Gå til innhold
  • Bli medlem

Når alt sklir i hengekøya


Anbefalte innlegg

Noen som har tips for å unngå at alt sklir i hengekøya? Jeg har en TTTM dobbel hengekøye (som jeg ikke klarer å ligge diagonalt i, hvordan?), exped downmat 9 vanlig bredde, reinskinn og sovepose. Og fremdeles fryser jeg, fordi alt sklir rundt og vips så ligger jeg med halve kroppen uten noe underlag, og jeg sklir ned i fotenden. Det begynner så bra, og så blir det bare pyton 😔 Noen som har tips? Prøvde å legge en lang slingreduk mellom lagene, men det hjalp ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om det hjelper i ditt tilfelle, men på mitt Exped har jeg laget streker med Aqua Shure lim på alle pølsene, på begge sider. Dette forhindre at liggeunderlaget sklir på teltbunnen og at soveposen sklir av liggeunderlaget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye youtube materiale som kan hjelpe deg med å ligge bedre i en hengekøya hvis du søker. Ellers er det å anbefale å skaffe seg en en underquilt så slipper du alt det maset om at ting sklir rundt under deg, for da har du ingenting under deg utenom en god varm dyne som henger på utsiden av køya :) Brukte en HQ Incubator 20 ute inatt under min Hennessy Expedition og sov som en stein.
 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Martin HJ skrev:

Det er ganske mye youtube materiale som kan hjelpe deg med å ligge bedre i en hengekøya hvis du søker. Ellers er det å anbefale å skaffe seg en en underquilt så slipper du alt det maset om at ting sklir rundt under deg, for da har du ingenting under deg utenom en god varm dyne som henger på utsiden av køya :) Brukte en HQ Incubator 20 ute inatt under min Hennessy Expedition og sov som en stein.
 

Å bruke en underdyne er et godt tips, men man bør være oppmerksom på at det kan være vanskelig å få den til å sitte ordentlig på en TTTM-køye uten mønesnor.

Endret av Humbug
Gramma gramma grammatikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å bruke liggeunderlag i hengekøya. Det som fungerer best for meg er enten et bamseunderlag (tykt skumunderlag med ru overflate), eller et oppblåstbart med "antiskli" på oversiden. Dette snur jeg slik at den rue antisklisiden er nederst. Underlaget holder seg godt på plass fordi den rue siden bli presset mot køyestoffet under bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mareng skrev:

Sikkert fint med underquilt. Men enda bedre med tips som ikke innebærer kjøp av nytt utstyr...

Slik som jeg nevnte med å søke på youtube.

Men jeg kan komme med et triks jeg brukte selv når jeg lå med liggeunderlag oppi køya. Ta et skumgummi liggeunderlag og klipp det til for å lage vinger ut fra der man har skuldrene, siden skuldre og overkropp ofte er det som kommer i kontakt med hengekøya utenfor liggeunderlaget. Legg den delen man har klippet til på tvers under liggeunderlaget ved hodeenden slik at det blir et bredt stykke skumgummi liggeunderlag på hver side av det oppblåsbare liggeunderlaget.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den enkleste og billigste løsningen er å bruke et Bamse-underlag (eventuelt i kombinasjon med reins-skinn) istedenfor glatte oppblåsbare underlag. Har brukt det med hell også i minusgrader i flere år selv. 

På fjesboka finner du også gruppa "vi som trives i hengekøye" hvor man finner mange spesifikke tips for hengekøye-ligging. 

Endret av RoyN
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med hell brukt dette som underlag i hengekøya. Det reflekterer varme, og former seg etter kroppen slik at det ikke glir så lett ut av stilling. Jeg har også brukt en foret, original fjellduk som "underquilt" i tillegg på kjølige netter. Ikke testet for vintertur. Husk strikk som oppheng for duken.
https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/therm-a-rest-ridgerest-solite-regular.html

20170515_114252b.jpg.22297d6c83729a3fae8f052c8ae3af53.jpg

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.