Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av telt - Exped orion extreme eller Exped Venus Extreme?


Landsens

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei og velkommen til Fjellforum. Kjenner dessverre ikke teltene du nevner, men prøv søkefunksjonen her på forumet. Mener å huske at jeg har lest noe om Exped teltene😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner godt til Orion Extreme, men har aldri prøvd Venus Extreme. Så langt jeg kan finne ut er det stort sett samme materialer i begge teltene, men Venus er hele 20cm lavere. Akkurat dét er viktig for noen (meg), den ekstra høyden gjør Orion mer komfortabelt for lange personer. Venus er oppgitt å ha 5 cm ekstra liggelengde, men Orion har aldri vært for kort for meg (som er nesten 190 høy).
Jeg har prøvd temmelig mange forskjellige telt, men Orion Extreme er og blir favoritten. Det virker svært solid og gjennomtenkt konstruert, to innganger og to fortelt er deilig, og ikke minst høyden innvendig setter jeg stor pris på. Det står fjellstøtt i sterk vind, og i godvær trenger du bare noen få plugger. Anbefales.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med Venus II Extreme etter å ha vurdert Orion, Reinsfjell og diverse Hilleberg. Har ikke testet det ennå annet enn i kjelleren.
Min vurdering av det mot Orion er: Litt lettere, litt lavere (mindre vindfang og sitter sjeldent rett opp og ned i teltet (180 høy)) og står nesten uten plugger (bør ha min. 2 for å strekke ut vestibylen.)

Orion er lettere å få tak i brukt, endte opp med å kjøpe nytt fra Fjellsport med kampanjekode siden det ikke ble lagt ut noen Venus på 6 mnd.

Veldig lite informasjon om Venus på fjellforum, men finnes en del hvis du søker på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråder med Exped Orion i tittel

Tråder med Exped Venus i tittel

I Orion (og sikkert i Venus) 2p versonen får du inn 2 Exped Downmat 9 LW liggeunderlag. Da er det fullt i bredden men pittelit rom i enden. 3p versjonen er 40 cm bredere og derfor mer romslig.

Både Orion og Venus er gode telt, med kvalitet på materialer, løsninger og design. Hovedforskjellene er høyden, tverstangen som går helt ned på Orion, og Venus har vel et littegan større fortelt på den ene siden. Hva du velger kommer an på dine preferanser.

Jeg er 175 cm høy og stortrives med høyden Orion har, klarer meg også fint på tur to personer i 2p varianten. (velger telt ut frå type tur, på en del turer benyttes Orion og på andre turer benyttes andre telt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Venus II Extreme, og er svært nøgd med det. Sittehøgde i innerteltet dersom eg ikkje bruker "tørkeloftet. OK plass for 2 stk, men heller ikkje meir. Vi bruker downmat på tur, 1 standardbreidde og 1 brei, det hadde kanskje akkurat gått med 2 breie men eg er litt usikker... Veldig greitt med to fortelt, så kan vi rote på kvar vår side 😃

Den største skilnaden, konstruksjonsmessig, mellom Orion og Venus er vel at tverrstanga går heilt ned på Orion medan på Venus går den berre over taket. Dette gjer at Orion er heilt sjølvståande og litt høgare, men pga. stanga som går heilt ned er det berre "halve" forteltet som er dør. På Venus kan du brette til side båe sider av teltduken i forteltet, og få panoramautsikt. Om det eine er betre enn det andre vert vel ein smakssak 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.