Gå til innhold
  • Bli medlem

Totalforbud mot åpen ild utendørs i og rundt Bergen - også primus


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Mareng

Det blir polarbrød og thermos som gjelder nå. Går helt greit, så lenge det fine været holder! :)

Om det kommer regn, ber jeg om at det kun er på natten ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Det blir polarbrød og thermos som gjelder nå. Går helt greit, så lenge det fine været holder! :)

Om det kommer regn, ber jeg om at det kun er på natten ;) 

Ferdiggrillet kylling og couscoussalat fungerte utmerket! Og i denne varmen oppdaget jeg i dag tidlig at thermosen holder vannet mitt varmt i over 1,5 døgn- men det smakte i grunnen bedre med iskaffe enn varm kaffe nå i helgen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med ferdig stekt tacokjøtt og lefser. Og termos med varmt vann til kaffen. Vannet holdt seg fra i går til i dag. Ingen ting blir avkjølt i denne varmen. Vi hadde ikke med oss så mye som en fyrstikk på tur. Det går faktisk helt fint 😇😁 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt sans for British Colombia (pdf-link)

Sitat

During campfire prohibitions, only CSA or ULC
approved portable campfire apparatus may be used
and flame length must not exceed 15 centimeters.

Når det er bålforbud der, kan man likevel benytte typegodkjente gassbrenner/primuser med maks flammehøyde 15 cm, gitt at man følger noen fornuftige regler (se pdf-en).

Tilsvarende regler finnes også i en del stater i USA, noen med påbud om at det må være en reguleringsnøkkel på brenneren (slik at man har full kontroll på brenselstilførselen). Da er selvsagt konvensjonelle spritbrennere a big no-no.

Jeg har jo en lei tendens til å forutsette at nordmenn flest ikke er idioter, og tror faktisk det der kunne fungert greit også her på berget :) Men vi får vel nøye oss med kald drikke, spekemat og potetsalat i varmen - og det går helt fint for meg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, a_aa skrev:

Har litt sans for British Colombia (pdf-link)

Når det er bålforbud der, kan man likevel benytte typegodkjente gassbrenner/primuser med maks flammehøyde 15 cm, gitt at man følger noen fornuftige regler (se pdf-en).

Tilsvarende regler finnes også i en del stater i USA, noen med påbud om at det må være en reguleringsnøkkel på brenneren (slik at man har full kontroll på brenselstilførselen). Da er selvsagt konvensjonelle spritbrennere a big no-no.

Jeg har jo en lei tendens til å forutsette at nordmenn flest ikke er idioter, og tror faktisk det der kunne fungert greit også her på berget :) Men vi får vel nøye oss med kald drikke, spekemat og potetsalat i varmen - og det går helt fint for meg ;) 

Det er jo strengt tatt ikke så stor forskjell, neste setningen på det pdf arket er: When conditions warrant, portable campfire apparatus or outdoor stoves may be further restricted or prohibited. Og det er vel den situasjonen vi er i her nå .. under det "vanlige" bålforbudet får man jo bruke ulike brennere og lage bål (under visse forutsetninger). Hørte på nyhetene når jeg kjørte hjem at brannsjefen i Oslo sa at nå var det overhode ikke rom for egenvurderinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Heriks: Det gode med BC-greia, er at man differensierer på ulike varmekilder i regelverket, mens man i Norge bruker begrepet "Åpen ild" i lover og forskrifter. Og åpen ild omfatter både bål, primuser, gassbrennere etc. Jeg synes det blir upresist, og det blir vanskeligere å vite når egenvurderingen som sier at "åpen ild med gassbrenner er åpenbart ufarlig og OK i dag, til tross for det generelle forbud mot åpen ild i utmark mellom 15 april og 15 sept" står fjellstøtt eller på leirgrunn. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom heldigvis regnet her nede 😀 og i følge mine bare legger så kommer det mer en nok. Faktisk så mye så alle bussene drukna. Håper det bør roe ned den store skogbrannfaren. Vi trengte dette 👍🏻 (Oslo og Drammen område) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, a_aa skrev:

@Heriks: Det gode med BC-greia, er at man differensierer på ulike varmekilder i regelverket, mens man i Norge bruker begrepet "Åpen ild" i lover og forskrifter. Og åpen ild omfatter både bål, primuser, gassbrennere etc. Jeg synes det blir upresist, og det blir vanskeligere å vite når egenvurderingen som sier at "åpen ild med gassbrenner er åpenbart ufarlig og OK i dag, til tross for det generelle forbud mot åpen ild i utmark mellom 15 april og 15 sept" står fjellstøtt eller på leirgrunn. :) 

Joa, jeg kan forsåvidt se den .. personlig har jeg litt mer utfordringer med "åpenbart ikke kan medføre brann" for den åpner for at alle skal bruke skjønn, og det kan jo bli spennende når noe som er vurdert som åpenbart ikke kan medføre brann ikke var helt åpenbart likevel .. men men. Totalforbud er jo uansett greit å forholde seg til for da er det jo ikke åpning for å tenne på noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, a_aa skrev:

Jeg har jo en lei tendens til å forutsette at nordmenn flest ikke er idioter, og tror faktisk det der kunne fungert greit også her på berget :) Men vi får vel nøye oss med kald drikke, spekemat og potetsalat i varmen - og det går helt fint for meg ;) 

Problemet er ikke at vi er idioter (jeg sier ikke at vi ikke er), men problemet er at når vi ser noen tøye reglene har vi en tendens til å gjøre det samme selv. Uansett om man evner å kunne vurdere risiko riktig eller ikke. (j.f. nyhetssaker om personer som trosser politiets sperringer for å komme seg til Sørenga over flytebroen)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
3 timer siden, Heriks skrev:

Joa, jeg kan forsåvidt se den .. personlig har jeg litt mer utfordringer med "åpenbart ikke kan medføre brann" for den åpner for at alle skal bruke skjønn, og det kan jo bli spennende når noe som er vurdert som åpenbart ikke kan medføre brann ikke var helt åpenbart likevel .. men men. Totalforbud er jo uansett greit å forholde seg til for da er det jo ikke åpning for å tenne på noe som helst. 

Det är inte så svårt! Läs veiledern, den har två exempel som bra beskriver vad juristerna lägger i "åpenbart". Problemet är alla som vill ha bål och som tolkar/förstår fel. Min åsikt är att möjligheterna att ha bål i den så kallade bålförbudsperioden är ytterst begränsade.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
3 timer siden, a_aa skrev:

@Heriks: Det gode med BC-greia, er at man differensierer på ulike varmekilder i regelverket, mens man i Norge bruker begrepet "Åpen ild" i lover og forskrifter. Og åpen ild omfatter både bål, primuser, gassbrennere etc. Jeg synes det blir upresist, og det blir vanskeligere å vite når egenvurderingen som sier at "åpen ild med gassbrenner er åpenbart ufarlig og OK i dag, til tross for det generelle forbud mot åpen ild i utmark mellom 15 april og 15 sept" står fjellstøtt eller på leirgrunn. :) 

 

Norge är inte unikt!

Är det eldningsförbud i Sverige så gäller det all eld, även friluftskök.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, a_aa said:

Jeg har jo en lei tendens til å forutsette at nordmenn flest ikke er idioter, og tror faktisk det der kunne fungert greit også her på berget  Men vi får vel nøye oss med kald drikke, spekemat og potetsalat i varmen - og det går helt fint for meg  

Det hjelper jo ikke om nordmenn flest ikke er idioter, der holder med en og så er "morroa" i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Prebb Reglene er laget med indirekte tøyningsoppfordring og innebygd inkonsistens. Sjekk lovdata:

Sitat

§ 3.Generelle krav til aktsomhet
Enhver plikter å vise aktsomhet ved gjennomføring av aktivitet som kan føre til brann.

Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle brannfarlige gjenstander utendørs under slike forhold eller på en slik måte at det kan føre til brann. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokket.

Det er i tidsrommet 15. april til 15. september forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann.

Hvis brannfaren er spesielt stor utover tidsrommet nevnt i tredje ledd, kan kommunen innføre forbud mot å gjøre opp ild eller behandle brannfarlige gjenstander utendørs i bestemte områder. Forbudet kan vedtas som forskrift uten forhåndsvarsling og kunngjøring etter forvaltningsloven § 37 andre ledd og § 38 første ledd bokstav c). Kommunen skal sørge for å gjøre forbudet alminnelig kjent på stedet det gjelder.

I perioden 16 september til 14 april kan du altså "gjøre opp ild" dersom du gjør det på en måte som ikke fører til brann, og slokker ilden etterpå.

I perioden 15 april til 15 september kan du ikke "gjøre opp ild", med mindre at det åpenbart ikke kan medføre brann. :huh: Ganske likt?

Så kan kommunen når som helst vedta avgrensede forbud der det ikke er gitt "smutthull" med at folk selv vurderer risiko. 

Og med gjøre opp ild, skilles det altså ikke på en lighter, en gassbrenner, en bensinbrenner, en kvistbrenner, et lite kaffebål, et svært basecamp-bål, ei heller hvilke brannforebyggende tiltak man iverksetter før man gjør opp ild. (Sjekke man pdf-en fra BC lenger oppe, så var det beskrivelser av underlag, rydding av et felt rundt ildstedet og tilgang på minimum 8 liter vann).

Jeg mener selvsagt at man skal følge norske lover, forskrifter og regler - men det er ikke til hinder for at jeg synes noen av dem er inkonsistente og dårlige.

(Jeg mistenker at da det ble laget utkast til forskriften fra embetsverket, var "bålforbudsperioden" uten smutthull, men at det ble ansett som politisk uspiselig å ta fra folk kaffebålet de hadde hatt i alle år - og dermed kom det smutthullet på plass før det ble vedtatt.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner å få et samfunn med flere og flere som ikke har evnen til risikovurdering. Det kommer tydeligere og tydeligere fram syns jeg. 

Riskovurdering burde vært et eget fag på skolen. Dette gjelder mange områder, ikke bare brannfare. Se bare artikkelen i nrk om politisperringen på brua i Oslo. 

Ser også dette veldig godt på isen. Vi som går tidlig på isen og vet hva vi gjør blir jaget av isen av brannvesen og politi. Men når det er mange på isen, og de har ikke filla peiling på hva de gjør - er det plutselig helt trygt.... 

Mange tror nok at en engangsgrill ikke er så farlig siden det nesten ikke er flammer. En annen ting er at engangsgriller er noe herk som burde forbys...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Terka skrev:

Det hjelper jo ikke om nordmenn flest ikke er idioter, der holder med en og så er "morroa" i gang.

Det finnes nok idioter her, ja. Problemet er at om vi lar idiotiet definere nivået på lover/forskrifter/regler, da har vi designet en maskin for idiotproduksjon. 

Endret av a_aa
Endret "idiotene" til "idiotiet"
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, a_aa skrev:

Det finnes nok idioter her, ja. Problemet er at om vi lar idiotiet definere nivået på lover/forskrifter/regler, da har vi designet en maskin for idiotproduksjon. 

Det er jeg helt enig i! Jeg er veldig for at en skal kunne vurdere selv, men akkurat nå er jo det en uvanlig tørr periode. Jeg mener derfor det er helt greit med midlertidige strenge regler. 
Samtidig er det for meg uforståelig at man kan slå beinhardt ned på bruk av feks en jetboil, mens det er helt ok å fyre opp en sigarett.

Jeg merket godt hvordan reglene var laget i Japan da jeg var der tidligere i år. Det virker som det meste er basert på at en ikke selv kan vurdere fare og store PA-anlegg annonserte hva man skulle og ikke skulle gjøre. Både i skibakken ("Skiing off cliffs is dangerous", "avoid cracks in the terrain", etc) og i byen "people trying to sell you cheap jewelry are trying to scam you", "helpful people showing you a hidden bar is trying to scam you", osv).
Tipper de får daglig nyhetsbrev fra myndighetene om at de ikke har en rik onkel som er prins i Nigeria.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Prebb skrev:

Det er jeg helt enig i! Jeg er veldig for at en skal kunne vurdere selv, men akkurat nå er jo det en uvanlig tørr periode. Jeg mener derfor det er helt greit med midlertidige strenge regler. 
Samtidig er det for meg uforståelig at man kan slå beinhardt ned på bruk av feks en jetboil, mens det er helt ok å fyre opp en sigarett.

Jeg merket godt hvordan reglene var laget i Japan da jeg var der tidligere i år. Det virker som det meste er basert på at en ikke selv kan vurdere fare og store PA-anlegg annonserte hva man skulle og ikke skulle gjøre. Både i skibakken ("Skiing off cliffs is dangerous", "avoid cracks in the terrain", etc) og i byen "people trying to sell you cheap jewelry are trying to scam you", "helpful people showing you a hidden bar is trying to scam you", osv).
Tipper de får daglig nyhetsbrev fra myndighetene om at de ikke har en rik onkel som er prins i Nigeria.

Ikke rart folk slutter å tenke selv når de hele tiden blir fora med «ulv ulv» 😳 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.