Gå til innhold
  • Bli medlem

Fremtidsdrømmer om storvegg


Glenn_G

Anbefalte innlegg

Jeg er en fyr på 41 som ble introdusert for klatring forrige romjul da min bror tok med meg og min samboer til en hall med innendørs klatring i Stavanger. Vi ble umiddelbart hekta og kom igang med klatring hjemme i bergen Veldig tidlig i januar. Etter det så har det blitt klatring 2-3 ganger i uka pluss en hel del trening utenom. Innendørs klatrer jeg max 6- ruter og nå har vi også kommet igang ute og jeg har klatret en del 5+ ruter foreløpig. Skal prøve hardere ruter men de nederste boltene står jo 3 m oppe i veggen og det er ca 2,5 m mellom boltene videre sånn at man skal være bra forsiktig for å unngå bakkefall tidlig i rutene. Det har holdt meg igjen litt. Jeg klatrer kun på led bortsett fra om jeg har klatret en rute og bare skal opp igjen for å hente ned slyngene. 

For å komme videre i gradene ute, bør jeg da bite i det sure eplet og klatre på topptau først, eller bør jeg fortsette som nå med å veldig gradvis finne vanskeligere og vanskeligere ruter?

Den store drømmen med klatringen er jo å klatre store vegger med mange taulengder og overnatting underveis. Men det er selvsagt en lang vei dit. Tenker å ta kurs i naturlig sikring neste vår, noe jeg håper å få med samboeren på. Hun klatrer foreløpig lettere ruter enn meg og har klatret en hel del mindre på led. Men hun er gira da, så håper hun også blir hekta på led. 

Uansett, hvordan bør jeg gå videre for å ende opp med å klatre i store vegger? Hvordan legge opp klatretrening med tanke på å takle lange ruter feks? Og når jeg har kommet så langt at jeg har lært meg naturlig sikring og å klatre på flere taulengder, hvor bør jeg da prøve meg? Finnes jo mange flotte og kjente fjell i landet, mange har jo via ferrata(noe jeg også skal teste for utsikten sin del) men er det noen av disse som også har mulighet for «enkel» storveggklatring? 

Innser at det er ganske langt fram til at jeg er klar for dette men det er viktig med drømmer og motivasjon!

B872BE76-202F-49D3-88FD-04A5925551C9.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott med drømmer og du har jo kommet godt i gang da. Jeg er ingen storveggsklatrer, men har mosjonsklatret i mange år, så kan i hvert fall gi deg litt tips på veien til storveggene..

All klatring er bra når man starter, klatre mye og variert, og ikke nødvendigvis for hardt. Så unngår du skader, utvikler motorikk, evne til å lese rutene og flytt og beherske forskjellige typer fjell, flytt.  (sva, lister, vertikalt, slopere, riss etc..)

a. Tenk som i annen idrett. 80% rolig, maks 20% hardt.

b. Ikke noe galt i å topptaue, men ikke kjør på for mye med harde enkelt flytt over tid. Igjen kan det lett gi skader. Og skade avbrekk er mye verre enn å heller klatre litt lettere og mer. Så lytt til kroppen..

c For å utvikle utholdenhet vil en start være å klatre samme rute (1-2 grader lettere en  maks) flere ganger etter hverandre, inne som ute..

Det neste er det tekniske, og som du parallelt må få erfaring i. En mulig utvikling kan være

a. leding/rappell på bolt, flertaulengder. kamerat og taulagsrutiner opparbeides.

b. lede på kiler, først lette og korte ruter, og etter hvert det samme på flertaulengder.

c.  teknisk klatring på korte ruter med stiger etc, , så storveggsdrill på korte ruter etc..

Lykke til :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Uskedalen, 200m helboltet rute på 4 taulengder. 

https://www.norsk-klatring.no/impulser/ute/fjell/ny-bolterute-i-uskedalen

Det har blitt mye klatring og mye progresjon, noe som ikke er til å unngå det første året man klatrer vil jeg tro. Merker at jeg har blitt mye sterkere og holder lenger. Men kjenner også at jeg de siste månedene har klatret mye mer "økonomisk" sånn at jeg klarer å spare mer krefter. Så det går fremover, men sydpillaren på stetind må nok vente til 2020 er jeg redd. Er mye annet enn bare klatring som må innlæres. Naturlig sikring og klatre flere taulengder skal jeg nok få til nå i vår/sommer, men kameratredning vil nok kreve mye tid å lære og det kommer jo på toppen av det hele.

 

Men så leste jeg plutselig om en helboltet rute på 200 klatremeter på fire taulengder i Uskedalen! 😁😎 Da kan vi prøve oss på flere taulengder med mye mindre risiko enn på en naturlig sikret rute. Vi kan også sette mye naturlige sikringer i tillegg selv om ruten er boltet.(Regner ikke med at den er så veldig tett boltet.) Har ikke kjøpt føreren for området enda men vet at det er mange titalls ruter der, så kan også ha blitt flere ruter nå. Så føreren skal kjøpes før ruten bestemmes. 

 

Uansett så er det snakk om lang, bratt svaklatring som det bør være greit å rappelere ned dersom vi ikke kommer helt opp eller noe uforutsett skjer. Satser på å gå to taulag samme dag og vi må ta der en periode med minst mulig trafikk i veggen selvsagt, for regner jo med at vi kommer til å bruke ekstremt lang tid. Jeg har tenkt litt på om det kanskje er best å være 3 stk på taulaget på dette prosjektet. Tenker at det er ekstra sikkerhet å være 3 stk om en blir skadet og siden det er boltede anker så blir det ikke like stor risiko ved å være flere der i forhold til hvis ankeret var bygget med kiler. Tenker da at første mann klatrer med dobbelt- eller tvillingtau og deretter sikrer de neste to som da klatrer samtidig. Dette forutsetter jo at fjellet er fast og at man gjerne kan klatre ved siden av hverandre mye av tiden. -Men skal legge ned mye research på dette i forkant da. Må jo lære sånn ca alt på noen måneder her, i tillegg til å trene opp form og teknikk.

 

Har noen her inne erfaringer fra Uskedalen? Eventuelt vet om andre boltede ruter som er minimum 100m? Er ellers ute etter mest mulig gode tips egentlig. Vi tenker å starte treningen for flere taulengder enten på det enkleste svaet vi kan finne eller eventuelt om vi finner et sted med enkel klatring som har flere store hyller sånn at det blir trygt å øve mye på å lage standplass, skifte over hvem som leder, rappelere osv. Men andre har kanskje bedre idéer? 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg leser første innlegg i tråden riktig så bor du i Bergen og Vestlandet/Hordaland er ditt "nærområde" for å dra ut og klatre/øve på rutiner?

I Uskedalen er det vel Hjortegryta (korte ruter/en taulengde), ruta Chris og Steinar har laga, og et par klippefelt som er bolta. Generelt er det kultur og enighet for å ikke bolte i veggene oppunder Ulvanosa, bortsett fra et par utsatte steder og noen rapellanker.

Vær obs på at Chis sier følgende i linken din:

"Dette er en 4-taulengders rute av grad ca 4, 5, 6 og muligens 7 på siste. Jeg har bare boltet den, og ikke ledet den enda. Jeg skulle vel ønske den siste lengden var lettere. Ruta er helbolta, men noen vil kanskje supplere med naturlige sikringer noen steder. Jeg har prøvd å ikke setter bolter der man kan sikre naturlig, men samtidig vil jeg åpne for at flest mulig kan ha gleden av å klatre der."

Siden du begynner å få litt erfaring med uteklatring og hva du har kapasitet med ift vanskelighetsgrader ute kan det være lurt å øve på følgende:

- Standplassrutiner.(Disse kan fort variere litt om man er 2 eller 3 i taulaget.) Gode standplassrutiner bidrar mye ift effektiv klatring (tid i veggen) og sikkerhet.

- Naturlig sikring. Gå boltede ruter til og sett naturlige sikringer innimellom bolter. Gå lette ruter hvor du er trygg på klatringen og ha fokus (og ro) på å sette naturlige sikringer.

- Lese/se rutevalg i fjellet og rutenbeskrivelser i fører. Når du begynner å gå ruter uten bolter som viser veien videre er dette viktig mtp å ta gode valg.

Siste føreren for Uskedalen (2013?) er forresten bra, med gode rutebeskrivelser.

20190106_192015.thumb.jpg.9bb9ccb57c6e6662a9d0d2d29baa45fb.jpg

 

Her er noen tips om andre ruter på flere taulengder med "lett" klatring på naturlige sikringer: 

https://www.friflyt.no/klatring/6-langturer-for-deg-som-klatrer-paa-naturlige-sikringer

 

Beklager om dette ikke var så mye til direkte hjelp. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg reagerte også på den det med "grad 4, 5, 6 og muligens 7." For det står også: 

"Hensikten er å lage en introrute for de som klatrer på 5-ernivå, for å skape noe for det lokale miljøet"

Så det jeg lurer på er om det kanskje er lett å klatre teknisk på delene av ruta som er 6er og 7er? Det står sikkert i føreren du har vil jeg tro 😉 For hvordan ellers skal folk på 5er-nivå komme seg opp grad 7 på siste taulengde? Men det var uansett det som gjorde at jeg ville se på flere ruter. Ideelt sett så ville vi jo prøvd så enkelt som overhode mulig første gang. Men det kan jo være at det koker ned til et valg mellom tung klatring på bolter eller enkel klatring på kiler. Føler meg selvsagt mer komfortabel med å rappelere ned fra boltet rute enn å bygge anker med kiler. 

Men får lete mer etter alternative boltede ruter og så er det bare å øve på alt som kommer til nytte i mellomtiden. Skal hente kassert klatretau i dag, skal brukes til å øve på diverse hjemme i stua. Er endel knuter og masse teknikker som må øves inn til vi drømmer om det før jeg føler meg sikker på at det sitter når man er 100m oppe i en fjellvegg.

 

EDIT:

Var litt kjapp med å legge inn svar så det ble litt mangelfullt. Ja jeg bor i bergensområdet og vi har noen utendørs steder nær byn, men pleier somregel dra til Øygarden/Sotra når der skal klatres ute. Er veldig mye å velge i der ute. Pluss at man blir vant med sparsommelig sikring noen av stedene, hehe. (Ene stedet er standplass på steiner, første bolt 3 meter opp og andre bolt enda to meter opp. Så når man da skal klippe på andre bolt så bør man jo ikke falle.) I føreren for områdene her så ser jeg at man har flere ruter å velge i som er på 4er nivå og er over 100m. Men alle er jo naturlig sikret da. Skjønner at man ikke vil bolte der der er lett å sette naturlige sikringer, men det er jo akkurat sånne steder det hadde vært trygt å øve på å klatre naturlig.

Ellers så skal jeg jeg hente et kassert klatretau i dag som skal brukes til å øve på standplassrutiner osv hjemme i stua. Tenkte det var greit å ha et kort tau til det så jeg slipper å pakke opp og ned klatretauene hele tiden. Tenker også at det må gå ann å øve på sånt på store steiner som har litt sprekker osv. Har jo masse kiler liggende, så de må jeg jo øve med uansett. Har kun en veldig liten kam nå, men sånn jeg forstår det så bør man unngå kamkiler fram til man er erfaren med vanlige kiler og hexer uansett.

Endret av Glenn_G
Mangelfullt svar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et andet sted, der findes en 6-tovlængders 5-grads fuldt boltet rute - ganske vist lidt længere væk for dig: Fra Dåsnes få km syd for Evje i Setesdalen (Rv9) kører man ind gennem Dåsvassdalen. Man kommer op over et lille pas, og kort efter, at det begynder at gå nedad igen, ser man inde til venstre et stort sva. Man parkerer ved vejen, og derfra må man gå nogle hundrede meter op over noget myr og et stykke åben skov, inden man kommer til indsteget. Hvis man kommer vestfra ad Rv 42, vil man kanske køre en anden vej. Ruten hedder "Tryg og Glad". Jeg klatrede den for snart 10 år siden og kan anbefale den.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Litt oppdatering her. Jeg har fått kjøpt inn det jeg trenger for å komme igang med trad-klatring 😁😎 Og jeg har også fått være med som nr 2 på 3 ruter med trad! Rutene var 60 og 65m høye og alle var to taulengder. Grad 4+ og 5- noe som var plenty med de elendige skoene jeg brukte. Nytter ikke meg trange sko når de skal være på så lenge, og det var en god del sva i rutene, så ville heller ikke ha aggressive sko på meg. Må nok kjøpe noen sko som er beregnet for å bruke over tid og på sva tenker jeg. Har ikke funnet noen i Norge da, men har sett i utlandet. Noen som vet om modeller i Norge som er bra på sjå og lengre ruter?

 

Uansett så var dette veldig gøy selv om svaklatring er helt nytt for meg. Var vel litt som forventet at man ikke kan sikre så ofte eller godt som man ønsker og at det rett og slett er ganske viktig å bare unngå fall i utgangspunktet for å ha en god dag med tradklatring 😂 Fikk skikkelig blod på tann nå og er steinklar for å klatre mer! Det finnes noen 4- og 4 ruter der jeg har klatret, så tenker min første leding på kiler blir på rundt den vanskelighetsgraden. Det er jammen stor forskjell fra innendørs/klippeklatring og å klatre i fjell. Gleder meg til å klatre mye lenger ruter! 😀

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt mer uerfaren enn deg, men har litt de samme ønskene. Hadde tenkt å lære meg å klatre trad så fort som mulig, men jeg har klatret ganske lite pga mangel av fast klatrepartner. Om du trenger en for klatring i nærmiljøet (Bergen/omegn) så får du gi en lyd. Klarer å lede på 5, men jeg har ikke prøvd så veldig mange ruter. (Kjenner ikke klatremiljøet så godt enda).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Glemte ut hele Fjellforum jeg... Fikk gått via lara ifjor og det ble mye komplikasjoner pga masse kø og folk som gikk forbi når jeg stod høflig å ventet på tur til å sette standplass. Så ble mørkt før vi toppet ut og vi gikk oss vill på svaet, noe som virker helt umulig når jeg ser videoer av toppen på YouTube 😂😂 Gikk kjapt når vi først slapp til å klatre men med timene med venting og rotingen på toppen samt dårlige batterier og vær på vei nedover så tok det totalt 22 timer fra vi startet å klatre til vi var nede på parkeringen igjen.

Så ekstra batterier og mer klær skal være med i sekken neste gang! Veldig glad for at det ble sånn da, lærte mye og det var en episk tur! Nå bygger jeg campervan for å kunne dra rundt å klatre fjell fra våren av. -Er det andre som planlegger mye klatring og gjerne andre campervan'ere det ute?

received_369192890387637.jpeg

20190824_154655.jpg

received_682737302138339.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.