Gå til innhold
  • Bli medlem

telttur når det er skogbrannfare


Anbefalte innlegg

Hei!

jeg skal på telttur om et par dager og det er fremdeles meget stor skogbrannfare dit jeg skal.

Jeg er nybegynner i friluftsliv og har noen spørsmål jeg håper dere her inne kan hjelpe meg med! (jeg har søkt litt rundt på forumet og Internett generelt uten å finne svar)

1. Jeg skal selvfølgelig ikke tenne bål, og antar at stormkjøkken også er uaktuelt når det er tørt i skogen. Har dere tips til hva jeg kan gjøre med mat for en tur (to overnattinger) når alle kokemuligheter er uaktuelt?

2. Er det "trygt" å dra på telttur i skog med skogbrannfare i det hele tatt eller kan jeg risikere å havne i en skogbrann?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til fjellforum :)

Ja, stormkjøkken og andre brennere bør også være ganske uaktuelt i disse dager hvis det er innført totalforbud mot åpen ild (og det er det relativt mange steder nå). For 2 overnattinger er det ikke verre enn at man tar med mat som kan lages i stand hjemme og spises kaldt. Skal du være i nærheten av vann eller bekk kan disse brukes til kjøling så holde det meste seg over natta. Bare husk å legg det i en vanntett pakksekk eller noe slik at ikke eventuelle beboere i det vannet forsyner seg av maten. 

Polarbrød/brød/knekkebrød med pålegg, skinkeost på tube f.eks funker utmerket, syltetøy, honning, det meste som ikke står til kjøling i butikken funker vel i grunn. Vi hadde med oss ferdiggrillet kylling og couscoussalat (kjøpt ferdig på boks) i helga. Funket helt utmerket. Spekemat tåler også endel varme, første kvelden kan jo varm mat fraktes inn i f.eks mat-termos om man ønsker seg noe varmt. 

Du kan selvfølgelig risikere å havne i en skogbrann om du er riktig riktig uheldig, du kan også snuble og slå hode i fortauskanten. Det er ikke noe jeg ville tenkt særlig mye på, det går nok veldig greit å reise på telttur. Havner du i en skogbrann er det nok mest sannsynlig at du har antent den selv og det bør jo være mulig å forhindre :)

God tur!    

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vekt ikke er noe stort tema, kan jo pølser på termos funke første kvelden. 

Sansynligheten for å havne i en skogbrann med fare for liv og helse, er vel, som det antydes over, så forsvinnende liten at omtrent alt man foretar seg i dagliglivet er farligere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frister overraskende lite med varm mat i varmen også. Det finnes annet brød enn polarbrød som har god holdbarhet. Blant annet pumpernikkelbrød, eller knekkebrød. Lefser fungerer også greit. Tørket kjøtt, spekepølser, nugatti på tube, kremost, makrell i tomat, etc er gode pålegg som holder godt.
Om du skal være fryktelig lenge ute kan det være en utfordring å få i seg nok proteiner uten å måtte gnage tennene i stykker på spekemat og beef jerky. Da kan det være et alternativ å ta med proteinpulver som du blander med vann, men dette er slett ingen nødvendighet om du bare skal være borte i 2-3 dager. Lange vandringer tillater jo gjerne også at man stikker innom en DNThytte for å koke seg noe varmmat.
Er du i nærheten av vann kan du også bruke vannet som kjøleskap ved å legge maten i en pose og knyte den fast i en snor. Fyll ev et par steiner i for å få den til å synke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.