Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan organiserer og lagrer du kart? Ønsker tips.


aker

Anbefalte innlegg

Hei!

Med en over middels interesse for friluftsliv og ikke minst kart har jeg etterhvert fått en relativt stor samling papirkart. De fleste er i ulike turkartserier fra ulike steder i verden (altså stort spenn i format og størrelser, men de fleste brettes til godt under A4-størrelse). Jeg har søkt etter et smart system, men har hittils ikke kommet over en god måte å lagre og organisere kartene. Dvs. det å organsiere dem er forsåvidt lett, men blir vanskelig i en kasse med mange andre kart. Jeg har forsøkt ulike mapper, men disse blir fort fulle og rommer sjelden nok til at jeg får det meste på et sted. Et annet alternativ er plastkasser av typen man får på Claes Ohlson, men synes ikke dette er et godt alternativ ettersom kartene fort blir liggende hulter-til-bulter.

Jeg er altså ute etter en effektiv måte å organisere og lagre mange kart på. Vet du om den perfekte måten å lagre kart på? 

Takknemlig for alle forslag, innspill og tanker! 😁

/L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lagrer mine kart i plastkasser og prøver å ha et visst system oppi kassene. De 8 - 10 mest aktuelle kartene til en hver tid lagres / oppbevares på hylla over hodegjerdet (nattbordet mitt) så jeg har de lett tilgjengelig. Det er mye kveldslektyre i et godt kart.😴

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine i A4-bokser i hylle etter både "område" og tema, som jeg bruker mest, litt og sjelden. Ikke perfekt, men det har funka bra i mange år.

1. Lillehammer og omegn (svært ofte)

2. Tresfjord og omegn (relativt ofte)

3. Fjellheimer  (de nærmeste,  typisk helgeturer+)

4. Sverige (mest padling og klatring)

5. Klatring (Norge++)

6. Flere kasser "ymse kart" (sporadiske turer)

De 5 øverste er da kjappe å lete i for de fleste av turene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Løfter denne igjen siden pappesken som har oppbevart kartene mine til nylig nå har revnet, dette etter ett tappert forsøk på å trø nedi mere kart en hva den kan romme.. 

Kartene er satt opp i nummerisk rekkefølge og jeg har en oversiktstabell/kart som gjøre at jeg lett finner riktig kart uten å dra ut masse kart for å titte. 

Dog, før jeg begynner søket etter ny beholder for kartene tenkte jeg å høre her om det kanskje er noen som har tips til oppbevaring av kartene, der det er lett å ha oversikt / finne kartene.

Har forøvrig også lest denne tråden, og skal ta en titt på A4 perm løsningen som er nevnt der. Er fint å ha muligheten til å utvide etter hvert som flere kart kjøpes inn.

https://www.fjellforum.no/topic/24724-oppbevaring-av-kart/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager hadde de fleste skrivebord med respekt for seg selv en skuff med hengemapper. Slikt må da kunne brukes til litt større kartsamlinger?

Noe à la disse fra Ikea: https://www.ikea.com/no/no/p/summera-hengemapper-monstret-20252266/

Det sagt så ligger kartene her i huset i en kaotisk stabel som stort sett mangler det ene kartet vi trenger akkurat nå 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen greie foldemapper på den lokale bokhandelen. Så nå er det en stabel mapper i steden for en jungel av kvoter som flyter ut over en hyllemeter.

To kart står oppreist ved siden av hverandre, så der man har tittelbladet vises det fint. Ellers har man fortsatt manuelle skriveredskaper.

 

P1440006c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner nå at jeg har alt for få papirkart og må øke innsatsen litt på dette området 😅

Kartene lagres forøvrig i hylle bak kontorkroken hjemme. 

20220223_140016.thumb.jpg.49ee850a75007f85062aa1840c9047a2.jpg

Planlegging og utforskning av turer/områder gjøres digitalt på 34"skjerm.

For kajakkturer så lages kartfiler på pc og skrives ut for å ha kartblad i kartmappa som dekker akkurat der jeg ønsker å padle, etapper osv. eller ekstra info jeg ønsker å legge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (6 timer siden):

Skjønner nå at jeg har alt for få papirkart og må øke innsatsen litt på dette området 😅

Kartene lagres forøvrig i hylle bak kontorkroken hjemme. 

20220223_140016.thumb.jpg.49ee850a75007f85062aa1840c9047a2.jpg

Planlegging og utforskning av turer/områder gjøres digitalt på 34"skjerm.

For kajakkturer så lages kartfiler på pc og skrives ut for å ha kartblad i kartmappa som dekker akkurat der jeg ønsker å padle, etapper osv. eller ekstra info jeg ønsker å legge til.

Nja, ikke så nødvendig om du ikke trenger flere kart. De fleste kartene jeg har, har jeg kjøpt til 10-50% av nypris, så da har det nå bare etterhvert blitt en liten samling med kart over de områdene som jeg finner interessante og som jeg har lyst å besøke. 

Og som deg bruker jeg gjerne digitalt kart når planleggingen skal gjøres (dritt at Lommekjent ble nedlagt, men ut.no eller norgeskart.no fungerer forsåvidt fint for planleggingen..)

Kartsamlingen 

20220223_192918.thumb.jpg.10f5a6e18f589bc9ad7905f90757c3b2.jpg

 

Digitalt kart presentert på 85" skjerm i kinostua

20220223_202856.thumb.jpg.f3d313e29e6ba16a73fc37b8b683cdb1.jpg

 

Sjekket litt med perm og A4 lommer, men det funker ikke til mitt bruk. Skal se om jeg finner enn boks der kartene passer fint oppi slik de gjorde i pappesken og heller gå for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mine i en stor plastkasse jeg og, med en mer eller mindre fungerende rekkefølge etter et slags geografisystem... Det som var greit med de første utgavene fra Nordeca var at man kunne lese  nummer og navn på kartbladet på permsiden. Dette har de nå gått bort i fra, i tillegg til en mye mer upraktisk brett i forhold til standard kartmapper... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (12 timer siden):

Digitalt kart presentert på 85" skjerm i kinostua

Imponerende kartsamling der @Walle!

Jeg så en kollega (en forhenværende driver av fjellforum), som tapetserte en hel vegg med fototapet av kart over Jotunheimen på et prosjekt han holder på med. Det så rimelig rått ut, 

Jeg hadde kartene i en kommode, men så ble kommoden kastet men skuffen beholdt, så nå er de fleste kartene i en skuff som ikke har kommode. Dette har hatt som konsekvens at jeg har litt her og litt der, men merkelig nok så har jeg alltid kontroll på hvor de enkelte kartene er. Har opplevd å ta med kart over Hardangervidda når vi skulle til Børgefjell og det blir jeg stadig minnet på :)

Det er jo en del endringer i kartene så kart som er 30 år gamle har kanskje ikke samme verdi som de en gang hadde. At turkart er ferskvare er kanskje å dra det litt langt, men det skjer jo en utvikling og nye stier kommer, vann blir oppdemmet, veier bygges, vindparker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for fremtiden er kartene digitale på Kindle og QGIS. Men greit å ha minner og mimring på papir. Skal styre langt unna @Walles 85" - jakten på 1:100 kart ville da ta over fullstendig. Muligens fulgt av høflige brev til Google med velformulerte bønner om å utvide Streetview til å gjelde stier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (15 timer siden):

Muligens fulgt av høflige brev til Google med velformulerte bønner om å utvide Streetview til å gjelde stier.

Hehe, de hadde jo et prosjekt for noen år siden, vet ikke om det fortsatt er aktivt. Vil vel uansett ta litt tid...

https://www.nrk.no/vestland/na-kan-du-ga-til-trolltunga-i-google-1.13454065

image.png.df731515fedb8a0f8076a790990bb21c.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.