Gå til innhold
  • Bli medlem

Nigor Spix - værstingtelt bygget på nye ideer - Første inntrykk


Memento mori

Anbefalte innlegg

IMG_2854.thumb.JPG.d5668344d058f8a9d916e24ab0039004.JPGNigor er vel ikke særlig godt kjent her i Norge. Spix er deres ekstrem telt med 13.55 mm Dac stenger. Vanvittig tykke! God takhøyde, assymetrisk innertelt, abnormt store ventiler og skal tåle mye vind.

DF0E8387-F63B-4612-9105-C9C257F46622.thumb.jpg.924c69372bcfcdf10c5606cf24ae50c5.jpg

I Norge er det XC-sport som er importøren, jeg ringte inn da jeg ikke fant noen som hadde det i sin butikk. Ble etterhvert satt over til en som het Sjur. Han var usedvanlig flink og kunnskapsrik. De har to butikker, Piteraq - Tinder & Banditter - avd. Sandvika Storsenter og en i Oslo. For meg var Sandvika den nærmeste. Han skulle legge av et telt til meg der. Koblet først hvem Sjur var når de i butikken sa han hadde vært med å utvikle teltet. Sjekket på nettet og Sjur Mørdre er daglig leder i XC-sport og har brukt det/bruker det på sine krysninger av Grønland. Han har krysset Grønland over 11 ganger!  Det lover bra for fortsettelsen. 

B2051F6F-9311-488E-93C3-F47425453B8A.thumb.jpg.7e3402d08c207636a5d038f2e10e81cb.jpg

De skriver på sin hjemmeside:"Spix er Nigor sitt nyeste ekspedisjonstelt som bruker en nyutviklet Gorlyn 40 duk med DAC sine splitter nye PL 13.55 stenger. Gorlyn 40 er en 40 denier 6.6 Nylon med en rivstyrke på 18 kg+. De nye stengene er 45% stivere enn 11mm stenger, men veier 7% mindre. Sammenlignet med DAC sine NSL 9.6mm stenger er PL 13.55 bare 1/3 tyngre, men er dobbelt så sterke og tre ganger så stive. Så både materialer og stenger er fullspekka for uvær."

 

Er alltid skeptisk til slike vindtester, vind og vindkast, laminær eller turbulent vind, retning etc gjør at slike oppsett blir mere av underholdningsverdi. Slik som her viser de heller ikke hva som skjer når det knekker sammen, og om stengene knekker, eller at det bøyer seg oppigjen slik som mange SL telt gjør. Vil tippe at stengene knakk siden det ikke blir vist. Slik sett er doble stenger bedre og tyngre alternativ. 

Praktisk bruk i dårlig vær syns jeg gir mere info, og på et slikt telt vil også snø være med på å bidra. Det er vel også grunnen til at jeg slår opp telt hjemme når det er vind og snø. Lærer mye av det. 

172BF57D-0560-4409-9D77-527D100344A0.jpg

Vekt på stangposen med reservehylsa. Det følger med gode DAC plugger, og 6 Snøplugger av god kvalitet, vekt på alt plugger er 540 gr. Bare snøpluggene veier 280 gram.

7782B7EB-DE14-4275-85E8-B15A0658F434.jpg

Tråd på glidelåser, så du slipper lyd fra disse når det blåser. Gode strammere på teltstengene. Store gode løkker for å bruke ski/staver til å feste med, og du får snøpluggene langt ned. Gode poser med låsing 

F8DC5E07-2F35-4E6B-8E34-D0B0A1264DBC.jpg

Enormt stor inni, og de største ventilene jeg har sett. To dører, en på siden, og en i front alla Nallo. Myggnetting i ventiler. Finmaskede for snø

54468DBF-4895-43E5-99E8-7B796B7CA2D2.jpg

Masse dype gode lommer langsveggene. Vekt har ikke vært fokus og det er bra.

A605D10E-729F-49A0-BC4D-0A3A2A3D9A06.jpg

Ventilene er nesten på størrelse med et Ringstind 1-2SL med 75x67 cm og det er den minste ventilen!

A725389C-FC61-4F3E-AFC0-E4059E13FB57.jpg

Selv Downmath 9 LW blir liten inni teltet. 62-75 cm plass til overs. Selv de med allergi mot skrånende telt som @Bjørn J hadde likt dette.

3387B7EF-1C93-44CB-A4E3-9BE304AC64C7.jpg

Her sitter jeg på tvers i innerteltet, det har bredde på 205 cm og jeg får ikke teltduken i hode selv i stoltrekket! Første telte til fjellbruk som jeg kan sitte slik og ha brenneren i ytterteltet

D6633930-7D76-4690-B6C3-5625B40406D7.jpeg

Eneste negativ jeg har etter førsteinntrykket, er at pakkposen er alt, alt for liten, hjelper ikke med ekstra stropper, når du sliter med å få teltet nedi i utgangspunktet. Har ikke med vakuumpakker på tur, og i felt er det vanskeligere å pakke 100% når det også er is og snørester på teltet. Veldig rart når resten av teltet virker så gjennomtenkt og 10 cm større pose hadde ikke kostet noe som helst. De bruker nok pulkpose tipper jeg.  Blir nok å sy om eller kjøpe en Hilleberg pose, hvis jeg ikke kommer over en TNF ve 25 pose. 

Tar jeg vekk snøpluggene, er vekta 5,6 kg og det er innafor før jeg eventuellt bytter stengene til 3 sesongersbruk. Hvilke stenger det blir får jeg sjekke litt ut 8/9 mm eller karbon?

Skal slå det opp i helga om været står meg bi, må få det godkjent før Keron 3 GT blir lagt ut for salg. Hadde vært ekstra artig å slå opp begge samtidig. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, Memento mori skrev:

Koblet først hvem Sjur var når de i butikken sa han hadde vært med å utvikle teltet. Sjekket på nettet og Sjur Mørdre er daglig leder i XC-sport og har brukt det/bruker det på sine krysninger av Grønland. Han har krysset Grønland over 11 ganger

Trudde eg fortalte deg det i PMen og?

At teltet truleg er spennande, tatt i betraktning at mykje av det Mørdre har vore med å utvikle har funka fint. Alfa Mørdre, Arctic bedding, Hvitserk reiser m.m. Er jo gode referansar.

Plar vite kva han driv med han :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2765.JPG.5789790c7ddcd20054adbbe21005c32c.JPG

Det finnet et sett med lommer som kan kjøpes i tillegg. Det er det meste av lommer jeg har sett i et telt. Fint å tørke ting i. Legg merke til at ventilen er åpen!  Finnes også footprint. 

Fant også en test som er på tysk Ich libe berge men som er test på sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hvorfor er det skrått innertelt? 

Jeg har ikke klart å se «greien» med dette teltet. Helsport, hilleberg og fjellreven har telt for samme bruksområde, og jeg synes de virker like bra, tilsynelatende ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Mareng skrev:

Helsport, hilleberg og fjellreven har telt for samme bruksområde, 

Eksakt hvilke telt tenker du på? Gi meg navnene, så skal jeg prøve å svare etter beste evne. 

Men det er første teltet, som jeg kan sitte i stoltrekket på tvers i innerteltet og lage mat i ytterteltet. Dette uten å ha duken i hode. 

Liggelengden innvendig er også det beste jeg har prøvd. Men er du kort, er nok en del av disse utfordringen ukjent. Når jeg sover er jeg ca 2.15 lang.

Men er typen som liker å test selv, det er vel grunnen til alle teltene jeg har eid og prøvd oppigjennom. Men de beste teltene jeg har, er litt sære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg tenker på keron gt, spitsbergen, og endurance (4). 

Eller evt. Nye fjehheimen (x-trem), patagonia (lite fortelt da), og helsport svea (om den finnes enda).

Men om det er høyden og lengden som er hovedfokuset, og Spixen gir bedre plass enn nevnte modeller, er det kanskje svaret på spørsmålet? :)

 

Men det andre jeg lurer på: Hvorfor er det skråttt innertelt? Den har jeg ikke skjønt helt fordelen med. Det har vel også frisport yaranga?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Jeg tenker på keron gt, spitsbergen, og endurance (4). 

Eller evt. Nye fjehheimen (x-trem), patagonia (lite fortelt da), og helsport svea (om den finnes enda).

Eg likar Spixen av den enkle grunn at du kan ha inngang på kortenden om du vil, noko eg er begeistra for.

Eg tenkjer også at dersom ein sku på ein tur der 3 mann i teltet var aktuelt (ein sjeldan gong er det det) så er det nok digg med alle lommene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
11 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg likar Spixen av den enkle grunn at du kan ha inngang på kortenden om du vil, noko eg er begeistra for.

Åja. Jeg ser for meg at sideinngangen er enklere å bruke, men da er det helt sikkert noe smart jeg ikke har tenkt på. Enkel måte å få utsikt på i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mareng skrev:

Åja. Jeg ser for meg at sideinngangen er enklere å bruke, men da er det helt sikkert noe smart jeg ikke har tenkt på. Enkel måte å få utsikt på i det minste.

Trur det er smak og behag. Eg likar godt inngang i front, både mtp vind og utsikt. På bre ( i alle fall i falla) opplever ein ofte vind frå "oven", og sett difor oftast rompa på teltet den vegen. Då har ein opninga nedover fallet/landskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2991.thumb.JPG.af21441a794db57cee1a79e1e46cbc93.JPG

Slo det opp i stua i dag igjen. Det er lagt kalk på plenen, og det regner. 

Her med to Downmat 9 LW, god plass til meg konemor, men det lille forteltet som er i ene enden av Keron 3 GT ble bemerket. 

IMG_2990.thumb.JPG.6f690306c852ee1cb34390b8f0547192.JPG

Plass nok i høyden til å sitte i Helinox stolen uten å få hode i taket for konemor, jeg må sitte mere i mitten, flott på dager det blir mye inni teltet.

De store gode ventilene som gjør det også mulig å få inn lys ble bemerket av @kokken81 som var innom og beså teltet.

0331C62D-5E61-4210-AD96-EC584B6F3FE0.thumb.jpg.de24dd199d4f180a854859bbc6da8203.jpg

Rephylsa sammenlignet med den som er til 9 mm Helsportstenger. 

Nedre feste for å holde dører oppe, burde vært 5 cm høyre plassert, slik at en ikke må være så nøye når en surrer sammen døra. 

Det er meget god avstand mellom inner og ytterteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.