Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynnere på tur med baby


Tjktur

Anbefalte innlegg

Mannen min er ikke norsk, og ikkevant med turlivet. Jeg er heller ikke så veldig vant med det. Er kanskje 20 år siden sist 😛 men jeg trives ute og vil at barnet vårt også skal gjøre det! 

Derfor trenger keg tips om hvordan vi kommer i gang. :) har lyst til å bare hoppe opp i det og dra på overnatting, men a) vi mangler telt, b) jeg skjønner at vi kanskje burde begynne på kortere turer. 

Så..ja nei.. er det noen med erfaringer med baby og turlivet?

Baby er 7 mnd. Hva skal hun ha på? Hva med mygg? Finnes det sånntype lue med myggnetting?

Kan vi tenne bål så lenge vi lager bålsted og det ikke er fare for brann? Eller må vi kjøpe primus?

Turutstyr er dyrt. Hva bør vi prioritere først?

Hvor lange turer kan vi begynne med? Og hvor lange intervaller kan vi gå før babyen trenger pause fra bæremeisen? 

 

Håper at dere kan hjelpe :) hadhadde blitt så takknemlig!

Endret av Tjktur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Angående åpen ild nå er det vel bare å følge anvisningene som er gitt. Er vel totalforbud de fleste steder?

Når baby er så liten syns jeg det er veldig enkelt! Får baby pupp? I så fall hadde jeg droppet å ta med noe mat 😂 bare styr. Hadde hatt baby i bæretøy, men det gjør dere kanskje uansett:)

Klær til baby avhenger av hvor og hva dere skal. Perosnlig hadde jeg hatt baby på magen i sjal eller sele, med tynn ull dersom jeg gikk i skog/tett. Tynn ull med eventuell vinddress dersom jeg var på vidda.

Hadde ikke smurt babyen med noen annet enn naturlige ting, men jeg er nok litt økologisk og sær som mor..

Tur med baby syntes jeg for øvrig var veldig enkelt. Pupp og bæretøy gjør alt enkelt. Syns det er verre jo eldre ungene blir. De må motiveres mer, og skal plutselig ha meninger om hva vi skal 🙄😂

Gjør det enkelt, tenk på dere selv. Babyen vil bare henge på, og trenge minimalt. Begynn gjerne med korte turer, i områder dere kjenner godt. For å bli kjent med situasjonen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel melk som gjelder, så den biten er vel grei. Vår fikk morsmelkerstatning, da er det litt mer arbeid - men med et arsenal av flasker og rene termoser greide vi oss fint en helg når han var på samme alder. Vasket og kokte flasker en gang i døgnet. 

Mitt tips er: kjøp/lån telt, soveposer, liggeunderlag og kokeapparat etter budsjett / ønske. Camp nært bilen, og sats på en overnatting i første omgang. For mini funker vognpose o.l. fint å sove i. Vi hadde med hele vogna første gang for å være helt sikker på å få han til å sove. 

Bæretøy er kjekt å ha med, vi brukte noe sjalgreier og sånn mei tai. Greit å ha siden han var vant til å sove oppi der også - hvis natta skulle bli dritt... 

Ellers er det bare å hoppe i det, være innstilt på å samarbeide, og evakuere hjem hvis det skulle være behov. Tur er tur

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et annet forslag til deg så du får ta det for det det er. Hva med å ta inn på ei tradisjonell fjellstue som f.eks. Fagerheim Fjellstugu. Da får du en soft start på friluftslivet og det er ikke så dyrt å overnatte heller. Så kan du begynne med dagsturer. Du smører matpakke om morran også så er du tilbake i god til til middag. Da trenger du en bæremeis til ungen og en ryggsekk med klær og  utstyr. Husk ungen er liten så temperaturreguleringen er ikke helt utviklet og er hun sterk nok i nakken til å holde hode oppe over lengre tid? Gjør du dette får du en god opplevelse og en erfaring å bygge på. God tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første teltturene mine med små barn (dog større enn 7 mnd ...) har vært i nærheten av skogsvei og med vogn, slik at poden kan trilles i søvn. Det kan være en prøvelse å få en 2 åring til å sove i sovepose i telt, og da er det utrolig mye bedre for begge å ta en trilletur. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Babyen klarer seg, spørs om det blir værre med gubben. Å sove på ett celleplastunderlag med en for kald sovepose og en beltespenne som hodepute er ikke en bra start. Heller ikke om man må sitte i teltet hele dagen pga. mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Første turen vi hadde med barn var en liten km fra parkeringen. Hun var riktignok 2,5 år da
I Mai i år var vi flere familier som dro på tur, der var minste jente i følge 1 mnd. Da var vi nært god sti eller vei. Så bar vi vogna de siste hundre meterne inn til vannet hvor vi lå. Da kunne barnet ligge i vognen hvor hun var trygg å varm, samt at den hadde myggnett. 

Investere i turutstyr? 
Vell, godt liggeunderlag til de voksne. Så de sover godt.
Varm nok sovepose. Her får dere mye til ganske billig penge. De er ofte litt tunge å romstore. men er en god start. (NB! hjelper ikke med varm sovepose om liggeunderlaget er dårlig)
Telt: stort telt med god takhøyde. evt. lavvo. finnes mye fint brukt, og på ymse outlet. (jeg betalte 999,- for min 4-6personer lavvo).
Sekk - kan vel komme i andre rekke om dere har korte turer og kan gå en runde til og fra bil for å få med alt? Finne en fornuftig sekk som passer. Mye i outlet og brukt her å
Primus - Dette trenger ikke å koste skjorten heller. Eagle Products har en billig toppmontert brenner som ofte koster mellom 100-200 kr. Jeg ville ikke satset på å ha bål som matlagings kilde. 
klær har dere trolig fra før. Ull er gull, selv på sommeren. 

Forøvrig, så er det jo mulig å låne mye av dette her og der. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 31.5.2018 den 0.02, TOT skrev:

De første teltturene mine med små barn (dog større enn 7 mnd ...) har vært i nærheten av skogsvei og med vogn, slik at poden kan trilles i søvn. Det kan være en prøvelse å få en 2 åring til å sove i sovepose i telt, og da er det utrolig mye bedre for begge å ta en trilletur. 

Helt enig. Vi begynte i fjor da yngste var akkurat året. Vi teltet heldigvis langs ett vann med skogsvei, for han slet med å sove i telt og måtte trilles i søvn! Mannen måtte trille han både kveld, av og til på natt og på morgenen😅 heldigvis hadde vi lavvo, så kunne ta hele vognen inn i teltet. Ene turen tok vi med reisesengen han også. 

Tror vi var maks uheldig siden han er vandt med å ligge på magen oppå dynen sin hjemme. Så å få han i vognpose hele natten vsr problematisk. Ble jo kald og havnet utenfor liggeunderlaget, og ikke ville han ligge sammen med oss 

i år er han 2 år, og sover endelig godt😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde svart på denne, men det hadde jeg visst ikke. Håper dere allerede har kommet dere på tur og gjort dere noen erfaringer, men kanskje dette er nyttig likevel. Jeg har teltet med datteren min fra hun var ca 3 måneder, og det har stort sett fungert veldig bra. Hun var generelt vanskelig å legge, og det var vel verken bedre eller dårligere på tur enn hjemme. Når hun først sovnet, så sov hun ofte bedre på tur enn hjemme. 

Hva hun skal ha på seg må nesten tilpasses været. I disse dager noe lett og heldekkende som gir solbeskyttelse. Gjerne solhatt. Du kan kjøpe myggnett som kan tres utenpå alle slags capser og hatter, og de fungerer bra også på barn (hvis det er mygg der dere er). 

I år er det en spesiell situasjon med tørke i store deler av landet. Dette har jo blitt en problemstilling etter at du skrev ditt innlegg, og jeg antar at du har fått det med deg. Mange steder kan du nå heller ikke bruke primus, og i alle fall ikke bål. I mer normale tider, så er også hovedregel at bål ikke skal tennes i sommerhalvåret med mindre det er åpebart at det ikke er fare for brann. Jeg ville anbefalt en billig gassbrenner. Det er også mye enklere å lage mat på. 

I utgangspunktet sies det vel at barn ikke skal sitte lenger i bæremeis enn de kan sitte selv. Jeg brukte bæresjal, og der er det ikke sånne restriksjoner siden barnet får mer støtte og avlastning for ryggen. Det fungerte utmerket, og hun sov også en del i sjalet mens vi var på tur. 

Av prioritert utstyr vil jeg nok støtte forslagene over: sovepose, liggeunderlag og telt. Jeg ville ikke gått så langt de første turene, gjør det enkelt og prøve å finne gleden ved å være ute. Så kan dere heller gå dagsturer fra en leirplass, alt er mye lettere når man ikke har så mye å dra på. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.