Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig hjemmelaget voks til lær!


Glenn_G

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge syntes det var spennende å lage egne produkter for å bevare tingene mine. Det er veldig mye man kan kjøpe men ofte er det latterlig dyrt med tanke på ingrediensene som er brukt. Jeg har funnet veldig mye bra på nettet og ene oppskriften jeg kom over som er for lærbehandling synes jeg er helt super! Den både trenger inn og behandler læret så det ille blir tørt og sprekker og det hjelper også veldig for å holde vannet ute.

«Oppskriften» krever kun to ingredienser; bivoks og babyolje!

Babyolje er laget av en mineralolje som veldig ofte blir brukt i produkter for lær. Den holder læret mykt så det ikke sprekker opp og koster jo fint lite. Bivoks kan man kjøpe veldig dyrt eller svinbillig.. Honningcentralen selger til 165kr/kg(https://nettbutikk.honning.no/produkt/50684981/bivokspellets-pris-pr-kg

Oppskriften er 1:10 forhold mellom voks og olje, så da er det bare å veie opp ønsket mengde voks, legge det i en glass eller metallbeholder og fylle opp med babyolje til blandingsforholdet er riktig. Så forvarmer du stekeovnen til ca 150 grader. Er en fordel om ovnen får stå en god stund på den varmen for da kan du slå den av i det du skal sette inn voks/oljeblandingen. Aner ikke hvilke temperaturer det er på varmeelementer i stekeovner eller om det er varmt nok til å få fyr på olje og voks men jeg synes det er greit å omgå hele greia ved å slå av ovnen før jeg setter det inni.

Uansett så er det bare å røre det sammen når voksen er smelter og så bare la det stå til det er kaldt. Da har du en veldig myk voks som du lett kan få opp av glasset med feks en børste. Har brukt dette på militærstøvlene og de holdt seg veldig tette veldig lenge! 😃 Bakdelen er jo at det ikke inneholder farge, så man får jo ikke den svarte funksjon på skoene. Men siden det er fargeløst så har jeg også brukt det på skinnhatten min men den har ikke vært i regn enda da. Men har holdt seg godt i skikkelig solsteik uten å tørke ut, så det ser ut til å fungere der også. Hansker, lærreimer til våpen og sikkert andre ting også har fått behandlinger med stort hell. Er en fordel at man kan bruke hendene til å massere inn voksen også da! Og det er jo ikke usunt for huden heller på noe vis, snarere tvert imot 😃

A8E2A3E1-6D9E-44C7-80F6-6B1FB7ECCF47.jpeg

978F47E9-BDCF-40ED-B8BC-1DBB7F57FE6B.jpeg

481A73BE-E50F-4D01-9229-B8C3D7A88796.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.