Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra olje til voks


rayun

Anbefalte innlegg

Annonse

Koking av kjedet på motorsykler var normalt på 70-tallet. O-ringkjedet var ikke oppfunnet på den tiden. Smøringen ble tyntflytende og trengte inn i leddene.

Spennende prosjekt. Vi venter i spenning!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2018 den 22.29, rayun skrev:

Blandingen som til nå er laget vil nemlig stivne og være umulig å få inn i kjedet uten hjelp fra innholdet i kanna.

Sliter litt med å skjønne hvordan voks kan virke på samme måten som oljefilm.

Normalt er det den mekaniske bevegelsen mellom drev og kjede hvor det er mest slitasje. 

Har du noen linker til langtidstester på dette? Uansett blir det artig å følge. 

Normalt er sykkelkjede så rent på sykkel ved riktig vedlikehold at du ikke blir møkkete. Men krever en god del vedlikehold. Hadde nok heller tatt med et par engangshansker tror jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
På 10.5.2018 den 22.29, rayun skrev:

Planen er å gjennomføre årets langtur med vokset kjede visst treningsturene fram mot start viser godkjent. I så fall må jeg lage til en blanding som erstatning for oljefisken, slik at jeg kan vokse under veis. Det er her den blå kanna nevnt innledningsvis kommer til nytte. Blandingen som til nå er laget vil nemlig stivne og være umulig å få inn i kjedet uten hjelp fra innholdet i kanna.

Voksblandingen jeg skal ha med på tur skal jeg lage til om et par dager.

Time will show.
 

IMG_0518.JPG

IMG_0534.JPG

Omfattende prosess. Er spent på holdbarheten på kjedet, samt om kjedet oppleves like «støyfritt». Siste kan være en indikator på om leddene glir like lett. 

Jeg har med engangshansker😊 Renser kjedet og drevene ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen du bruker minne mye om min bartevoks bare med den forskjellen at jeg bruker bivoks og vaselin. Stearin er ikke voks, men mest organisk fett og glyserol. Rent stearin er ofte veldig sprøtt og derfor er stearin som brukes til stearinlys ofte blandet med parafinvoks. Men det kan bli interessant å se hvordan dette fungerer. For å finne ut om dette kan erstatte olje så burde du vel hatt et kjede som var oljet å sammenligne med og målt slitasjen ved et gitt antall kilometer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må jeg si at jeg ikke er i nærheten av å vite hva jeg gjør her. Men visst jeg fortsetter å synse, så tenker jeg som så.

Visst oljefilm, eller voks, begge opererer i rene miljøer, vil kanskje olje vinne. Jeg tror voks vil ha hyppigere serviceintervall. Men i det daglige så vil støv og skitt lettere feste seg til et oljet kjede.

Jeg gjorde en faktisk en test😃Ikke vitenskapelig, men helt i min ånd. To kjeder, det ene er det på bildene og det andre fra sykkelen til kona. Begge ble rengjort og begge ble smurt. Fuji kjedet fikk nevnte voksbad og DBS kjedet fikk oljebad. Etter at begge kjeder var tørket grundig med fille la jeg dem på den grusete innkjørselen min. Vokset kjede vant. Deretter sprutet jeg litt vann på dem og dro dem litt forsiktig en snau meter. Vokset kjede vant ennå mer.

Mekanisk slitasje vil påvirke, men støv og skitt som fester seg vil være reine slipepastaen i tillegg. Visst møkk ikke fester like lett til voks vil denne påvirkes mindre og hele drivverket lever lengre.

Jeg har jo aldri tidligere ofret dette noen tanker, bortsett fra at det er forferdelig grisete og du blir kølsvart til langt opp på albuen når du holder på. Derfor har jeg heller ikke noen tall å komme med. Mitt vedlikehold av kjedet har også vært av typen tilfeldig. På de gamle syklene ble de ikke tatt av for rengjøring og resmøring pga av jobben med å splitte kjedet. Alt ble rengjort etter beste evne påmontert sykkelen og fikk dryppet ny olje omhyggelig på hvert ledd. Avslutningsvis rulle gjennom filla.

Det må også nevnes at mitt vedlikehold av drivverket er såpass sporadisk at jeg alltid opplever svarte fingre. Vist jeg nå kan unngå det er det en bonus for meg.

Og lysene jeg brukte var det jeg fant. Blandingsforholdet stearin / parafin i lysene vet jeg ikke. Men jeg blandet de smeltede lysene med like mye parafinolje. Hva slags lys jeg finner og bruker er nok usikkerhetsmomentet her. For å få samme resultat hver gang skal jeg kjøpe nye lys så jeg vet hva jeg bruker og da kan jeg finne optimalt blandingsforhold.

Det nevnes på nettet av "eksperter som meg" at et "riktig" vokset kjede skal revokses etter ca 300 km. Om det funker, ja det gjenstår å se.🤔

Jeg fortsetter testinga og håper på flere synspunkter og kommentarer underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig og spennende prosjekt. Alltid brukt lampeolje eller parafin på mc kjeder til vask og hatt de lenge fått mye km ut av de , jeg har noen km opp gjennom årene både privat og jobb. Prøvd diverse kjedesmurning og Castrol sin var den som fungerte best med lite søl etterpå og tykk konsistens omtrent som voks og tok til seg mindre møkk og varte lengre smøreegenskaper spesielt når var vått . Nye mc kjeder ser jo ut som de er satt inn med en slags voks. Bensin kan vel være hardt for o-ringer anbefalt ikke bruke på kjeder med dette men fin på kjeder uten , lampeolje/parafin vil vel fete opp litt noe som er positivt .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KimH skrev:

Artig og spennende prosjekt. Alltid brukt lampeolje eller parafin på mc kjeder til vask og hatt de lenge fått mye km ut av de , jeg har noen km opp gjennom årene både privat og jobb. Prøvd diverse kjedesmurning og Castrol sin var den som fungerte best med lite søl etterpå og tykk konsistens omtrent som voks og tok til seg mindre møkk og varte lengre smøreegenskaper spesielt når var vått . Nye mc kjeder ser jo ut som de er satt inn med en slags voks. Bensin kan vel være hardt for o-ringer anbefalt ikke bruke på kjeder med dette men fin på kjeder uten , lampeolje/parafin vil vel fete opp litt noe som er positivt .

Ja lampeolje er helt supert til rengjøring. Spray på lampeolje og la det virke litt og spyl av. Som regel holder det og skulle det være veldig gjenstridig møkk så løsner det greit med en kost før en spyler. Men lampeolja er så effektiv at en bør være varsom rundt områder der det skal være olje eller fett.

Har ikke o-ringer på sykkelkjedene mine og nå brukte jeg bensin fordi kjedet skulle være 100% rent før voksing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, rayun skrev:

Ja lampeolje er helt supert til rengjøring. Spray på lampeolje og la det virke litt og spyl av. Som regel holder det og skulle det være veldig gjenstridig møkk så løsner det greit med en kost før en spyler. Men lampeolja er så effektiv at en bør være varsom rundt områder der det skal være olje eller fett.

Har ikke o-ringer på sykkelkjedene mine og nå brukte jeg bensin fordi kjedet skulle være 100% rent før voksing.

Kanskje jeg har nevnt det før, men diesel er veldig effektivt til å rense kjede med. Den er så fet at du ikke behøver å spyle den bort. Bare la kjedet tørke og så kan du gi det noen dråper ny olje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd! Jeg sykler ikke selv men har laget endel olje og voksblandinger selv for bruk på metall eller treverk på våpen. Det første jeg la merke til er at du bruker stearinlys, det mener jeg er en tabbe. Du burde bruke parafinlys istedenfor.

Og for å smelte voks på en trygg måte så må du bruke vannbad eller rett og slett forvarme stekeovnen til feks 150grader og så slå av varmeelementet før du setter voksen inni. -Om du har etpar dl med flytende voks som tar fyr når du varmer den på primusen så får du fort et enormt problem er jeg redd! Er derfor jeg alltid slår av varmen i stekeovnen før jeg setter inn voksen også. Er sikkert ikke nødvendig men jeg aner ikke hvor varme elementene blir og vet heller ikke antennelsestemperaturen på voksen, så gjør det bare for å være helt trygg.

Til stål så har jeg laget voks av sagkjedeolje og bivoks, det har blitt litt varierende resultat. På store flater som gnir mot hverandre har det fungert veldig fint, men smådeler har jo hengt seg opp pga seigheten i voksen. Sagkjedeolje er sinnsykt seig og har en enorm vedheft. Problemet er jo å få den til å trenge inn. På pistolene ordnet jeg det ved å demontere dem og legge dem i forvarmet stekeovn på ca 100grader, da smelter voksen og trenger inn.

En annen ting jeg har lyst å prøve men som jeg ikke har gjort enda er å blande bivoks og grafittpulver! Da får man jo tørrsmøring som sitter skikkelig fast! Måtte forvarmet både voks og kjede før påføring men har tro på at det kunne smørt veldig bra over tid og man hadde jo unngått at sand osv klistrer seg til oljen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Glenn_G, ja jeg brukte betegnelsen stearinlys, men det er fordi jeg betegner sånne lys for stearinlys. Og siden det er restelys jeg bruker aner jeg ikke hva de er laget av. Men helt enig det skal ikke være stearin, men parafinlys, derfor bruken av parafinolje som partner i blandingen. 

Jeg vet heller ikke hvor varm oljen skal være før det tar fyr. Derfor skrev jeg med fet skrift at dette ikke bør gjøres inne. 

På en primus utendørs er dette helt uten fare og voksen skal heller ikke koke. Tiden kjedet skal ligge i voks er også såpass kort at det ikke er noe problem å følge med i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo om du søler voksen over primusen eller at den blir så varm at den tar fyr at du får store problemer. Brenner enormt når det først tar fyr! Så synes at vannbad eller ovn er en bedre løsning da man slipper risikoen for enorme brannskader eller å sette fyr på ting man helst ikke vil brenne ned. Du kunne jo bar lagt kjedet oppi voksen i en engangsform og latt det ligge en times tid i forvarmet stekeovn. Mindre arbeid og helt uten risiko! Men er jo helt opp til hver enkelt å bedømme hvordan man vil gjøre ting. Spennende prosjekt uansett, regner med du unngår både rust og sand på kjedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 10 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
4 minutter siden, Storm_Eagle skrev:

spraye det på istedenfor å koke det inn.

Det er vel ikke så vanlig å koke inn voks lenger, nå har det kommet flere produkter på markedet.

Du kan lese noen tester her  https://biketestreviews.com/new-breed-chain-lubes-now-available/ Alle disse egner seg for både våte og tørre forhold.  
Selv bruker jeg Rock 'n' Roll, men går over til Smoove når RnR er brukt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Storm_Eagle skrev:

Er det ikke dette "dry lube" skal gjøre? Bare at det vel også har noen tilsetninger som teflon (PTFE) for å bedre smøringen, også kan man spraye det på istedenfor å koke det inn.

https://www.xxl.no/muc-off-pfte-dry-lube-400-ml-spray-kjedeolje/p/1114062_1_style

PTFE er vel ganske skadelig for miljøet om jeg ikke tar feil nå? 🤔 Bra med alternativer hvis dette er tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.