Gå til innhold
  • Bli medlem

Nedlastning av kart


Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny på kart og kompass og har valgt å gi det et forsøk da det er nyttig kunnskap å ha. Det er jo også en del rimeligere enn å kjøpe gps. Spørsmålet mitt er: finnes det noen steder utenom norgeskart/kartverket hvor man kan laste ned detaljerte og gode turkart? Hvilke kart er mest populære her på forumet? De der kartene du får kjøpt på sportsbutikkene er jo svindyre. Er man på mange turer i løpet av året så blir det jo dyrere enn å kjøpe en skikkelig gps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunnskap om kart og kompass er en forutsetning for å bevege seg i ukjent terreng og gjerne i kjent terreng også. GPS er et tillegg til, og ikke en erstatning for kart og kompass. I tillegg til å lage egne turkart på norgeskart.no (hvis man takler løsbladsystem eller er glad i å klippe og lime sammen ark) så er det en tjeneste som heter kartutskrift.no hvor man har mulighet til å velge litt andre formater. Men hvis det er noen fare for at du blir ordentlig bitt av friluftsbasillen, bare start en ordentlig kartsamling med det samme. Mye morro i å studere kart! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet ut et par fra norgeskart/kartverket men synes de virker ganske mangelfulle i forhold til en del andre topografiske kart, derav spørsmålet. Men jeg er som sagt helt ny på navigering med kart og kompass. Er norgeskart den beste muligheten utover normale turkart man får kjøpt i butikken? Er de brukbare i praksis? Jeg har også skaffet meg et kompass med mulighet for å justere deklinasjon men ser ingen informasjon om dette på turkartene fra norgeskart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det kart av norge som er digitalisert og gjort offentlig og gratis? Jeg kan ikke tenke meg det, og jeg er redd for at slikt er privatisert sånn at man må betale for kart i alle tilfelle. Jeg håper jeg tar feil her.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Epletre skrev:

Finnes det kart av norge som er digitalisert og gjort offentlig og gratis? Jeg kan ikke tenke meg det, og jeg er redd for at slikt er privatisert sånn at man må betale for kart i alle tilfelle. Jeg håper jeg tar feil her.

Du tar feil, kartdata fra kartverket er gratis og tilgjengelig for alle. Norgeskart.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, akselsen skrev:

Er det noen her som har effektivt brukt kart utskrevet fra norgeskart og var fornøyd med det? 

Ja. Særlig der hvor man havner i bretten mellom flere kartblad.. Har brukt det mye på jakt. Da skriver jeg ut passende område og laminerer, så det er vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i teorien skal vel kartet fra norgeskart.no egentlig være bedre enn de gamle papirkartene man kan kjøpe som har ligget på lager i diverse butikker siden tidenes morgen da det oppdateres jevnlig med informasjon fra kartverket sine databaser (all kartinformasjon kommunene endrer, bygninger, veier osv.) Men hva mener du med at det virker mangelfullt i forhold til andre topografiske kart?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Heriks skrev:

Sånn i teorien skal vel kartet fra norgeskart.no egentlig være bedre enn de gamle papirkartene man kan kjøpe som har ligget på lager i diverse butikker siden tidenes morgen da det oppdateres jevnlig med informasjon fra kartverket sine databaser (all kartinformasjon kommunene endrer, bygninger, veier osv.) Men hva mener du med at det virker mangelfullt i forhold til andre topografiske kart?  

Nå skal ikke jeg fortelle deg hva som er på det ene kartet kontra det andre, for jeg er som sagt helt ny på dette. Men jeg har observert at en del kart er mer detaljerte og inneholder mer symboler osv enn hva kartene jeg lastet ned fra norgeskart gjorde. Jeg har enda ikke kommet helt dit at jeg vet hva alt dette betyr så det blir litt verre å forklare. Det sto for eksempel ingen informasjon om deklinasjonen i området på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lompa skrev:

Ellers kan man laste kart ned gratis til smarttelefon, og bruke GPSen i denne. Jeg bruker GeoViewer. Med nedlastede kart trenger man ikke ha dekning på mobilen for å bruke kartet.

Poenget her er jo at jeg vil bli god på kart og kompass. Jeg har Topo GPS appen på telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, akselsen skrev:

Nå skal ikke jeg fortelle deg hva som er på det ene kartet kontra det andre, for jeg er som sagt helt ny på dette. Men jeg har observert at en del kart er mer detaljerte og inneholder mer symboler osv enn hva kartene jeg lastet ned fra norgeskart gjorde. Jeg har enda ikke kommet helt dit at jeg vet hva alt dette betyr så det blir litt verre å forklare. Det sto for eksempel ingen informasjon om deklinasjonen i området på kartet.

ok, det lages forskjellige temakart så f.eks DNTs turkartserie, vil ha endel andre opplysninger enn utskrifter fra norgeskart som tilsvarer norge-serien du får kjøpt på papir. Du kan se noen ulike kartserier hos f.eks https://www.kartbutikken.no/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, akselsen skrev:

Jeg er helt ny på kart og kompass og har valgt å gi det et forsøk da det er nyttig kunnskap å ha. Det er jo også en del rimeligere enn å kjøpe gps. Spørsmålet mitt er: finnes det noen steder utenom norgeskart/kartverket hvor man kan laste ned detaljerte og gode turkart? Hvilke kart er mest populære her på forumet? De der kartene du får kjøpt på sportsbutikkene er jo svindyre. Er man på mange turer i løpet av året så blir det jo dyrere enn å kjøpe en skikkelig gps.

Ja, ferdes du mye rundt om i landet, kan det fort bli dyrt å kjøpe inn mange kart. Fordelen er jo at du har de lenge, om du steller pent med de. Men det rettferdiggjør ikke alltid prisen man må ut med der og da :-P

Jeg kjenner til en tjeneste til man kan lage kart fra, men husker ikke igjen navnet! Men de baserer seg på samme kart som norgeskart. Syns også det var mer tungvint å bruke. 

Hvilken informasjon er det du føler du trenger som du ikke får i kartet fra Norgeskart? Å bli god på bruk av kart og kompass skal ikke mye trening til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, akselsen skrev:

Poenget her er jo at jeg vil bli god på kart og kompass. Jeg har Topo GPS appen på telefonen.

Da må du kjøpe deg kart. Skal du bli god på dette, så er det så mye viktig informasjon i kantene på kartet som du er nødt til å se på. Det holder ikke å ta en utskrift. Der finner du opplysninger om målestokk, ekvidistanse, misvisning, koordinater i flere systemer osv.

Nå som man får de nye plastkartene som tåler mye, så har man kartet i mange år. Det er ikke mer enn 300 kroner for et turkart. Det er en liten kostnad i forhold til alt det andre man trenger på turen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet med norgeskart. Det er kartverket sine kart, de er vel ikke akkurat dårlige? Informasjonen tilgjengelig på kartene er vel ikke noe spesielt dårligere enn kart du kjøper.

"Kartet du skriver ut via Mitt turkart, får en utforming og detaljrikdom som tilsvarer Kartverkets kjente kartserie «Norge 1:50 000». "
https://www.kartverket.no/Kart/lag-turkart-for-utskrift/

Når du skriver ut via norgeskart så velger du jo selv målestokk. Vet du målestokken har du også ekvidistansen. Misvisning kan du finne ut på nett. Misvisningen er vel størst i nord, i de fleste områder er den såpass liten at du ikke trenger å ta hensyn til den. Når du lager turkartet får du opp muligheten til å huke av for "tegnforklaring" hvor du får et eget A4 ark med tegnforklaringer. 

Sted 2007 2016
Bergen -2° +1°
Stavanger -1° +1°
Kristiansand +2°
Oslo +1° +3°
Trondheim +1° +3°
Tromsø +6° +8°
Kirkenes +11° +15°
Jan Mayen -12° -9°

https://no.wikipedia.org/wiki/Misvisning
Her kan du regne ut misvisning basert på koordinater eller velge land+by - https://www.ngdc.noaa.gov/geomag-web/#declination
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, akselsen skrev:

Har skrevet ut et par fra norgeskart/kartverket men synes de virker ganske mangelfulle i forhold til en del andre topografiske kart, derav spørsmålet. 

Det er Statens kartverk som har innhentet (og innhenter/smaler) og laget, alle data som bukes i Tropografiske papirkart (1:50 000) og alla andre spesifikke kart (eks. kommunnale kart) og startet med utviklingen av digitale kart. Det som i dag er Norgeskartet, ble først startet som et kart i "Norge i bilder" og var kun i I:50 000, som de Tropografiske papirkartene. I dag er Norgeskartet mer detaljert og med ekvidanse på kun 5 m, må det være under 10 000 i nøyaktighet. (Har ikke regnet på det). Men i 1:50 000, er ekvidansen på 20m.

Etter en politisk diskusjon (for noen år tilbake), bestemte politikerene at mange data skulle frigis til offentligheten, noe som førte til at også vanlige kartdata  ble frigitt. Det er noen år siden S.K. overlot markedsføring og salg av både papirkart og digitale kart til andre. Men fremdeles er det S.K. som reviderer norske kart. Ser noen er opptatt av revidering av kart. Jeg er det ikke, når det kommer til kart over terreng. (bilkart, blir noe annet). Det er få revideringer som har noe betydning utover eks. at missvisningen endrer seg, fra år til år. (men det kan sjekkes for hvert år). At en mindre høyde/fjelltopp, eller et mindre vann/innsjø kan endre navn, eller få navn, endrer lite. Jeg har sett de steder få revidet til feil navn, til rett navn og tilbake igjen, eller noe nytt. Men dette er helst ubetydelige plasser/steder. Alle større og viktige steder har nok harr riktig navn i mang år. Samme har skjedd med lite brukte stier, noen ganger er de inntegent, andre år er de det ikke, eller motsatt. Men fjelltoppene, vannene, elevene, terrenget, o.l., er på samme sted (koordinat)! Så jeg bekymrer meg lite om nye og reviderte kart. Jeg har papirkart som er 50 år gamle og tidvis så brukes de ennå. :) Men jeg har hatt tilgang til å kontrollere opp mot digitale kart, siden "Norge i bilder" (og Norgeskartet) kom ut, trolig på 90-tallet.

Da andre firmaene (trolig) har rettigheter til å legge på enkelte lag (eks; stier, m.m.) inn i frigitte digitale data de får fra S.K. og kan dermed se noe anderledes ut, enn Norgeskartet og Tropografisk papirkart. I begynnelsen var det også S.K. som produserte Turkartene (1:50 000), som oftest har andre geografiske kartutsnitt, enn de Tropografiske kartene. De er mer et områdekart og ikke begrenset av kommunegrenser, o.l. 

Når du klager på utskriften av Norgeskart, er jeg likevel noe uforstående til det. :) Jeg bruker ikke mye av dette, men har brukt det i gitte tilfeller. (Eks. jaktkart, med inntegnede grenser for jaktområde). Du får i alle fall med alt, som er innrammet på de Tropografiske papirkartene, hvis du innstiller  RIKTIG FØR utskriften! Og er er det flere muligheter i Norgeskartet. Se på mulighetene for å justere, eller legge til forskjellige ting. Du har mange muligheter. :) Men det du ikke får utskrift av, er MYE viktig informasjon som plassert UTENFOR rammen på "fabrikkproduserte" kart. :( (Ser andre har nevnt dette, eks; Type kart system, missvisning det året, målestokk, ekvidanse, m.m.) Og du får kun utskrift av det, som er innenfor "kartrammen" (det som vises, før utskrift), selv og du klipper og limer.

For en nybegynner tror jeg (personlig) at du er best tjent med å starte med min. et tropografisk papirkart (el. plast). Noen turkart har samme data, men er usikker på om alle har det. (Mye svever, i disse dager). Dette er kart i 1:50 000 og det er nøyaktig nok, for nybegynnere. Mer detaljert, kan bare bli forvirrende. I slike kart, har du alle relevante data du trenger for å navigere. Og først når du bruker disse (etter erfaring, eller beskrivelse), vil du forstå betydningen av all informasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Tiur3 skrev:

Det er Statens kartverk som har innhentet (og innhenter/smaler) og laget, alle data som bukes i Tropografiske papirkart (1:50 000) og alla andre spesifikke kart (eks. kommunnale kart) og startet med utviklingen av digitale kart. Det som i dag er Norgeskartet, ble først startet som et kart i "Norge i bilder" og var kun i I:50 000, som de Tropografiske papirkartene. I dag er Norgeskartet mer detaljert og med ekvidanse på kun 5 m, må det være under 10 000 i nøyaktighet. (Har ikke regnet på det). Men i 1:50 000, er ekvidansen på 20m.

Etter en politisk diskusjon (for noen år tilbake), bestemte politikerene at mange data skulle frigis til offentligheten, noe som førte til at også vanlige kartdata  ble frigitt. Det er noen år siden S.K. overlot markedsføring og salg av både papirkart og digitale kart til andre. Men fremdeles er det S.K. som reviderer norske kart. Ser noen er opptatt av revidering av kart. Jeg er det ikke, når det kommer til kart over terreng. (bilkart, blir noe annet). Det er få revideringer som har noe betydning utover eks. at missvisningen endrer seg, fra år til år. (men det kan sjekkes for hvert år). At en mindre høyde/fjelltopp, eller et mindre vann/innsjø kan endre navn, eller få navn, endrer lite. Jeg har sett de steder få revidet til feil navn, til rett navn og tilbake igjen, eller noe nytt. Men dette er helst ubetydelige plasser/steder. Alle større og viktige steder har nok harr riktig navn i mang år. Samme har skjedd med lite brukte stier, noen ganger er de inntegent, andre år er de det ikke, eller motsatt. Men fjelltoppene, vannene, elevene, terrenget, o.l., er på samme sted (koordinat)! Så jeg bekymrer meg lite om nye og reviderte kart. Jeg har papirkart som er 50 år gamle og tidvis så brukes de ennå. :)Men jeg har hatt tilgang til å kontrollere opp mot digitale kart, siden "Norge i bilder" (og Norgeskartet) kom ut, trolig på 90-tallet.

Da andre firmaene (trolig) har rettigheter til å legge på enkelte lag (eks; stier, m.m.) inn i frigitte digitale data de får fra S.K. og kan dermed se noe anderledes ut, enn Norgeskartet og Tropografisk papirkart. I begynnelsen var det også S.K. som produserte Turkartene (1:50 000), som oftest har andre geografiske kartutsnitt, enn de Tropografiske kartene. De er mer et områdekart og ikke begrenset av kommunegrenser, o.l. 

Når du klager på utskriften av Norgeskart, er jeg likevel noe uforstående til det. :) Jeg bruker ikke mye av dette, men har brukt det i gitte tilfeller. (Eks. jaktkart, med inntegnede grenser for jaktområde). Du får i alle fall med alt, som er innrammet på de Tropografiske papirkartene, hvis du innstiller  RIKTIG FØR utskriften! Og er er det flere muligheter i Norgeskartet. Se på mulighetene for å justere, eller legge til forskjellige ting. Du har mange muligheter. :)Men det du ikke får utskrift av, er MYE viktig informasjon som plassert UTENFOR rammen på "fabrikkproduserte" kart. :( (Ser andre har nevnt dette, eks; Type kart system, missvisning det året, målestokk, ekvidanse, m.m.) Og du får kun utskrift av det, som er innenfor "kartrammen" (det som vises, før utskrift), selv og du klipper og limer.

For en nybegynner tror jeg (personlig) at du er best tjent med å starte med min. et tropografisk papirkart (el. plast). Noen turkart har samme data, men er usikker på om alle har det. (Mye svever, i disse dager). Dette er kart i 1:50 000 og det er nøyaktig nok, for nybegynnere. Mer detaljert, kan bare bli forvirrende. I slike kart, har du alle relevante data du trenger for å navigere. Og først når du bruker disse (etter erfaring, eller beskrivelse), vil du forstå betydningen av all informasjonen.

Tusen takk for svært utfyllende svar. Mangelfull var kanskje dårlig ordvalg av meg siden jeg er rimelig blank på emnet. Det jeg baserte spørsmålet mitt på var observasjon av kart som jeg tolket som mer utfyllende enn de jeg skrev ut fra S.K. Det kan muligens skyldes  feil innstillinger fra min side. Eventuelt kan de skyldes at de kartene jeg observerte var av et mer krevende område med behov for mer opplysninger flere kurver osv, ikke  vet jeg. Men da har jeg hvert fall fått klarhet i at norgeskart er helt ok å bruke som turkart. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg bruker often kartene fra Norgeskart før jeg går på tur, laster ned områdene (gjerne i 1:25k) og skriver dem ut. 

Det som andre kart kan ha som de ikke er piktogrammer, dvs ikoner med intressepunkter og andre opptegninger (turløyper m.m). 
Men selve kartgrunnlaget er så godt som du får det. 

 

Jobbet i over 20 år med kart (lagde bl.a kombinerte sjø/landkart) og da var det alltid kartgrunnlag fra Statens Kartverk (land og sjø) som vi brukte som datakilder.

Endret av ØysteinT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.