Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyder beregnet med Garmin Connect


KBryn

Anbefalte innlegg

Jeg har en Garmin treningsklokke uten høydemåling. Når data fra turer lastes inn i Garmin Connect, inneholder analysen både høydeprofil og brutto høydemeter. Dette er jo vel og bra, men feilmarginene er helt hinsides all fornuft. Lørdag var jeg på treningstur i Molde der starten var ca 3 moh og høyeste punkt var 407 moh (iflg. nøyaktig kart). I "rapporten" fra Garmin Connect er høydepunktet bare 291 moh og brt. stigning for turen var på 317 m.

Jeg har trodd at Garmin Connect i tillegg til GPS-data fra klokka bruker digitale topografiske data til å beregne høyde over havet for ruta man har gått, men det er jo håpløst med mer 100 m feil i høyde. Plottingen av turen ser helt riktig ut. Er Garmins kartmaterialet for Norge virkelig så dårlig eller Molde en hvit flekk på kartet deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er høydekorrigering aktivert? Jeg har en Garmin Fenix 3 HR og ettersom at den har barometrisk høydemåler så er dette deaktivert, men det kan aktiveres for hver enkelt aktivitet, verdt å sjekke ut. For min del så har jeg denne valgmuligheten inne på hver aktivitet under utstyr på høyre side i Garmin Connect.

Hvis du fortsatt sliter med unøyaktighet så kan denne nettsiden være til hjelp: http://www.gpsvisualizer.com/elevation

Min erfaring er at høydedata derifra stemmer ganske godt med virkeligheten, men det er klart at det er jo litt tungvindt å måtte laste ned en GPX-fil for hver aktivitet som igjen må lastes opp og ned, og på nytt lastes opp i Garmin Connect. :)

Endret av Freebird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om GPS Visualizer. Beregningene der ser meget bra ut(!), både på høydemeter og distanse. Jeg bruker ellers Strava som er mye bedre enn Garmin, så de praktiske problemene er egentlig ikke så store. Innlegget var mer en forundring over hvor stor unøyaktighet Garmin har i sitt kartmateriale (eller beregninger)!

Jeg glemte å legge til at høydekorrigering er aktivert. Kanskje jeg skulle prøve uten?

Endret av KBryn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.