Gå til innhold
  • Bli medlem

Leki Photosystem Carbon - vandrestav og monopod


a_aa

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg pakke fra UPS - en Leki Photosystem Carbon (Youtube) vandrestav fra amazon.de. Noen spesielle særtrekke ved denne staven er:

  1. Kamerafeste (kvarttoms) under toppen på håndtaket, kan derved brukes som monopod.
  2. Maks høyde er 170 cm, nyttig både ved kamerabruk og ved bruk av tarp - sammenskjøvet er den 69 cm.
  3. Bruk av karbon gjør vekten relativt lav (min veier 332 gram, som er for lavt, pga en mangel vi kommer tilbake til).
  4. Den er gått ut av produksjon for flere år siden, men selges fortsatt.

Førsteinntrykket var elendig. Amazon hadde sendt meg en stav der den øverste teleskoplåsen manglet! Jeg sjekket noen minutter på nett, og det så ikke ut som det var enkelt å få tak i en ny (Leki har visst kun laget 2 staver med rør i 20mm diameter for den type lås, begge gått ut av produksjon) - og derved meldte jeg at jeg ville returnere. Ut fra tilbakemeldingene fra amazon mistenkte jeg etterhvert at jeg ville ende opp med å betale mesteparten av returfrakten, samt gebyrer på avgiftsbetaling (MVA-en hadde jeg forhåndsbetalt) både på import og eksport. Mye penger for ingenting, altså - pga elendig kvalitetssikring fra amazon. Da jeg heldigvis fant ut at den midterste låsen (for 18 mm) relativt greit kunne brukes som den øverste, ble det enklere å komplettere - så nå har jeg bestilt en midt-lås til fra England, og har tenkt å gi beskjed til amazon om at jeg ikke returnerer staven likevel, og at jeg har satt dem på 3-års-svartelisten min.

Her er staven på dagens tur, med midtre lås flyttet opp til øverste posisjon, og strips satt inn i midtre for at ting ikke skal gli att og fram:2049740870_DefektLeki(IMG_20180602_140528439_HDR).jpg.f48170334cd7f74550a9611d14798425.jpg

Mens jeg ventet på at staven skulle komme, slo det meg at en gammel tanke (eldre post) om oppspenning av en monopod i retning av en tripod kunne gjøres lettere (i dobbel forstand) vha tynn Dyneema-snor og et par-tre lette bardunstrammere. 1 stk CL266 Mini Line-Lok (Link) og 2 stk Slide Lock (Link), samt tynn og skikkelig tynn Dyneema-barduner burde kunne gjøre susen? Mekka et system på 20 gram - stavhåndtaket skal inn i det blå øyet, og så skal bardunene ut i tre retninger, etter at et den blå snora er sikret med et halvstikk rundt Mini-Lok-en (presser snora ned i rillene):796708241_Stavholder(IMG_20180602_141220749_HDR).jpg.797355b5f0c54317f45376a52fbb2533.jpg

Litt mer enn 20 gram ble det til slutt - det ble et tillegg på ca 18 gram med tre plugger og ca 76 gram med et kulehode. Bildet under er tatt kl 14:18:00:1766672696_LekiMonteringsklar(IMG_20180602_141800842_HDR).jpg.48a265883ae746bd64c4ee1a0a5e9761.jpg

Bildet under er tatt kl 14:22:14, altså 4 min og 14 sek senere. Som  aller første oppsett er det veldig akseptabelt - og antyder at 2 min bør gå an:

2080975060_LekiMontert(IMG_20180602_142214475_HDR).jpg.facd2c42679033302c3dbd6158ea3680.jpg

Toppens posisjon står dønn i ro når snorene er strammet godt opp, og jeg tror det er tilstrekkelig stødig for lange eksponeringer/brennvidder når det er lite vind og kamera/objektiv er fysisk relativt små. Men selv om posisjonen på toppen står i ro, kan vinkelen på den endre seg om vinden gis mulighet til det - det merket da jeg satte et gammelt 500mm objektiv for fullformat på µ43-kameraet mitt, vinden fikk såpass tak at den greide å lage en svak horisontal sveipebevegelse. Ikke noe problem med små kameraer og små objektiver - men når det blir en halvmeter på toppen, så blir det altså problemer med at staven vrir seg og gir sveiping. Vil også tro at selve innfestingsmekanismen for kameraet har sine begrensninger - noe mer enn 2-3 kg ville nok ikke jeg plassert på den uten testing først. Uansett - det underliggende bildet viser et oppsett som ikke fungerer særlig godt med mindre det er tilnærmet vindstille :) 

542748863_TooMuch(IMG_20180602_142855463_HDR).jpg.255f786016925f0725968491d66fee92.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 timer siden, a_aa skrev:

har tenkt å gi beskjed til amazon om at jeg ikke returnerer staven likevel, og at jeg har satt dem på 3-års-svartelisten min.

Amazon likte nok ikke den svarteliste-beskjeden, de ga meg 15% rabatt på kjøpet og ba om en sjanse til. Jeg sa OK til det - 15% dekker omtrent innkjøpet fra England, så da er jeg nær der jeg burde være :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme dag som jeg mottok staven, brukte jeg et kontaktskjema på den tyske websiden til Leki, og spurte om de visste om den manglende låsen var å finne på markedet noe sted. Ante ikke om jeg tok kontakt med rett del av konsernet, og da jeg ikke ikke fikk lynkjapt svar tilbake, bestilte jeg altså låsen fra England (som egentlig er et hakk for liten) allerede neste kveld. Med litt mer tålmodighet og tiltro til Leki kunne jeg ha spart de pengene... :huh:

I går fikk jeg epost fra eksportavdelingen deres, som ba om et bilde av staven, slik at de helt sikkert kunne identifisere hva jeg manglet - og det bildet sendte jeg dem. I dag fikk jeg en epost fra dem igjen, med følgende beskjed:

Sitat

I have the needed spare parts and I will send them to your address in a small letter. Of course you don´t have to pay for them. Wish you lots of nice walks with your LEKI poles.

Kudos til Leki :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Thomas E skrev:

Leki er viden kjent for god kundeservice 

Jeg har et par Leki Carbon gåstaver kjøpt i USA da de ikke fantes i Norge. Var uheldig å knakk et ledd for 10 år siden. Var innom importøren med staven og fikk de til å skaffe delen. De skaffet den og når jeg hentet den, fikk jeg delen gratis. Stavene har vært på mange turer i 10 år og er like bra nå som den gang. Så jeg er imponert over kvalitet og kundeservicen til Leki. 

Så Leki Anbefales😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.