Gå til innhold
  • Bli medlem

Smør i varmen?


Imp

Anbefalte innlegg

Flytende bremykt holder seg mye lenger etter at jeg fant på å fylle den i en plastflaske som jeg pakker inn i en av mine vadesokker, som er våt, og henger den utenpå sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Det blir nesten bare smør til grøten om morgenen, samt på brødskive. Der bruker jeg "hotell"smør eller "kuvert" smør i små pakninger. 1-2 pr dag. Det blir bare marginalt mer vekt og søppel som skal med hjem.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Var på tur for ett par veker siå, syntes da var litt merkelig smak av risengrynsgrauten eg åt, trudde eg hadde brukt for mykje tørrmelk. Men no trur eg at eg har funne svaret. Da er smøret som er syndaren, lurte litt på om da kunne vera årsaka og. Da eg ikkje åt tok eg med tilbake, og åt på skjevå til frukost i dag. Ein slags emmen ugod smak rett og slett.

Dette var Tine sitt meierismør i ein slags tett boks frå Europris. Var nå ikkje så varmt, viss da var problemet då. Prøvde og legga maten i skyggen og, var langt ifrå flytande når eg skulle bruka da.

Men kan vel ikkje vera noko anna enn varmen som har skulda vel? Boksen? Tja trur ikkje da, men er nødt til og finna ei løysing på problemet pga er avhengig av skikkeligt smør på tur.

Når eg tenke meg om så trur eg at da var samme problem i fjor sommar og, nokon som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (1 time siden):

Var på tur for ett par veker siå, syntes da var litt merkelig smak av risengrynsgrauten eg åt, trudde eg hadde brukt for mykje tørrmelk. Men no trur eg at eg har funne svaret. Da er smøret som er syndaren, lurte litt på om da kunne vera årsaka og. Da eg ikkje åt tok eg med tilbake, og åt på skjevå til frukost i dag. Ein slags emmen ugod smak rett og slett.

Dette var Tine sitt meierismør i ein slags tett boks frå Europris. Var nå ikkje så varmt, viss da var problemet då. Prøvde og legga maten i skyggen og, var langt ifrå flytande når eg skulle bruka da.

Men kan vel ikkje vera noko anna enn varmen som har skulda vel? Boksen? Tja trur ikkje da, men er nødt til og finna ei løysing på problemet pga er avhengig av skikkeligt smør på tur.

Når eg tenke meg om så trur eg at da var samme problem i fjor sommar og, nokon som har tips?

Kan det hjelpe noe å bruke kuvertpakninger?

Det må vel oppbevares som melk. Kanskje smelte smør oppi en lav liten matthermos (tror biltema har slike), og fryse den/legge i kjøleskapet?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjokkert når jeg hører at folk ikke har klarnet smør i kjøleskapet. 😉

Svidde melkeproteiner er i grunn ikke det som lager god stekesmak på kjøtt...

En blanding av klarnet smør og rapsolje er trolig ideell blanding til steking av kjøtt gjerne iblandet urter osv for smak.

Klarnet smør er som noen nevner flott på tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Kan det hjelpe noe å bruke kuvertpakninger?

Hei

Som nevnt ovenfor bruker jeg ofte kuvertpakninger på tur. Først og fremmest slipper man smeltet smør kliss fra en vanlig boks, hvor lokket er gått av. Da kuvertpakningene også er vanntette er det enklere å kjøle med kalt bekkevann. Jeg har ikke hatt seriøse problemer med holdbarhet selv på varme sommerturer. Emmen smak kan kanskje gjerne være overdosis av tørrmelk!? 

Den ene elgkalven ble en gang stoppet i tollen på vei hjem til Norge med turopppakning bl.a. en plastpose med tørrmelk. Det var vanskelig å overbevise tollerne om at det ikke var sterkere, hvite saker.

Elgen

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den emen smaken kjem av smøret eg er heilt sikker. Eg får prøva eit anna smør neste gong.

Tenkte at eg skulle ringa Tine si opplysning og høyra med dei, blei ikkje så mykje klokare dei meinte at da hadde harskna i varmen derav den dårlige smaken.

Men no skal eg kjøpa ein anna type, ta litt av da oppi smørbeholdaren eg bruke når eg er på tur og la da stå i leiligheten på disken nokon dagar så skal me sjå.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 29.5.2018 den 7.13):

Meierismør i boks med lokk med pakning.

Kvitseidsmør - i plastboks, Har aldri hatt problemer med smør utover i sekken.  (Boks med øl derimot....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (1 time siden):

Kvitseidsmør - i plastboks, Har aldri hatt problemer med smør utover i sekken.  (Boks med øl derimot....)

Det jeg har kjørt de siste turene, men det ble dårlig. Begynte hvert fall lukte "mer" om ikke direkte dårlig/harskt, og jeg ble uggen i magen av det på skiva. Så varmt har det jo ikke vært i osloområdet siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hunden spiste opp en hel smørpakke på tur så jeg begynt å putte Bremykt`n over i en Nalgenflaske med stor åpning. Hunden har også modifisert stekespaden til ca halv bredde så den er nå perfekt til å fiske ut igjen smørret med:)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Espen Ørud said:

Blir sjokkert når jeg hører at folk ikke har klarnet smør i kjøleskapet. 😉

Svidde melkeproteiner er i grunn ikke det som lager god stekesmak på kjøtt...

En blanding av klarnet smør og rapsolje er trolig ideell blanding til steking av kjøtt gjerne iblandet urter osv for smak.

Klarnet smør er som noen nevner flott på tur.

Men smør er ypperlig til steking dersom ikke temperaturen er for høy. Da gir smøret en nydelig, nøtteaktig umami-smak som passer perfekt til kjøtt. Blir temperaturen for høy smaker det derimot ikke godt. Da er olje eller klarnet smør det riktige å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (11 timer siden):

Var det ikke du som hadde 2 dl honning fordelt utover sekken en gang? 🤣

(eller var det @REs?)

Da tro jeg det må være REs, Jeg har ALDRI med honning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (11 timer siden):

Det jeg har kjørt de siste turene, men det ble dårlig. Begynte hvert fall lukte "mer" om ikke direkte dårlig/harskt, og jeg ble uggen i magen av det på skiva. Så varmt har det jo ikke vært i osloområdet siste ukene.

Da må du ha vært skikkelig uheldig, selv harskt smør er ikke "dårlig" men fy for en smak.  Jeg har oppbevart smøret omtrent i flytende form i flere dager uten å blir dårlig.

(Jeg sjekket eventuelle hva  som skjer med "gammelt" smør (utgått på dato) i forbindelse med at det kun er 3 måneders holdbarhet, og STF hyttene får smør en gang i året. Ingen fare var svaret, men harskt er ikke bra. Du kjenner både smak og lukt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (12 timer siden):

Var det ikke du som hadde 2 dl honning fordelt utover sekken en gang? 🤣

(eller var det @REs?)

Det var nok meg som hadde honning mer eller mindre over alt i sekken.  Ikke noe å trakte etter, og jeg har sluttet med det nå. 😉

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.