Gå til innhold
  • Bli medlem

Shimano fjellfiske sneller!


Lars Stenseth

Anbefalte innlegg

Hallois!

Har et gavekort på xxl som jeg tenkte jeg skulle bruke på ei haspelsnelle til litt fiske på Hardangervidda til sommeren.

De jeg har sett meg ut har begge blit satt ned i pris på XXL nå, og jeg lurer på om det er noe vits å gå for den dyreste?

Snellene er https://www.xxl.no/shimano-shimano-stradic-ci4-1000-fb/p/1135532_1_style

eventuelt denne https://www.xxl.no/shimano-ultegra-1000fb/p/1135536_1_style

Stanga er en Shimano Exage BXS.T.C TE 8’’ Teleskop stang!

Jeg er ikke på noen måte noen snobb, men betaler gjerne litt mer for kvalitet, lurer da på om det er verdt å betale de 750kr for den dyreste snella? Blir nok ikke noe særlig mer en enn 3-4 (2 overnattinger) helger med overnattinger ved fiskevanna iløpet av en sesong, men har heller ikke lyst til å kjøpe nytt hver sesong fordi det man kjøpte første året bare var søppel. Regner med at dette er utstyr i mellomsjiktet å det tror jeg skal passe meg sånn passe!

Tilbakemeldinger mottas med takk, å ja, jeg liker å bære lettest mulig😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Lars Stenseth skrev:

Regner med at dette er utstyr i mellomsjiktet 

Ci4 er toppsjikt, men til ditt bruk, holder begge meget bra, 750 kr for å spare 40 gram? Dyre gram, men jeg liker CI4 snella veldig bra, og ville anbefale den om du har råd til det. 

Men begge er veldig bra sneller! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ingen feil med noen av de snellene der. Vektforskjellen er jo ikke allverden heller. Personlig er det trist at CI4-snella ikke lenger har så god utveksling som tidligere modeller. Jeg fikk tak i én siste med 6:1 utveksling i siste liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Du gjør ingen feil med noen av de snellene der. Vektforskjellen er jo ikke allverden heller. Personlig er det trist at CI4-snella ikke lenger har så god utveksling som tidligere modeller. Jeg fikk tak i én siste med 6:1 utveksling i siste liten.

...og ikke minst var det skikkelige tider da Stradic kom med dobbeltsveiv. Har du først hatt dobbelsveiv så er det rart uten...



Det var avsporingen. Så til saken. Som de andre nevner så holder begge mer enn godt nok til bruken du skisserer. Jeg har hatt en mengde sneller opp gjennom og jeg har vært av typen som på det aller meste hadde over 200 dager med loggført fiske i løpet av et år. Noen av dagene inneholdt endog gjerne tur i marka på morgenen og i sjøen på kvelden på vårparten. Og slik jeg opplever det så har selv enda billigere sneller fra Shimano enn den billigste du linker fungert mer enn godt nok til bruken du beskriver. 


Du skal være obs på at noen sneller med små marginer kan gå tregt om de ikke oljes/fettes riktig og utsettes for fukt over tid. Dette går over igjen så fort man gjør det rett/vedlikeholder. Dette kommer av at for å få "tighte" og gode sneller så senkes marginene. Så å ha en liten tube med olje/fett i fiskesakene er ikke dumt. 

Og åpne gjerne sneller og vedlikehold dem en gang i løpet av vinteren. En bitteliten dråpe olje kan være forskjellen...

Og enda et tips for lengevarende sneller: Løsne bremsen når snella ikke er i bruk. Da står ingen bremseskiver osv i press over tid. Tiden du bruker snellen er gjerne bare en brøkdel av tiden den er i transport/oppbevaring ;-) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Du gjør ingen feil med noen av de snellene der. Vektforskjellen er jo ikke allverden heller. Personlig er det trist at CI4-snella ikke lenger har så god utveksling som tidligere modeller. Jeg fikk tak i én siste med 6:1 utveksling i siste liten.

Hos skitt fiske står det at den har 6 kulelager😊 vet ikke hvem av det sommar riktig info SF eller XXL, men vil det gjøre den store forskjellen for en amatør som vil ta opp fiske hobbyen igjen da? Takk for svar forøvrig👍

31 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Du gjør ingen feil med noen av de snellene der. Vektforskjellen er jo ikke allverden heller. Personlig er det trist at CI4-snella ikke lenger har så god utveksling som tidligere modeller. Jeg fikk tak i én siste med 6:1 utveksling i siste liten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2018 den 17.06, Bjarne H.S. skrev:

Du gjør ingen feil med noen av de snellene der. Vektforskjellen er jo ikke allverden heller. Personlig er det trist at CI4-snella ikke lenger har så god utveksling som tidligere modeller. Jeg fikk tak i én siste med 6:1 utveksling i siste liten.

Det er nok slik at den norske importøren ikke har valgt å ta inn 6:1 (HG) snella til Norge. http://fish.shimano-eu.com/content/fish/eu/eu/en/homepage/Product-detail.P-STRADIC_CI4PLUS_FB.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.