Skar, via blant annet Skarvvatnet, Katnosa, Store Sandungen, Bjørnsjøen osv, så da er vi vel innom i alle fall 1 av områdene @Vallers nevner! Åpen for forslag om andre ruter eller vann vi bør stikke innom på veien, eller om vi rett og slett bør legge om fullstendig hvis vi vil ha bedre muligheter for god fisk ;) 

Det er jo en super rute det. Jeg har tatt den selv flere ganger i kano. Dere kan også ta avstikkere underveis, for å teste mindre vann og tjern.

Sjekk ofa på FB. Akuratt nå ligger det en liste med vulgatavann ute der. Den kan jo være verdt å studere. Om man fisker med flue, er det lite som slår vulgatafisket. Selv om det som så mye annet, kan være ganske frustrerende ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TOT skrev:

Det er jo en super rute det. Jeg har tatt den selv flere ganger i kano. Dere kan også ta avstikkere underveis, for å teste mindre vann og tjern.

Sjekk ofa på FB. Akuratt nå ligger det en liste med vulgatavann ute der. Den kan jo være verdt å studere. Om man fisker med flue, er det lite som slår vulgatafisket. Selv om det som så mye annet, kan være ganske frustrerende ...

For min del er alt av fluefiske frustrerende på grunn av manglende ferdigheter, men det jobbes med saken :D 

Høres lovende ut det her! Skal sette meg å tråle gjennom OFA sine sider senere, takker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur og skitt fiske! Skriv rapport! 

Jeg skal ut en tur til helgen selv, med packraft og fiskestang. Men jeg har bare tid til en overnatting og en formiddag, så jeg holder meg i sørlige områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TOT skrev:

God tur og skitt fiske! Skriv rapport! 

Jeg skal ut en tur til helgen selv, med packraft og fiskestang. Men jeg har bare tid til en overnatting og en formiddag, så jeg holder meg i sørlige områder. 

Takk for det! Og takk det samme ;) En liten rapport av et slag skal man ikke se bort fra, men kan ikke love at skrivelysten er på topp :D 

Håper du får en fin tur du også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 6.6.2018 den 22.02, Jaahan skrev:

Takk for det! Og takk det samme ;) En liten rapport av et slag skal man ikke se bort fra, men kan ikke love at skrivelysten er på topp :D 

Håper du får en fin tur du også!

Har dere vært på tur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2018 den 19.20, TOT skrev:

Har dere vært på tur? 

Det har vi! Var fra onsdag til lørdag forrige uke. Skulle egentlig være til søndag, men det gikk raskere enn forventet nedover vanna. Vi spekulerte litt i om Oslomil kanskje er kortere enn vanlige mil.

Storfisken hadde gjemt seg godt, så ble bare masse småfisk på oss. Lyspunktet må vel være at begge to fikk abbor på kroken. Har ikke slikt der vi holder til, så det var jo litt stas!

Packraft viste seg å være et fantastisk fremkomstmiddel både på og mellom vannene, selv om vi ikke var langt unna å bli blåst inn i steinene når vi kryssa Store Sandungen i mildt sagt frisk vind!

Vi fikk tips om å prøve oss i Spålselva ved Katnosa, men det ble ikke det helt store det heller. Var veldig lite vann i elva, og det som var der var veldig grått og grumsete. Vi fant en halvdød fisk som fløt med buken opp i en kulp så vi begynte å lure på om det hadde blitt sluppet ut noe fælt i vannet. Når vi kom helt opp møtte vi et arbeidslag med gravemaskin som dreiv å bygde en bro så det ut til, så gråfargen skyldtes nok graving og ikke utslipp av noe farlige greier, heldigvis. Fisken døde forhåpentligvis av naturlige årsaker.

Lyden av biler og alle bilveiene rundt omkring ødela litt av opplevelsen syns vi, men alt i alt var det en veldig fin tur! Nå er vi igang med å lete etter flere fine padleturer rundt omkring i landet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.