Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er dette? (fugl)


g-arnt

Anbefalte innlegg

Kanskje jakt og fiske kategori, men ikke jakter vi på denne, og ikke fisker vi den heller.

Skriket og oppførselen minner 100% om hunnvåk, men den er for liten, tror jeg.

Så hva kan det være? Er det forresten et fellesnavn for ørn, hauk, falk og våk? Jeg regner med at den tilhører denne familien?

post-1088-133474425692_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke en Våk, det kommer frem frem på halepartiet. Jeg tror heller det er en Hauk, muligens en Spurvehauk eller Myrhauk.

Nebbet viser tydelig at det er en rovfugel, men jeg er fortsatt ikke helt sikker på art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser litt ut som falk for meg, men litt vanskelig å se.

fikk du sett på beina? var de lange uten fjær?

Den fløy så himla fort at det var vanskelig å følge med. Konsentrerte meg mest om å prøve å få telefokus på den. Det gikk sånn passe. Så det som bildet viser er det jeg så.

Imidlertid virket den vesentlig større når den fløy med fjellveggen som bakgrunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor stor kan du anslå den til å være da?

synes den ser litt mørk ut til å være spurvehauk, (spurvehauk og gjøk ser du nesten ikke forskjell på forresten)

synes det ligner litt på tårnfalk, av str er den midt i mellom hønse hauk og spurvehauk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det ligner litt på tårnfalk, av str er den midt i mellom hønse hauk og spurvehauk.

Synes det høres ut som et godt forslag. Synd jeg ikke så noen klør. Størrelsen er det vanskelig å si noe om, men at den virket merkbart mindre enn fjellvåk, var det første som slo meg.

Snakket med en kar som bor under fjellet, og han sier at det er fjellvåk og ørn som holder til der. Falk og hauk hadde han aldri hørt om.

Dette er nok ornitologmat...

http://www.rovfugle.dk/falke/tarn/tarn1.jpg

http://www.rovfugle.dk/falke/tarn/tarnfalkside.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Dette er nok ornitologmat...

Jeg har vist bildet til fuggel folka:

Dvergfalk !

Og fikk medsendt følgende spørsmål:

"Fjellfinn, kan det stemme at fuglen var ganske liten (betydelig mindre enn en kråke), og at den ikke ble påtruffet oppe på høyfjellet, men nede i bjørkebeltet mer subalpint?"

Det må du svare på :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vist bildet til fuggel folka:

Dvergfalk !

Og fikk medsendt følgende spørsmål:

"Fjellfinn, kan det stemme at fuglen var ganske liten (betydelig mindre enn en kråke), og at den ikke ble påtruffet oppe på høyfjellet, men nede i bjørkebeltet mer subalpint?"

Det må du svare på :?:

Interessant. Takk for tilbakemelding.

Betydelig mindre enn kråke, ja.

Subalpint :twisted: er kanskje dekkende. Den hadde trolig reir mellom 500 og 600m h. Dette er ved kysten, ikke høyfjellet - dersom man tenker på innlandsfjell :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka litt i fugleboka nå, kan være en Dvergfalk ja. Synes å skimte noe brunfarge på bilde du har tatt, g-arnt.

Er sannsyneligvis en hunn da.

Har lyden av Dverfalk her, sender den på mail så kan du høre om det er likhet.

post-785-133474425766_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva kan det være?

Er nok en "småfalk" dette, enten en tårnfalk eller en dvergfalk.

Vingene synes noe for slanke til å være spurvehauk, samt at de relativt lange vingene

også peker mot falk (større ratio vingespenn/kroppslengde enn spurvehauk).

Fraværet av farger i bildene vanskeliggjør artsbestemmelsen, men hvis du i PS lysner bildene kraftig,

vil du kanskje se at denne har svarte øyne, ikke knallgule som haukens. Da vil du også se fraværet

av tverrstriping på brystet, noe voksen/hekkende hauk alltid har.

Fluktbeskrivelsen og den kraftige varslingen tilsier dvergfalk, sannsynligvis en hunn utfra den brunlige

kroppsfargen i det ene bildet som har farger...

Tårnfalken er noe mindre hissig ved reiret, og flyr også med noe mer mekaniske og langsomme vingeslag,

i motsetning til dvergfalkens lynraske klippende vingebruk, og stupende/skjærende fluktbilde.

Konklusjon (om enn på tynt grunnlag):

Dvergfalk hunn.

Er det forresten et fellesnavn for ørn, hauk, falk og våk?

Ja - rovfugl! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eaa's analyse står som vanlig til terningskast 6, uansett om det er riktig eller ei...

Rovfugl - ja, jeg trodde det var kun dagligtale, og at artsnavnet var noe mer .. sofistikert.

Det enkle ER kanskje oftest det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Heisann! Kunne trengt litt hjelp jeg også. Jeg var ute å kikket etter Fjellvåk som pleier å holde til ved hytta vår på Rjukan. På turen oppdaget jeg en fugl jeg ikke klarer å identifisere. Takknemlig for hjelp :wink:

Dette er Fjellvåken

01august03.jpg

Denne klarer jeg ikke å identifisere. Virket noe mindre enn en Fjellvåk og flakset mer med vingene og lagde helt andre lyder enn en Fjellvåk.

31juli04.jpg

31juli03.jpg

Eh, fikk nettopp tips om at dette er en Jaktfalk. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Kunne trengt litt hjelp jeg også. Jeg var ute å kikket etter Fjellvåk som pleier å holde til ved hytta vår på Rjukan. På turen oppdaget jeg en fugl jeg ikke klarer å identifisere. Takknemlig for hjelp :oops:

Eh, fikk nettopp tips om at dette er en Jaktfalk. Stemmer det?

Nei, dette er en voksen Myrhauk (Circus cyaneus) hunnfugl, en av kjerrhauk-artene (Myrhauk, Enghauk, Steppehauk).

De to sistnevnte er meget sjeldne i Norge, og kun én eller særs få observasjoner gjøres i Norge av disse årlig,

og de hekker heller ikke her.

Det gjør derimot Myrhauken du har avbildet her, som holder til i høyereliggende myrlendte fjellandskaper,

typisk i områder lik Fokstumyra på Dovre. Myrhauken er relativt fåtallig, men heller ikke sjelden. Den kalles Blåhøk på svensk,

og betegnelsen "cyaneus" i det latinske navnet betyr også blålig (ref. blåfargen Cyan, eller giften Cyanid som på norsk heter blåsyre),

noe som henspeiler til hannfuglen som er nesten helt hvitaktig, kun med et ørlite lyseblått fargestikk, men med svarte vingespisser.

Hunnfuglen som du ser her er jo som hunnfugler flest mye mer anonym, men gjenkjennes i felt på på den korte halsen, de lange grovvatrede,

halvt vinklede og slanke vingene, samt ei tydelig kritthvit stripe på tvers av oversiden av gumpen (halerota).

Hekker på bakken. Tar du opp en langvinget rovfugl fra bakken innpå fjellet (og som ikke er ei jordugle), ja da er det en Myrhauk.

Jakter med lav, langsom og dansende flukt over myr- og graslende i fjellheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.