Gå til innhold
  • Bli medlem

Stegjern - alu vs jern / sommer + vinter


andrevr

Anbefalte innlegg

Hei. Skrevet en del om dette her tidligere, men trenger bistand som er rettet litt mer mot mine behov...

Skal kjøpe isøks og stegjern. Har gått en del toppturer tidligere, men sjeldent brukt isøks og stegjern. Ser nå at det blir litt mer av dette framover (lånt utstyr et par ganger siste årene). Kommer nok til å gå for Petzl Summit (58cm) eller lignende. Tror denne øksen er et ok kompromiss mellom vekt, material og behov. Hovedpri er solide produkter som leverer det de skal (ikke vits med en øks hvis bladet brekker med en gang), samtidig vil jeg ha såpass lett utstyr at det ikke blir lagt igjen pga vekt (altså blir det et kompromiss).

Samme tanker er gjort om stegjern. Ønsker et sett jeg kan bruke året rundt. Blir nok først og fremst bratte renner osv på vinterstid, men vil også kunne bruke dem på en bre på sommeren eller kanskje på som sikkerhet på en bratt sommertur. Skal man ha alu eller stål kommer an på bruken selvsagt. PErsonlig tror jeg ren alu kan bli litt for mykt, for jeg ser at stegjernene må tåle å kunne bli tråkket på litt stein. Kommer aldri til å bruke stegjern på rene klatreturer (med tau) eller på veldig mye stein/fjellparti, men er mer en og annen stein man må gå på.

Bruker Scarpa Maestrale RS eller Scarpa TX Pro telemarkssko. I tillegg har jeg Crispi Besseggen tursko til sommerbruk (skinnsko). Hadde håpet å kunne bruke stegjernene også på sistnevnte sko selv om jeg vet at det ikke er helt optimalt. Har fått tips om at Petzl Irvis Hybrid skal være en god løsning (alu bak og stål foran). Har lest at denne skal ha en fornuftig vekt (ca 550gram) men var visstnok noe med feste bak hælen som ikke var helt optimalt med denne. Ser at rene stålvarianter ligger på 7-800gram, mer solid men mer å dra med.

Noen med nyttig bistand for meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker på hvilken modell jeg har for akkurat samme formål. Har Petzl ett eller annet light. Men det ser ut som samme feste bak og det fungerer både på mine fjellstøvler og randoneestøvler. Sitter godt de. 

Skal se nærmere på de etterpå. Men de jeg har er supre til det bruket du ønsker. 

 

Edit. Ser jeg bomma helt. Har lånt petzl men eier selv Grivel. Så jeg blanda litt her 🤦🏼‍♀😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem vekt, tenkt behov.  Stegjern er sikkerhetskomponent. 

Skal du kun gå enklere topper på fast snø og kanskje tråkke innom ett par steiner - er ok med alu.

Skal du bare vandre også på en del stein, og aksepterer slitasje - alu bør vurderes.

Brevadring på snø - alu bør vurderes.

Til alt annet vil jeg si - stål / sterkere legeringer. 

Brattere - stål

Hardere snø -stål

Fronpigg bruk - stein, klippe snø, is - stål.

Belastning på enkelt pigger - stål.  

Brevandring (blåis) - stål

Trygt feste på små formasjoner - stål og som flekser lite.

Hvor bratt avgjør type:

For "tinderangling" bruker jeg Grivel G1 som passer til fleste typer sko.  De duger til det meste, men har for myke frontpigg til seriøs bruk på is.

For bre - jern med flere pigger og sterkere frontpigger.

Vertikal is - dedikerte klatrejern.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PTG, takk for veldig nyttig svar. I starten av svaret ditt gikk jeg mer og mer for ren alu, men ser jo jeg har gått på ren blåis (eks. toppen av Glittertind) sommertid og da er det klokt med mer enn alu. I så fall kan jo nevnte petzl irvis hybrid være en løsning når man har stål foran og alu bak.

noen ting man kan gjøre for å unngå hull i skallbukser forøvrig (annet enn bred beinføring). Klarte som så mange andre å lage hull i bukse nå nylig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp “10 takker” i stål uden “ hurtig spenne” til hælen, da kan du bruge de på alt typer sko.

Petzl Irvis med flexlock og så bytt ut mellomleddet med “Flex”.

https://www.petzl.com/US/en/Sport/Crampons/IRVIS

https://www.petzl.com/US/en/Sport/Crampons/FLEX

Grivel har tilsvarende, men personlig har jeg bedre erfaring med Petzl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint svar av @PTG 👍

Noen kommentarer til:

På sko som Scarpa Maestrale så må du sjekke hvordan gå-funksjonen er kompatibel med låsen på helen.

20180509_172350.thumb.jpg.db67fe8192f94ee3f9401c17ba77724c.jpg

F.eks. Scarpa F1 Evo er kompatibel med fint lite uten litt konflikt med lås på gåfunksjon (ligner på høyre over), mens Atomic Backland (ligner på venstre over)

Jeg bruker Grivel Skitour (alu bak- stål forran) på rando sko når det ikke skal klyves bratt.  Denne har lås forran i stede for bak (For sko som F1 Evo bør bøylen bak likevel byttes til en som passer skoen spesifikt). 

1592715942_WEB_ImageGrivelSkiTourforskibestigning367767188.Jpeg.884f6ce7dc45e5a977566d5e3ab96da3.Jpeg

På andre rando- sko bruker jeg ved behov f.eks. stegjern som Grivel G14 (autimatic) eller Petzl Sarken (leverlock) siden låsen bak ikke er i konflikt med gåfunksjonen. Petzl Sarken, Irviz, etc (leverlock) i tillegg fordelen at bøylen for randonée sko kan byttes ut med tåkappe for "vanlige" fjellsko. 

For Grivel's stegjern og Petzl's stegjern med bøyle forran finnes det egen bredere bøyle (kjøpes separat) for telemark-sko da 75 mm sko har bredere leppe og ikke passer inn i standart bøyle.

Vær obs på at telemarksko ikke nødvendigvis kommer helt fram i stegjern som har tåkappe, som Petzl flexlock/leverlock, eller tåkappe på Grivel New-Matic/New-Classic. Dette kan være noe uheldig i bratt terreng.

20180509_182451.thumb.jpg.ba94bf72017a763f6669c593711d60b9.jpg

 

For fjellsko som ikke har "step-in" bak (Crispi Besseggen)må du gå for stegjern som har kappe bak.

20180509_182758.thumb.jpg.858f04a5abe8e7a20bade6a23987c9da.jpg

Jeg synes denne typen er litt mer knot å få til å sitte bra på plastsko (rando/telemark), noe som merkes fort når du skal sparke tå-taggene inn i bratta.

En annen ting å vurdere er om du skal gå for typer som Grivels Air-Tech serie, disse har litt kortere tagger under, noe som gjør dem litt lettere å gå med (både på stein og is/snø). Litt mindre "stylter" på stein og is, men potensielt litt mindre grep.

Ting var definitivt enklere før i tiden! 😁

 

Ang. isøks, Petzl Summit er en bra topptur/bre-øks. Vurder lengden ift egen kroppslengde. På bre så var std. svar at den skal rekke ned til ankelen når du holder den i hodet og armen ned langs kroppen. På toppturer blir dette gjerne en lang øks og du vil foretrekke en kortere. En lang øks bak på sekken kan gjerne komme noe i konflikt med bakhode/hjelm over sekken. Litt kortere "toppturøkser" brukes fint på bre så lenge du ikke skal bruke den som gåstokk ("Cane-Position".)

https://andy-kirkpatrick.com/articles/view/choosing_a_mountaineering_axe

https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-ice-axe

 

God tur! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg ein gong aluminium Black Diamond lettvektsjern for ein ikkje så veldig billig penge.
Fine å ha i sekken da det var lite vekt på dei, men ut på tur var det fort gjort å skrense litt stein her og der. Relativt raskt var
piggene avrunda til noko som trygt kan brukast til å steppe på ryggflata til medturdeltakarar, men ubrukeleg ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer meg litt i jakten på stegjern. Basert på innspill her er jeg litt skeptisk til rene alu-modeller. Mest positiv til hybrid eller rene stålvarianter (optimalt med så lett stålvariant som mulig). I tillegg ser jeg at jeg heller prioriterer å ha en modell som passer på "alt" av sko (dvs både randonne og mine crispi besseggen sommer-fjellsko), istedenfor noen som sitter kanonstøtt på randonne skoene. 

Kanskje mulig å konvertere noen av de med step-in løsning til mer generell løsning (som passer alt)? Kanskje Grivel G1 kunne vært et godt kompromiss for min del? Kanskje andre løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎05‎.‎2018 den 17.20, andrevr skrev:

Nærmer meg litt i jakten på stegjern. Basert på innspill her er jeg litt skeptisk til rene alu-modeller. Mest positiv til hybrid eller rene stålvarianter (optimalt med så lett stålvariant som mulig). I tillegg ser jeg at jeg heller prioriterer å ha en modell som passer på "alt" av sko (dvs både randonne og mine crispi besseggen sommer-fjellsko), istedenfor noen som sitter kanonstøtt på randonne skoene. 

Kanskje mulig å konvertere noen av de med step-in løsning til mer generell løsning (som passer alt)? Kanskje Grivel G1 kunne vært et godt kompromiss for min del? Kanskje andre løsninger? 

Blir ikke feil med Grivel G1. De passer de fleste skotyper om de ikke er for brede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.