Gå til innhold
  • Bli medlem

Viking Tørrmelk - en myte kan avkreftes.. :)


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Espen Ørud skrev:

Her kan vel ivrige fjellforumere som har klumpet seg sammen i byene sørpå gå sammen om å handle, dele opp og vakuumpakke 25 kgs-sekk? Regner med det lar seg gjøre å handle det?

De har hatt på Rema inntil veldig nylig her i hvert fall så dersom noen ønsker så kan jeg handle restlageret Vikingmelk (om det er noe) og fordele etter FMTM-prinsippet?

Ja, det er flott om dei som bur i nærleiken av kvarandre og har vakuumpakkemaskin kan bestille i stort. Og Espen kom med eit raust tilbod her! Det finst alltid løysingar om ein er kreativ og samarbeider!

Men det beste og enklaste for alle, og ikkje minst på sikt, må vel vere å få tørrmjølk tilgjengeleg for forbrukarar i butikkane igjen? Det er latterleg at me får alskens unødvendige døgnflugelatskapstulleprodukt kasta etter oss i små porsjonspakningar, medan ærleg og reieleg tørrmjølk ligg i sekkevis på store lager og ikkje er tilgjengeleg for oss. Så eg oppmodar folk til å nytte forbrukarmakta her! 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 timer siden, Gunn Evensen skrev:

Viking melk skreiv til meg på Facebook i går (eller var det forgårs?) at dei ikkje fører produktet lenger, og at det heller ikkje blir produsert. Så dersom Lompa har fått tak i det på Rema no nyleg må det vere eit restlager dei har hatt ei stund.

Aha, takk for info. Selv om jeg bruker lite sånt, så kan det sikkert være greit å hamstre litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Gunn Evensen skrev:

Viking melk skreiv til meg på Facebook i går (eller var det forgårs?) at dei ikkje fører produktet lenger, og at det heller ikkje blir produsert. Så dersom Lompa har fått tak i det på Rema no nyleg må det vere eit restlager dei har hatt ei stund. Eg skreiv til Tine om saka, for Tine produserer fleire sortar tørrmjølk (og ostepulver, yoghurtpulver, mysepulver, fløytepulver …, sjå berre her: https://www.tine.no/partnerindustri/produkter/pulverprodukter) i store sekkar. Eg fekk dette svaret:

Jeg viser til din e-mail til vår kundeservice angående fravær av tørrmelk på forbrukermarkedet. Jeg forstår veldig godt din og mange andres fortvilelse, for vi får veldig mange slike henvendelser. Disse har økt betraktelig det siste halve året.

TINE produserer mange forskjellige melkepulver, og som du skriver, så selger vi det bare i sekker på 25 kg eller 750 kg. Da går det til næringsmiddelindustrien.

 

Jeg håper inderlig at vi vil kunne levere til norske forbrukere også, men kan ikke love når det skjer.

Så her er det jo håp i hangande snøre! Dersom fleire enn meg er interesserte i å få tørrmjølk ut i butikkane igjen, så skriv til Tine, de òg! Eg svara at ikkje berre tørrmjølk, men også dei andre pulverprodukta deira ville vore veldig interessante for friluftsfolk og andre som har lyst til å komponere eigen tørrmat utan tilsettingsstoff og salt. Alle som er einige med meg: Køyr på og mas på Tine! 

 

Då har eg sendt mail til Tine òg. Om mange nok melder interesse kanskje dei faktisk tek det til seg og gjer noko med det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/17/2019 at 9:17 AM, Kjell Iver said:

Har de det der nå? En grunn til å oppheve selvpålagt boikott? :)

Det finnes ingen god nok grunn til oppheve en boikott av rema1000...... :-)
(Det er flere år siden jeg satte mine føtter der.)

Men til saken: Jeg vet ikke om det er nevnt i tråden tidligere, men jeg har da sett tørrmelk i såkalte innvandrerbutikker for ikke så lenge siden. De har mye som ikke lenger er tilgjengelig i kjedebutikkene, bl.a. har de klarnet smør (ghee) som er supert til å steke mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Det finnes ingen god nok grunn til oppheve en boikott av rema1000...... :-)
(Det er flere år siden jeg satte mine føtter der.)

Men til saken: Jeg vet ikke om det er nevnt i tråden tidligere, men jeg har da sett tørrmelk i såkalte innvandrerbutikker for ikke så lenge siden. De har mye som ikke lenger er tilgjengelig i kjedebutikkene, bl.a. har de klarnet smør (ghee) som er supert til å steke mat.

De har ikke Viking Helmelkspulver, men noe annet.

Klarnet smør har jeg ikke sett i norske butikker, så det stemmer nok. Hvis du ikke har det tilgjengelig på din butikk kan du melte smør sakte, så skiller melkeproteinet seg fra fettet, og du kan helle fettet over i en krukke. Sånn omtrent. Da har du klarnet smør ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Marius Engelsen said:

De har ikke Viking Helmelkspulver, men noe annet.

Et annet produsentnavn, ja. Men er ikke det de har også basert på helmelk?

20 minutes ago, Marius Engelsen said:

Klarnet smør har jeg ikke sett i norske butikker, så det stemmer nok. Hvis du ikke har det tilgjengelig på din butikk kan du melte smør sakte, så skiller melkeproteinet seg fra fettet, og du kan helle fettet over i en krukke. Sånn omtrent. Da har du klarnet smør ;) 

Ja, vi lager klarnet smør på samme måten - mye mat blir bedre av å steke i klarnet smør i stedet for olje eller vanlig smør.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2_o'Clock_Man skrev:

Oppfordring om gjenopptak av produksjonen i forbrukerpakninger av tørr(hel)melkepulver (og yoghurt- og ostepulver) er sendt til Tine meierier.

Veldig bra! Men NB: Så vidt eg veit har ikkje Tine levert desse produkta til forbrukarar før. Det var Nestlé som hadde tørrmjølka av merket Viking. Så det blir ikkje snakk om noko "gjenopptak" av produksjon for Tine sin del, i så tilfelle. Berre at dei eventuelt startar å selje i små pakningar, og ikkje berre i store som no. Altså old milk, new wrapping, he he …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, marihøna skrev:

Då har eg sendt mail til Tine òg. Om mange nok melder interesse kanskje dei faktisk tek det til seg og gjer noko med det?

Hurra! Ja, eg har litt tru på dette, Marihøna! Det er uansett verdt eit forsøk! Og om ein ikkje seier ifrå skjer det i alle fall ingen ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Gunn Evensen said:

Hurra! Ja, eg har litt tru på dette, Marihøna! Det er uansett verdt eit forsøk! Og om ein ikkje seier ifrå skjer det i alle fall ingen ting!

Tror dere må lage en aksjon på facebook, slik at media tar tak i saken og kan bruke ord som "folkeaksjon", "viralt", "hele nettet koker" og lignende. Så får de en uttalelse fra kommunikasjonsrådgiveren i Tine som sier det er hyggelig at folk engasjerer seg, og vi skal vurdere om det er noe vi kanskje kan se på en dag :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, chatmaster skrev:

Nido Dry Whole Milk er så og si samme produkt og smaker prikk likt. Kan kjøpes i de fleste innvandrerbutikker. Anbefales.

Ja, fleire har skrive om Nido i denne tråden. Og det er vel og bra at dette produktet finst! Men ein god del av oss har ikkje asiabutikkar i nærleiken. Eg må t.d. køyre 140 km for å kome til min næraste. Og dei har diverre ikkje det heilt store vareutvalet. Så eg synes det ville vore fint om me kunne få eit standardprodukt som tørrmjølk i vanleg daglegvaredistribusjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Gunn Evensen skrev:

Ja, fleire har skrive om Nido i denne tråden. Og det er vel og bra at dette produktet finst! Men ein god del av oss har ikkje asiabutikkar i nærleiken. Eg må t.d. køyre 140 km for å kome til min næraste. Og dei har diverre ikkje det heilt store vareutvalet. Så eg synes det ville vore fint om me kunne få eit standardprodukt som tørrmjølk i vanleg daglegvaredistribusjon. 

Jeg er helt enig, det hadde gjort det så mye lettere for alle. Dårlig at det ikke lenger er tilgjengelig i vanlige dagligvarebutikker. Bare nevner Nido tørrmelk som en knall erstatning for dem som har de butikkene i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, chatmaster skrev:

Jeg er helt enig, det hadde gjort det så mye lettere for alle. Dårlig at det ikke lenger er tilgjengelig i vanlige dagligvarebutikker. Bare nevner Nido tørrmelk som en knall erstatning for dem som har de butikkene i nærheten.

Ja, det er kjekt å vete! Skal sjå etter Nido neste gong eg er i ein asiabutikk! Det er kanskje rimelegare enn Viking melk òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 18.34, 2_o'Clock_Man skrev:

Oppfordring om gjenopptak av produksjonen i forbrukerpakninger av tørr(hel)melkepulver (og yoghurt- og ostepulver) er sendt til Tine meierier.

Og Tine svarte at:
"Takk for at du tar kontakt med oss.
Vi arbeider med å få tørrmelk tilgjengelig i vår YT nettbutikk (www.nettbutikk.yt.no). Vi håper det er klart om ikke alt for mange uker, og at vi i alle fall skal ha det på plass til sommeren. I første omgang blir det helmelkpulver og skummetmelkpulver, men vi vil også vurdere andre av våre pulver etter hvert."

Linken i svaret ser ikke ut til å fungere med www. foran. Med nettadressen 'nettbutikk.yt.no' derimot får jeg treff.

  • Liker 7
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I påvente av Tine: Jeg har bestilt en 25 kg sekk med Normilk 28% tørrmelk, som skal brukes til produksjon av melkesjokolade, men jeg klarer uansett ikke å bruke opp alt. Holder til i Nittedal, men er i Oslo rett som det er, om noen i området er på jakt etter tørrmelk og vil være med å "spleise". Dette er nøyaktig samme produkt som Nestle Viking Melk, den har blitt produsert av Normilk hele tiden, men i dette tilfellet altså uten at Nestle får en bit av kaka. Innholdet er ren tørrmelk, i motsetning til diverse andre tørrmelkprodukter fra Nestle, som vanligvis inneholder andre tilsetningsstoffer (som ikke nødvendigvis spiller noen rolle, men noen er jo mer obs på dette enn andre). Prisen blir ca 70-80 kr pr kg (ikke fått endelig fraktpris). Jeg kan sende med post og, men da kommer nødvendigvis porto i tillegg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbarnsfar som eg er og i manko av tørrmjelk, ja då fann eg ut at: kvifor ikkje prøve litt NAN morsmjelkerstatning til havregrautporsjonene? Det smaker faktisk heilt ok synest eg, som annet mjelkepulver, og eg brukte det igjen no nylig på ein liten tur på Vidde. No er det sikkert ein del som rynker på nåse, men det anbefales. Heilt latterlig at dette skulle være mitt fyrste innlegg på fjellforumet, men sikkert ikkje det siste 😂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sveinr skrev:

Småbarnsfar som eg er og i manko av tørrmjelk, ja då fann eg ut at: kvifor ikkje prøve litt NAN morsmjelkerstatning til havregrautporsjonene? Det smaker faktisk heilt ok synest eg, som annet mjelkepulver, og eg brukte det igjen no nylig på ein liten tur på Vidde. No er det sikkert ein del som rynker på nåse, men det anbefales. Heilt latterlig at dette skulle være mitt fyrste innlegg på fjellforumet, men sikkert ikkje det siste 😂

Mener å huske at nan 1 og 2 smaker helt ok. Mens nan 3 og 4 smaker metall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristoffer Eide skrev:

Anbefaler folk å sjekke DNT hytter :) Har selv vært på en lengre skitur nå da eg var innom ei hytte og fikk fylt på med mye tørrmelk. Er fortsatt igjen bra på den hytta.

Det burde ligge igjen til de som er på tur og på hyttene tenker jeg. Ikke for å fylle opp kjøkkenskuffen hjemme, det transporteres tross alt fram til hytten for en grunn ;) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Det burde ligge igjen til de som er på tur og på hyttene tenker jeg. Ikke for å fylle opp kjøkkenskuffen hjemme, det transporteres tross alt fram til hytten for en grunn ;) 

Ligger fortsatt igjen mye. Å når mesteparten av tørrmelka har gått ut i 2016 så virker det ikke som etterspørselen er så stor på enkelte hytter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tørrmelk" må være i vinden. Søkeordet er helt i toppen på det som folk søker etter når de ankommer fjellforum fra en kjent søkemotor :) Det burde med andre ord være et godt marked for dette produktet fremover.

Vil også slå et slag for å handle tørrmelk hos søta-bror om man først er over der i annet ærend. Jeg syns i hvertfall personlig at den er lettere å røre ut, og av bedre kvalitet. Nå er det jo straks mer utvalg i svenske matbutikker, og tørrmelk er ikke noe unntak sånn sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.