Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny stang og snelle


Jkmt

Anbefalte innlegg

Har lest flere tråder her tidligere om samme tema, men tillater meg å opprette en ny..

Jeg har alltid brukt en halvdårlig teleskopstang til fiske, og ser vel at opplevelsen kan bedres noe om jeg investerer i en litt finere stang og snelle. Tenker det er greit å kjøpe noe som funker, slik at jeg ikke sitter her om to år og ønsker noe som er hakket bedre. Samtidig hadde jeg vel håpet å ikke måtte svi av alt for mange tusen...

Basert på de tidligere trådene jeg har lest, synes jeg SpeedMaster BX Spin virker som ei flott stang. Jeg tenker å bruke stanga på skogen og fjellet, både med dupp og sluk. Har tidligere hovedsakelig fått ørreter på 350-500 gram, men har vel et håp om opp mot kiloen i fremtiden. Spørsmålet er da hvilken av variantene som passer meg best. Om det er 3-14gram eller 7-21gram, og hvilken av lengdene 7´-10´. F.eks. https://www.skittfiske.no/shimano/140827/speedmaster-bx-spin-300ml-10-7-21g-3-delt

Angående snelle ser jeg det har blitt anbefalt Ultegra 2500 FB, er dette et godt alternativ? https://www.skittfiske.no/shimano/183443/shimano-ultegra-2500-fb

Hvordan gjøres det med snøre. Er det en snøretype innerst på snella, og så et annet ytterst. Eller kjøres det bare på en type? Hvilken er isåfall å anbefale?

Nå blir det her hakket dyrere enn jeg hadde tenkt meg, men synes det er bedre å kjøpe noe skikkelig. Kjøpte ei veldig fin fluestang (Eikre-fly Fluvius) for noen år siden, og det har jeg aldri angret på :)

 

 

Endret av Jkmt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du går ikke feil med noen av slukvektene her. Går du for 3-14 så ville jeg valgt en snelle i 1000-størrelsen.

Blir smak og behag. Personlig foretrekker jeg å fiske med så lett utstyr som mulig. Jeg ville nok valgt 3-14 på 8fot og en 1000snelle, men jeg fisker lite med dupp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bsv skrev:

Du går ikke feil med noen av slukvektene her. Går du for 3-14 så ville jeg valgt en snelle i 1000-størrelsen.

Blir smak og behag. Personlig foretrekker jeg å fiske med så lett utstyr som mulig. Jeg ville nok valgt 3-14 på 8fot og en 1000snelle, men jeg fisker lite med dupp.

Enig med Bsv. 3-14 gr er perfekt til fisket du skisserer. Med ei 1000 snelle så er du godt rustet👍

Ang snøre. Så kan du bruke mono innerst og fireline ytterst. Anbefaler også å bruke fortom. Men på ei 1000 snelle så ville jeg kun brukt fireline og fortom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk på rundt kilon kjører man elegant på en 3-14 gr. stang :)
Ta en kikk på Daiwa sine sneller i 1500 str. også. Egentlig den fineste størrelsen til den type stang synes jeg :)
Og Daiwa er helt på høyde med Shimano (om ikke litt bedre)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da man bruker veldig tynn multifilament så er det null poeng å fylle opp hele spolen med dette!
Det vil gå på ekstremt mye multi og det vil bli meget kostbart!
Derfor man fyller opp med monofilament først og så fyller opp med passe mengde multifilament etterpå.
Ingen har behov for 350-400 meter med senè på noe annet enn store havfiskesneller.

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for alle svar. Dreide litt mot 7-21gram før denne tråden, men ser nå at 3-14gram kanskje er mer passende. Vil 3-14gram funke bra med dupp også? Kanskje 3-14gram 9' er fin..

Ang. snelle så høres 1000, evt. 1500 bra ut. Gitt at det blir ei 3-14grams stang. Noen kommentar til ultegra 1000 FB?

Er det helt fjernt å kun bruke mono? Tror ikke jeg orker fortomsstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Egentlig både 3-14 og 7-21. Til fjellfiske etter ørret ble jeg rådet til å gå for 7-21 (9/10 fot) og litt tyngre sluker. Tyngre sluker for lengre kast og dypere ned i større vann. Tyngre sluk fungerer også bedre i motvind.  Til mark og dupp fungerer nok 3-14 og lang stang(10 fot). Så ja takk begge deler.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis følger det med to spoler til snellene. Et smart tips er å ha en spole rigget med noe enkel monosnøre til mark/dupp, gjerne 20-25mm. Så kjører du litt fancy fireline e.l på den andre spolen til mer aktivt fiske med wobbler/sluk/spinner. Da har du alltid også en solid backup med mono spole om det krøller seg til med multi senen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gått for noe kortere enn ni fot. Selv ville jeg tatt 3-14 gram, for å kunne kaste de små spinnerne, eller for å kaste ei ufortynget markklyse. Man kan lande ørret på flere kilo på dette utstyret. Synes snelle i 1500-størrelse er nok. Da blir det heller ikke så dyrt å bruke flettet snøre. Den litt større diameteren på 2500-snella gjør at man nok kaster noe lengre. Særlig med litt stivt snøre. Om du velger den ville jeg lagt litt mono innerst for å redusere kostnaden. Evt brukt tape til å bygge ut litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Ser det er to forskjellige stradic-sneller. CI4+ er vel best.

https://www.skittfiske.no/shimano/170334/shimano-stradic-1000-fk-hg

https://www.xxl.no/shimano-shimano-stradic-ci4-1000-fb/p/1135532_1_style

Ser xxl er en del rimeligere enn Skitt-Fiske på Ultegra. Så da koster den en del mindre enn Stradicen..

https://www.xxl.no/shimano-ultegra-1000fb/p/1135536_1_style

Ellers koster jo biomaster(inkl. ekstra spole) det samme som Stradic + ekstra spole. Men CI4+ er nesten 50gram lettere enn Biomaster.

https://www.skittfiske.no/shimano/134946/shimano-biomaster-1000-fb-den-nye-referansesnellen-i-klassen

Endret av Jkmt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-14 med 1000 snelle er lett og fin kombinasjon om du fisker mye med små sluker og spinnere. Har kjørt i land røye på 2kg med ultegra 1000 snelle uten problem.

7-21 med 2500 snelle ville vært mitt førstevalg siden det er en særdeles god allround kombinasjon. 3-14 kan oppleves litt for veik for å kaste ut en dupp, og med 7-21 har du mulighet for litt tyngre sluker når det er nødvendig. Særlig på høyfjellet med litt vind foretrekker jeg kraftigere stang og tyngre sluk - bruker selv Speedmaster cx 10 fot 7-28 stanga med stradic 2500 snelle. 

56 minutter siden, Jkmt skrev:

Ser det er to forskjellige stradic-sneller. CI4+ er vel best.

Ultegra er en god snelle. Som budsjettvariant vil en Nasci være et godt alternativ. 

Er to utgaver av Stradic, og begge er topp sneller til bruken. CI4+ er lettest og dyrest. Er vel litt stivere også, men usikker på om du vil merke så stor forskjell i praksis. 

2 timer siden, tubbs skrev:

Da man bruker veldig tynn multifilament så er det null poeng å fylle opp hele spolen med dette!
Det vil gå på ekstremt mye multi og det vil bli meget kostbart!
Derfor man fyller opp med monofilament først og så fyller opp med passe mengde multifilament etterpå.
Ingen har behov for 350-400 meter med senè på noe annet enn store havfiskesneller.

Kan spare noen kroner på å kjøpe en liten rull multi, og fylle på med mono innerst ja.

Bruker selv mellom løsningen, med å fylle spolen med multi, og så snu sena slik at innerste ende blir ytterst neste sesong/når den er slitt. På en 2500 snelle går det med omtrent 200 meter 0,13 multi, og resten på snørespolen skjøter jeg på snøret når det begynner å bli plass til litt mer. Da blir det mer smak og behag om du vil fylle spolen eller bruke mono innerst. Begge deler vil fungere. 

Fortom er litt smak og behag. De fleste anbefaler det. Jeg bruker det svært sjeldent. Blir gjerne mer styr.

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Erik Hansen skrev:

Bruker selv mellom løsningen, med å fylle spolen med multi, og så snu sena slik at innerste ende blir ytterst neste sesong/når den er slitt. På en 2500 snelle går det med omtrent 200 meter 0,13 multi, og resten på snørespolen skjøter jeg på snøret når det begynner å bli plass til litt mer.

Dette likte jeg, takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2018 den 2.40, Jkmt skrev:

Har lest flere tråder her tidligere om samme tema, men tillater meg å opprette en ny..

Jeg har alltid brukt en halvdårlig teleskopstang til fiske, og ser vel at opplevelsen kan bedres noe om jeg investerer i en litt finere stang og snelle. Tenker det er greit å kjøpe noe som funker, slik at jeg ikke sitter her om to år og ønsker noe som er hakket bedre. Samtidig hadde jeg vel håpet å ikke måtte svi av alt for mange tusen...

Basert på de tidligere trådene jeg har lest, synes jeg SpeedMaster BX Spin virker som ei flott stang. Jeg tenker å bruke stanga på skogen og fjellet, både med dupp og sluk. Har tidligere hovedsakelig fått ørreter på 350-500 gram, men har vel et håp om opp mot kiloen i fremtiden. Spørsmålet er da hvilken av variantene som passer meg best. Om det er 3-14gram eller 7-21gram, og hvilken av lengdene 7´-10´. F.eks. https://www.skittfiske.no/shimano/140827/speedmaster-bx-spin-300ml-10-7-21g-3-delt

Angående snelle ser jeg det har blitt anbefalt Ultegra 2500 FB, er dette et godt alternativ? https://www.skittfiske.no/shimano/183443/shimano-ultegra-2500-fb

Hvordan gjøres det med snøre. Er det en snøretype innerst på snella, og så et annet ytterst. Eller kjøres det bare på en type? Hvilken er isåfall å anbefale?

Nå blir det her hakket dyrere enn jeg hadde tenkt meg, men synes det er bedre å kjøpe noe skikkelig. Kjøpte ei veldig fin fluestang (Eikre-fly Fluvius) for noen år siden, og det har jeg aldri angret på :)

 

 

Fantastisk stang til ditt fiske (bla. med dupp), 7-21g, 10' med en 2500-snelle. Ikke i tvil der!

Ang. hva du har råd til; tape noen surringer med elektrikertape eller fyll opp med monofilament innerst, knyttet til multifilamentsnøre ytterst. Fortom kan gjøres på ulikt vis. Her er mitt vis: Min fortom.

Her: Kilosørret på Laksefjordvidda 2014, Speedmaster 10' 7-21, Stradic CI4 2500, FINS Windtaimer 0,10mm.

DSC_2284.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10´ og 7-21gr funker fint på høyfjellet. Har selv en Antares 7-21gr og en stradic ci4 i 2500str. ville anbefalt mono innerst og multi ytterst. Du kaster lenger med multi enn mono, men pass på å ta en liten meter med mono/fluorocarbon line ytterst for multi tåler liten slitasje mot steiner.

Du har ikke satt opp noe budsjett, men se gjerne etter både multiline og snelle i fra utlandet. Plukka selv opp Stradicen for 1500,- inkl mva fra Tyskland og billig kina multiline(kastking) som fungerer vel så bra som feks fireline som jeg har brukt tidligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri trivdes med multisnøre. Det gir noe lengre kast og bedre kontakt med fisken, men den dårlige slitestyrken, høye prisen og de mange flokene (som i allefall jeg får) veier ikke opp for det. Og når det blir snakk om tre typer snører på spolen blir det for mye styr for meg. Jeg kjører kun mono, trives med det og får fisk. Jeg sier ikke dette for å skape noen diskusjon rundt hva som er best. Det får hver enkelt finne ut av for seg. Men jeg synes det er greit å poengtere at det går helt fint å bruke mono om du synes alternativet blir for dyrt eller for mye styr. Snella mi har to spoler: kjører 0,20 på ene og 0,25 på den andre. Hadde jeg bare hatt en spole ville jeg valgt noe imellom. 

Endret av foroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter også 10' 7-21g og en 2500 snelle. Dette er en god allround combo, begrenser seg ikke så mye. Jeg har en SpeedMaster BX Spin 300ML 10'/7-21g og en Shimano Biomaster 2500 FB. Grunnen til at jeg gikk for denne snella var at den var på et veldig godt tilbud. Hadde nok klart meg med en billigere snelle, men når den var til så god pris kjørte jeg bare på :) Har i ettertid også kjøpt meg en billigsnelle, Abu Garcia Cardinal 51 FD. Ser for meg at denne også blir mye brukt. Har til nå bare brukt mono, men skal prøve meg på multi denne sesongen, så får vi se hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎05‎.‎2018 den 16.35, foroll skrev:

Personlig har jeg aldri trivdes med multisnøre. Det gir noe lengre kast og bedre kontakt med fisken, men den dårlige slitestyrken, høye prisen og de mange flokene (som i allefall jeg får) veier ikke opp for det. Og når det blir snakk om tre typer snører på spolen blir det for mye styr for meg. Jeg kjører kun mono, trives med det og får fisk. Jeg sier ikke dette for å skape noen diskusjon rundt hva som er best. Det får hver enkelt finne ut av for seg. Men jeg synes det er greit å poengtere at det går helt fint å bruke mono om du synes alternativet blir for dyrt eller for mye styr. Snella mi har to spoler: kjører 0,20 på ene og 0,25 på den andre. Hadde jeg bare hatt en spole ville jeg valgt noe imellom. 

Jeg har aldri skjønt dette at det er høy slitasje på multi. Jeg kutter gjerne de første par metrene med jevne mellomrom for de får slitasje i stangringene under kast og mot stein osv på bunnen, men ellers holder den veldig godt. Den høye prisen får man tilbake ved færre mistede sluker. Man må også skifte mono oftere, siden den svekkes over tid ved eksponering for lys. Mono har jo vært brukt i alle år og funker selvfølgelig bra, og det er vel sånn at man fisker mest og best med det utstyret man trives godt med.

Det viktigste argumentet for meg er at jeg kan kaste betydelig mye lengre med de letteste slukene/spinnerne, og at jeg kommer lenger ut med ufortynget mark.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet to sluker i hele fjorsommer. Til tross for tilsammen over en måned på tur i sommersesongen, så for meg er ikke det noe stort problem med mono. Mistet oftere sluker med multi. Mono tåler riktignok sollys dårligere som du sier, men det varer da 1-2 sesonger og til 1/4 av prisen til multi er det overkommelig å skifte. Multi varer ikke fire ganger så lenge, vil jeg påstå. Med slitasje mener jeg den slitasjen du selv beskriver ved å komme borti steiner og lignende. Jeg synes det er slitsomt å stadig vekk måtte kutte av flisete og slitt snøre. 

Men jeg motsier deg slettes ikke. Det er fordeler med multi også, og som jeg prøvde å få frem i innlegget du siterte, vil jeg overhodet ikke påstå at mono er best. Det er både fordeler og ulemper med begge. Man må inngå et kompromiss. Og så får man velge det kompromisset man foretrekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fordel med multi kontra mono som jeg setter stor pris på er den gode kontakten jeg har med sluken. Snøret er helt dødt, uten strekk, og da kjenner jeg den minste ting som er borti sluken. Det er en noe annen følelse når fisken kjøres, den kontakten jeg da har med fisken på kroken, kjennes enda mer i stanga, og stanga jobber mer. Det er ikke det samme med et monosnøre synes jeg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.