Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Hvilken tarp foretrekker dere? Må fungere bra på snaufjellet.

Sydvang 11 (3.6x2.9), Hilleberg Tarp 10 UL Rød (3.3x2.9), Helsport (Pro eller Trek) m.fl.

Litt usikker på om stavene passer inn i maljene på Helsport all den tid de selger egne stenger til sin tarp-serie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for så vidt godt fornøyd med Hilleberg 10 UL-tarpen min, men jeg tror DD-hammock gir deg mer for pengene. Og de har flust med festepunkter - jeg har endt opp med å sy på flere punkter selv på 10 UL. Skal du sette opp tarp på høyfjellet, er nok festepunkter til å kunne variere oppsettet etter hva du har tilgjengelig et must. Mistenker dog at kerlon-stoffet til Hilleberg er et hakk eller to bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har DD XL (4,5X3) og Hilleberg 10 UL sand :)
DD tarpen er bra men 10 UL tarpen er den som blir med hver gang.
Egentlig ikke riktig å sammenlige de mtp at det er så stor prisforskjell.
Men kjøper ny den dagen Hillebergtarpen tar kvelden. :)

 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Er litt usikker på størrelsen. Den bør være romslig til 1 og mulig til 2. 99% av gangene kun meg😊

Edit: hvilken størrelse anbefaler dere? Går nok for DD, enten 3x2.9 eller 4.5x3. Superlight eller standard. Blir med på Blefjell fredag.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
51 minutter siden, unirune skrev:

Støtter opp om DD SuperLight. Rimelig priset, lett, og ferdig med mange festepunkter for ulike oppsett. Bruker den mest over hengekøyer. Bilde er dog fra en overnatting på bakken forrige uke.

20180530_214718.thumb.jpg.4ebc991e0ad9f8788c42055d5616c688.jpg

Er det XL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hilleberg UL10 har nok bedre stoff, men velger DD Superlight 2.9x3.0 meter på bakgrunn av deres råd. Kun 460 gram😊 Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående størrelse så har mine tanker vært: 

3x3 når den er med som tillegg til annen overnatting. Dvs som levegg for sola ved telting eller som ekstra tak over telt ved regn osv. (Gjelder soloturer)

4,5x3 når den er med som eneste boalternativ... (Eller som alternativet over når vi er flere på tur)


(Jeg har begge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
24 minutter siden, Espen Ørud skrev:

(Jeg har begge)

Da er ikke valget så enkelt allikevel. Ser at begge har hver sin funksjon. Jeg tenkte at 3x3 er bra  sammen med telt, men var/er usikker på størrelsen som tarp til eneste overnatting. Må sove på det før jeg bestiller i morgen formiddag. Tarpen brukes nok mest sammen med telt, men noen ganger som eneste overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag @Jan@. Jeg har 3x2,5 tarp og syns nesten den er i største laget. Jeg bruker den hovedsakelig kun til overnatting. Jeg hadde en tidligere som var hakket større og det ble litt for uhamslig å sette opp for meg. Jeg var nok hakket mindre erfaren da, så mulig det er annerledes nå, men jeg sleit mer med å få det stramt og fint med større tarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg fikk noen gode råd angående størrelse på tarp i fjellet og vindfang. Tarpen skal brukes sammen med solide, regulerbare gåstaver. Har i tillegg plugger og ekstra barduner.

Tror 2.9x3 eller 3x3 er stort nok. Som sagt mest sammen med telt, men også som eneste overnatting en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
21 minutter siden, tubbs skrev:

Må si at jeg liker 2,9X3,5m  :)
Passer perfekt til teltet  og hverken for stor eller for tung

2017-07-29 12.48.14.jpg

Hvilken tarp er det? Hilleberg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EC870A11-DD2E-42BC-ADFD-AB40113CD2FB.thumb.jpg.c25afd9d003929abdb9d708fca860132.jpg

Jeg heller nok til mindre tarper, enn større hvis det ikke er i marka.

5BA54DE3-3F74-4C33-94E3-DB142D27047E.thumb.jpg.bcf0f50ec1e35c05134bdbf18d82fbcf.jpg

Men tarp gir ofte de flotteste opplevelsene, her fra Atlanterhavsveien 28 SEP i fjor. Flotteste kvelds natt og morgen jeg har hatt på en og samme natt!

1B6791AF-2E9D-4DB9-AA94-A2941F036B73.thumb.jpg.5bc799c0635f7a4cdfaf983bb0112913.jpg

Stod bra på natta.

IMG_4503.thumb.JPG.63c1619e255e558d90bcb480a63697db.JPG

Men måtte ta det ned da det ble kraftig vind. Men lå så utsatt til som det gikk an, selv kraftige plugger ble dratt opp i A-Frame oppsett på 2.1x2.7 meter.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

 

Jeg har kun hatt to tarper. En liten tarp fra aliexpress, men den er uaktuell for deg, og en Bergans Medium som jeg kjøpte for mange år siden for 200kr på finn.no. 2,9x3,5 meter. Samme mål og bardufester som Hilleberg.

Denne tarpen tåler svært mye, den er solid bygget og enkel. Den har 8 festepunkter med ferdige barduner på alle punktene, enkelt og greit funksjonelt. Med en stein, kongle eller mosedott kan man knyte på en ekstra barun akkurat der man vil, men jeg har aldri hatt behov for det.

Prisen er jaggu ikke gale, 699kr på g-sport/g-max 👍

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.