Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakk til mindre dame? Tahe Reval


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en kajakk nå. Jeg har mest erfaring med Tahe Marine Reval i diverse store størrelser. Først i skolen jeg jobbet, og så lånte kajakker. Sist nå en Reval RS i karbon. Enormt stor men jeg må si jeg likte materiale veldig godt. Båten reagerer fort og var rask. Ellers er jeg vant med billig-Revalen med litt mykere plast og ganske brei på midten. Denne er jeg vant til uten ror og skeg, så jeg har lært meg å styre badebalje. (Også vant til elvekajakker av ymse varianter) 

Prøvd en Reval Mini for små personer men den er så lav så jeg får ikke plass til føttene mine (tåa kræsjer i et nedsenk for et taufeste. Så idiotisk). Så den utgår. Synd for den var ok ellers.  

Kajakken må ha lasteplass for turer. 

Jeg kan få en brukt Reval RS (stor) i karbon/kevlar til samme pris som en ny Reval Midi PE (plast). RS’en er litt smalere, men noe høyere i cockpit. Jeg er vant med store båter men de er jo faktisk for store. Ikke prøvd Midi.

Så da er spørsmålet; stor og rask med stort vindfang og kjipt i ruskevær, eller litt tregere og mer passelig i størrelse og antagelig bedre kontroll? Alle de valg man må ta. Haff 😂 Men vil ha en rask båt også, siden kjæresten min padler med en veldig effektiv teknikk.  Og det er gøy når man får bra glid på båten. 

Jeg er 162 cm og 57 kg

Tahe Fit:

Lengde: 479 cm

Bredde: 59 cm 

(mangler cockpitdybde)

Vekt: 25-27 kg

Lastekapasitet: 150 kg

 

Tahe RS 

Lengde: 555 cm

Bredde: 53 cm

Vekt: 23 kg ish?? 

Lastekapasistet: 

Dybde: ?

 

Tahe Midi

Lengde: 515 cm

Bredde: 56 cm

Dybde: 34 cm

Lastekapasitet: 130 kg 

 

Meg i ganske fullastet RS

22755A0A-D5C1-4A37-89D6-892B5559CE1D.thumb.jpeg.b7d221b690fb2d4bb208bb419a2e3294.jpeg

Meg i en Tahe 

F6821464-C2A6-4215-A8D2-F2DCC18447E2.jpeg.05215d4d4edbb1b326956ff9541ae761.jpeg

Foten min i en Mini (med en plastikkpupp i veien) 

 

209918BE-CCBA-4E61-8745-2549AEA77C9E.thumb.jpeg.1d5fad72b3688f5d006f5f66c51623f8.jpeg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ingen grunn til å vurdere en kajakk som er 59 cm bred hvis du har følt deg komfortabel i en på 53. Bare stive gubber som trenger så bred kajakk, 59 blir da nærmest flytebrygge å regne. Særlig når du ikke er så stor selv, det må bli kronglete isett av åra. Samtidig ville jeg trodd at Revalen hadde høyt fordekk så du må holde armene høyt om du ikke skal dunke i? Vet flere som plages med det, alle vurderer bytte av kajakk. Men det kan hende RS ikke er helt den jeg tenker på, ser den er så pass mye smalere at det kanskje veier opp.

Av det du nevner er vel RS uten tvil det jeg ville valgt. Du må ha plass til føttene, gubbe-kajakk behøver du ikke. (Og cockpit kan som regel paddes om den er litt stor.) Men vurderer du ingen andre, som kan være full klaff?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer ikke Fit på 59 cm. Det er bare det jeg har padlet mest med og den er alt for bred ja. Var bare for å illustrere at jeg er vant til å padle badebrygge. 

RS’en er høy foran cockpit.  Og den føles også stor der. Tror jeg kan få plass til en middels stor grisunge på fanget. Men den sitter bedre ved hoftene. Men enig i at hender er litt utsatt pga høyde her. Men ikke selve padleføring fordi den er smal. Men armene må jeg heise opp for å la de hvile på kanten. 

Mini er bare 54 cm bred og den føltes veldig mye bedre i bredden. Men føttene har ikke plass i båten. Helt idiotisk. Men den er alt for lav igjen. 

Så jeg tror Midi vil passe bra mtp størrelse. 

 

Jeg kan absolutt vurdere andre båter. Er vel helst bare det at jeg kjenner Reval og har det lett tilgjengelig. 

Har fått mange gode tips av folk rundt meg, men det er kjekt med litt flere tanker og ideer rundt dette 🙂 ikke barebare å kjøpe en hel båt liksom 😳 så jeg setter pris på dine tanker her @Miamaria 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Reval RS:

Lengde: 555 cm
Bredde: 53 cm
Vekt: Ca 25 kg (GF) 20-23 kg (Karbon)
Cocpit: 72x40 cm
Lastekapasitet: 160kg (På tysk side står det 155 kg)

Vurderingspunkter: Type bruk, lastekapasitet mtp tur, størrelse og oppdrift vs vindfang (vekt på padler+evt last/ballast motvirker) , lengde/form vs marsjfart, cockpit vs størrelse på padler (kan tilpasses noe med padding for å få hoftekontakt med kajakken), høyde på dekk forran cockpit vs høyde på åreføring (RS har skråskjæring på sidene av dekk forran cockpit for å kompenseres for høyt dekk), og så kommer opplevelsen mtp om kajakken "passer" når man sitter i den, hvor lett man får den med på "rulla" osv., kvalitet på skrog og utstyr osv. og sikkert mye annet å tenke på også 🤣

 

Bilder av @Gittiamo på testtur av Reval RS'en for å gi en indikasjon på kajakken  som ihht beskrivelsen er for stor for henne  (men som er smalere en Mini og Midi kajakkene for mindre personer):

20180530_163143.thumb.jpg.31fef0ff31fd5120baa680677aaf8e18.jpg20180530_163212.thumb.jpg.00eb28588de3263e78e36a28bd8d56b1.jpg20180530_163252.thumb.jpg.fa9109c120a1b6743223e80bbb228742.jpg20180530_163324.thumb.jpg.51a5e42bcbb4dc488954217f7da6cecf.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stor kommer jo uansett an på. Selv om man ikke er så lang totalt sett kan man jo være lang nok i overkroppen for en kajakk som generelt er egnet for større personer "på papiret". Man har jo også ulik padleteknikk, padler man med høy åreføring er det vel uansett bredden som har mest å si. Det finner du relativt raskt ut ved å prøve.

Kjøper du en kurant kajakk så er det liten fare ved det, spesielt om du kjøper brukt. Da kan du selge den igjen om det blir feil for deg, uten store tapet. Det er stadig flere som vil ha kajakk, i hvert fall blir de fleste ok kajakker her i området solgt kjapt virker det som.

Største ulempen med en kajakk som er for stor synes jeg er når det blir vind. Da ligger man høyere i vannet enn den er beregnet for, vinden får godt tak. (Hilsen tidligere for lett for de fleste kajakkene jeg ville ha, men kjøpte likevel)

Jeg gir egentlig lite råd når det kommer til kajakk - utover "prøv". Da finner folk ofte ut ganske raskt hva som passer, og det aller vikigste er uansett at du faktisk sitter godt i den. Blir lite brukt om føttene dovner av, du får vondt i kroppen osv.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Miamaria

Sitter godt. Den er den eneste kajakken som ikke trigger et gammelt halebeinsbrudd. Og føtter og pedaler liker seg oppi der. 

Tror jeg skal prøve og så kan jeg heller ha vekt i ved mye vind, og padde opp under lårene. Det er en fin kajakk og den vil nok garantert bli enkel å selge ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Bor inte du in närheten av Oslo?

Åka till Vestby och titta på Seabird Design, kanske?

http://seabirddesigns.com/kayaks

Var där för några år sedan och fick även låna en kajak och provpaddla, tror det var vid Hvitsten?

Personlig åsikt, köp en kajak i rätt storlek. Inte för stor. Är du som de flesta så är det mest dagsturer du paddlar och då kommer du att ha lätt packning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om seabird er gått konk? De har ikke butikk på Vestby lenger, og nettsiden ser også dodgy ut.

Det kommer jo an på hva slags padling du liker. Boreal Baffin er en fin båt om man dras litt mot det grønlandske. Båt med skeg og lavt bakdekk. Fin å rulle, kan lett legge ryggen på bakdekket. Leken, samtidig som den er ganske rask. Den kommer i tre størrelser, anbefaler å sjekke ut P1.

Riot brittany er en annen som kan være verd å sjekke ut. Fin allrounder.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Björn said:

Personlig åsikt, köp en kajak i rätt storlek. Inte för stor. Är du som de flesta så är det mest dagsturer du paddlar och då kommer du att ha lätt packning.

Både enig og uenig. Dersom denne kajakken da blir så liten ift bagasjeplass at du ikke får plass til ting du trenger for å dra på langtur (om det er et av målene dine) så blir det en stor begrensning.

Skulle gjerne selv hatt en rask skjærgårdsracer for "trimturer", og en play-boat for surf og lek, i tillegg til den jeg har og bruker på langturer  (og dagsturer, timesøkter osv.) Men for min del så har jeg gått for en kajakk som noenlunde dekker det meste av bruken jeg har.  (I motsetning til hvor mange sykler og skipar jeg har hvor dem er mer spesialiserte for hver sin bruk).

Man kan jo velge å ha med komprimerbare vanndunker og fylle med vann der man padler som ballast, om resten av kajakken passer størrelsesmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lompa skrev:

Lurer på om seabird er gått konk? De har ikke butikk på Vestby lenger, og nettsiden ser også dodgy ut.

Det kommer jo an på hva slags padling du liker. Boreal Baffin er en fin båt om man dras litt mot det grønlandske. Båt med skeg og lavt bakdekk. Fin å rulle, kan lett legge ryggen på bakdekket. Leken, samtidig som den er ganske rask. Den kommer i tre størrelser, anbefaler å sjekke ut P1.

Riot brittany er en annen som kan være verd å sjekke ut. Fin allrounder.

 

Samd i at Baffin er ein fin båt. Noko tregere men dog ein artig båt. Min første "plastfavoritt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baffin har vi også god erfaring med her i klubben. Den har jeg selv prøvd, god allrounder. Frykter det kan være litt liten lastekapasitet og at den kan bli liggende lavt i vannet (våt gange) med last om du tar den minste varianten, men  veldig fin å padle. Den blir man fort flink i. :) 

Men det er jo et spørsmål med ror vs senkekjøl, den kommer kanskje bare med senkekjøl mens den der på bildet har ror? Har du bestemt deg på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke bestemt meg ang ror/senkekjøl. 

Men mest vant til å padle helt uten. Men prøvde senkekjøl her i våres på noen turer. Den synes jeg virka som en brems. Føltes som et bråstopp når jeg senka den ned (Halse Exursion). Men følte uansett at den båten var tung og treg. 

Prøvde ror nå på Reval RS og det var gøy. Der fikk jeg respons veldig kjapt. Og roret var utrolig enkelt å heve/senke. Den har også skeg men prøvde ikke å padle med den ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bremser litt på stille vann, men det gjør nok ror også til en viss grad. Skal ikke være vesentlig mye, men jeg merker det selv. Men hvis man har så mye vind at man behøver å ha senkekjølen helt ned, så tjener man uansett mer på det ved at den holder kajakken retningsstabil. Er du vant med å padle uten noe, så ville jeg fortsatt med det men hatt senkekjøl som kunne tas i bruk ved behov. De er jo sånn skal brukes. (Er du forresten av de som vet hvordan den funker? Gjør man ikke det så er den mest til heft for da brukes den som regel feil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Hva er egentlig forskjellen på britt og Grønland? 

Alle havkajakker har jo grønladskajakken som utgangspunkt (eller egentlig har jo alle kajakker det, langt bak..). Det som kjennetegner grønnlandskajakken er den såkalte knekkspantkonstruksjonen. Nå lages jo ikke plastkajakkene med spant, men bunnen blir svakt V-bunnet, nesten flat, og med veldig markerte "hjørner" mot sider som er ganske rette. Dette gir veldig god primærstabilitet (stabil inntil man når punktet hvor den plutselig vipper). Bakdekket er lavt.

Brit style har høyt spring foran og en mer avrundet skrogform, dvs at det ikke er markerte hjørner, som på grønlenderen. Rundere skrog i vannet gir mer fart, men noe mindre primærstabilitet. Disse har ofte bra med bagasjeplass. 

Riot brittany har både ror og skeg, så kan man velge. Ulempen er at den veier 30 kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den RS-en du kan få kjøpt føles litt høy foran, så handler jo det også om padleteknikk. Padler man med lave tak så vil det lettere bli konflikt med fordekket, men det vil samtidig kunne bidra til å utvikle teknikken til å padle med høyere tak, dvs brattere åre ned i vannet. Det er mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånt fra http://kajakk-guiden.no/kajakktyper-egenskaper-og-bruksomrader/:

"Grønlandsinspirerte kajakker er den båttypen som likner mest på eskimoenes opprinnelige farkoster. De er smekre, forholdsvis ustabile, har moderat oppsvingte stevner, ofte knekkspant i tverrsnittet/sideprofilen og padles tradisjonelt med eller uten senkekjøl og uten ror. Fram- og akterdekk er lave for å gi minimalt vindfang fra siden, og stevnene varierer fra nesten helt rette til ganske oppsvingte. Kajakker av denne typen er gjerne bredest like bak sittebrønnen (svenskeform), men også kajakker med størst bredde like foran sittebrønnen (fiskeform) finnes.

Denne kajakktypen innbyr til sportslig padling og har vanligvis tildels ekstremt gode sjøegenskaper. Det smale fordekket gjør det enklere å padle med effektiv framdriftsteknikk, og et buet undervannskrog og sideprofil gjør kajakken lett å svinge med ulike styretak. Liten sittebrønnsåpning gjør det greit for padleren å utføre eskimorulle. Slike kajakker har gjerne vanntett lasteluke og skott foran og bak. Noen har også såkalt dagluke; en liten luke for sjokolade, ekstra drikke og pakking av mindre gjenstander.

 

En havkajakk av britisk type likner på grønlandskajakken. Den har enten «svenskeform» eller «fiskeform» og ganske markert oppsvingte stevner. Sjøegenskapene er svært gode og kajakker av denne type fungerer godt under ekstreme forhold. Mange av de britiske havkajakkene er opprinnelig konstruert for bruk kun med senkekjøl og uten ror. De fleste produsentene velger imidlertid i dag å utstyre kajakkene med ror hvis kunden ønsker det. De fleste slike kajakker er svært manøvrerbare og egner seg meget godt til lek i grov sjø (rockhopping). Liten sittebrønnsåpning gjør det lett å utføre eskimorulle. Som oftest har de to vanntette luker og skott. Noen har også såkalt dagluke; en liten dagluke like bak sittebrønnen der det er plass til mindre gjenstander.

 

Havkajakker av amerikansk stillehavstype har gjerne utpreget «fiskeform» med størst bredde like foran sittebrønnen. Disse kajakkene leveres nesten alltid med ror, trives godt under forhold med store bølger (dønninger) og gir ofte en svært tørr gange i urolig sjø. Roret styres med føttene, og er like mye beregnet på å hjelpe padleren til å holde kursen under vanskelige vind- og strømforhold som til å svinge kajakken. De leveres enten med liten sittebrønn for maksimal kontakt med kajakken og gode rulleegenskaper, eller med større sittebrønn for høyere komfort og lettere inn/utstigning (men også disse kan rulles). Noen havkajakker av amerikansk stillehavstype har relativt rette stevner, men de fleste har godt løftet baug og rett akterstevn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse god informasjon 😀 

Jeg antar jeg kommer til å ville leke mer med kajakken etter hvert. Surfe og herje litt. Men antagelig mest turer av ymse lenge og noe rekreasjon og jakten på zen. Jeg liker virkelig padling 😀 

Skal prøve å se om jeg får testa RS’en som badeleke. Da får jeg testa sekunderstabiliteten. Den er nok litt annerledes enn det jeg er vant til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.