Gå til innhold
  • Bli medlem

Er denne grei? Mammut Sphere Bivi (soveposetrekk)


Anbefalte innlegg

Mammut Sphere Bivi: 

bivy.JPG.536a8befb4f7cf201c01932537b52cba.JPG

 

 

For meg som ikke ennå vurderer å skaffe meg noe telt, jeg har inntrykk av at et slikt produkt vil være fordelaktig på vinterstid, for å..

  • skjerme sovepose fra regn og snø, da trekket skal være vanntett
  • skjerme sovepose mot vind
  • fungere som noe isolasjon og som vil gjøre det litt mer varmt inni soveposen

Er det kanskje noen som har efaring med dette produktet, eller har generelle kommentarer om hva slags soveposetrekk en kan anbefale?

 

Dette trekket skal ha innebygget trekk/pose nede i enden, og har visst to åpninger for hender, slik at en slipper å krype ut av soveposetrekket for å ordne med noe der man ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Epletre said:

For meg som ikke ennå vurderer å skaffe meg noe telt, jeg har inntrykk av at et slikt produkt vil være fordelaktig på vinterstid, for å..

  • skjerme sovepose fra regn og snø, da trekket skal være vanntett
  • skjerme sovepose mot vind
  • fungere som noe isolasjon og som vil gjøre det litt mer varmt inni soveposen

Er det kanskje noen som har efaring med dette produktet, eller har generelle kommentarer om hva slags soveposetrekk en kan anbefale?

Forstår jeg deg rett om du tenker å sove under åpen himmel vinterstid? Eller hva er tanken at dette skal brukes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant mer info:

"The Sphere Bivi is an uncompromising and very lightweight bivouac bag that should be an essential piece of equipment on any tour. It is equipped with rope openings, a drawstring and an integrated stuff bag. The upper part consists out of a breathable membrane with a water column of 15.000 mm and a water vapor permeability of M/P 15,000 g/m²/24h. The bottom part consists out of a waterproof nylon fabric with a water column of 5.000 mm." (Mammut nettsida)

Hm, så, mer vanntett ovenpå, enn på undersida?

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis oversiden er såpass pustende som det hevdes, ser det der slett ikke dumt ut, prisen tatt i betraktning :) Oppgitte vannsøyler bør holde fint, bunnen er som på et lettvektstelt. Selv overnattet jeg i januar, februar og april i bivybagen min, en Borahgear Snowyside eVent Bivy - du finner den sammen med Mammuten her: https://sectionhiker.com/a-beginners-guide-to-waterproof-bivy-sacks-how-to-choose/

Siden jeg er grovbygd og i tillegg ikke like bevegelig som jeg var for 30 år siden, setter jeg stor pris på den store glidelåsåpningen på min (i tillegg til at den originalt er stor, fikk jeg satt inn 30 cm ekstra lengde på den). Akkurat det å komme seg inn/ut synes å være mer utfordrende på Mammuten, du må ake deg inn ut av hodeåpningen i enden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte litt bivibag under åpen himmel/tarp i fjor vinter. Endte opp med å sove uten fordi det ble så mye kondens på innsiden av bivibagen som frøs til is/snø. Det var riktig nok relativt tørr is/snø, så hvorvidt det var noen kjempe forskjell med eller uten bivi bag vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, derp skrev:

Endte opp med å sove uten fordi det ble så mye kondens på innsiden

Bunndelen på min Borah (og på Mammut sin, tror jeg) er vanlig teltdukstoff som jo ikke puster i det hele tatt. Der blir det raskt et godt lag med dugg. Men det er lite plagsomt, siden liggeunderlaget (som også ligger i bivyen) skjermer meg og soveposen fra det meste av den duggete bunnduken. Overdelen er i eVent, som er blant de mest pustende membranstoffene - og det funket mye bedre enn jeg ventet. Merket rikignok så vidt antydning til litt fukt de siste gangene jeg brukte den, men da den var nye kunne jeg ligge med en knøttliten åpning i glidelåsen og likevel ble fukten fra pusten min transportert ut. Helt tørr overflate på innsiden. Så hvis det stoffet som Mammut bruker i overdelen kan sammenliknes med eVent, bør det være muligheter for små kondensutfordringer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

hei, jeg vekker denne tråden til live igjen. jeg har nettopp testet min Mammut Sphere Bivi nå på høsten. Låg under gapahuk. Ikke av de kaldeste nettene. Tok den også kun over beina og opp til midjen for å teste. Hadde en rimelig varm dunsovepose så våkna ganske varm og inni Bivien var det ganske så vått. Det her funker jo ikke - føles ikke bra med søkkvåt sovepose. Er det noe triks for å unngå dette - eller er det kun å forvente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis trekket er vanntett så vil det fort bli kondens på innsiden av Bivi. 
Prøvd et slikt trekk selv fra Grevling som var vanntett og det blir fuktig. Et jeg har fra Magasinet som er er impregnert bomull fungerer siden det puster bedre, Det tåler dog ikke så mye fukt da men ligger du under tarp/gapahuk så er det jo greit. Da er det for å beskytte sovepose mot gnister og slitasje og ikke vann.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.