Gå til innhold
  • Bli medlem

Mekaniske skivebremser


REs

Anbefalte innlegg

I går skiftet jeg bremsklosser og justerte bremsene på min sønns sykkel. Hydrauliske skivebremser. Det gikk som en lek og resultatet ble bra. Men i dag tok jeg fatt på bremsene på en av mine sykler, mekaniske skivebremser. Et plunder uten like å få justert kalipperne slik at ikke klossene gnisset og slik at de ikke bøyde skivene når jeg bremset, men det gikk til slutt. Men jeg sliter med dårlig bremseeffekt. Har forsøkt både rasin og metall klosser, men synes bremseeffekten er dårlig på en sykkel som er laget for ganske høy fart. Sykkelen er en Vipere cyclocross sykkel og bremsene er Avid BB7 mekaniske skivebremser. 

Er det noen som har noen erfaringsdata å bidra med, enten angående bremsecaliperen, klossene, eller mekaniske skivebremser generelt?

 

Avid-BB7-MTB-Disc-Brake-Disc-Brakes-Graphite-NotSet-00-5016-166-010.jpg.9998576df420d2b03d718fb6dcaef285.jpgspan-class-article_title-itemprop-name-pinnacle-pyrolite-2-review-span-span-class-article_pricetag-span-c-3.jpg.38d35d81ed4cd86df2affae9624342f2.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Avid BB7 går for å være noe av det beste innenfor mekaniske skivebremser. Skal være lette å justere. Jeg løsner begge skruene for sentrering, dvs løsner skruene, holder bremsen inne mens jeg strammer skruene forsiktig igjen. Forsiktig så at jeg ikke drar kaliperen ut av stilling. Bruker å bli rett. 

Jeg har hydrauliske på mine sykler men kona har mekaniske. 

Hydrauliske bremser gir bedre bremsekraft med mindre håndkraft, samt bedre modulasjon. Jeg bruker 180mm skive foran, noe jeg vet mange andre gjør. Bedre bremsekraft og mindre sjanse for varme bremseskiver. Mine luktet litt ned fra Gausta mot Rjukan, men det er jo også et fall på 1025 høydemeter.

Jeg bruker Resin-klosser. De har holdt lenge og bremser bra, selv om de slites raskere enn metall. Ingen ulyder. Leser på terrengsykkel.no at mange anbefaler metall-klosser. Vet ikke hva som bremser best. Hva med å prøve deg frem? Bytter du fra 160mm til 180/185mm foran, vil du få bedre bremsekraft, men du trenger ny skive og adapter. I tillegg må du sjekke om gaffelen din tåler 180/185mm skive, noe de fleste gafler gjør.

 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

BB7 er gode bremser, men herk og plunder å justere. Derfor har jeg byttet mine med shimano hydrauliske. 

Men tilbake til BB7-bremsene. Instruksjonene fra park-tools er alltid hendige å ta en kikk på. Du skriver at du må sentrere brems for hver gang, det tror jeg ikke er nødvendig. Det er viktig å vite at ene siden er statisk og den andre beveger seg derfor skal den ene klossen justeres 2 klikk for hvert klikk på den andre siden, igjen referer til instruksjonene hos Park-tools instruksjoner.  

Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.