Gå til innhold
  • Bli medlem

Varm og lett jakke


derp

Anbefalte innlegg

Sjekker litt utstyr til neste tur og ser det at jeg har jo egentlig ingen tur jakker som er varme. Jeg går som oftest med ulltrøye, ullgenser/fleece genser og en regnjakke utenpå. Har ikke skalljakke enda, så bruker bare en bergans regnjakke, men funker fjell den.

Men skulle gjerne hatt en lett og varm jakke jeg kan hive på meg hvis det blir litt kjølig. Tenker spesielt på når man kommer til camp og det plutselig blir litt kaldt.
Er dette noe tess f.eks - Sigtuna Light Weight Down JacketHelly Hansen verglas light jacket hybridjakke eller Bispen Light Insulated Jacket, primaloftjakke herre
Ser fjellsport og XXL selger tynne dunjakker. Er det noe? Ser også XXL selger noe de kaller isolasjonsjakker, uten at jeg helt skjønte forskjellen.

Hva er det som blir brukt mest nå til dags og hva skal en gå for? Aner rett og slett ikke hva som er verdt å kjøpe.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Helsport Gjende. Ikke spesielt pen, ikke spesielt moderne, men har gjort jobben til gangs for meg. Kler på den når jeg rigger leir i -25 også etter ankomst. 

Jeg handlet den meget billig i outletten til Helsport. Den er på vei ut så mulig å gjøre et kupp om man finner den en plas billig. Helsport selv ser ut til å bare ha igjen damemodellen...

https://www.helsport.no/gjende-dame

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for å holde varmen er å holde vinden ute og til det så trenger du bare en tynn vindtett overtrekksjakke. Men når du stopper for å raste eller for å etablere camp så er det viktig å hindre fordamping av svette. Da er det ofte ikke nok med en tett overtrekksjakke, men da har jeg skaffet meg en dunvest. Den er lett å bære med seg og rask å ta på. Du får slike dunvester fra noen hundrelapper og oppover, men kvalitet og pris henger vel litt sammen her som på de fleste andre klesplagg.

https://www.stormberg.com/no/stavskar-dunvest.html?io_source=google|cpc&io_utm=350418780|44977342539|pla-298464864840||||1o4|100587&gclid=EAIaIQobChMI0bSY67SL2wIVFIXVCh2vmw5VEAQYBCABEgLGIvD_BwE#10058770020

https://www.swims.com/swimscatalog/man/apparel/m-jackets/portland-vest-3cd52fb9/portland-vest-navy/?gclid=EAIaIQobChMI0bSY67SL2wIVFIXVCh2vmw5VEAQYASABEgKCAvD_BwE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Stormberg Stavskar (med armer). Kjøpt på outlet våren 2014 til 499,-   Ser at de fortsatt har den og nå ligger den på outlet til 449,-

Det er ei tynn jakke, ingen tvil om det, men passer ypperlig under jakka i pauser. Bruker den også som ytterplagg på litt kjølige vår / sommer / høstkvelder.

Jeg har brukt min mye og er kjempefornøyd. Spesielt glad i den høye halsen. Pakker lite og er 288gr lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor varm og hvor lett - that's the question :) Det blir dyrere jo mer høyere isolasjonsverdier man ønsker mens vekten skal holdes nede. Og det er fortsatt dun med høy dunspenst som gir mest, og som koster mest. Dunspenst måles i "cuin" som viser til "cubic inches per ounce" - altså volum pr vektenhet. Jo høyere tall, jo mer volum kan fylles av samme vekt med dun, eller jo mindre vekt med dun trengs for å fylle et gitt volum.

Ulempen med dun - som tildels kan dempes med impregnering - er at den kollapser når den blir våt. Syntetisk isolasjon (feks Primaloft) kollapser i mye mindre grad av vann, og kan derfor isolere også når den er våt. Men de beste syntetiske isolasjonsmaterialene tilsvarer vel dunspenst på rundt 500 cuin, noe som er rundt halvparten av de høyeste dunkvalitetene - og det betyr at vekten av isolasjonen blir tyngre for samme effekt i tørr tilstand.

9 timer siden, derp skrev:

Den første er nok rimelig av en grunn. Den har ulempene til dun, og like moderat isolasjonsevne som syntetisk isolasjon pga lav dunspenst. Den neste er en blanding av dun av ganske høy kvalitet og syntetisk isolasjon - ser ikke dum ut. Den siste har syntetisk isolasjon av høy kvalitet (når det står fyllvekt 60g, tror jeg det kan være feil - jeg tror isolasjonsmaterialet veier 60g pr m2) - og den ser da grei ut den også. :)

Selv var jeg ute etter en jakke som på greit vis kunne takle temperaturer et godt stykke ned på termometeret (da blir det dyrere), og jakten på den skrev jeg om her: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har Arcteryx Atom LT som lett mellomlag og lett isolerende ytterjakke. Den kan også brukes under aktivitet. Arcteryx Atom AR er mye varmere og har ikke pustende paneler under armene, så den passer ikke like bra under aktivitet.

Når det gjelder lette og mellomtunge jakker synes jeg slike syntet jakker som disse er mye bedre enn dunjakker. Under våte forhold, og om man skal ha jakken under en vanntett jakke, og under høyere aktivitet, spesielt hvis man er svett og våt på ryggen fra før, da blir dunjakken lett fuktig og mister isolasjonsegenskaper.

Jeg har en tykk dunjakken på ett kilo, med doble H-kammer, som veier over ett kilo. Den er såvidt med på pulkturer hvor en basecamp settes opp.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye svar! Burde kanskje spesifisert i første posten at jeg tenkte mest på jakke til bruk på vår/sommer/høst. På vinteren har jeg en swix tykk dunjakke.
Er mest nå på kjølige kvelder om sommeren jeg tenker det hadde vært greit med noe enkelt å ta på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Arcteryx Atom AR er jeg veldig fornøyd med til den type bruk. Eller så syns jeg faktisk at slike ulljakker med glidelås også er veldig gode til 3-sesongs bruk, og de tåler jo alt og er mye billigere. Men ikke vindtette, passer best som mellomlag eller jakke når det er vindstille.

Tåler fukt, lett å vaske. Men ikke la slike jakke ligge hardt komprimert for lenge, da kan isolasjonsegenskapene bli redusert.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både en Arc'teryx Atom SL (Superlett) og LT (Lettvekt), og bruker dem som hverdagsjakker. SL'en i varmere årstider, og LT'en når det blir kjøligere.

De er lette, varme og pakker lite, selv om de ikke bør komprimeres for mye/lenge. Det er alltids noen på salg et eller annet sted.

https://arcteryx.com/no/no/c/mens/insulated-jackets/sub-cat=synthetic-fill/use=arc-teryx-essentials?sort=price-ascending

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, derp skrev:

... jeg tenkte mest på jakke til bruk på vår/sommer/høst. På vinteren har jeg en swix tykk dunjakke. ...

Da tror jeg en jakke med syntetisk isolasjon kan være fornuftig. Du har allerede dekket inn tørrkulda på vinteren med Swix-en, så nå er vel utfordringen svale morgener/kvelder med duggfall eller regn - da er det OK med fukttoleranse. Da kan både Arc'teryx-jakkene nevnt ovenfor være gode (med Coreloft), Patagonia har noen superbehagelige Nano-Air-jakker (med Fullrange), TNF har sine jakker (med Thermoball) og den Bergans-jakken du selv linket til (med Primaloft Gold). Tror egentlig ikke isolasjonstypen spiller så veldig stor rolle, men mengde/tykkelse/vekt har selvsagt en del å å si - du må finne ut av hvor varm du vil at den skal være.

Jeg ville ellers sett litt på hette/ikke hette, justeringsmuligheter på hette, livet og ermer, rygglengde og passform - og tatt den som passet best uten at den koster for mye. Generelt er det uansett ikke lurt å kjøpe sportsbekledning uten minimum 25% rabatt ;)  Lykke til :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.