Gå til innhold
  • Bli medlem

Brudd ytterst på teltstang - gjøre noe?


Terka

Anbefalte innlegg

Jeg har et Helsport Svalbard High 3 Camp hvor den ene korte teltstangen  har et brudd i enden på ett av leddene  pga belastning før stangleddene var tredd ordentlig sammen.

20180603_092454.thumb.jpg.d42c79b6e9252887ce350755ee28321a.jpg

Bør jeg bytte ut dette leddet? Telter har vært brukt i etterkant av skaden, og det oppleves som at stanga har omtrent like god styrke nå som før. Skaden går i underkant av 1 cm inn, dvs det er over 2,5 cm som har full styrke.

Er vel strengt tatt mest redd for at bruddkanten skal lage rifter/svekke stangkanalen i teltduken, og vurderer å skjære bort og runde av kantene fra skaden. 

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst
2 minutter siden, Terka skrev:

Jeg har et Helsport Svalbard High 3 Camp hvor den ene korte teltstangen  har et brudd i enden på ett av leddene  pga belastning før stangleddene var tredd ordentlig sammen.

20180603_092454.thumb.jpg.d42c79b6e9252887ce350755ee28321a.jpg

Bør jeg bytte ut dette leddet? Telter har vært brukt i etterkant av skaden, og det oppleves som at stanga har omtrent like god styrke nå som før. Skaden går i underkant av 1 cm inn, dvs det er over 2,5 cm som har full styrke.

Er vel strengt tatt mest redd for at bruddkanten skal lage rifter/svekke stangkanalen i teltduken, og vurderer å skjære bort og runde av kantene fra skaden. 

Hva ville dere gjort?

Ville sendt den inn til Helsport. Trolig får du ny stang uten kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Terka skrev:

Bør jeg bytte ut dette leddet?

Hadde nok byttet det ut, du har vel en repstang som fulgte med teltet. Hadde skaffet meg en ny del fra Helsport  tipper den kommer på under 100kr tilsendt. 

Skjer dette på tur, og du ikke har med repstanga, bør du åpne stanga, og tre den om, slik at det skade leddet blir på nest ytterste ledd der du trer inn, minst sjangs for å skade duken da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har skjedd hos meg også, og er utrolig fort gjort spesielt når ungene skal hjelpe til.

Når dette skjedde hos meg på tur, så satte jeg en gaffateip over skjøten og pakket stangen ned med dobbelt ledd. Brukte ikke forsterkingsleddet eller reserveleddet. det er fort å ødelegge en stangkanal med slike skader..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail sendt Helsport med forespørsel om å få kjøpe ett stk ledd løst. (Ønsker å fortsette å ha et løst ledd som ekstra på tur i tilfelle man skulle få et brudd midt på et av dem).

3 hours ago, Memento mori said:

Skjer dette på tur, og du ikke har med repstanga, bør du åpne stanga, og tre den om, slik at det skade leddet blir på nest ytterste ledd der du trer inn, minst sjangs for å skade duken da. 

Bra tips uansett å flytte dette leddet ytterst slik at bruddet/bruddflaten kommer ned i en stangkopp og ikke tres igjennom stangkanalene. Jeg kan leve med en slik løsning. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Nytt stangledd ville jeg ha spandert. Evt surret rundt litt veldig tynn ståltråd for å få mye av styrken tilbake, deretter teipet over.

Bare synsing :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 timer siden, Terka skrev:

Bra tips uansett å flytte dette leddet ytterst slik at bruddet/bruddflaten kommer ned i en stangkopp og ikke tres igjennom stangkanalene. Jeg kan leve med en slik løsning. 👍

Eller sånn :)

En fil, litt fint slipepapir, og evt litt teip 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bruddet er en åpenbar svakhet, og det er bare å bestille nytt stangledd og bytte det med en gang. Andre tiltalk som tape, ståltråd, flytting av leddet etc. er helt greie tips for reperasjoner i felt, men kostnaden i både tid og penger er så liten at det er meningsløst å påta seg risikoen for stangbrudd og/eller revnet duk. Telt er, på godt og vondt, blitt ganske avanserte saker mht materialer. Noe kan repareres, men ikke alt. Aluminium med sprekk er vanligvis kjørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt frem baufila og kappet like over bruddet, og så flyttet dette leddet ytterst. Nå er vel dette et telt med stormmatter, men det bør ikke være noe problem å senke duken en cm på dette heller. Det blir jo bare en halv cm på hver side. Jeg pleier alltid å kappe stengene på mine telt, men jeg har jo telt uten snøskjørt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må skryte litt av Helsport her! 😀

Jeg sendte den en kort mail i helga med spørsmål om det var mulig å få kjøpt slike ledd enkeltvis.

Svaret kom mandag, hvor de ba om å få adressen min så skulle de sende meg par nye ledd.

Tommel opp for god service! 👍🌞 Det settes pris på av en som har 3 av teltene deres i samlingen sin. 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Terka skrev:

Tommel opp for god service! 👍🌞 Det settes pris på av en som har 3 av teltene deres i samlingen sin. 😊

Det pleier å ordne seg med Helsport (og sikkert de 2 andre største produsentene også). 

SI fra om det ikke ordner seg - jeg har en god del stangdeler liggende her etter at jeg feilbestillte en ekstrastang til et gammelt telt og Helsport sendte litt ekstra når de rettet opp MIN feil ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.