Gå til innhold
  • Bli medlem

Ovn til lavvo


Anbefalte innlegg

Hva bruker folk mest for å få lunk i en liten lavvo? Ser mange sverger til vedovn, men det forutsetter vel at du skal oppholde deg lenge på samme plass og har tilgang på ved. Man kan ikke bare begynne å sage ned masse småtrær uten tillatelse fra grunneiger. Eventuelt må man vel ha med noen sekker selv. Eller tenker jeg helt feil? Hva med parafinovn? En liten ovn på 4 kilo kan brenne i 18 timer på 4 liter og gir 3-4000 watt. Må fortsatt ha med nok brennstoff da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I FInnmark er det masse gratisved. Alt som stikker opp over øverste streng på reingjerdene er jo bortkastet uansett ;-)

Jeg har brukt Helsport sin mye, men neste jeg ryker på er Nortent sin titanovn på 1,9 kilo inkl pipe er det vel den ligger på. 

https://www.klevenjaktogfiske.no/products/nortent-sammenleggbar-ovn-19-kg-mpipe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DROMEDILLA skrev:

Så fin ut den ovnen. Kanskje litt mye å bruke på ovn siden den ikke kommer til å bli så mye brukt. På kortere turer funker vel parafin greit? 

Du snakker om en parafinovn på 4 kilo som bruker 4 liter drivstoff. Der har du 6 kilo ekstra i forhold til Nortent-ovnen. Noe å tenke på?

Mine erfaringer med bruk av ovn er litt sånn som: 


Jeg har som sagt brukt Helpsortovnen en del. Den veier vel sånn ca 13 kilo komplett. Når vi har camp inntil 30 minutter fra vei så har jeg ofte båret inn en sekk med ved eller to i tillegg. Men så bærer jeg kanskje inn 3-5 turer med utstyr til en uke++. 

Jeg fraktet tilsvarende ovn + 9 kilo lavvo + mat + drikke +++ inn på vidda for en camp for meg og to kompiser i fjor sommer. Tror jeg brukte 5 timer med bæring/trekking/padling  på den forhåndsturen. Det gjør jeg ICKE en gang til. Og til sånne turer har jeg visst det går an å finne nedfallsved/ødelagte reingjerder osv som kan brennes. Da bærer jeg ICKE med ved. 

En 1,9 kilo ovn (som omtrent ikke koster mer enn halvparten av Helsport-ovnen) hadde jeg fraktet med oftere og lengre. Men så vet jeg også luksusen av å ha ovn i lavvoen de dagene du har vært ute i øsende regn det meste av dagen og ønsker å både tørke ting og få igjen varmen. Vi ramler fort ned mot 0 grader selv i juli her i Finnmark. 

Så det dreier seg stort sett om å veie ubehag ved transport opp mot nytte-/koseverdien. 

Sånn opp mot hverandre så er egentlig ikke Helsportovnen bærbar i sammenligning med Nortelt-ovnen som lar seg flatpakke. Kompis har en Norteltovn til gjennomtesting nå i sommer og jeg skal sørge for å få testet den godt før jeg evt henter en egen. Kommer evt med tilbakemelding utpå høsten en gang. 

 

 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en rimelig variant for å gi en lunk i lavvoen, så kan Origo Heat Pal være et alternativ. Rødspritbrenner. Jeg har brukt min i lavvoen, og det har funka greit. Den gir 1500 w, og det er egentlig nok til en lunk. Ovnen er lett, men rødsprit er jo ikke det mest effektive drivstoffet, så man må ha med litt.. Til jakta har jeg hatt med en liter om dagen. Det holder til en lunk om morgenen og noen timer på kvelden. Dette er en ovn som i utgangspunktet er laget for båt, og den er laget slik at den gir minimal brannfare, selv om den velter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Skal du ha en rimelig variant for å gi en lunk i lavvoen, så kan Origo Heat Pal være et alternativ. Rødspritbrenner. Jeg har brukt min i lavvoen, og det har funka greit. Den gir 1500 w, og det er egentlig nok til en lunk. Ovnen er lett, men rødsprit er jo ikke det mest effektive drivstoffet, så man må ha med litt.. Til jakta har jeg hatt med en liter om dagen. Det holder til en lunk om morgenen og noen timer på kvelden. Dette er en ovn som i utgangspunktet er laget for båt, og den er laget slik at den gir minimal brannfare, selv om den velter.

Har en heatpal til båten. Syns det tok lang tid å få opp varmen under kalesjen, men kanskje litt anderledes i båt. Eventuelt at rødspriten var gammel, vet ikke... Har i hvertfall kjøpt meg en parafinovn i stedet. Har riktig nok diesel brenner i båten, men den bråker og lukter så jeg liker best å bruke den når jeg er i fart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På ‎23‎.‎05‎.‎2018 den 0.05, Espen Ørud skrev:

Kompis har en Norteltovn til gjennomtesting nå i sommer og jeg skal sørge for å få testet den godt før jeg evt henter en egen. Kommer evt med tilbakemelding utpå høsten en gang. 

Har det blitt noen erfaringer med Nortent-ovnen? På papiret (og bildene) frister den veldig, men praktiske erfaringer trumfer det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2018 den 10.21, DROMEDILLA skrev:

. Har i hvertfall kjøpt meg en parafinovn i stedet.

Har du link, eller produsent og type?

Har en parafinovn selv, men det er en åpen hytteovn og er da uten skorstein/pipe. :( Det er ønskeling med en parafinovn som er lett, gir mer enn 4 kW og da med skorstein/pipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.