Gå til innhold
  • Bli medlem

SUP eller sit on top kajakk?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Hei

Ordentlig kajakk er vel nr.1? Avhengig av type kan den brukes overalt hele året med supplerende sikkerhetsutstyr. Mange av de avbildet sit on top mm er fryktelige brede baljer å padle! med mindre du da velger en surf kajakk.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Hvis man skal padle hele året bør man vel kanskje ha en tørrdrakt uavhengig om man padler «S.O.T.» eller vanlig kajakk? Spesielt med den første vil man gjerne bli våt på føtter osv. 

Du trenger ikke tørrdrakt. Helt ok å begynne med en rimelig våtdrakt, type "long John", med stropper over skuldrene. Det er, som Prebb sier, for å kunne holde kroppstempen oppe mens man redder seg selv. Føttene kan man beskytte med et par padlesko/sokker i neoprene. Varmt og godt.

Veldig lurt å skaffe dette med en gang, så er terskelen mye lavere for å velte seg i vannet og trene på kantring, redning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har våtdrakt da jeg i mange år har holdt på med fridykking og snorkling. Fordelen med SUP eller "SOT" kajakk er at man kan kombinere fridykking med det. Lettere å komme seg opp på en sup eller "sot" med utstyr på seg enn en vanlig kajakk vil jeg tro. Men igjen, jeg har ikke prøvd kajakk eller sup, og jeg har ikke vært så aktiv på dykkingen de siste årene.  Ikke lett valg dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Jeg har våtdrakt da jeg i mange år har holdt på med fridykking og snorkling. Fordelen med SUP eller "SOT" kajakk er at man kan kombinere fridykking med det. Lettere å komme seg opp på en sup eller "sot" med utstyr på seg enn en vanlig kajakk vil jeg tro. Men igjen, jeg har ikke prøvd kajakk eller sup, og jeg har ikke vært så aktiv på dykkingen de siste årene.  Ikke lett valg dette her.

Hadde akkurat sanne diskusjon med noen kollegaer i dag. To stykk som drodla på akkurat det samme. Og begge kom til den konklusjonen at de ville prøve kajakk først som sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Til hvert sitt bruk tenker jeg.

Jeg ville valgt en litt rankere havkajakk enn en SOT-kajakk med flat bunn, fordi det ofte er vind og bølger her jeg bor. Dette gjelder hvis det er padlingen som er i fokus.3F4B176C-8C4F-4BAA-BDA9-9C43B030A508.thumb.jpeg.b9b08fb13ab9d88a3588a2983f677430.jpeg

Er det fridykking eller fisking som er i fokus, er vel ikke havkajakk det beste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

(SLETTET POST)

(måtte legge inn bilder i en tråd, for å få de overført til «eksisterene vedlegg». Da kan de legges inn i personlige meldinger)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg gikk for SUP i første omgang for å se om padling i det hele tatt er noe for meg :) Og etter litt bruk nå, så ser jeg atter den fort kan funke til å bruke til små teltturer også med hundene mine + litt fisketurer :) 

Jeg har jo en kano også, men jeg har litt høyere terskel for å ta med meg den på tur kontra supen :)

IMG_5115.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.