Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Rago Down winter vs Mountain Hardwear Lamina Z Torch


Anbefalte innlegg

Som emnefeltet sier.

hvilken er best? Helsport Rago Down winter eller Mountain Hardwear Lamina Z Torch

jeg har nå fått ny sovepose av samboer samtidig som jeg har bestillt ny selv🙄 jeg trenger ikke begge to😬 i utgangspunktet ønsker jeg posen til helårsbruk, er man for varm kan den jo bare åpnes🤗  

Jeg har hatt McKinley Kodiak 0, og i den har jeg holdt på å fryse ihjel ved 4 grader selv med lakenpose i ull inni. 

Anbefalinger/ Erfaring? 

Endret av FrkSol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av disse er det vel Rago Down winter som veier minst (1,33 kg)  og har best temperaturgrense (T-comfort -10) mot Lamina z torch (1,92 kg) og T-comfort -9 med forbehold om at jeg har sett på riktig poser.  Er du komfortabel med dunsovepose og vet at du ikke kommer til å utsette den for noe særlig fuktighet hadde jeg beholdt den.   

Ja, og husk er bra liggeunderlag! Du kan ha nesten så varm sovepose du vil og fortsatt fryse om du ikke har et godt liggeunderlag (høy nok R-verdi)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Joda, er komfortabel med dunpose, men så nå på siste tur for knappe to uker siden at den jeg hadde da (McKinley posen, dun) var rimelig våt etter en natt under åpen himmel og fullstendig klappet sammen🤭 Men slik jeg leser det har rago down vannavvisende ytterstoff hvilket nok hjelper en hel del på den problematikken, ihvertfall med tanke på luftfuktighet.  

Vanskelig valg og luksusproblem🙈 men heller nok mot rago da ja

Har prøvd hengekøye uten underlag og DET gjør jeg ikke igjen😂

Tar gjerne imot flere synspunkter her 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Mountain Hardware dun poser, Ratio 15 og Ratio 32. Kjøpte de på tilbud hos Fjellsport for 2 år siden. Fornøyd med begge, men ratio 32 virker litt for kald iht. spesifikasjonen. Flere tester har kommentert dette. Funker greit som sommerpose,eller 2 sesongs (sein vår, sommer, tidlig høst), men det blir til at jeg for det meste nå bruker Ratio 15. Virker som kvaliteten på begge posene er bra og glidelåsen setter seg ikke fast. Hadde nok kjøpt Rago i dag, men synes ikke Helsport hadde noe tilsvarende Mountain Hardware for 2 år siden. Kundeservice kan jeg absolutt anbefale. De er både raske og hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ratio 15 tilsvarer minus 9 ca. Lamina har minus 9, rago minus 10 (for kvinner).

heller nok mest mot rago etter å ha lest litt og etter tilbakemeldingene deres. 

Jeg er en frysepinn, så jo varmere jo bedre. Er  litt bekymret for at dunet skal klappe sammen ved høy fuktighet. (regner litt i denne byen🙈

godt fjellsport har åpent kjøp!😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hvis den skal brukes endel under åpen himmel, og det er fare for fukt og regn, ville jeg nok valgt Lamina Z Torch, dersom du er komfortabel med mer vekt og volum. Går ut i fra at du har kvinnemodellen. Dun veier mindre og kan komprimeres mer. Jeg synes dun er lunere og bedre å sove i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en mest turer i bergensområdet siden det er her vi holder til, men også en del i fjellene i møre og Romsdal. Det er jo selvsagt et alt å beholde begge, men føler at det er litt bortkastede penger også. Under åpen himmel , tarp el telt om det regner el mye vind så det varier en del. 

Hvordan reagerer dunet om jeg bruker helsport overtrekkspose utenpå? (Puster ikke) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
17 minutter siden, FrkSol skrev:

Hvordan reagerer dunet om jeg bruker helsport overtrekkspose utenpå? (Puster ikke) 

Det blir klamt. «Svetten» vil trolig legge seg mest mellom ytterstoffet og overtrekksposen, men duna vil også fange opp noe. Hvis den ikke puster er det det samme som om du trer en søplesekk over posen.

Det finnes overrekk med med vanntett bakside og pustende forside. Jeg har ikke god erfaring med overtrekkspose utenpå, men har lest at noen her synes det fungerer bra.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Jan@ said:

Jeg har ikke god erfaring med overtrekkspose utenpå, men har lest at noen her synes det fungerer bra.

Jeg har ikke mye erfaring, men har brukt det under åpen himmel noen ganger og synes det fungerer greit. Det må være et pustene stoff da. Erfaringen er at svette og dugg legger seg på utsiden av trekket:

IMG_2018.thumb.JPG.5fc1f9e929f77efcc3ba3ff697bd7706.JPG

 

Jeg mener mitt er lagd i Pertex Shield.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pustende" overtrekksposer som er laget for å være vanntette vil nok uansett slippe igjennom så lite fuktighet innenfra at de blir litt fuktig på innsiden. Men på kortere turer (en overnatting eller to) så burde det ikke være noen problem selv ikke med dunpose. Det meste av fuktighet vil uansett komme utenfra i form av dugg er min erfaring når man overnatter under åpen himmel.

Jeg har både tresesongs Mountain Hardweare syntetpose og dunpose, men skulle jeg hatt bare en så ville jeg gått for en dunpose alla Rago fordi den pakker så mye mindre, har mindre vekt og at problemene med fuktighet er overkommelige. 

Jeg bruker forøvrig begge posene som en vinterløsning med syntetposen ytterst og to-sesongs dunposen innerst og det fungerer fint ned til en 15-20 minus. 

 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nok rago som blir beholdt. Er stort sett 2- 3 overnattinger. Etter å ha lest litt mer om overtrekket jeg har fra helsport er oversiden pustende også. 

Jeg har opplever at fukt fra utsiden har vært den største utfordringen så langt med kodiak posen. Men den er også svært tynn og er ikke i vannavvisende materiale på utsiden. 

Takk for gode råd :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.