Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye veier en gassboks? Bli total forvirret med hjelp av fjellsport.no


Anbefalte innlegg

Glad jeg ikke er nybegynner i gassbokser:

Blir ikke stort bedre på MSR bokser:

  • 230 grams boks har 113 gram gass (Det faktiske som står på boksen er 110 gram)
  • 355 grams boks har 227 gram gass (Det faktiske som står på boksen er 374 gram)
  • 700 grams boks har 450 gram gass (Det faktiske som står på boksen er 660 gram)

Her inne prates det om 100 grams bokser, 230 grams og en sjelden gang 450 grams bokser. 

Spørs om jeg må sende de et lite kurs i gassbokser.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og for å komplisere enda litt mer.

20180511_124300.thumb.jpg.fdad3493b32b080850b34d22e1fcddb8.jpg

Fra venstre mot høyre:

  • 450 g / 975 ml
  • 450 g / 877 ml
  • 240 g / ?? ml
  • 230 g / 460 ml
  • 220 g / 408 ml
  • 230 g / 525 ml
  • 100 g / ?? kl

 

Blandingsforholdet av Butan-Isobutan-Propan på de forskjellige boksene påvirker også hvor nye effekt du får ut av en boks (og hvor langt ned i temperatur de kan brukes)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er uklarheter, men ikke enig i at det er det helt store problemet. Det er noen gram forskjell på vekten av boksen og gassmengden, men gjengene er vel de samme.

For avanserte brukere kan det være et poeng å kjenne forskjellen på ulike blandinger av gass om den skal brukes når det er kaldt. For noen kan vekt også spille en rolle, særlig med små bokser. Bruker selv stort sett store bokser, og har en kasse Power gas 450g stående. Veier ca. 660 gram full, og skriver vekt på med tusj før de settes i hyllen etter tur for å ha kontroll på innhold. 

For nybegynnere er det greit å ikke overkomplisert. Alle boksene som er listet opp, og avbildet vil fungere på den samme gassbrenneren om sommeren. Liten boks varer kort tid, stor boks varer lenger. Da er det bare å velge en boks, skru på brenneren og fyre opp. 

Enig i at det er forvirrende når butikken ikke spesifiserer vekt på gass eller vekt på boks og gass. For Primus så er det enkelt når gassvekten er en del at produktnavnet. Ikke like enkelt for de merkene som ikke har samme praksis. 

Minner meg foresten om en skrivebordsartikkel om lettpakking i Ute for noen år siden. Der veide gassboksen 100g på pakklista. Neppe veid boksen selv, men bare lest på boksen, og produktbrosjyrene for resten av utstyret på lista.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, tshansen skrev:

Liten boks, vanlig boks eller stor boks! Så enkelt kan det sies 😂 

ser det er mye flotte gassflasker her, men ingen Biltema boks? Den er definitivt billigst og har samme innholdet som primus sin 😉

Hadde samme innhold som Primus sin. @a_aa påpekte i en tidligere tråd at Primus endret blandingen når de byttet design fra grå til rød bokser for noen år siden. Da ble det slutt på vanlig butan i Primus sine bokser. Dette gjør at de trolig tåler noe mer kulde enn gassen fra Biltema. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Freebird skrev:

Hadde samme innhold som Primus sin. @a_aa påpekte i en tidligere tråd at Primus endret blandingen når de byttet design fra grå til rød bokser for noen år siden. Da ble det slutt på vanlig butan i Primus sine bokser. Dette gjør at de trolig tåler noe mer kulde enn gassen fra Biltema. 😊

Ja, ser dette nå! Men forskjellene er marginale og man ser ikke antydning til forskjell før man beveger deg over på brun boksen! Fra 0 grader til pluss 30 er det bare å kjøre på med Biltema 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, tshansen skrev:

Ja, ser dette nå! Men forskjellene er marginale og man ser ikke antydning til forskjell før man beveger deg over på brun boksen! Fra 0 grader til pluss 30 er det bare å kjøre på med Biltema 

Det stemmer nok ikke helt. Prøv Biltema boksen og Primus Power Gas ved 0 grader så merker du stor forskjell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Freebird skrev:

Hadde samme innhold som Primus sin. @a_aa påpekte i en tidligere tråd at Primus endret blandingen når de byttet design fra grå til rød bokser for noen år siden. Da ble det slutt på vanlig butan i Primus sine bokser. Dette gjør at de trolig tåler noe mer kulde enn gassen fra Biltema. 😊

1 L bensin veg mindre enn 1 L vatn ja. Greit å vite når ein bereknar vekt ved større mengder bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og ytterligere komplisere litt rundt gass blandinger..... I tillegg til at gassblanding har noe å si for hvilken temepratur de fungerer i så vil det også påvirke hvor mye effekt du får ut av gassboksen når den blir halvfull eller mindre. En god gassblanding vil gi deg bedre effekt selv når det er lite igjen. Kombinert så har faktsik disse faktorene endel å si. Hvis du i tillegg har slangebrenner (forvarming) så kan du også få ut enda mer effekt og tømme boksen helt ved å sette den på hodet når det er lite innhold igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg er inne i et prosjekt med å spare både gass og vekt. I den anledning driver jeg og sjonglerer gassbokser om dagen. Spesielt i jaktsekken osv er jeg ute etter å kun ha en liten boks for å spare vekt da dette gjerne er en sekk som sitter på ryggen 8-12 timer om dagen. Blant annet veier jeg og skriver på vekt med tusj på bokser jeg vet ikke er fulle.

Så derfor kunne det være litt interessant å se om vi klarer å få til en tabell med oversikt over hva forskjellige typer og størrelser gassbokser veier i tom og full utgave?

Det hadde nemlig hjulpet prosjektet veldig. Spesielt ettersom (som man ser over) sliter med å finne rett info på nett og i butikkene...


Takk for alle bidrag!

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som fyller over gass fra en boks til en annen så er det også viktig å vite litt. Man bør ha minst 20 volumprosent igjen til ekpansjon når man har fyllt en boks ved romstemperatur.

Når det gjelder gassblandinger merker jeg lite til forskjellen før temperaturen kryper under 15 grader, og da bruker jeg stort sett bensinprimus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lompa skrev:

Men med veldig mye dårligere effekt..

Kanskje det. Men jeg har tolket Espen sine innlegg som at han bare tar med en Titankopp på slike turer, det blir mest koking av mindre mengder vann, og da er effekten rikelig og vel så det.

Jeg synes spritbrenner koker opp vann fort og greit. Ett par minutter mer eller mindre spiller ikke noen rolle i den sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Kanskje det. Men jeg har tolket Espen sine innlegg som at han bare tar med en Titankopp på slike turer, det blir mest koking av mindre mengder vann, og da er effekten rikelig og vel så det.

Jeg synes spritbrenner koker opp vann fort og greit. Ett par minutter mer eller mindre spiller ikke noen rolle i den sammenhengen.

Dét er ikke så langt unna. Letteste toppmonterte brenneren jeg har veier ikke mer enn 25g dog. Og da har jeg også muligheten til litt større kaffekjele de dagene det er et par til med. 

 

Jeg bruker bensin i den kaldeste tiden. Men har større deler av året der jeg synes minste gassboksen er ideell. Dessuten har jeg veldig mange halvfulle bokser jeg trenger å bli kvitt. Alternativt med sprit bør jeg over på Caldera cone eller lignende for å matche vekten. Og har et mål om å ikke handle noe særlig mere turutstyr på et par år da jeg er godt dekket opp...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2019 den 18.49, tshansen skrev:

Står det ikke oppgitt Tara vekt på beholderen og hvor mange gram gass det skal være? 

Ikke på de tre boksene jeg hadde hjemme på sprøsmålstidspunktet i hvertfall. Derfor jeg spurte. 

Skal ta med meg finvekta ned på lokal butikk i morgen og veie alt de har tilgjengelig, så starter jeg en ny tråd....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.