Gå til innhold
  • Bli medlem

Lørdag er strandryddedagen


virrma

Anbefalte innlegg

Alle har vel fått med seg at det er et stort behov for redusere mengden plast langs kysten (og andre steder i naturen), og jeg vet at mange her er bevisste på å ta med seg søppel når dere er på tur. Lørdag er den offisielle strandryddedagen, og jeg oppfordrer alle til å gjøre en eksra innsats i denn anledning. Passer det ikke denne helgen, er det garantert fortsatt mer å rydde neste helg også. ;)

https://holdnorgerent.no/om-strandryddedagen/

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært ute å handlet snekkerbukser og arbeidshansker til barna og tenkte å ta dem med ut og plukke litt søppel i helgen, samt bruke tilsvarende mye tid og krefter på å innprente at det ikke er greit å kaste søppel i naturen... Blir ikke på stranden, siden vi bor litt inn i landet, men det er nok å ta av andre steder også...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at så mange nå engasjerer seg i å få ryddet bort søppel langs kysten vår, men hvor kommer dette søppelet fra?   Langs Jærstrendene blåser det stort sett alltid i en eller annen vestlig retning, og plast er det alltid nok av, spesielt etter en periode med litt kraftig vind. Da kommer det fiskekasser og rester av fiskeredskaper, plastflasker, poser og en masse uidentifiserbar plast. Men hvor kommer det fra?

Fiskekassene er som regel fra UK og Scottland og fiskeredskaper er det vel de store fiskebåtene ute på havet som produserer, men en gang fant jeg noe som lignet en stor bønne. Denne rariteten lå lenge på en hylle, men så en dag tok jeg den med og viste den til en biologilærer jeg hadde på videregående. Han hadde kontakt med et museum i Danmark og i løpet av kort tid hadde dette frøet vert en tur i Danmark og da ble det klart hva dette var. Det var et frø fra en belgplante som vokser i Nigeria, Kamerun og deromkring, altså på vestkysten av Afrika. Dette frøet hadde da sannsynligvis fulgt med havstrømmene over Atlanterhavet til Karibia og videre med Golfstrømmen opp til kysten av Jæren hvor den var skyllet i land. 

I disse dager med fokus på plast, så dukker denne historien opp i hodet mitt, og hvis et lite frø kan reise så langt så kan sikkert både små og store plastprodukter lett ta den samme veien.  Vi her i Norge er stort sett veldig flinke til å ta hånd om søppelet vårt, og det er derfor mange turister, spesielt de fra Asia og deromkring, skryter av hvor rent og ryddig det er her hos oss. Men de som har reist i land utenfor Europa har sikkert lagt merke til hvor glade disse menneskene er i plastprodukter av alle slag og hvor flinke de er til å slenge alt av søppel der det måtte passe seg. Dette søppelet havner ofte, før eller siden, i havet, og da er ikke veien lang opp til våre kyster.

I stedet for å drive med en uendelig ryddeaksjon her hos oss, hvorfor går vi ikke til kilden og forteller disse landene som virkelig produsere dette svineriet, MED STORE BOKSTAVER, at de vær så god har med å slutte med dette. Vi sender både uhjelp og handler med disse landene så en viss innflytelse kan vi sikkert ha. Da kunne vi kanskje klart oss med en ryddedag i året i stedet for den endeløse ryddingen som vi nå driver med.

1131105-7-1342687816999.jpg

e7df26f5-947f-4689-88a5-537852a4a55e.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, REs skrev:

Da kommer det fiskekasser og rester av fiskeredskaper, plastflasker, poser og en masse uidentifiserbar plast. Men hvor kommer det fra...

I stedet for å drive med en uendelig ryddeaksjon her hos oss, hvorfor går vi ikke til kilden og forteller disse landene som virkelig produsere dette svineriet, MED STORE BOKSTAVER, at de vær så god har med å slutte med dette. Vi sender både uhjelp og handler med disse landene så en viss innflytelse kan vi sikkert ha. Da kunne vi kanskje klart oss med en ryddedag i året i stedet for den endeløse ryddingen som vi nå driver med.

1131105-7-1342687816999.jpg

e7df26f5-947f-4689-88a5-537852a4a55e.jpg

I NRK programmet Planet Plast undersøkte de opprinnelsen av plasten som hadde skyllet i land på en øy på vestlandet. En nokså betydelig andel (mener det ble sagt 80%) kom fra Norge... Dette viser nok at vi ikke bare kan skylde på andre her. Internationalt arbeid må også til, men vi må ikke tro at vi er uten synder heller.

 

Endret av esw
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, esw skrev:

I NRK programmet Planet Plast undersøkte de opprinnelsen av plasten som hadde skyllet i land på en øy på vestlandet. En nokså betydelig andel (mener det ble sagt 80%) kom fra Norge... Dette viser nok at vi ikke bare kan skylde på andre her. Internationalt arbeid må også til, men vi må ikke tro at vi er uten synder heller.

 

Det mest fortvilende er jo at de som lever og høster av naturen er de aller verste. Om det er samer så griser de i sitt matfat. Fiskere griser i sitt matfat. Havbruksnæring forsøpler fjordene. Og bønder griser i sitt matfat med all denne plasten som flyr overalt og blafrer i trærne og til slutt i kyrne. 

En ting er ubetenksom kasting av søppel ut et bilvindu, eller en hund som bæsjer i veikanten. Noe helt annet er en systematisk forsøpling som foregår på industrielt nivå, av næringsaktører. Alt dette fokuset på rydding er vel og bra, men jeg syns fortsatt ikke næringene rydder etter seg osv... De er nemlig verstingene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Det mest fortvilende er jo at de som lever og høster av naturen er de aller verste. Om det er samer så griser de i sitt matfat. Fiskere griser i sitt matfat. Havbruksnæring forsøpler fjordene. Og bønder griser i sitt matfat med all denne plasten som flyr overalt og blafrer i trærne og til slutt i kyrne. 

En ting er ubetenksom kasting av søppel ut et bilvindu, eller en hund som bæsjer i veikanten. Noe helt annet er en systematisk forsøpling som foregår på industrielt nivå, av næringsaktører. Alt dette fokuset på rydding er vel og bra, men jeg syns fortsatt ikke næringene rydder etter seg osv... De er nemlig verstingene.

Helt enig... å at vi Norge, er en Oljenasjon og har så hinsides store "interesser" i plastindustrien, mener jeg det er rimelig populistisk å la folket rydde i strandsonen. Hva med å iverksette tiltak som vil gjøre en langt større forskjell? Gi noe tilbake i form av pant eller lignende på plasten som blir samlet. Ja mulighetene er mange, men viljen fra høyeste hold er sjokkerende liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mulig at journalisten prøver å trekke lesere til abonnent tjenesten her, men uttalelsen virker ganske sjokkerende i seg selv.

1341268981_ScreenShot2018-05-05at17_20_29.png.b6a45f01ad14a497ca854aa378e06df2.png

Det sies at 60% av plastutslippet i havet kommer fra India og at de 10 største elvene i verden sørger for 90% av utslippene til verdenshavene. Da virker det intet mindre en utrolig hjelpesløst å arrangere noen populistiske dager hvor "alle" skal gå i fjæra å samle plast. Hvor er interessen for å virkelig ta tak i dette på internasjonalt nivå? Skal vi fortsette å ha dugnad rundt behovet for å fjerne x antall 100 tonn i timen som slippes ut på verdensbasis? 

Er det litt pinlig at vi er en oljenasjon, tjener sinnsyke kroner på utvinning av olje som går til plastproduksjon? Hvor miljøvennlig er det egentlig i gå for papir i stede for plast? Nei her er det mye å ta tak i.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig begynner matbutikkene ta tak i overforbruk av plast, verre med de som skal styre kunne lagt opp til mindre forbruk og ødeleggelse.

 Godt av og få rørt seg Erna, er vel første dagsverk med kroppsarbeid siden sommerjobben på Akvariet , mange på Stortinget skulle hatt seg en runde med lang dugnad ...🙊😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KimH skrev:

Endelig begynner matbutikkene ta tak i overforbruk av plast, verre med de som skal styre kunne lagt opp til mindre forbruk og ødeleggelse.

 Godt av og få rørt seg Erna, er vel første dagsverk med kroppsarbeid siden sommerjobben på Akvariet , mange på Stortinget skulle hatt seg en runde med lang dugnad ...🙊😀

Endelig? Hva er alternativet da? Å gå for papirposer som forurenser 2 til 3 ganger så mye? Norske matvareposer er et minimalt problem, vi er utrolig flink å resirkulere de, og veldig mange blir brukt som avfallsposer! At de går over til alternativer nå er intet mindre en populistisk og håp om å trekke flere kunder! 

Ja mange ledere på stortinget burde kjenne på kroppen hva dugnad er, for ikke å snakke om ledere i idretten 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tshansen skrev:

Nå er det mulig at journalisten prøver å trekke lesere til abonnent tjenesten her, men uttalelsen virker ganske sjokkerende i seg selv.

1341268981_ScreenShot2018-05-05at17_20_29.png.b6a45f01ad14a497ca854aa378e06df2.png

Det sies at 60% av plastutslippet i havet kommer fra India og at de 10 største elvene i verden sørger for 90% av utslippene til verdenshavene. Da virker det intet mindre en utrolig hjelpesløst å arrangere noen populistiske dager hvor "alle" skal gå i fjæra å samle plast. Hvor er interessen for å virkelig ta tak i dette på internasjonalt nivå? Skal vi fortsette å ha dugnad rundt behovet for å fjerne x antall 100 tonn i timen som slippes ut på verdensbasis? 

Er det litt pinlig at vi er en oljenasjon, tjener sinnsyke kroner på utvinning av olje som går til plastproduksjon? Hvor miljøvennlig er det egentlig i gå for papir i stede for plast? Nei her er det mye å ta tak i.... 

Til alle som ser ironien i at (fj)Erna plukker plast en time med media på slep og samtidig gir tillatelse til å slippe ut gruveavfall i Repparfjorden og Førdefjorden:

 

Del gjerne infoen på sosiale medier.

 

Det skal dumpes 400 000 TONN giftholdig avgangsmasse pr ÅR i Repparfjorden alene. I 25 år på rad (minst).

 

Da tipper jeg det monner litt at hun plukket 5 kilo plast for å hjelpe miljøet...

  • Liker 4
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, tshansen skrev:

Endelig? Hva er alternativet da? Å gå for papirposer som forurenser 2 til 3 ganger så mye? Norske matvareposer er et minimalt problem, vi er utrolig flink å resirkulere de, og veldig mange blir brukt som avfallsposer! At de går over til alternativer nå er intet mindre en populistisk og håp om å trekke flere kunder! 

Ja mange ledere på stortinget burde kjenne på kroppen hva dugnad er, for ikke å snakke om ledere i idretten 🙄

En plass må de begynne, og plast er ikke bare plast det fins mer miljøvennlig og nedbrytbar de kunne brukt men pga kostnad og ingen føring så klart de har brukt billigste alternativ inntil begynner våkne nå . Nå er det vel ikke bare plastposer men mye emballasje de vil prøve endre på få bort unødvendig plastbruk. Bedre at de prøver og begynner plass en så pleier flere følge etter for kan ikke være dårligere enn konkurenten.Nå trenger man ikke bruke plast eller papir pose det fins vel del holdbare bærenett og få som har vært brukt i mange hundre år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

På Verdens ende fant dem en hel haug med plastsekker fulle av søppel - i naturreservatet!!!! Noen burde vært satt i gapestokk på torget😡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å sitte her i Norge og se ned på indere og kinesere som bare hiver søppelet i elven, men det er neppe bare uvitenhet og vrang vilje. Søppel i store byer krever enorme ressurser å håndtere. Det å ha et evig samlebånd (elven) som transporterer problemet vekk er derfor en kjemperessurs. Det er ikke hyggelig for dem som bor lenger nede i elven, eller dem som bruker havet, men det løser det lokale problemet. 

Jeg håper virkelig vi kan finne en løsning på dette, men jeg tror en pekefinger fra rike vesten er lite verdt. Vi bruker tross alt ressurser i et mye høyere tempo enn de som bor i India og Kina og vi slutter jo ikke å brenne olje selv om klimaendringer det er plagsomt for andre. 

Uansett oppfatter jeg dette som en avsporing. Selv om vi aldri kommer i mål, så er ryddede strender mye hyggeligere enn nedsøplede strender. Jeg håper derfor at mange benytter sjansen til å rydde litt i vannkanten eller på land. Vi løser ikke mikroplastproblemet, men vi får det renere rundt oss. Vi blir sansynligvis også mere bevisst på egen adferd av å rydde litt iblant. 

TUSEN TAKK til @virrma og alle andre som har vært eller som skal ut å rydde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Det er lett å sitte her i Norge og se ned på indere og kinesere som bare hiver søppelet i elven, men det er neppe bare uvitenhet og vrang vilje. Søppel i store byer krever enorme ressurser å håndtere. Det å ha et evig samlebånd (elven) som transporterer problemet vekk er derfor en kjemperessurs. Det er ikke hyggelig for dem som bor lenger nede i elven, eller dem som bruker havet, men det løser det lokale problemet. 

Jeg håper virkelig vi kan finne en løsning på dette, men jeg tror en pekefinger fra rike vesten er lite verdt. Vi bruker tross alt ressurser i et mye høyere tempo enn de som bor i India og Kina og vi slutter jo ikke å brenne olje selv om klimaendringer det er plagsomt for andre. 

Uansett oppfatter jeg dette som en avsporing. Selv om vi aldri kommer i mål, så er ryddede strender mye hyggeligere enn nedsøplede strender. Jeg håper derfor at mange benytter sjansen til å rydde litt i vannkanten eller på land. Vi løser ikke mikroplastproblemet, men vi får det renere rundt oss. Vi blir sansynligvis også mere bevisst på egen adferd av å rydde litt iblant. 

TUSEN TAKK til @virrma og alle andre som har vært eller som skal ut å rydde. 

Jeg ser ikke på noen måte ned på andre land for at de ikke har evnen, lysten eller muligheten til å gjøre så mye med disse tingene. Men å bare rydde strandsonen for å få det ryddig rundt oss, det er grenseløst naivt og hjelper veldig lite i den store sammenheng. Som hvertfall jeg er interessert i å få gjort noe med. Kan vi, som en ekstremt rik nasjon, bidra til at vi får ned forbruket av plast, lage gode retur ordninger, støtte med bistand til de landene som forplikter seg og faktisk gjør noe som påvirker i større grad. Ja da begynner vi å nærme oss avtrykk som setter spor videre. 

Det er strålende at folk bruker fritiden sin på å rydde der de ferdes, å noe jeg oppfordrer alle til å gjøre. Men vi må gjøre mer enn å bare hvile oss på dugnadsånden til oss Nordmenn. Mulig det er en avsporing, men det er en veldig nyttig debatt for mange :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av våre matbutikker har begynt å bruke papirposer i stedet for plast, men "hvor lenge var Adam i paradis", for plutselig er det da noen som kan fortelle at produksjon av papirposer slipper ut mage ganger så mye CO2 som produksjon av plastposer. Nå vet ikke jeg om dette regnestykket har tatt med produksjonen av det råstoffet som plastposene lages av og all den CO2 som skogen papiret lages av har bunnet opp i tidens løp, men for meg er dette helt uinteressant. Papirposer som ligger og forurenser i fjæra kan lett brennes opp under en kaffekjele eller lignende og hvis ikke dette skjer så går vanligvis papir tilbake til naturen i løpet av overskuelig fremtid, mens plasten blir værende i naturen i uoverskuelig fremtid. 

Mitt poeng med å nevne andre land i verden som er mestere i å slippe ut plast i havet var ikke at det er deres plast som dominerer langs vår kyst, men det er deres plast som dominerer i havet globalt. 

Noen, f.eks. MDG, mener at vi må fase ut oljeproduksjonen for å berge miljøet, og det er kanskje et poeng i dette, men selv om dette kanskje gir oss noen miljøgevinster så har vi en utfordring siden sikker rundt 90 % av alt vi omgir oss med inneholder plastprodukter i en eller annen form som er laget av olje. For uten asfalt til veiene våre så er både bilene, syklene klærne, skoene, mobiltelefonene datamaskinene osv. osv, ja så og si alt vi har både inne og ute er i større eller mindre grad laget av plast. Ikke bare unødvendig emballasje. Ja vi kan lage klær av trefiber, f.eks. viskose eller "bambus" som noen liker å kall det, men fiskesnøre og mobiltelefon av papir er kanskje ikke akkurat det vi kunne tenke oss.

Men det er helt sikkert mulig å redusere unødvendig plast. Da jeg var liten så kjøpte vi melk og brus i glassflasker som ble pantet og brukt på ny. (Men rengjøring og transport av disse flaskene krevde sikkert mer energi som igjen ga mer forurensning.) Frukt og grønt kom i løs vekt og ble tatt hjem i papirposer som ofte ble igjenbrukt. Mange hadde en kjeller hvor de lagret vinterens forbruk av poteter, gulrot, kålrot etc. etc. Mor laget syltetøy og saft som ble lagret på glass og flasker som ble brukt igjen og igjen hvert år. Far skifte barberblader i barberhøvelen som var av metall i stedet for å kaste hel barberhøvelen som nå er av plast. Fjellanorakken var laget av bomull i stedet for Goretex og skiene var, i likhet med småbåtene, laget av tre. Ja listen kunne blitt meterlang av ting som var bedre før, den gang alt var så mye verre, men det er ikke poenget. Det er et ordtak som sier at det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hele haken, og jeg har en mistanke om at hver gang noe skjer på miljøfronten som får litt stor oppmerksomhet, så blir det skåret helt til roten i stedet for å være litt edruelige og se på hva som på sikt er mest fornuftig. Det er kjempeflott at vi rydder på strendene og i naturen ellers, men dette har kun en lokal og midlertidig effekt. Vil vi bli kvitt overflødig plast så bør vi nok se på hele livsstilen vår og forbruket vårt, ikke bare lokalt, men også globalt. 

Det var ikke så mange plastposer hos torghandlerne på 1950 tallet da verden var i svart - hvit.

03RzZ3LhUT.jpg.3eded98d330a7fef67615b3165bc3a58.jpg   042s847JtCf9.jpg.fe974548f275d1eca8ef14cc54409952.jpg

 

 

 

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, REs skrev:

Noen, f.eks. MDG, mener at vi må fase ut oljeproduksjonen for å berge miljøet, og det er kanskje et poeng i dette, men selv om dette kanskje gir oss noen miljøgevinster så har vi en utfordring siden sikker rundt 90 % av alt vi omgir oss med inneholder plastprodukter i en eller annen form som er laget av olje.

Jeg synes det er rart hvor korttenkt vi ofte er kollektivt. Miljøperperspektivet blir gjerne populistisk og kortsiktig. 

Bildet under er fra en protest i Seattle mot oljeriggen og oljeboring hvor protestantene sitter i plastkajakker og klær laget av olje illustrerer kommentaren din bra.

711b77bb83d544519ca53f83d02383a6.jpg.e0eb4b182ca33f222250df29ae15c0bb.jpg

 

5 timer siden, REs skrev:

Vil vi bli kvitt overflødig plast så bør vi nok se på hele livsstilen vår og forbruket vårt, ikke bare lokalt, men også globalt. 

Tror dette må inn i "ryggraden" på folk, gjennbruk, fikse ting som går i stykker, plukke eget og andres søppel der du ferdes, redusere forbruk av plastemballasje, etc. Utfordringen er at i fattigere land så er det gjerne dårlig utbygde løsninger for søppelhåndtering og gjenvinning, mens i rikere land så er det mange som ikke gidder fordi "noen andre" rydder, eller det koster lite å kjøpe nytt.

Fin tråd og fint fokus den setter. 👍

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i dag også, og vi tok en tur rundt et vann på et populært turområde i nærheten. Var tydelig at det hadde vært folk ute og plukka før oss, for det så slett ikke så ille ut, i alle fall ikke rett ved stien vi gikk på.... greide likevel, med litt innsats og konkurranse mellom ungene å fylle en plastpose med etterlatenskaper... Det vi fant desidert mest av var hundeposer...med innhold... mange av dem laget av bionedbrytbar plast. Virker som at hundeeiere ikke har fått med seg at disse er laget for industriell kompostering, og ikke brytes ned før ved 50-60 grader, og sånn sett blir liggende svært lenge i naturen... Dette har vel nylig vært diskutert i en annen tråd, så trenger ikke å dra det videre her, men kjenner jeg blir en smule oppgitt...

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Var ute en tur i dag også, og vi tok en tur rundt et vann på et populært turområde i nærheten. Var tydelig at det hadde vært folk ute og plukka før oss, for det så slett ikke så ille ut, i alle fall ikke rett ved stien vi gikk på.... greide likevel, med litt innsats og konkurranse mellom ungene å fylle en plastpose med etterlatenskaper... Det vi fant desidert mest av var hundeposer...med innhold... mange av dem laget av bionedbrytbar plast. Virker som at hundeeiere ikke har fått med seg at disse er laget for industriell kompostering, og ikke brytes ned før ved 50-60 grader, og sånn sett blir liggende svært lenge i naturen... Dette har vel nylig vært diskutert i en annen tråd, så trenger ikke å dra det videre her, men kjenner jeg blir en smule oppgitt...

Jeg har også gått en del langs et vann like i nærheten av der jeg bor, og siden hensikten min var å se til en del fuglekasser som jeg har hengt opp så går jeg hovedsaklig utenfor sti og vei. Dette vannet er et populært sted både for mosjonister og turgåere og veien rundt vannet er ca. 8 km lang. Poenget mitt er at det er helt utrolig hvor mye søppel, plast, isopor, leketøy og garnblåser som ligger i strandkanten der folk vanligvis ikke går. Der hvor folk går og raster er det ingen ting. Jeg har en mistanke om at garnblåsene kommer fra roklubbens banemarkeringer som blir lagt ut hver vår og tatt inn hver høst siden det nesten ikke blir fisket med andre ting enn stang i dette vannet.  Men hvor kommer alt søppelet fra i et område hvor det er folk hver eneste dag, men hvor det nesten aldri ligger søppel langs veien der folk ferdes? Her er det også flere strategisk utplasserte bosspann som tømmes regelmessig. Kan det rett og slett komme av at det som ligger langs vannet er samlet opp gjennom mange år og siden disse tingene ikke forvitrer så blir det etter hvert store mengder selv om det gjennomsnittlige utslippet er lite? Her kan vi i hvert fall ikke skylle på at vestavinden tar søppel med fra UK og Skottland.

Kanskje jeg burde sette et lite fokus på at det også er mye søppel der folk ikke ser dette på sine daglige spaserturer, så kanskje noen finner ut at det også bør ryddes litt her. Jeg klarer nok ikke denne jobben alene selv om jeg må innrømme at jeg noen ganger har tatt med diverse plastprodukter og plassert dem i dertil egnede bosspann.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

547C0496-D052-4FDD-B664-AD40B592D829.thumb.jpeg.a1459245e0a9f054f13e66052c77ba99.jpeg

Tok et ettermiddagsbad på den lokale stranda. Ryddet litt søppel også. Fant også den sedvanlig posen hundeeiere «glemmer» å ta med seg. Var også en haug med engangsgriller. Men hadde ikke hansker eller noe egnet til å ta det med. Så det får bli ved neste bad.

Hadde med dykkermaska og fikk fjernet løs stein fra steingrunn som er på stedet. Brygga holder på å gå i filler og det var en del betongdeler i vannet. For gjort å skade seg når det normal er helt glatt her. Men det ble ryddet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.