Gå til innhold
  • Bli medlem

Sterkt, selvstående telt for to personer


Freebird

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Når skattepengene omsider tikker inn på konto, planlegger jeg å utvide teltsamlingen. Jeg ønsker meg et selvstående telt som tåler det meste av vær, ikke veier for mye og som kan romme to personer med bagasje. Jeg har funnet noen kandidater, men er åpen for alternativer. :)

Ønsker:

  • Duk som går helt til bakken
  • Vekt under 4 kg totalt
  • Selvstående
  • Håndterer ruskevær
  • Plass til bagasje

Jeg har funnet to kandidater som byr på mye av det samme, men som har fordeler og ulemper begge veier.

Første kanditat er Fjällräven Abisko Dome 2, dette ser ut til å ha enestående ventilasjonsmuligheter, det ser ut til å tåle alt det man måtte finne av vær og teltet tar seg også godt ut på bilder. Ulempen er kanskje noe høy vekt.


Kanditat nummer to er Hilleberg Allak, dette byr på mye av de samme fordelene som teltet fra Fjällräven, ulempen er noe høyere pris. Derimot så tar dette seg enda bedre ut på bilder (rød telt er helt nydelig) og vekten er noe lavere.

Jeg har også snust litt på Big Sky Chinook, men jeg er usikker på om dette egentlig tåler noe mer vær enn mitt Tarptent Scarp 2. Vekten er fristende, men manglende erfaringer gjør det vanskelig å sammenligne. Den lave vekten er også noe av det som gjør meg skeptisk.

Setter pris på alle innspill og erfaringer som kan hjelpe meg med å ta et valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Freebird skrev:

Jeg har også snust litt på Big Sky Chinook, men jeg er usikker på om dette egentlig tåler noe mer vær enn mitt Tarptent Scarp 2. Vekten er fristende, men manglende erfaringer gjør det vanskelig å sammenligne. Den lave vekten er også noe av det som gjør meg skeptisk.

Som om jeg skulle sagt det selv. Men jeg kan nesten garantere at det tåler med enn Tarptent Scarp 2. Kuppeltelt med kryssende stenger tåler generelt mer vind enn tunnelkonstruksjon slik som i Scarp. Det ligger noen erfaringer på nettsiden til Big Sky hvor en påstår at det stod helt fint gjennom storm (20++ m/s) med kun to stenger. Det er svært stor sannsynlighet for at jeg handler dette teltet en gang i sommer når jeg får solgt nåværende telt, men for meg blir dette et solotelt, ikke for to. Jeg foretrekker 3-manns for 2 personer.

Jeg har tidligere sett på Abisko Dome til vinterturer. Slik jeg ser det er det ikke noe spesielt som gjør at det skal tåle noe særlig mye mer vind enn Chinook(samme antall og type stenger) med riktig bardunering på Chinook-en, men det har mulighet for doble stenger som kan være til hjelp i relativt ekstreme forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Thomas E skrev:

Som om jeg skulle sagt det selv. Men jeg kan nesten garantere at det tåler med enn Tarptent Scarp 2. Kuppeltelt med kryssende stenger tåler generelt mer vind enn tunnelkonstruksjon slik som i Scarp. Det ligger noen erfaringer på nettsiden til Big Sky hvor en påstår at det stod helt fint gjennom storm (20++ m/s) med kun to stenger. Det er svært stor sannsynlighet for at jeg handler dette teltet en gang i sommer når jeg får solgt nåværende telt, men for meg blir dette et solotelt, ikke for to. Jeg foretrekker 3-manns for 2 personer.

Jeg har tidligere sett på Abisko Dome til vinterturer. Slik jeg ser det er det ikke noe spesielt som gjør at det skal tåle noe særlig mye mer vind enn Chinook(samme antall og type stenger) med riktig bardunering på Chinook-en, men det har mulighet for doble stenger som kan være til hjelp i relativt ekstreme forhold.

Helt klart gode poenger du kommer med. Det er mulig jeg er i overkant var for å kjøpe telt av (for meg) ukjent fabrikat, ettersom at jeg angrer noe på valget av Scarp 2.

Chinook har jo en del egenskaper som også er helt genial, blant annet så er det latterlig enkelt å klipse ned og fjerne innerteltet dersom man skulle ønske det. Det har også stenger fra DAC i motsetning til Tarptent som har stenger fra Easton.

Jeg vet også at Big Sky oppgir at dette skal være et telt laget for 4 sesonger, men Tarptent antyder også det samme angående Scarp, og det er definitivt ikke et telt som egner seg til vinterbruk. I hvertall ikke i annet enn godt vær. Både Fjällräven og Hilleberg har vel bevist at deres telt både er laget for- og håndterer norsk vinter.

Takk for godt innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Freebird skrev:

Helt klart gode poenger du kommer med. Det er mulig jeg er i overkant var for å kjøpe telt av (for meg) ukjent fabrikat, ettersom at jeg angrer noe på valget av Scarp 2.

Chinook har jo en del egenskaper som også er helt genial, blant annet så er det latterlig enkelt å klipse ned og fjerne innerteltet dersom man skulle ønske det. Det har også stenger fra DAC i motsetning til Tarptent som har stenger fra Easton.

Jeg vet også at Big Sky oppgir at dette skal være et telt laget for 4 sesonger, men Tarptent antyder også det samme angående Scarp, og det er definitivt ikke et telt som egner seg til vinterbruk. I hvertall ikke i annet enn godt vær. Både Fjällräven og Hilleberg har vel bevist at deres telt både er laget for- og håndterer norsk vinter.

Takk for godt innspill. :)

Ja. Jeg er ganske så var selv. Jeg har ikke noe erfaring med Scarp, men Moment DW som jeg skal selge nå snart er ikke tidenes vintertelt akkurat. Jeg har prøvd det i relativt heftig vind og snø og det funker, men det ville åpenbart ikke vært noen del av Black-serien til Hilleberg akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Omnilite skrev:

Er et lettvektstelt og styrken blir vel der etter.

Nå er det ikke dette tråden handler om, men Scarp er ikke noe lettvektstelt. Det er bare designet uten tunge detaljer. Teltet har 9mm-stenger(dog ikke DAC-stenger) og 30D-duk. Poenget mitt er at det er sammenlignbare materialer til hva Helsport, Hilleberg, Fjellreven osv. også kaller 4-sesongstelt. Det er selve konstruksjonen (tunneltelt, spesielt når det ikke er bardunert) som ikke vil tåle vind særlig bra. Spesielt når det ikke er bardunert. Det er for øvrig slik jeg tolker det klassifisert som et 3-sesongstelt som kan brukes i høy vind med de ekstra stengene man kan kjøpe utenom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Omnilite skrev:

Her er en relativt fersk tråd ang. Scarp i vind. Er et lettvektstelt og styrken blir vel der etter.

http://www.fjellforum.no/forums/topic/45588-tarptent-scarp-2-i-vind/?tab=comments#comment-421208

 

 

Det er mitt telt og min video som er postet i tråden der, så jeg er godt kjent med hvilke svakheter Scarp har. Det er strålende telt til sitt bruk, men i etterpåklokskapens lys kunne jeg nok like gjerne kjøpt f.eks et Ringstind SL og på den måten spart noen kroner, i tillegg til å støtte lokalt næringsliv. Jeg anser meg selv som en erfaring rikere. Jeg kommer uansett til å beholde teltet til soloturer hvor jeg forventer godt vær. :)

11 minutter siden, Thomas E skrev:

Nå er det ikke dette tråden handler om, men Scarp er ikke noe lettvektstelt. Det er bare designet uten tunge detaljer. Teltet har 9mm-stenger(dog ikke DAC-stenger) og 30D-duk. Poenget mitt er at det er sammenlignbare materialer til hva Helsport, Hilleberg, Fjellreven osv. også kaller 4-sesongstelt. Det er selve konstruksjonen (tunneltelt, spesielt når det ikke er bardunert) som ikke vil tåle vind særlig bra. Spesielt når det ikke er bardunert. Det er for øvrig slik jeg tolker det klassifisert som et 3-sesongstelt som kan brukes i høy vind med de ekstra stengene man kan kjøpe utenom.

Det er riktig som du sier, største svakheten som kommer frem av videoen er helt klart oppsettet. Som nevnt både i den aktuelle tråden og på YouTube så er dette brukerfeil fra min side. Teltet tåler betydelig mer vind når det er skikkelig bardunert. Jeg har også de ekstra kryss-stengene, men jeg får ikke noe inntrykk av at de hjelper så mye mot vindstabilitet. De gjør derimot teltet semi-selvstående og de gjør at teltet tåler litt snø. :)

 

Tarptent Scarp er strålende telt og jeg har ingen problemer med å anbefale det dersom man er ute etter et lett, 3-sesongstelt til solobruk, hvor man ikke forventer de største værutfordringene. Det finnes ingen telt som egner seg til alt og derfor er jeg ute etter supplerende telt med andre egenskaper enn det Scarp har. :)

Apropos Chinook så kan jeg også nevne at jeg synes det er minst vakre av de teltene jeg har nevnt. Noen mener vel at det ikke har noen betydning, men for meg som tar mye bilder er det også en del av regnestykket. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Freebird skrev:

Apropos Chinook så kan jeg også nevne at jeg synes det er minst vakre av de teltene jeg har nevnt. Noen mener vel at det ikke har noen betydning, men for meg som tar mye bilder er det også en del av regnestykket. :P

Hehe, smak og behag, men jeg kjenner meg igjen. :P

Jeg kommer aldri til å kjøpe Helsport Extrem, da jeg sterkt misliker fargene. Er heller ikke noen fan av røde telt. Derimot liker jeg gulfargen til Big Sky godt. Har du sett videoen på youtube med den røde utgaven av Chinook? Litt dusere/mørkere enn Hilleberg sin rødfarge kanskje, men hva gjør at du likte den såpass dårlig kontra de andre røde du likte godt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thomas E skrev:

Hehe, smak og behag, men jeg kjenner meg igjen. :P

Jeg kommer aldri til å kjøpe Helsport Extrem, da jeg sterkt misliker fargene. Er heller ikke noen fan av røde telt. Derimot liker jeg gulfargen til Big Sky godt. Har du sett videoen på youtube med den røde utgaven av Chinook? Litt dusere/mørkere enn Hilleberg sin rødfarge kanskje, men hva gjør at du likte den såpass dårlig kontra de andre røde du likte godt?

Nå kommer jeg muligens til å fremstå som en forfengelig flisespikker, men rødfargen til Big Sky er for kjølig. Dessuten er innerteltet hvitt, i motsetning til Hilleberg sine innertelt som er i en varm gulfarge. Dette gjør at teltet blir en veldig kjølig rødfarge når det blir lyst opp innenfra i mørket. :P

Når det er sagt så er jeg ikke overbegeistret for fargevalgene på Abisko Dome heller. Blåfargen synes jeg blir for lys og jeg tenker umiddelbart babyblå når jeg skal beskrive den. Grønnfargen er veldig mørk og jeg er redd den vil føre til et fryktelig varmt telt på sommerstid. Det er av samme grunn jeg ikke har slått til på Fjellsport sitt tilbud på et grønt Hilleberg Allak. :)

Endret av Freebird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Freebird skrev:

Nå kommer jeg muligens til å fremstå som en forfengelig flisespikker, men rødfargen til Big Sky er for kjølig. Dessuten er innerteltet hvitt, i motsetning til Hilleberg sine innertelt som er i en varm gulfarge. Dette gjør at teltet blir en veldig kjølig rødfarge når det blir lyst opp innenfra i mørket. :P
:)

Hehe :P Ja, jeg skjønner hva du mener altså. Jeg flisespikker jo selv på det med farger. Jeg er f.eks. ikke særlig glad i gulfargen Helsport bruker i sine innertelt. Jeg kommer nok til å gå for gult Chinook grunnet det hvite innerteltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Freebird said:

Nå kommer jeg muligens til å fremstå som en forfengelig flisespikker, men rødfargen til Big Sky er for kjølig. Dessuten er innerteltet hvitt, i motsetning til Hilleberg sine innertelt som er i en varm gulfarge. Dette gjør at teltet blir en veldig kjølig rødfarge når det blir lyst opp innenfra i mørket. :P

Når det er sagt så er jeg ikke overbegeistret for fargevalgene på Abisko Dome heller. Blåfargen synes jeg blir for lys og jeg tenker umiddelbart babyblå når jeg skal beskrive den. Grønnfargen er veldig mørk og jeg er redd den vil føre til et fryktelig varmt telt på sommerstid. Det er av samme grunn jeg ikke har slått til på Fjellsport sitt tilbud på et grønt Hilleberg Allak. :)

Dome har også Sand-farge, synes selv den var fin i person. ;) Og blir ikke så mørk om sommeren som den grønne er. Men Hilleberg sin grønnfarge er mørkere enn Fjällräven sin, av det jeg har hatt selv. I tillegg så har Dome asymmetriske dører i ytterteltet, kontra Allak som har symmetriske, mener jeg. Dvs. du har ly fra vind i en av dem uansett med Fjällräven, med Allak har du ikke nødvendigvis det. Men, begge er kjempegode telt. Personlig likte jeg Dome 2 bedre, da det hadde mange smarte løsninger på bl.a ventilasjon og litt småting her og der. Det bråkte også mindre i vinded med glidelåsene. 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Vandrefalken skrev:

Dome har også Sand-farge, synes selv den var fin i person. ;) Og blir ikke så mørk om sommeren som den grønne er. Men Hilleberg sin grønnfarge er mørkere enn Fjällräven sin, av det jeg har hatt selv. I tillegg så har Dome asymmetriske dører i ytterteltet, kontra Allak som har symmetriske, mener jeg. Dvs. du har ly fra vind i en av dem uansett med Fjällräven, med Allak har du ikke nødvendigvis det. Men, begge er kjempegode telt. Personlig likte jeg Dome 2 bedre, da det hadde mange smarte løsninger på bl.a ventilasjon og litt småting her og der. Det bråkte også mindre i vinded med glidelåsene. 😛 

Sandfargen er absolutt noe å vurdere, det er også godt å høre at den grønne fargen ikke er like mørk som Hilleberg sin, for den er jo nesten svart.

Symmetriske vs asymmetriske dører er et veldig poeng og noe jeg ikke har tenkt på i det hele tatt.

Takk så mye for godt innspill! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Omnilite skrev:

Hilleberg Staika har også asymetriske dører.

Staika synes jeg blir litt tungt igjen, er oppgitt til 4 kg totalt. Fordelen er jo et litt romsligere innertelt.

Takk for innspill! :)

9 minutter siden, Bjørja skrev:

Exped Orion er vel også et alternativ her, jfr. diverse tråder her på forumet.

Orion er ikke et alternativ. Duk som ikke går til bakken er deal-breaker for min del.

Takk for innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Freebird skrev:

Kanditat nummer to er Hilleberg Allak, dette byr på mye av de samme fordelene som teltet fra Fjällräven, ulempen er noe høyere pris. Derimot så tar dette seg enda bedre ut på bilder (rød telt er helt nydelig) og vekten er noe lavere.

Kan anbefale Allak - det er et nydelig telt. Har ikke testet det i ordentlig ruskevær, men det har mange før meg. Og nå er det på 25 % på Fjellsport.

Jeg har den grønne varianten, den ser veldig mørk ut men en merker lite til det innvendig. I følge Hilleberg slipper alle teltdukene gjennom like mye lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArveS skrev:

Kan anbefale Allak - det er et nydelig telt. Har ikke testet det i ordentlig ruskevær, men det har mange før meg. Og nå er det på 25 % på Fjellsport.

Jeg har den grønne varianten, den ser veldig mørk ut men en merker lite til det innvendig. I følge Hilleberg slipper alle teltdukene gjennom like mye lys.

Takk for innspill! :)

Grunnen til jeg nok kommer til å velge et rødt telt hvis det blir Hilleberg er rett og slett at det tar seg litt bedre ut på bilder.

1 time siden, esphojo skrev:

Ingen som har nevt Helsport Reinsfjell 2 Pro enda?

Reinsfjell er en kandidat, men jeg finner ikke så mye brukererfaringer om teltet. Det finnes mange som har gode erfaringer med SL-utgaven, men den tror jeg ikke er sterk nok til vinterbruk. Det er også verdt å nevne at ytterteltene er mindre enn både Allak og Absiko Dome (65 cm vs. hhv. 75 cm og 80 cm), innerteltet har samme bredde som Allak (120 cm, Abisko Dome: 130 cm). Jeg er også usikker på om Reinsfjell tåler like mye vær som de to andre kandidatene.

Takk for innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, si det. Det finnes vel kanskje en test på nett for det også. Ikke helt lik konstuksjon mtp kryssningspunkt, men hvor store utslag det gir skal jeg ikke si noe om. Men rivestyrken på duken og stangtykkelsen på Helsporten står vel ikke tilbake for de andre kandidatene.

Bedre lengde i Reinsfjell, bedre bredde i Abiskoen, høyde er best i Allak og Reinsfjell. Stengene i forteltet i Reinsfjell er forhåndsbøyd noe så mulig forskjellen i forteltene ikke er så stor. Synes Allaken ser ut til å ha en fin måte å slås opp på (enkelt med de klipsene), men menglee asymmetrisk åpning (som de andre har)?

Og om du skal bruke teltet på vinteren er det vel fint med høye ventiler (Reinsfjell har bare en høy mener jeg å huske, mulig de andre er bedre der?)

Og pris?

Nei, det skal ikke være lett. Tipper du uansett blir fornøyd med en av disse 😊

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2018 den 12.03, Freebird skrev:

Derimot så tar dette seg enda bedre ut på bilder (rød telt er helt nydelig) og vekten er noe lavere.

:)

 

50 minutter siden, Freebird skrev:

Grunnen til jeg nok kommer til å velge et rødt telt hvis det blir Hilleberg er rett og slett at det tar seg litt bedre ut på bilder.

 

:)

Jeg ville sjekket at jeg selv trives inne i et rødt telt før du tillegger hvordan de tar seg ut på bilder alt for stor vekt. 

Jeg har flere venner og bekjente som har byttet vekk røde telt til fordel for noe annet fordi de rett og slett ikke kan utstå det røde inneklimaet over tid. Et par av dem blir fysisk dårlige av det påstår de. 


(Bare sånn i tilfelle du ikke har tilbrakt noe tid i røde telt. For min egen del går det helt greit og jeg bruker rød/gult fra Helsport om vinteren...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Espen Ørud skrev:

 

Jeg ville sjekket at jeg selv trives inne i et rødt telt før du tillegger hvordan de tar seg ut på bilder alt for stor vekt. 

Jeg har flere venner og bekjente som har byttet vekk røde telt til fordel for noe annet fordi de rett og slett ikke kan utstå det røde inneklimaet over tid. Et par av dem blir fysisk dårlige av det påstår de. 


(Bare sånn i tilfelle du ikke har tilbrakt noe tid i røde telt. For min egen del går det helt greit og jeg bruker rød/gult fra Helsport om vinteren...)

Selvsagt noe å tenke på, men jeg er neppe følsom for dette. Har et knall oransje telt fra før og opplever ingen problemer med fargen. Dette er vel uansett ikke telt som egner seg så godt for å være innendørs over lang tid, spesielt ikke hvis man er to personer da blir det fort trangt.

Takk for innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjøre valget enda vanskeligere for meg selv så kan jeg jo også kaste inn Robens Raptor. Dette er på samme måte som Exped Orion, egentlig ikke et kuppeltelt, men et tunneltelt med tverrgående stang som gjør det selvstående. Her er det svært god plass både i innertelt og yttertelt, men liggelengden på 215 cm er kanskje noe snau? Det er også vanskelig å finne ut hvor mye vær man kan forvente at dette tåler, men det er oppgitt til å være et 3-sesongs telt.

Hvis noen har erfaringer med dette teltet så vil jeg svært gjerne høre hva dere tenker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din definisjon av selvstående?

Hva mener du med duken helt ned til bakken? (og hvor kritisk er dette?)

Her er to mulige alternativer  (Orion er nevnt, duken går  ikke helt ned til bakken):

 

 

..finnes en del andre  også som kommer innenfor kravene som er nevnt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Terka skrev:

Hva er din definisjon av selvstående?

Hva mener du med duken helt ned til bakken? (og hvor kritisk er dette?)

Her er to mulige alternativer  (Orion er nevnt, duken går  ikke helt ned til bakken):

 

 

..finnes en del andre  også som kommer innenfor kravene som er nevnt. 

Jeg ønsker et telt hvor sovedelen står av seg selv, bare ved hjelp av kryssende stenger. Om forteltene og ventiler må plugges eller barduneres så er det helt OK.

Med duken helt til bakken mener jeg vel egentlig akkurat det, jeg vil ha duken lengst mulig mot bakken. Dette betyr jo også at det da må være et telt som baserer seg på andre ventilasjonsløsninger enn tilførsel av luft under duken på ytterteltet. Fjällräven har f.eks store ventiler langt nede på teltet i tillegg til ventiler i taket. Dette resulterer i noe de kaller "skorsteinseffekt".

Salewa teltene er helt sikkert flotte telt, men jeg ønsker meg to innganger med hvert sitt fortelt.

Takk for godt innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salewa Sierra Leone har 2 innganger/fortelt, dog ikke 2 like.  Hvor store må forteltene være? F.eks. "Plass til sekk og å lage mat" er svært individuelt/subjektivt.

Orion III øverst og Sierra Leone III nederst, bra telt begge to. Begge finnes også i 2P utgave.

20180428_193323.thumb.jpg.9301dc2a05da8f212ef5f8319c2b5c62.jpg

Orion (På salg hos Fjellsport.no nå) eller tilsvarende tror jeg vil oppfylle mye av kravene dine. (Jeg har ikke reagert på at duken ikke går helt ned på dette. 

Fortsatt mange alternativer å velge mellom. 😊 Hva med telt hvor innerduk settes opp først, er disse uaktuelle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.