Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøleskap i bakken?


Epletre

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne få til et kjøleskap i bakken på tur, noe som forutsetter at jeg har..

  • en spade til å grave med 
  • nok vann til å fylle på med sånn periodisk
  • en større vannbeholder (en 10 liter stor foldbar vannbag burde duge tror jeg) 
  • en perforert vannslange + trakt for å gjøre det litt enklere å fylle på vann 
  • antagelig en plastpose til å skjerme maten fra skitt og møkk i jorda 

Jeg husker fra da jeg var speider at noen ordnet med et slikt kjøleskap på sommerstid og dette fungerte vissnok. :) Dessverre så husker jeg bare deler av hvordan dette fungerte og hvordan dette så ut den gang.

Prinsippet for avkjøling av mat er vel grei nok. Man legger matvarene et litet stykke ned i jorda og i en plastpose antagelig for å ikke grise til tinga, så har man en vannslange med noen hull i, som kveiles rundt posen med mat i, og så dekker man til med et lokk med torv eller hvordan det blir, så kan man periodisk helle på vann på den øverste delen av slangen som stikker opp fra bakken og formodentlig vil vannet omsider gjøres om til damp rundt posen med mat og sånn sett lede varme bort fra maten og ut til jorda, eller kanskje tilbake opp i slangen (usikker). 

En ting jeg er usikker på, er om selve vannslangen har noen rolle i å kjøle av maten, annet enn å lede vannet ned i bakken. Formodentlig så vil bruken av slange gjøre at avkjølingen er mer effektiv, enn om man bare tømte en bøtte med vann ovenfra og gjorde bakken våt ovenfra.

Biltema har en transparent vannslange med 12mm innvending Ø  (kr 65,- for 10m), og jeg tar med en trakt jeg har hjemmefra som passer bra til denne slangen på 12mm diameter innvendig. Og sånn sett håper jeg å få testet alt dette. Må huske på å legge i et digitalt termometer for å se om dette fungerer.

 

Men er alt dette riktig, eller hvor komplisert kan dette med å lage et kjøleskap i bakken være?

En motivasjon for alt dette, er å ikke legge fra seg mat ved vann langt unna overnattingsplassen, når man overnatter ute i skogen. Og så hvis man ikke har noen bekk akkurat der man overnatter, så er det vel greit å ordne med et kjøleskap der man er.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KISS - Keep It Simple Stupid

  • Vassdrag med sånn passe strømninger og temperatur (mindre vann kan også gjøre nytten)
  • En miljøfiendtlig bæreinnretning fra din lokale matpusher
  • Noe godt å putte oppi bæreinnretningen 
  • En passe festeinnretning, slik at man slipper å svømme etter bæreinnretningen med noe godt i

(Rigga til denne 1min før jeg så denne tråden)

 

6E10D8AD-97D9-4D23-B868-01E20C480D26.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg er også tilhenger av å bruke elver, bekker og vann. I telt legges maten på skyggesiden, men oppbevaring av ferskmat på varme dager er nesten håpløst, med mindre man har med minikjøleskap, aggregat og trillebår😉

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror husker litt mer nå. 

I stedet for tanken om å grave ned maten og fukte bakken rundt, så tror jeg det var et poeng at man lager et hulrom i bakken med maten i pose og med perforert slange kveilet rundt posen, dekket av et lag med torv som kan kan ta av og legge tilbake, sånn at med hulrommet i bakken, så fordamper vannet i bunn, og tar med seg varmen oppover slik at det blir kaldere nederst.

Endret av Epletre
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem fiffige "løsninger" for kjøleskap. Sommerstid nytter det ikke ha med ferskmat i dagesvis. Bruk ferskmaten de første to dagene. Sørg for å holde ferskmaten så kald som mulig til enhver tid. Det vil si i skyggen, i bekken eller nedgravd i myr. Med 20-30 grader i lufta blir innsjøer og bekker etterhvert for varme til å fungere som kjøleskap, men litt ned i myra er det fortsatt forholdsvis kjølig og du kan klare å holde ting kjøling noen dager om du er på samme sted. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker fra en kort periode i speideren som barn at vi laget kjøleskap ved å grave det ned i bakken. Poenget var at det som oftest er mye kaldere nede i bakken enn på overflaten, og hvis bakken er litt våt og ligger i et lite søkk, uten at hullet renner fult av vann, så blir det ekstra bra.

Et søk på nettet ga disse alternativene. Kanskje ikke akkurat det man tar med seg på en ryggsekktur, men prinsippet er jo greit nok. 

https://kmspeider.no/aktiviteter/kjoleskap-sy-til-leirbruk-article1649-871.html

https://www.coolstuff.no/Kjolebronnen-Cool-Well

https://www.tek.no/artikler/olkjoleren-du-graver-ned-i-hagen/160323

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

 

På 13.5.2018 den 16.18, whistler skrev:

Glem fiffige "løsninger" for kjøleskap. Sommerstid nytter det ikke ha med ferskmat i dagesvis. Bruk ferskmaten de første to dagene. Sørg for å holde ferskmaten så kald som mulig til enhver tid. Det vil si i skyggen, i bekken eller nedgravd i myr. Med 20-30 grader i lufta blir innsjøer og bekker etterhvert for varme til å fungere som kjøleskap, men litt ned i myra er det fortsatt forholdsvis kjølig og du kan klare å holde ting kjøling noen dager om du er på samme sted. 

Det han sa ☝🏼

Det eneste du trenger er en plastpose eller en tom boks/isboks som du legger maten oppi på ett kjølig sted.

Som sagt i tidligere tråd, ferskmat som er i originalinnpakningen holder seg spiselig noen dager i utetemperatur selv om du ikke følger oppbevaringstemperaturen på pakken. Bare ikke legg det i solen. En pakke pølser lukter riktignok litt «ost» etter noen dager i varmen, men smaker like godt etter de er blitt godt stekt/grillet 😎

Enda lengre holder kjøttet om du steker det hjemme først.

Merker du at kjøttvarer begynner å bli «mystisk» på tur kan du steke det, så varer det en stund til.

Vil du kjøle ned drikke midlertidig kan du surre ett fukig kjøkkenhåndkle rundt en flaske og legge flasken i solen. Fordampningen stjeler energi fra innholdet, og det blir kaldere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt og pølser som har ligget litt for lenge får ofte et slimete belegg på utsiden. Dette er et resultat av bakterievekst og forekommer kun på overflaten. Men dette påvirker ikke kvaliteten på varene og er enkelt å fjerne. Gni kjøttet eller pølsene inn med salt og la dem ligge en liten stund. Så skyller du bort saltet og da er både slimet og lukta borte. Kjøttstykker angripes kun på utsiden av bakterievekst, men kjøttdeig angripes ofte rundt om i hele massen. Kjøttstykker er enkle å fikse, men kjøttdeig bør ikke brukes hvis den har begynt å lukte. Det er ikke alltid at bakteriene er problemet, bakterier er lette å fjerne eller drepe med varme, men noen bakterier produserer toksiner som du ikke fjerner med steking eller koking. Disse toksinene kan gi deg en del kraftig ubehag så vær obs. 

Unngå kylling hvis du ikke kan oppbevare kjøttet kaldt. Kylling kan inneholde ganske skumle bakterier og er en langt større risiko enn f.eks. oksekjøtt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.