Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkeltilhenger - trenger hjelp til valg


Tom42

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å gå, men kan sykle.  Det som lager trouble er nerver i høyre bein fra kneet og ned i foten.  Dette gir så store smerter  når jeg går at 500 meter er langt nok.  Men siden jeg kan sykle gir meg muligheten til å komme meg ut på tur.  Men da trenger jeg en tilhenger til å transportere utstyret på og med.  Sjekket Finn.no og fant to tilhengre der - i Vestfold.  En på Kjøpmannskjær og en på Tolvsrød.

Den på Kjøpmannskjær er en vanlig tilhenger for transport av barn, mens den på Tolvsrød er en ren varehenger.  I utgangspunktet kan transporthengeren synes å være det beste valget, men vekten er også avgjørende.  Trenger synspunkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri brukt henger på sykkelen, men husker at jeg en gang i tiden ønsket meg en BoB yak som er en enhjuls henger. 

Av disse to du nevner ser det ut til at den på Tolvsrød er en Varehenger fra Biltema. Den koster ny 999,- og har maks lastekapasitet på 25kg og maks hastighet 16km/t. Tror ikke jeg ville gått for den. Er usikker på om 2 hjulshengere generelt har advarsel om maks hastighet, men uansett er 16 km/t som maks hastighet ikke forenlig med sykling.

En 2 hjulshenger er også vesentlig bredere enn sykkelen og kan noen steder gi utfordringer med fremkommeligheten. Fordelen er jo at den ikke velter når du stopper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

Sjekket Finn.no og fant to tilhengre der - i Vestfold

Prøv å søke på sykkelvogn så kommer det sikkert opp 10-15 til. 

717A8F73-6CE4-44A2-A954-EBDB2B2E5B81.thumb.jpeg.0cd23d40127e89cd1967d81742f61db5.jpegHadde en rimelig for transport av barn jeg solgte i fjor under den årlige rensken. 

Blir fort tung å sykle med, viktig med store hjul og lav vekt. 

Blir også som med store sekker, lett å fylle opp. 

Mitt råd - lån en i nabolaget og test den!

Edit:la til bilde 

Endret av Memento mori
La til bilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt en Aretti sykkelvogn og den har dugd godt. Den kostet bare en tusenlapp ny. Ikke så komfortabel for ungene kanskje, men vi brukte den ikke så ofte med de. Det er en dobbelvogn.

Den er lett, den har store hjul, blir flat når den slås i sammen, man kan transportere ting med den uten å slå opp sidene (dette er og om man skal ha med veldig stor sekk.

DSC_8607.jpgDSC_8501.jpg

http://www.klikk.no/foreldre/aretti-sykkelvogn-3654579

Vi betalte ikke mye for denne, og jeg har sett de ned i under tusenlappen tidligere i hvertfall. For deg som er hendig kan du enkelt bygge den om til ren varehenger..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det de andre skriver.

Verdt å tenke igjennom hva og hvor du skal bruke den. 2-hjuls fungerer bra på vei/sykkelsti, 1-hjuls bedre utenfor vei (grus/sti) og gir ofte et lavere tyngdepunkt ++.

Jeg har syklet en del med Charior Cougar 2 (barnehenger) men funderer selv på Har på Bob Yak fort transport  av sekker/bag innover grusveier i fjellheimen.  Ser forresten at det nå selges lignende 1-hjuls hengere til 2000,- inklusiv bag: http://www.sykkel-bent.no/#sykkeltilhengere

Om du har en moderende sykkel med Thru-axle eller annet som gjør at du ikke får festet hengeren så finnes det mange adaptere. 

https://robertaxleproject.com er vel dem som har størst utvalg (mange bilder av forskjellige hengere der også) men produsenter som Thule (lager sykkelhengere) og Shimano begynner å få en del del også. f.eks Fjellsport.no og Bikeshop.no har noen varianter inne.

Har du std QR aksling så funker denne fint, eller det er forholdsvis lett å tak i en litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville forsøkt meg først med en vanlig sykkelvogn, og sett hvordan det fungerer. Fordelen med disse, er jo at man kan plukke dem opp for en slikk og ingenting på Finn. Har selv to stk hengende i garasjen, som jeg har betalt 300 kroner for totalt... Ingen av dem er spesielt tunge - vil tippe vekta ligger på rundt 10 kg...

Og som en ørliten avsporing, så kan man legge til at det kanskje kan være verdt å gruble litt over at man nå kan bruke elsykkel også i utmark... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

00-16.00) Kunde- og medlemsservice T. 64 87 50 00 (man-fre 08.30-16.00)

Takker for alle innspill.  Ser at også ett hjulstilhenger er lansert mens jeg selv lette etter en slik.  Hva med en slik?  Ikke var den dyr heller.

Shop Sykkeltilhenger for last/bagasje (ett hjul) | vidaXL.no

Tar også innspillet fra @Memento mori om å prøve en slik.  Får dra ut i nabolaget og lete opp en slik og laste opp 25 kg.  Dermed vil jeg få en viss pekepinn, selv om alle veier her er asfalterte. 

Ellers begynner en patent å kverne rundt i hodet, men siden faren for fiasko så absolutt er tilstede velger jeg å la planen ta form i hodet enn så lenge.  Men kjenner jeg meg rett er det ikke lenge til jeg tar en tur ut i "Smerteklinikken" som nå er det offisielle navnet på snekkerboden og ribber opp lister som skal limes sammen og bli til - - - - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.