Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarptent Scarp 2 i vind


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt scarp2 og hadde i helgen min første erfaring med teltet en del vind  uten ekstrastengene. Jeg klarte ikke å få det til å stå stramt, men ekstra bardunder på diverse punkter  hjalp noe. Duken bulte veldig innover, og når vinden dreide litt så vi fikk den på skrå løsnet også hjørnet som kom mot vinden. Fikk festet en ekstra bardun der også, så vi berget fint. Uansett, dette var ikke mye vind og jeg hadde forventet at teltet taklet det bedre. Det er et litt annet oppsett en jeg er vant til, så jeg antar det er noen tips og triks jeg ikke har funnet ut av. Er det noen som kan hjelpe meg på vei? Ellers er det vel bare å eksperimentere videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har modifisert barduner på mitt Scarp 1 basert på innputt fra https://blogpackinglight.wordpress.com/scarp-mods/

Kort fortalt så har jeg forlenget det 3 endebardunene slik at vinkelen  på bardunene blir mye slakkere og  det gir meg mye mer fleksibilitet i hvor jeg kan sette pluggene så de sitter skikkelig... 

Jeg har klart meg med 3 barduner i hver ende og en på hver side av stangbuen, men alle er lenger enn de originale bardunene....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Scarp1 og er veldig fornøyd med teltet, men har begynt å bruke "ekstrastengene" uansett vær og føre. Dette strammer opp teltet betraktelig. Høres ut som en god ide å forlenge endebardunene litt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et telt med en konstruksjon som Tarptent Scarp er følsom for vind fra siden. Derfor er det viktig å alltid sette opp teltet med "ryggen" mot vinden. Dette er ofte lettere sagt enn gjort og spesielt hvis man planlegger å telte på fjellet hvor vinden fort kan forandre retning. Jeg har gjort noen av modifikasjonene som er nevnt i linken som @glote nevner. Jeg har satt på plastringer på bardunene på kortsidene, da blir disse mer "selvjusterende", jeg har også byttet ut pluggene med V-plugger i titan da jeg synes at spikerpluggene som følger med stort sett egner seg dårlig til norsk fjellterreng. Mitt telt kom uten barduner montert på kanalen til teltstangen, det har jeg også montert, dette er faktisk helt nødvendig og det er litt krise at teltet kom uten. Faktisk skulle jeg ønske det også var sydd på en løkke for bardun lenger nede på stangen, da kunne man laget til en dobbel bardun (ala. Hilleberg eller Fjällräven). Dette ville nok gjort at teltet hadde tålt betydelig mer vind fra siden.

Når alt dette er nevnt så synes jeg også det er viktig å lære av egne feil og jeg deler gjerne av egne feiltrinn for unngå at andre skal gjøre samme tabbe:

Tidligere i vår la jeg ut på enkel og grei hverdagsovernatting (søndag til mandag) på et fjell her i bergen (Veten, 486 moh). Været var helt strålende og værmeldingen meldte at det skulle fortsette slik gjennom natten. Jeg pakket derfor lett ettersom at jeg måtte direkte på jobb når jeg skulle stå opp neste morgen. Jeg satt opp mitt Scarp 2 med ryggen mot vinden som jeg alltid gjør, nøt solnedgangen og krøp inn i teltet for å sove. Like før soloppgang ble jeg vekket av noen orrfugler som satte i gang et spetakkel. Jeg ble liggende i posen og slumre til tross for at jeg ikke fikk sove igjen.

Rett etter at solen hadde stått opp kom det en skikkelig regnskur, det trommet og bråkte på teltduken og det fristet lite å gå ut. Etter det jeg vil anslå var en halvtimes tid var regnskyllet over og det ble stille i noen minutter, før vinden satt inn. Plutselig begynte hele teltet å danse, vinden kom inn fra siden, omtrent direkte mot teltstangen som ikke var bardunert. Jeg pakket sammen sovepose og liggeunderlag og fikk stappet det i sekken før jeg kom meg ut for å rive ned teltet. På et tidspunkt var jeg ikke ikke sikker på om jeg ville ha noe telt igjen etter denne turen. Når jeg kom ut, var det helt åpenbart at å ikke bardunere teltstangen var en elendig idè.

Dette var ene og alene en brukerfeil, jeg burde ha vært forberedt på at været fort kan snu og bardunert teltstangen, men det var ingen bardun montert på stangkanalen når jeg mottok teltet og den fulgte heller ikke med. Hadde jeg planlagt en tur hvor jeg visste det kunne bli ruskevær, hadde jeg nok vært bedre forberedt, men her ble jeg overrasket av dårlig vær. Dette var en varm vårdag nært hjem og jeg var aldri i noen fare, men dette kunne blitt en dyr lærepenge og en langt mer skummel opplevelse dersom omstendighetene var annerledes.

Legger ved en liten snutt jeg filmet, som viser hva som kan skjer dersom man ikke bardunerer et telt av denne typen skikkelig og kommer ut for dårlig vær. :)

 

 

Endret av Freebird
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.