Gå til innhold
  • Bli medlem

Type brenner? Utskilt fra Hva har du kjøpt nå!


Anbefalte innlegg

På 31.5.2018 den 16.53, Heriks skrev:

Jeg har kjøpt meg bensinbrenner 

Hvilke type ble det? Forvarming med rødsprit anbefales for mindre krøll. Vil anbefale å bruke den i en time og så rense den før du drar på tur med den. Da både lærer du den og kjenne og blir kvitt produksjonsrester i system, og det blir mye mindre krøll. Bensinbrenner er gøy 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Memento mori skrev:

Hvilke type ble det? Forvarming med rødsprit anbefales for mindre krøll. Vil anbefale å bruke den i en time og så rense den før du drar på tur med den. Da både lærer du den og kjenne og blir kvitt produksjonsrester i system, og det blir mye mindre krøll. Bensinbrenner er gøy 😀

Dragonfly, og jeg har tenkt å gjøre akkurat sånn det står i bruksanvisningen så da utgår rødsprit. Får lage middag på gårdsplassen en ukes tid før jeg drar den med meg på tur ja. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Heriks skrev:

jeg har tenkt å gjøre akkurat sånn det står i bruksanvisningen så da utgår rødsprit.

Forvarming med bensin gir sot. Sot gir mere vedlikehold og driftsproblem. Du greier den med ca2.5 ml rødsprit for å forvarme. Så er ikke mye du trenger, i tillegg blir forvarmingsflammene mye lavere ca 10 cm. Du vil føle at du hare mere kontroll med rødsprit enn bensin er min erfaring. Vil nok ha testet begge deler var jeg deg og så gjort et valg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Memento mori said:

Forvarming med bensin gir sot. Sot gir mere vedlikehold og driftsproblem. Du greier den med ca2.5 ml rødsprit for å forvarme. Så er ikke mye du trenger, i tillegg blir forvarmingsflammene mye lavere ca 10 cm. Du vil føle at du hare mere kontroll med rødsprit enn bensin er min erfaring. Vil nok ha testet begge deler var jeg deg og så gjort et valg. 

Hei, kort spørsmål ettersom du høres ut som du har god peiling på primuser, og jeg ikke har veldig lang erfaring med den slags apparaturer selv. Bør man frakte rødsprit på noen bestemt type flaske? Hvordan vedlikeholder man flammen best over lengre fyring? Jeg har en Primus Omnifuel, og selv om jeg pumper nå og da dør gjerne flammen før bensinen på flaska er tom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes jeg du jobber raskt @Kjell Iver, skulle akkurat til å begynne å skille den ut denne tråden ;) 

9 minutter siden, Memento mori skrev:

Forvarming med bensin gir sot. Sot gir mere vedlikehold og driftsproblem. Du greier den med ca2.5 ml rødsprit for å forvarme. Så er ikke mye du trenger, i tillegg blir forvarmingsflammene mye lavere ca 10 cm. Du vil føle at du hare mere kontroll med rødsprit enn bensin er min erfaring. Vil nok ha testet begge deler var jeg deg og så gjort et valg. 

Jeg eksperimenterer ikke det første jeg gjør, det får eventuelt bli senere (kanskje) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer jeg med bensin bruker jeg den til forvarming også, selv om det blir mye mindre sot ved bruk av rødsprit. Jeg har også forvarmet min Dragonfly med tennveske og parafin, så nå etter snart 12 år ser den godt brukt ut. Det plager meg ikke, en brenner er en bruksting og skal se brukt ut😊 «Never trust a guy with new shiny gear» 😂

På min XGK EX som jeg fyrer mye på parafin bruker jeg rødsprit, men de ganger jeg drar med meg bensin dropper jeg rødspriten for å gjøre ting litt enklere.

Kort oppsumert bruker jeg ikke rødsprit når jeg fyrer med bensin, selv om det over tid vil bli noe mer sot😊

Er enig med @Memento mori om at det føles tryggere å forvarme med rødsprit i telt, rødsprit gir lavere og mindre hissige flammer.

Tenker @Espen Ørud er enig i at min intetsigende post må støttes opp med et primusbilde😉

70C2474A-B774-493B-8C6D-3D55335C04AC.jpeg.93736bf133020179a2d07d9a9f030f46.jpeg

 

Endret av Kjellis
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Heriks skrev:

Jeg eksperimenterer ikke det første jeg gjør, det får eventuelt bli senere (kanskje) 

Desverre har det blitt slik, at det som er tryggest og best utgår, for «ingen» vil ha med en ekstra flaske eller ekstra dyser. Så at det skal bli lett å selge blir viktigere enn en god og sikker funksjon. Forstå det den som kan. Det funker fint å forvarme med bensin, men høyere flammer, og særlig hvis du får ut for mye bensin....

B28F395C-931F-4DC5-8173-36B5B33E08B4.thumb.jpeg.ad30cb9ea51cf3ae1cf6fceef2838796.jpeg

Legger ved et bilde på flammer som er normale ved rødsprit, dette er under vindskjermen når det er montert i trangia. 

2 timer siden, foroll skrev:

Jeg har en Primus Omnifuel

Dette er en god brenner, med lite tull og har vært i en årrekke. 

Hvis du pumper mere vil du unngå at den slukker hvis alt annet er i orden. Jo fullere flaske jo mere må du pumpe etterhvert. Jo større flaske gir enda mere pumping. 

Edit:Rødsprit på flaske: Liten flaske for linseveske, sitronflaske er mye brukt, bare den er liten og tett. Jeg bruker 2.5 ml til forvarming så det er ikke mye som trengs. 

Endret av Memento mori
La til bilde og litt om flasker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Memento mori skrev:

Desverre har det blitt slik, at det som er tryggest og best utgår, for «ingen» vil ha med en ekstra flaske eller ekstra dyser. Så at det skal bli lett å selge blir viktigere enn en god og sikker funksjon. Forstå det den som kan. Det funker fint å forvarme med bensin, men høyere flammer, og særlig hvis du får ut for mye bensin....

Jeg har som utgangspunkt at det som står i bruksanvisningen er en sikker (i den grad bruk av bensin under trykk kan være sikkert) måte å bruke produktet på, egen eksperimentering er jeg mer skeptisk til. Men ja, greit å ha i bakhodet at det kan bli høye flammer av å forvarme med bensin, nå skal ikke den brenneren inn i noe telt med det første (og i alle fall ikke forvarmes i noe telt) så tenker det går greit jeg.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heriks skrev:

egen eksperimentering

Det er ganske mange her inni som forvarmer med rødsprit, så eksperimentering er det nok ikke. 

@Kjellis, @dsk, @2_o'Clock_Man, @SnorreL, @Nordhauk, @Jan Erik Hansen er noen av de som forvarmer med Rødspit. 

96B9BE42-419C-4013-8F9C-2C6F66CFB9DF.thumb.jpeg.222780ba9bcfff72c4d7c05606fa1b91.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Det er ganske mange her inni som forvarmer med rødsprit, så eksperimentering er det nok ikke. 

@Kjellis, @dsk, @2_o'Clock_Man, @SnorreL, @Nordhauk, @Jan Erik Hansen er noen av de som forvarmer med Rødspit. 

96B9BE42-419C-4013-8F9C-2C6F66CFB9DF.thumb.jpeg.222780ba9bcfff72c4d7c05606fa1b91.jpeg

Om halve verden fraviker bruksanvisningen og  er aldri så fornøyd med det så er det fortsatt eksperimentering for meg .. men ferdig diskutert, jeg følger bruksanvisningen når jeg skal lære meg farlige ting på egenhånd ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Heriks skrev:

eksperimentering for meg 

Her du i nærheten av meg, kan jeg gjerne vis deg det jeg kan. 

Bensin fordamper utrolig fort, og hvis du får ut for mye bensin, noe som ikke er like lett å beregne, da det er luft i slangen, kontra å bruke en liten sprøyte med en fast mengde med rødsprit som har helt andre egenskaper og er mye tryggere. Dette gir mye mere kontroll over forvarmingen. 

43 minutter siden, Tessatroll skrev:

XGKen

Xgk er en ekte «traktorbrenner» Der funker det meste og er vel det mest driftsikkere som finnes. En topp brenner, er utrolig glad i mine 2. 

Hovedutfordingen med oppstart av en ny bruker med bensinbrenner er å skap trygghet og hva som er farlig. Bensingass er farlig, og oppstår under vanlig temperaturer. Rødsprit går ikke over i gassform så lett, siden det alkohol. 

Det er også grunnen til at ingen bruker bensin i trangia, gir ikke kontroll, og mye sot. 

Edit: Er du usikker på bensin på brennere, er colman 442 utrolig lett å bruke -Akkurat som en gassbrenner. Ingen forvarming, ingen høye flammer. Det er den beste å starte på er min erfaring. @Heriks send meg en pm, så kan du få låne min colman 442 for å teste litt, hvis du ønsker det. 

03FD65B1-41BF-4BFF-BC16-D68132AA505D.jpeg

Endret av Memento mori
La til colman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Memento mori skrev:

Her du i nærheten av meg, kan jeg gjerne vis deg det jeg kan. 

Bensin fordamper utrolig fort, og hvis du får ut for mye bensin, noe som ikke er like lett å beregne, da det er luft i slangen, kontra å bruke en liten sprøyte med en fast mengde med rødsprit som har helt andre egenskaper og er mye tryggere. Dette gir mye mere kontroll over forvarmingen. 

Xgk er en ekte «traktorbrenner» Der funker det meste og er vel det mest driftsikkere som finnes. En topp brenner, er utrolig glad i mine 2. 

Hovedutfordingen med oppstart av en ny bruker med bensinbrenner er å skap trygghet og hva som er farlig. Bensingass er farlig, og oppstår under vanlig temperaturer. Rødsprit går ikke over i gassform så lett, siden det alkohol. 

Det er også grunnen til at ingen bruker bensin i trangia, gir ikke kontroll, og mye sot. 

Edit: Er du usikker på bensin på brennere, er colman 442 utrolig lett å bruke -Akkurat som en gassbrenner. Ingen forvarming, ingen høye flammer. Det er den beste å starte på er min erfaring. @Heriks send meg en pm, så kan du få låne min colman 442 for å teste litt, hvis du ønsker det. 

03FD65B1-41BF-4BFF-BC16-D68132AA505D.jpeg

Eg tenkjer at @Heriks slik det framstår, har relativt god oversikt over kva som er farleg eller ei. Eg tenkjer og at det er grenser for kor langt ein person med erfaring innanfor eit tema/ei oppgåve skal pushe det å skulle lære av andres instrukser kontra å lære sjøl.

Det vesle eg har drive med naturveiledning har i alle fall lært meg litt om forskjelane på instruksjon/fasit  kontra rettleiing/still ekstratryggleik. 

Det er ikkje noko hokuspokus å fyre opp ein bensinbrenner i det fri og opne. Så tek ein det suksessivt derfrå. For dei fleste med sunn fornuft går det veldig greit. 

Eg har nytta både XGK og Dragonfly, aldri med anna enn bensin. Likevel har eg ingen problem med at andre vel å nytte raudsprit. Og eg tenkjer at det er fint å få forske på ting på eigahand, og angripe "oppgåva" som ein vil. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KISS. 

Jeg bruker bensin i min Trangia med Nova brenner og kun det (annen brenner for gass i Trangia'en). Har gjort det i rundt 25 år, null service (Ikke noe å være stolt av..), og den fungerer helt greit enda. Gjør det samme med Dragonfly og XGK.

Pump opp trykk i flaska, slipp ut akkurat nok bensin til at du ser det blir fuktig/blankt under brennehodet og steng igjen ventil (skal ikke være en "dam", det er for mye). Tenn på og la det brenne en stund. Åpne ventilen forsiktig, kommer jetmotor-lyden så brenner det riktig, kommer andre lyder så stenger du ventilen og lar det for varme litt til.  

Jeg bruker kun bensin på de brennerene jeg har for det og gass på de brennerene jeg har for det.  Enkelt slik.

Øv deg ute hjemme noen ganger, bli kjent med brenneren din. 😊 Jeg gjør alltid det de gangene jeg har kjøpt meg en brenner selv om jeg har brukt mange brennere over mange år. Liker å "bli kjent" med akkurat den brenneren jeg har. (I tillegg til å verifisere at den er i orden.)

FB_IMG_1528026620450.jpg.06e9c997c408cae820579ed6c72489cd.jpg

Tenk enkelt, holdt ting enkelt, og vær forsiktig og oppmerksom. Da går det som regel bra. ☺

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å erte på meg 2 kvinnelige moderatorer @Tessatroll Og @Heriksvil jeg bare si følgene tatt fra bruksanvinsningen til Dragonfly

65076338-FB6E-4E97-A49A-90E1FB7A0CEC.thumb.jpeg.b231b80fce0d9820326e4102e128ca8a.jpeg

Du skal slippe ut bare en halv spiseskje bensin. Hvordan vet du hvor mye dette er uten erfaring? Litt luft og litt bensin til å begynne med, ikke noe å måle opp i. Det krever noen forsøk å bli kjent med en brenner.

En full spiseskje er ca 20 ml, en halv ca 10 ml. 

Har du for lite bensin for du mye flammer pga for lite forvarming. 

Har du for mye bensin til forvarming, for du store flammer under forvarminga. 

Så det å finne ut hvor mye som kommer ut av dysa, er ikke lett, spesielt når du har en stor spredeplate slik som MSR bruker. 

Så hvordan det å bruke en helt konkret mengde 2,5 ml med rødsprit som er mye mere kontrollerbar er meg en gåte. 

Begynner nok å bli gammel og sær, og skal holde meg unna å mene noe om brennere heretter, med unntak av de jeg møter personlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Memento mori skrev:

Med fare for å erte på meg 2 kvinnelige moderatorer @Tessatroll Og @Heriksvil jeg bare si følgene tatt fra bruksanvinsningen til Dragonfly

65076338-FB6E-4E97-A49A-90E1FB7A0CEC.thumb.jpeg.b231b80fce0d9820326e4102e128ca8a.jpeg

Du skal slippe ut bare en halv spiseskje bensin. Hvordan vet du hvor mye dette er uten erfaring? Litt luft og litt bensin til å begynne med, ikke noe å måle opp i. Det krever noen forsøk å bli kjent med en brenner.

Siden du henviser til kvinnelige moderatorer får jeg vel bare si at alle som baker litt vet sånn ca hvor mye en halv spiseskje er .. Forøvrig helt riktig at det krever noen forsøk på å bli kjent med en brenner, og har da uendelig med forsøk på meg såvidt jeg har forstått .. eller, helt til jeg går tom for bensin eller fyrstikker da. Når man da tenner på i friluft (når det ikke er brannfare mer), og sørger for å holde nesa og panneluggen litt unna så tenker jeg det går helt fint jeg. 

Selv om 2,5 ml med rødsprit funker for deg så trenger det jo slett ikke gjøre det for meg, kanskje jeg somler litt mer med fyrstikkene så den fordamper, kanskje jeg er dårligere til å måle opp osv. osv. osv .. Sorry, ser ikke problemet med å følge bruksanvisningen.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Memento mori said:

Du skal slippe ut bare en halv spiseskje bensin. Hvordan vet du hvor mye dette er uten erfaring? Litt luft og litt bensin til å begynne med, ikke noe å måle opp i. Det krever noen forsøk å bli kjent med en brenner.

En full spiseskje er ca 20 ml, en halv ca 10 ml. 

Har du for lite bensin for du mye flammer pga for lite forvarming. 

Har du for mye bensin til forvarming, for du store flammer under forvarminga. 

Så det å finne ut hvor mye som kommer ut av dysa, er ikke lett, spesielt når du har en stor spredeplate slik som MSR bruker. 

Start litt forsiktig, og vær litt " Ingerid Espelid" om det trengs:

E da litt lite så tar du ein bitteliten dæsj til (flipp såvidt på ventilen).

 

7 minutes ago, Memento mori said:

Begynner nok å bli gammel og sær, og skal holde meg unna å mene noe om brennere heretter, med unntak av de jeg møter personlig. 

Håper da virkelig ikke det, for du har mye bra å komme med. 👍😊 Og litt uenighet tåler du garantert 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Memento mori skrev:

Det er ganske mange her inni som forvarmer med rødsprit, så eksperimentering er det nok ikke. 

@Kjellis, @dsk, @2_o'Clock_Man, @SnorreL, @Nordhauk, @Jan Erik Hansen er noen av de som forvarmer med Rødspit. 

96B9BE42-419C-4013-8F9C-2C6F66CFB9DF.thumb.jpeg.222780ba9bcfff72c4d7c05606fa1b91.jpeg

 

8 timer siden, Heriks skrev:

Om halve verden fraviker bruksanvisningen og  er aldri så fornøyd med det så er det fortsatt eksperimentering for meg .. men ferdig diskutert, jeg følger bruksanvisningen når jeg skal lære meg farlige ting på egenhånd ...

Vil ikke kalle forvarming med rødsprit for eksperimentering. Tidligere var det parafinbrennere som ble solgt i Norge (bensin ble ansett å ha for stor eksplosjonsfare?). Da var det forvarming med rødsprit som var det anbefalte, og vanlige metoden. Ble også solgt noen tuber med forvarmingspasta. Er ganske mange tusen, eller hundretusen, soldater som har lært å forvarme Primus 111 med rødsprit opp gjennom årene.

Er det parafin på tanken forvarmer jeg med rødsprit. Er det bensin på tanken forvarmer jeg med bensin. Er det ikke vinter fyrer jeg med gass. Bålet fyres opp med never. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Vil ikke kalle forvarming med rødsprit for eksperimentering. Tidligere var det parafinbrennere som ble solgt i Norge (bensin ble ansett å ha for stor eksplosjonsfare?). Da var det forvarming med rødsprit som var det anbefalte, og vanlige metoden. Ble også solgt noen tuber med forvarmingspasta. Er ganske mange tusen, eller hundretusen, soldater som har lært å forvarme Primus 111 med rødsprit opp gjennom årene.

Så når jeg sitter alene på gårdsplassen og skal gjøre ting jeg ikke har gjort før, og folk foreslår at jeg _ikke_ skal følge bruksanvisningen. Da kaller jeg det eksperimentering, så kan alle dere andre kalle det akkurat hva dere vil :D Bensinbrenner fyrt med bensin og forvarmet med bensin er hva det blir, i begynnelsen i alle fall så får vi se om det endrer seg med erfaringer man gjør senere, case closed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Heriks skrev:

Så når jeg sitter alene på gårdsplassen og skal gjøre ting jeg ikke har gjort før, og folk foreslår at jeg _ikke_ skal følge bruksanvisningen. Da kaller jeg det eksperimentering, så kan alle dere andre kalle det akkurat hva dere vil :D Bensinbrenner fyrt med bensin og forvarmet med bensin er hva det blir, i begynnelsen i alle fall så får vi se om det endrer seg med erfaringer man gjør senere, case closed. 

Ikke slik ment. Enklest å følge instruksjonen og fyre med bensin om det er bensin på tanken. Da trenger du ikke ekstra flaske med rødsprit. 

Men rødsprit til forvarming har lang tradisjon, og fungerer bra det også. Er jo ikke skummlere enn å fyre opp en rødspritbrenner i stormkjøkkenet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

MSR Simmerlite blir veldig sotete på undersiden ved forvarming med bensin om man slipper ut litt for mye. Soten legger seg ikke inni selve brenneren eller dysen, eller oppå brennerhodet, så det har ingen verdens betydning der.

Jeg tror man må finne ut om soten under forvarming er ett problem på din brenner, eller bare en ting som ikke har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare nevne at min Whisperlite fra tidlig nittitall hadde veke i forvarmingskoppen? Så da kunne en bruke parafin til det og. Og en pen liten flamme ble det. 

Og så skal det sies at etter jeg byttet til bensin har jeg aldri sett meg tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

 Å forvarme med alkylatbensin er helt uproblematisk om du kjenner brenneren din. Det er likevel noe man ikke bør gjøre i et lite fortelt, for flammer kan slå opp. Soting har jeg aldri opplevd og jeg har brukt brenneren i over 10 år nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2018 den 23.58, ArveS skrev:

Kan jeg bare nevne at min Whisperlite fra tidlig nittitall hadde veke i forvarmingskoppen? Så da kunne en bruke parafin til det og. Og en pen liten flamme ble det. 

Og så skal det sies at etter jeg byttet til bensin har jeg aldri sett meg tilbake...

Ja, min brenner har også en veke/pute og parafin kan da brukes til forvarming. Problemet er når brenneren er våt. Derfor gikk jeg også over til bensin siden det da tar fyr uansett og brenneren tørker lynraskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thoreau skrev:

 Å forvarme med alkylatbensin er helt uproblematisk om du kjenner brenneren din. Det er likevel noe man ikke bør gjøre i et lite fortelt, for flammer kan slå opp. Soting har jeg aldri opplevd og jeg har brukt brenneren i over 10 år nå.

Jeg opplever bensinflammene som hissigere i seg selv, men til gjengjeld er det mer forutsigbart når bensinen går over til gass sammenlignet med parafin. Så selv om det blusser litt opp akkurat idet en tenner, er det lettere å unngå flammekaster-effekten som ofte oppstår med parafin som ikke er helt varm nok. 

Synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.