GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Sol 🌞pĂ„ teltetâ›ș - tips for Ă„ sove lenger


Memento mori

Anbefalte innlegg

NÄr en er pÄ telttur, spesielt pÄ ukjente steder, er valg av teltplass viktig. NÄ som sola stÄr opp her i ÞstlandsomrÄdet kl 5. Blir det enda viktigere Ä treffe med plassen. 

PrÞver Ä legge telt sÄ langt mot skogen og gjerne bruke noen store trÊr som skygger.  68C2CB62-27A9-468F-8D00-44061B01FC01.thumb.jpeg.09c5ea1f822c30d3595f4d3a50f87eb8.jpeg

I dag traff jeg bra, og fÞrste sola kom nÄ kl 10. 

6835542F-2697-44A3-B18B-26BFEE3F5344.thumb.jpeg.055001e5c349636bbec24a19174f85fb.jpeg

Ligger ikke langt unna Haldenkanalen

EEBDAD4E-99FC-4654-A54C-1796D848C619.thumb.jpeg.6f33323dce3323b67bd965b60caed7f1.jpeg

Den fineste plassen lÄ litt lenger bort, og jeg ville fÄtt denne utsikten. Valgte Ä sove lenge med min plassering av teltet. 

En tarp som skygger for sola hjelper ogsÄ bra. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Brukte tidligere enn ganske profft laget app som het sun surveior for Ä finne ut hvilke trÊr som lage skygge pÄ tomten min. Den kan brukes til dette formÄlet ogsÄ.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Lite skog pÄ fjellet, sÄ bruker en analog dings - kompass - og prÞver legger meg med slik at jeg fÄr en stein eller et berg ca. Þst for teltet (en anelse sÞr-Þst). Da stÄr ikke sola direkte pÄ teltet fÞr rundt 8 om morgenen. Greit ogsÄ Ä plassere fotenden mot morgensolen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

22 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

bergï»ż cï»ża. Ăžst for telteï»żtï»żï»ż ï»żï»ż

Har jeg mulighet, prÞver jeg alltid Ä spÞrre de lokale. Campingplasser er ofte mye plen, og ikke trÊr. PrÞver Ä gÄ tips av de som er der hvor jeg skal ligge. 

A2996ADB-DF22-41F4-ABB8-893512551DFC.thumb.jpeg.2739a60cba7c466c9800aed1cc79ec07.jpeg

Her pÄ Hvasser, mÄtte jeg veldig langt inn, men var faktisk eneste stedet som det var skygge, teltet er Hilleberg Enan  og er tatt samme dag jeg var innom og hilste pÄ @Tom42  - et artig besÞk.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Om fÞrst telter har blitt til en finsk sauna er som regel marken riktig sÄ kald, og da kan man rulle seg av liggeunderlaget og ligge rett pÄ teltduken. Hvis ikke bakken er for hard kan man fÄ noen timer ekstra sÞvn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har nÄ to sÄnne: https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-sovemaske/Pr318230000 

9251797598238.jpg

Én er fast parkert i hanskerommet pĂ„ bilen, og Ă©n er fast parkert i pakkposen til liggeunderlaget. Hjelper selvsagt ikke en dĂžyt mot hĂžye temperaturer, men om det bare er sollyset i seg selv som er utfordringen, er de faktisk gode :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Noen som har gjort seg noen erfaringer rundt ulike teltfarger og varme? FjÀllrÀven sine FN-blÄ telt bÞr vel vÊre hakket behageligere enn mÞrkegrÞnne telt? Jeg gÄr denne sesongen i mÞte med Hilleberg-rÞdt telt i stedet for grÞnt, og er spent pÄ om det merkes pÄ temperaturen i solskinnet.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Jeg har nÄ to sÄnne: https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-sovemaske/Pr318230000 

9251797598238.jpg

Én er fast parkert i hanskerommet pĂ„ bilen, og Ă©n er fast parkert i pakkposen til liggeunderlaget. Hjelper selvsagt ikke en dĂžyt mot hĂžye temperaturer, men om det bare er sollyset i seg selv som er utfordringen, er de faktisk gode :)

Geniale i midnattsol 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

22 minutter siden, foroll skrev:

Noen som har gjort seg noen erfaringer rundt ulike teltfarger og varme? FjÀllrÀven sine FN-blÄ telt bÞr vel vÊre hakket behageligere enn mÞrkegrÞnne telt? Jeg gÄr denne sesongen i mÞte med Hilleberg-rÞdt telt i stedet for grÞnt, og er spent pÄ om det merkes pÄ temperaturen i solskinnet.

Er vel vanskelig Ä sammenligne, om man ikke har samme teltmodell i flere farger og tester dem samtidig under de samme forholdene? :-)    Men om du har valgt teltmodell, og skal velge farge, sÄ vil nok lysere farger vÊre bedre.

Skulle tro luftemuligheter, vindforhold, plassering m.m spiller stÞrre rolle enn teltfargen.   Har opplevd ulidelig varme i grÞnt tunneltelt (Hilleberg Nammatj 2) i sol og vindstille, kanskje ville det vÊrt noe bedre den dengang da om jeg hadde hatt mitt nÄvÊrende favoritt-telt, et rÞdt Hilleberg Soulo, men da fordi man ligger nÊrmere utgangen i Soulo-teltet.

Hadde en hviledag i Soulo-teltet i sola sist sommer, og tarp-en hjalp godt til Ă„ holde temperaturen behagelig da.

P1010406.thumb.jpg.17992f94ff969fbd028ef6b375b42d34.jpg

 

Endret av Helhaug
pirk
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Mitt mÞrkegrÞnne Helsport-telt ble nylig solgt til fordel for et rÞdt Hilleberg Soulo, sÄ vi fÄr nÄ se til sommeren hvordan det blir. Stort areal med myggnetting pÄ dÞren hjelper vel ogsÄ pÄ varmen, skulle jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.