Gå til innhold
  • Bli medlem

Blefjelltur


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Da ville min datter på Blefjell i hytte, dvs Sigridsbu. En våt og gjørmete dachs fristet ikke inne i teltet.

Tar med alt nødvendig utstyr og fotoutstyr, men det blir dessverre ikke fisking denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først vil jeg si at dette er en ambisiøs tur. Sikker på at Dachsen holder ? :) ( Her blir det mange høydemeter akkumulert, både opp og ned)

 Jeg har ikke noe forslag til alternativ løype tilbake på søndag.

Jeg og @hesthov camperte like før man kommer til "fossen" ved Eriksbu.  Se bilde. Dette er en fin tarp plass.  Det ryktes at det er fin stor ørret i vannet. Fiskekort fås kjøpt på Eriksbu.

Syntes ikke at det var noe mygg å snakke om heller.

 

Uansett, så kan jeg tilby meg å være en back up.  Dvs dersom dere er fornøyd med turen til Eriksbu, kan du sende meg en SMS/PM så kan jeg møte dere og så kjøre dere tilbake til Nordstul.

Eventuelt kan vi ta en tur over Åklinuten før vi returnerer.

PS: Kommende helg  er umulig.  Jeg dro jo på forumtreff-Blefjell, så nå er hevnen søt. Fruen drar til Spania...

 

 

20170819_210831.thumb.jpg.d0c07f7ffea7db3abf8cb6e14f0b8cdf.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Tusen takk for tilbudet - det blir denne helgen, dvs fredag til mandag.

Datteren min har gått endel turer til Kjerag og endel i området der nede. Har bare hennes ord på at den er sprek nok.

Vil nødig oppleve å bære dachsen igjen, noe jeg gjorde etter nærmere 20 km for noen år siden. Den blødde på potetene, så det ble korteste tur ned til veien (8 km) med daschen i stoffbur rundt nakken. 28 km den dagen var tungt, men hva gjør man ikke for en hund. Daschen var sprek den etter 20 km - så ikke nevneverdig sliten ut . Datteren min bruker potesokker nå og har ikke hatt noen uhell, verken på Blefjell eller andre steder. Mulig turen blir tøffere enn det hun tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Blir rene shortsværet på denne turen :) Planlegger å ha turbuksa i sekken til vi kommer frem til Sigridsbu. Velger shorts

Bruker å være myrete og gjørmete fra parkeringen og frem til der stigningen starter, så best med fjellstøvler. Har med løpesko i sekken som jeg kan bruke når vi er fremme.

Tar med ekstra barduner og plugger til tarpen.

Datteren skriver masteroppgave i Stavanger, så maten må vi endelig bestemme fredag morgen før vi kjører. Blir stopp i Kongsberg for handling av det vi ev ikke har.

Har gått Nordstul Sigridsbu/Bletoppen mange ganger, men ikke videre til Eriksbu og retur, så det blir spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, KimH skrev:

Dachsen er sprek den holder lenge når hun har mosjonert den 😊 

Tror den klarer seg veldig bra. På tur ser jeg at hunden storkoserer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ref. "Bruker å være myrete og gjørmete fra parkeringen og frem til der stigningen starter, så best med fjellstøvler"

Det er helt tørt.  Jeg gikk med trailsko til toppen. ( ruta ser du på tråden-Forumtreff Blefjell. Vi var også innom Sigridsbu)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
9 minutter siden, Blaser skrev:

ref. "Bruker å være myrete og gjørmete fra parkeringen og frem til der stigningen starter, så best med fjellstøvler"

Det er helt tørt.  Jeg gikk med trailsko til toppen. ( ruta ser du på tråden-Forumtreff Blefjell. Vi var også innom Sigridsbu)

viste lenken til datteren - hun ble helt i fyr og flammer og gleder seg vilt :) Flotte bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en gang tatt en annen rute på vei tilbake. For det meste gikk det greit, noen eksisterende umerkede stier, og noe terreng uten sti. Den kløften vi klatret ned i var veldig bratt, husker jeg. Vi måtte bruke hendene. Stien nedenfor langs skiløypa er normalt ganske myrete, men er sikkert rimelig tørr nå.

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, Lindap skrev:

@Jan@ Ruten er tegnet inn sånn cirka, ut fra hukommelsen. Du må lese på kartet hvor det er best å gå presis.

Takker. Ser på kartet at det er tegnet inn sti et stykke. Har gått fra Mathaug og til Nordstul for mange år siden. Det er en rute som gjør turen mer spennende👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Første dagen blir det reinsdyrkjøtt og potetmos m/ tilbehør. Kjøpes på Kongsberg og tilberedes på Sigridsbu😊 Er tint opp innen vi kommer frem. 

Jeg fortalte datteren min om forbudet mot åpen ild og tur uten primus. Ikke problem, sa hun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jan@ skrev:

Blir rene shortsværet på denne turen :) Planlegger å ha turbuksa i sekken til vi kommer frem til Sigridsbu. Velger shorts

Bruker å være myrete og gjørmete fra parkeringen og frem til der stigningen starter, så best med fjellstøvler. Har med løpesko i sekken som jeg kan bruke når vi er fremme.

Tar med ekstra barduner og plugger til tarpen.

Datteren skriver masteroppgave i Stavanger, så maten må vi endelig bestemme fredag morgen før vi kjører. Blir stopp i Kongsberg for handling av det vi ev ikke har.

Har gått Nordstul Sigridsbu/Bletoppen mange ganger, men ikke videre til Eriksbu og retur, så det blir spennende :)

..og er det noe dere finner ut som dere har glemt av utstyr når dere er i Kongsberg, så send meg en PM.  Jeg kan låne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Lenge siden jeg har vært på tur uten å komme hjem med vått utstyr, og denne turen ser ut til å følge tradisjonen. Amerikanske, europeiske og norsk prognoser viste stabilt vær ut juni måned. Nå har alle snudd. Yr og Storm melder om regnvær på Blefjell mandag, den dagen vi skal gå fra Sigridsbu til bilen😄💦 Storms meteorologer har jeg liten tillit til da det synes som fete avisoverskrifter lenge før været muligens kommer er det viktigste. Litt regn er helt uproblematisk, bare det ikke bøtter ned. Vi får følge med på Yr der oppe. Siste natt blir hytteovernatting og ikke tarp. Da er det bare klærne og deler av sekken som blir vått(tar med regntrekk).

Løsningen på brannfaren er å sende meg på tur👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Jan@ skrev:

Lenge siden jeg har vært på tur uten å komme hjem med vått utstyr, og denne turen ser ut til å følge tradisjonen. Amerikanske, europeiske og norsk prognoser viste stabilt vær ut juni måned. Nå har alle snudd. Yr og Storm melder om regnvær på Blefjell mandag, den dagen vi skal gå fra Sigridsbu til bilen😄💦 Storms meteorologer har jeg liten tillit til da det synes som fete avisoverskrifter lenge før været muligens kommer er det viktigste. Litt regn er helt uproblematisk, bare det ikke bøtter ned. Vi får følge med på Yr der oppe. Siste natt blir hytteovernatting og ikke tarp. Da er det bare klærne og deler av sekken som blir vått(tar med regntrekk).

Løsningen på brannfaren er å sende meg på tur👍😊

Godt du tar en for laget ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Nydelig vær. Datteren min var tung i skjæret så jeg bar begge sekkene opp fra bunn av stigningen til begynnelsen på Langedalen, hvor det ble en lang rast. Møtte en syklist - her oppe... Dachsen storkoser seg nå - var vel varmt, men bedret seg på slutten.

 

6ECB8E2B-C3AB-4E6F-8552-B43FB2022D54.jpeg

15659AF8-5239-45CD-8C5F-273CE2D06952.jpeg

9F1A4001-5472-4893-B4EE-E9DE077E1164.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hele hyttestyre og hyttevakter under opplæring på Sigridsbu. Kommer flere i morgen - nedtur delux. Vi burde ha sjekket på forhånd.

Vi går ned i morgen, finner andre alternativer. Synd jeg ikke tok med teltet.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det blir det ned i morgen, alternativ overnatting og Gaustatoppen😊 Heretter ingen turer uten telt, som jeg trives aller best i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.