Gå til innhold
  • Bli medlem

Shimano Speedmaster BX vs Shimano Antares DX; aksjon


Dybben

Anbefalte innlegg

Annonse

Godt spørsmål, har forsøkt å finne en oversikt uten å lykkes. Jeg vet bare at disse forskjellige bokstavene som AX, DX, BX osv har noe med hvor rask aksjonen på stanga er. Går sikkert fra veldig topp raske stenger helt til helaksjon?

Type fiske og egenskaper man ønsker bestemmer hvilken aksjon man bør velge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også søkt og googlet rundt dette uten å finne noe eksakt. Jeg har en Speedmaster BX nå og vurderer å kjøpe en stang i tillegg. Den nye ønsker jeg skal være litt "spenstigere" hvis jeg kan si det sånn. Og ja, jeg har bestemt meg for at det blir stang fra Shimano :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rask toppaksjon stang gir vel lenger kast men er vanskeligere å kjøre/hale i land fisk med da toppaksjon gir langt mer rykking fra fisken. Med helaksjon så vil fisken trekke mer i hele stanga og gir da litt bedre kontroll. Mener det er slik grovt sett om jeg husker rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har en Berkley 7 fot med toppaksjon, som fungerer utmerket til sitt bruk. Jeg gleder meg til å ta i bruk min nye 10 fot Shimano Beastmaster CX 7-21 gram.

Tar med begge stengene på fisketurene til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/23/2018 at 7:24 PM, Dybben said:

Jeg lurer på om noen vet, eller har erfaring med, om det er merkbar forskjell i aksjon mellom Shimano Speedmaster BX og Shimano Antares DX? 

Jeg har en 9/10' 4/5-delt Speedmaster stc 15-40gr til sjøfiske fra land og en 8' Antares 3-14gr til fjellfiske.

Litt urettferdig å sammenlikne stenger med ulik kastevekt, men min oppfatning er at Speedmasteren er god og Antaresen er fantastisk. 

Antaresen med 12g sluker er en kastekanon deluxe og gir i mine øyne en helt annen kvalitetsfølelse enn Speedmasteren. Den klarer også fint 18gr sluker, men kaster ikke noe særlig lengre da en begynner å merke vektbegrensningen i stangen.

Jeg hadde uten tvil valgt Antares om jeg skulle handle ny stang og valget sto mellom Speedmaster og Antares, særlig dersom økonomi ikke var avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding. Kan du si noe om hvordan Antares er hvis du bruker wobblere eller små spinnere? Jeg har forøvrig sendt en epost til Elbe med spørsmål om aksjonen på de to modellene, -håper å få svar derifra også, og da legger jeg ut svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.