Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Reinsfjell SL 2018


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Er det noen som har testet ut Helsport Reinsfjell Superlight i år? Mens Fjellheimen sine telt har blitt oppgradert og diskutert har lite blitt sagt om reinsfjell serien. Det største bildet er den gamle modellen, mens det andre er Modellen på Helsport sin side. Det ser ut som om luftingen også har blitt oppgradert her. Noen som vet om det er mulig å stenge igjen luftingen på dette teltet?

_20180504_183142.JPG

reinsfjellaapendor2_2.jpg

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pussig at det er ulike teltmodeller på bildene du har funnet. Barduneringene er også lite heldige her, sett i forhold til tidligere modeller. Rart Helsport ikke har fortsatt med barduner som på 2015-modellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med XXL og de bekrefter at det er en ny 18 modell. De har delvis begynt å selge den. Var innom XXl utenfor Bergen i dag og der hadde de flere 18 modeller av 2 manns utgaven men bare 17 modeller av 3 utgaven som jeg er interessert i. De bekrefter at ventiler er nye samt andre mindre endringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Pussig at det er ulike teltmodeller på bildene du har funnet. Barduneringene er også lite heldige her, sett i forhold til tidligere modeller. Rart Helsport ikke har fortsatt med barduner som på 2015-modellen.

Enig! De endret barduneringen året etter vår modell etter det jeg har sett.. Skjønner ikke logikken bak den endringen. Ellers har de forbedret litt med et pluggfeste midt på kortsiden. Det kunne jeg tenkt meg å få sydd på mitt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, KimH skrev:

Hørte du om var endring på Pro vesjon og siden de oppgir høyere vekt enn før så tyder på noe er forandret? 

Nei, spurte ikke om pro dessverre. Kunne ikke se at de hadde det i butikken heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
32 minutter siden, KimH skrev:

Hørte du om var endring på Pro vesjon og siden de oppgir høyere vekt enn før så tyder på noe er forandret? 

Så vidt jeg kan se er vekta lik, dvs ikke gjort endringer fra 2017 til 2018. Det var det service opplyste til meg 😊

Pro-navnet kom i 2017. Duken fikk mørkere farge. Reinsfjell Pro fikk ett pluggfeste på kortendene, samt de gikk fra dobbelt bardunfeste på kortveggen til enkelt feste. Hvorfor de tok vekk det doble er litt snodig.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jan@ skrev:

Så vidt jeg kan se er vekta lik, dvs ikke gjort endringer fra 2017 til 2018. Det var det service opplyste til meg 😊

Var sikker på de oppga 3,8 i fjor med plugger da jeg kjøpte mot 4,17 med plugger i år. Xxl oppgir 3,8 fremdeles og det stemmer på mitt fra 2017. Men jeg rører sikkert sett på alt for mye telt 😂 Uansett et robust og romslig telt noen gram fra eller til går fint 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, KimH skrev:

Var sikker på de oppga 3,8 i fjor med plugger da jeg kjøpte mot 4,17 med plugger i år. Xxl oppgir 3,8 fremdeles og det stemmer på mitt fra 2017. Men jeg rører sikkert sett på alt for mye telt 😂 Uansett et robust og romslig telt noen gram fra eller til går fint 😊

Oja...... du mener 3-manns da? Da kan den nok stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du alt har et solid vintertelt så ville jeg gått for et lett SL-telt for resten av året. De duger nok fint til tre-sesongsbruk. Den største fordelen med Reinsfjell er muligheten til åpning og gjennomlufting i varme på sommeren tenker jeg. Den største fordelen med Fjellheimen er den romslige plassen og et relativt stort fortelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er å finne ut hva man liker best. Går litt mot Reinsfjell nå pga. to innganger og kuppel konstruksjonen som jeg ser for meg er litt mer stabil i vind, selv om det er et SL telt. Vurderer også å bruke det på holmer og øyer i sommersesongen, og da er det ikke alltid like lett å forankre teltet. Heller ikke å finne en stor plan flate. Kuppel teltet er litt mindre og trenger ikke store flaten. Liker imidlertid svært godt det store forteltet på Fjellheimen. Man kan lagre alt av turutstyr i forteltet og likevel ha plass til matlaging, og kunne gå inn og ut uten problemer. På et kuppeltelt må man gjerne ha noe bagasje i innerteltet, spesielt hvis man skal lage mat. Man har heller ikke plass til så mange gjester i teltet, selv om det er sjeldent for min del. Som oftest sitter man ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du har to fortelt på Reinsfjell, det gjør at størrelsen ikke er så farlig. Jeg pleier å ha sekken i det ene og så lager jeg mat i det andre. Vet ikke hvor stor sekk du har, men jeg bærer stort sett 55liters sekk og får plass i forteltet på 30-35 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Fikk teste et Reinsfjell Sl i dag. Teltet et enkelt å slå opp for å være kuppeltelt. Det er stanglommer på en side og stangkopp på den andre siden. For meg var det lettest å tre gjennom de to gule stengene først før jeg tok den siste røde og spenner teltet opp. Motsatt er er det lett for at den røde stopper de gule. Lufteventilen på den ene siden av teltet er nær stang kanalen, så det er lett å knote litt når du skal forbi ventilen hvis  man ikke er obs. 

Innerteltet klipses lett på med strikk og plast klips. Brukte maks 2 minutter på å montere dette første gangen, også kan det bare være på. Med mindre du ønsker å bruke footprint uten innertelt for å spare vekt. 

Det er to innganger på teltet. For teltene er ikke store men du får plass til en litt stor sekk på hver side. Ser folk lager mat i forteltet. Vet ikke om jeg hadd tatt sjansen da det med litt skrånende vegg er kort opp til duken. Multifuel og litt høy flamme... Eventuelt bør man ha døren åpen for å unngå at flammen er for tett opptil duken. Kanskje litt upraktisk i regn. 

Innerteltet har 360 graders åpning. Pass imidlertid på at duken ikke setter seg fast i glidelåset. Den er tynn... 

Det er god lufting på teltet. To store utvendige ventiler som ikke kan lukkes. De holder seg oppe selv, ikke med pinne som på tidligere modeller. Det et også to lukkbare ventiler nær bakken. I innerteltet er det en stor ventil øverst i døren som kan lukkes og en liten ventil i taket som ikke kan lukkes. Teltet er imidlertid laget slik at luften skal blåse over og rundt, så det skal ikke bli så mye trekk. 

Det er barduner i alle hjørner av teltet og en på hver langvegg. Plugg festene er laget av bardun snor for å spare vekt. Fordelen er at det er lett å modifisere de hvis man vil ha plass til snøplugger. 

Teltet er av kuppel typen og står helt av seg selv uten plugger og barduner. Det er imidlertid svært lett, så det blåser lett avgårde uten noe feste. Bør også stramme opp duken litt hvis det regnet for å unngå at de kommer borti hverandre. Spesielt på langsiden. 

Teltet er et 3 manns, men da må du ha smale underlag. Får plass til 2 og 3/4 bergans "bamse" underlag.

Nå har jeg både Fjellheimen Sl og Reinsfjell Sl. Jeg må tenke litt på hvilke jeg skal beholde. 

 

Fordel Reinsfjell:

Selvstående

Trenger liten flate for å slå opp teltet

To innganger 

Kan velge inngang etter vær og vind

Mindre utsatt hvis vinden snur

Noe mulighet for å regulere luftventiler

Oppleves som romslig til tross for mer beskjeden plass

Flott utsikt med forteltet åpent

 

Minus:

Små fortelt

Mange åpninger/glidelås - mer som kan gå i stykker

Ønsker bardun snor i ventil

Tyngre

Lite lommer til oppbevaring

 

Fjellheimen fordeler:

Mest plass for pengene 

Gigantisk fortelt

Stor plass innvendig

Masse lommer til oppbevaring

Svært enkelt å slå opp

Lett

Minus:

Avhengig av barduner og plugger for å stå skikkelig. 

Mer utsatt for sidevind (må flyttes hvis vinden snur) 

Trenger større jevn flate for å kunne slås opp

En inngang gjør at du ikke kan velge etter vær og vind og mer sårbar hvis glidelåsen ryker. 

Ventiler kan ikke justeres eller lukkes

 

 

 

IMG_20180509_101531.jpg

IMG_20180509_101841.jpg

Endret av DROMEDILLA
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemt meg for å beholde Reinsfjell SL. Grunnen er at det er selvstående, mer fleksibel i forhold til lufting, to innganger og at det krever mindre plass å slå opp. Veier riktig nok 300 gram mer enn Fjellheimen, men det er nesten ikke merkbart når jeg holder de side om side. Jeg har større telt hvis jeg trenger mer plass, og da kan man bare dele på vekten når man skal bære. Derfor tror jeg reinsfjell er perfekt for meg på alene tur eller med en til med meg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Snakket med Helsport og de informerte om følgende endringer i 2018:

 

For 2018 har alle teltene helt nytt opphengssystem for innertelt, større og bedre ventilering, forsterkede stangkanalkryss, og en ny konstruksjon av stangkanalene, slik at det er enklere å tre i stengene, mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hgmann skrev:

Snakket med Helsport og de informerte om følgende endringer i 2018:

 

For 2018 har alle teltene helt nytt opphengssystem for innertelt, større og bedre ventilering, forsterkede stangkanalkryss, og en ny konstruksjon av stangkanalene, slik at det er enklere å tre i stengene, mm.

Dette høres bra ut, spesielt ang. stangkanalene. Der har jeg noen huller i min modell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 1.6.2018 den 9.35, hgmann skrev:

Snakket med Helsport og de informerte om følgende endringer i 2018:

 

For 2018 har alle teltene helt nytt opphengssystem for innertelt, større og bedre ventilering, forsterkede stangkanalkryss, og en ny konstruksjon av stangkanalene, slik at det er enklere å tre i stengene, mm.

Fikk 2018-modellen i hus her forleden. Virker som bra endringer som er gjort ift. 2015-modellen jeg nærmest har slitt ut nå. Bardunene mot stengene er jeg dog litt skeptisk til. Her mener jeg 2015-modellens løsning var noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.